View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 12:30



Reply to topic  [ 18 posts ] 
PPIMV-koppling 
Author Message

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 407
Location:
Post PPIMV-koppling
Funderar på att testa PPI mastervolym på min Laney Cub10, och vill göra det så enkelt som möjligt för mig (inledningsvis i alla fall). Kan den här enkla kopplingen funka för ett första test? Ändringar i schemat är inritat med röd färg. Synpunkter mottages tacksamt.

Image



Har sett scheman med ett motstånd och en konding i serie i varje gren, enligt nedan. Är dessa komponenter nödvändiga? Tillför de någonting? Hur stor spänning måste de extra kondingarna tåla?

Image


Så här ser ursprungskretsen ut. Jag avser testa både med och utan tonkontrollen (inom den röda streckade linjen) respektive negativ feedback.
Image


04 Jan 2018, 21:06
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: PPIMV-koppling
Utan konding måse poten gå till samma punkt som 220karna inte jord. Annars sänker poten biasspänningen och du får haveri.

_________________
Johan Hansson


04 Jan 2018, 22:35
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1223
Location: Vallentuna
Post Re: PPIMV-koppling
Även om 500k -potarna går till biasmatningen behövs kondingarna, annars kommer bias att ändras när potarna manövreras. Kondingarna behövs, men seriemotstånden ser jag inte nåt behov av.


04 Jan 2018, 22:51
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: PPIMV-koppling
lampuradio wrote:
Även om 500k -potarna går till biasmatningen behövs kondingarna, annars kommer bias att ändras när potarna manövreras. Kondingarna behövs, men seriemotstånden ser jag inte nåt behov av.
Hur menar du nu? Om poten går till samma punkt som 220k i stället för jord händer ju ingenting DC mässigt. Detta är ju ett vanligt sätt att anordna PPIMV.

_________________
Johan Hansson


04 Jan 2018, 22:54
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1223
Location: Vallentuna
Post Re: PPIMV-koppling
Feltänk av mig! Beklagar. Det du nämnt innan jag lade mig i var ju det viktiga.


04 Jan 2018, 23:02
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: PPIMV-koppling
Det finns som jag ser det två sätt att göra detta på. Det första ger mer fördelar än nackdelar gentemot det andra från vänster till höger
https://drive.google.com/open?id=17HWCT ... nbboqdTQJH

_________________
Johan Hansson


04 Jan 2018, 23:10
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7472
Location: Götelaborg
Post Re: PPIMV-koppling
Tubis wrote:
Det finns som jag ser det två sätt att göra detta på. Det första ger mer fördelar än nackdelar gentemot det andra från vänster till höger
https://drive.google.com/open?id=17HWCT ... nbboqdTQJH


mm...det kan man ju tycka.
Det väsentliga ligger inte i om LarMar varianter säkrar biasspänning eller inte utan i hur en PPIMV lastar ner framför allt PI´n Johan.
Allt annat är sekundärt.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


05 Jan 2018, 05:31
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: PPIMV-koppling
Racing wrote:
Tubis wrote:
Det finns som jag ser det två sätt att göra detta på. Det första ger mer fördelar än nackdelar gentemot det andra från vänster till höger
https://drive.google.com/open?id=17HWCT ... nbboqdTQJH


mm...det kan man ju tycka.
Det väsentliga ligger inte i om LarMar varianter säkrar biasspänning eller inte utan i hur en PPIMV lastar ner framför allt PI´n Johan.
Allt annat är sekundärt.

I min bok ska allt vara fungerande och säkert, göras på rätt sätt. Detta är det primära. Sen får man försöka få till tonen utifrån dessa förutsättningar. 250k med 2.2M ger ungefär detsamma angående last med 250k på min och 224.49k på max....close enough. Eftersom man ändrar motkopplingen med PPIMV vilket ger en annan respons från PI så är sådana små lastvariationer absolut inget att hänga läpp över.
Därav så håller jag på den första versionen som jag sa eftersom den ger mer fördelar än nackdelar medan den andra tvärtom. Fast egentligen är nummer två det riktigt korrekta sättet att göra det på eftersom man inte har någon DC kontakt med poten.

Man får komma ihåg att PPIMV inte ger samma PI operation fast på låg volym. Den ger en annan PI operation på låg volym av att man dels ändrar motkopplingen och dels inte får samma sag i B+ linan. Matningen till PI kan nämligen sjunka rejält på hög volym vilket givetvis ändrar PI beteende när det kommer till distortion. Och då ska vi inte tala om preampen som även den påverkas REJÄLT vid B+ sag vid hög volym. Jag skulle tom vilja påstå att påverkan på preampen utgör det mesta av vad man upplever när slutsteget sagar.

_________________
Johan Hansson


05 Jan 2018, 11:37
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2052
Location: Tjörn
Post Re: PPIMV-koppling
Tubis wrote:
Matningen till PI kan nämligen sjunka rejält på hög volym vilket givetvis ändrar PI beteende när det kommer till distortion. Och då ska vi inte tala om preampen som även den påverkas REJÄLT vid B+ sag vid hög volym. Jag skulle tom vilja påstå att påverkan på preampen utgör det mesta av vad man upplever när slutsteget sagar.


Finns kanske läge att bygga en "sag control" i stället för PPIMV? ;-)


Jag ser inte bilderna som Beneri lagt upp på Photobucket, vet att de gjort om licensmodellen, har alla skaffat ett sådant konto eftersom ni verkar se bilderna?

_________________
/Lennart


05 Jan 2018, 12:04
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: PPIMV-koppling
Custom Sam wrote:
Finns kanske läge att bygga en "sag control" i stället för PPIMV? ;-)
Tydligen har någon liten boutique byggare tagit patent på det. Håller dock på att snickra på en till pedaldist. Det ska ju reagera på ditt anslag så man kan inte bara göra en fast justerbar sag.

Custom Sam wrote:
Jag ser inte bilderna som Beneri lagt upp på Photobucket, vet att de gjort om licensmodellen, har alla skaffat ett sådant konto eftersom ni verkar se bilderna?
Såg bilderna i går inte i dag. Det är ju postaren som ska betala för att andra ska se dem inte tvärtom. Kan inte alla bara sluta med photobucket.

_________________
Johan Hansson


05 Jan 2018, 12:23
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 407
Location:
Post Re: PPIMV-koppling
Det här med att ladda upp bilder förstår jag mig tydligen inte på. Förr använde jag "onedrive" (Microsoft antar jag - kanske var det så länge sedan som på Plankets tid, kommer inte ihåg), och det funkade bra. Sedan upphörde det att funka, och jag fick rådet att använda Photobucket. Det funkade utmärkt en tid. Sedan upphörde även det att funka. Igår såg jag mina bilder (och trodde då att problemet var ur världen), men inte idag, och det är ofta som jag inte kan se andras bilder. Kan någon vänlig själ undervisa en novis? Är det möjligen så att man måste använda en betaltjänst hos Photobucket för att det bestående ska funka? Vilken gratistjänst funkar bäst?

Tillsvidare provar jag att bifoga mina bilder som attachment, om nu det kan tänkas funka.


Last edited by beneri on 05 Jan 2018, 19:48, edited 1 time in total.



05 Jan 2018, 19:30
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 407
Location:
Post Re: PPIMV-koppling
Hoppsan, det funkar visst bra att helt enkelt bara bifoga bilderna i meddelandet. Kan ni se bilderna nu?

Dock kom visst bara två bilder av tre med. Gör här ett nytt försök med den tredje.

Tydligen visas bifogade bilder direkt om dom är tillräckligt små. Lite större bilder får man klicka på för att se. Har här förminskat bild nr 3, och då tycks det funka.


05 Jan 2018, 19:39
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 407
Location:
Post Re: PPIMV-koppling
Får nog bli Tubis högra variant enligt schemat nedan. Känns enklast. Vill helst undvika att byta 220k-motstånden (R13 och R28) eftersom dom är SMD. Är antagligen bekvämare att koppla potarna till jord oxå.

Frågor:

- Behöver dom nya kondingarna (22 nF) tåla hög spänning (400 V typ), eller räcker det med mindre spänningstålighet. Skulle förenkla lite om jag kan använda lågspänningskondingar.

- Kommer jag märka ngn skillnad, jämfört med före modden, om jag vrider upp PPIMV:n till fullt, eller funkar allt precis som utan PPIMV då? D v s bör jag koppla in PPIMV:n via omkopplare för att A/B-testa före/efter mod? Antar att det bl a handlar om huruvida tandempoten belastar fasvändaren eller ej.

Attachment:
PPIMV_3.jpg


12 Jan 2018, 18:45
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: PPIMV-koppling
Du behöver inte "byta" de ytmonterade resistorerna du kan bara ta bort dem och löda vanliga resistorer på poten mellan ben 2 och 3. Blir precis samma sak.

_________________
Johan Hansson


12 Jan 2018, 19:27
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 407
Location:
Post Re: PPIMV-koppling
Jo, det är nog en bra idé, men jag vill ha möjligheten att enkelt återställa om jag bestämmer mig för att inte behålla PPIMV:n.

Någon som har synpunkter på spänningståligheten hos extrakondingarna?

Tror att jag försöker koppla in PPIMV:n via omkopplare så att jag kan göra en regelrätt A/B-test.


14 Jan 2018, 21:55
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: PPIMV-koppling
beneri wrote:
Jo, det är nog en bra idé, men jag vill ha möjligheten att enkelt återställa om jag bestämmer mig för att inte behålla PPIMV:n.

Någon som har synpunkter på spänningståligheten hos extrakondingarna?

Tror att jag försöker koppla in PPIMV:n via omkopplare så att jag kan göra en regelrätt A/B-test.

Det är en sådan situation jag får svårt att tänka därav tar jag i med biasspänningen plus pålagrad signalspänning. Samma spänningstålighet som anodkopplingskondingarna räcker ju då och blir över så i stället för att försöka tänka ut det snålaste alternativet tar jag bara sådana kopplingskondingar som jag ändå har hela lådan full av.

_________________
Johan Hansson


15 Jan 2018, 12:06
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 407
Location:
Post Re: PPIMV-koppling
Mina lådor är ju inte lika välfyllda, men jag får leta lite efter 400V-kondingar. Kanske trots allt går att hitta ett par. Tycker i o f att det vore trevligt om dom har lite mindre storlek oxå, eftersom dom antagligen kommer att monteras på dubbelpoten eller på en miniswitch.

Kanske kan mäta lite och se vilka spänningar som figurerar i området kring kondingarna. Det är möjligen inte så att de redan befintliga kondingarna (C5 och C19, 400 V) isolerar från höga DC-nivåer?


16 Jan 2018, 13:00
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: PPIMV-koppling
Spänningstålighet handlar ju om potentialskillanden på respektive sida om konding. DVS hur stor skillnad är det mellan plus och minus vid en given tidpunkt från en sida av kondingen till den andra.

_________________
Johan Hansson


16 Jan 2018, 14:41
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 18 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.