View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 05:26



Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Gösta Bäckström GM128C 
Author Message

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Gösta Bäckström GM128C
Hallå alla rörentusiaster! Har kommit över en förstärkare som jag velat ha under lång tid. Tanken är att denna ska byggas om och bli en "keeper" i den mening att den ska låta jävla bra och ha allt man behöver för att inte vilja byta den mot en annan.

Jag har stort intresse för detta med rörförstärkare och har pillat i en hel del apparater(främst rörradio), mest för felsökning och lagning med samt men även byggt om två gamla PA-förstärkare (dynacords) för gitarrbruk med hjälp av vad som jag läst på just detta forum. Väldigt tacksam för detta forum! :)

Som sagt, nu kommer sommaren och då får jag lång tid ledigt (jobbar som gitarrlärare och har sommarlov) och skulle vilja bygga om denna.

Tanken är att jag laddar upp bilder under projektets gång, och ni kommer med kommentarer och tips om hur jag kan gå tillväga så blir detta ett kul projekt. Hoppas det finns intresse för detta!

Min första tanke är att rören som sitter däri bör gå använda finfint till detta. Jag börjar med att lägga upp lite mysiga bilder. :) Det verkar som att en potentiometer är bytt, samt en lyt inne i chassiet (ser inte klokt ut) och en extra utgång för DIN-kontakt verkar ha installerats?

Kom gärna med egna erfarenheter av dessa och berätta hur det blev.


Attachments:
IMG_6926.JPG
IMG_6926.JPG [ 114.71 KiB | Viewed 21080 times ]
IMG_6928.JPG
IMG_6928.JPG [ 121.72 KiB | Viewed 21080 times ]
IMG_6930.JPG
IMG_6930.JPG [ 92.13 KiB | Viewed 21080 times ]
IMG_6932.JPG
IMG_6932.JPG [ 133.35 KiB | Viewed 21080 times ]
File comment: insida
IMG_6939.JPG
IMG_6939.JPG [ 147.27 KiB | Viewed 21080 times ]


Last edited by speed on 21 Dec 2017, 00:25, edited 1 time in total.

03 Jun 2016, 15:32
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7472
Location: Götelaborg
Post Re: Sommarens projekt - Gösta Bäckström GM128C
Vi är många på detta forum som gett "Hr Bäckis" besök i form av att vi moddat de för gitarrbruk.

Poängen i min mening är att de är GRAVT underskattade som plattform. Det enda de eg har emot sig är deras vikt,vilket bla bottnar i att de fanimig är byggda i ren pansarplåt.
Men. Det förtar inte någonstans att de gamla Bäckisarna,och de ännu äldre Champion,är bra skit rent hardpartsmässigt.
Riktigt bra skit rent av.

De har ju vidare den fördelen mot tex många av Centrum maskinerna att de använder en utgångstrafo för vad vi kan kalla moderna högtalarimpedanser.

Ja. Rören kan du lugnt återanvända. Allihop,men sannolikt är ngt eller ngr av de EF-86´or vilket kräver sitt rent installationsmässigt för att funka vettigt.

Om du inte redan märkt det så har de flesta Bäckisar en "flytande" preamp platta. Bla för att ge de där EF-86 rören en chans.

Som du kanske läst dig till här så är jag EN av de som gärna talar småsignalspentodernas lov. Det de för till bordet löser helt enkelt inte trioder i min mening,men de ställer då oxå kravet att man vet var man sätter fingrarna på brädan för ALLA misstag lyser igenom som en varböld.

GZ-34 ger i original ett klassiskt rörlikriktar "sag",och det är förhållandevis enkelt att bygga sig runt,beroende på om man vill ha det eller inte.
En sak kan sägas direkt och det är att det är vaket att installera ett par 4007 dioder som "livräddare" för GZ´an. Dessa installeras då på ngr av sockelns lediga pinnar innan de leder ner i GZ´an.

Sen. Smaksak givetvis med..jag förordar iaf att man gör om dom till sk fast bias. Lösningen är lika enkel som funktionell,och det man gör är att man "tappar av" spänning a´la Marshall från ena HT lindningen in mot RLR´n.
Inte mkt att orda om. I den vevan,och med de idag ökade spänningarna som resultat stiger effekten från de gamla Bäckisarna motsvarande. I det skicket lirar de på kapp rent volymmässigt med vilken 50 wattare som helst.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


03 Jun 2016, 19:34
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Re: Sommarens projekt - Gösta Bäckström GM128C
Racing wrote:
GZ-34 ger i original ett klassiskt rörlikriktar "sag",och det är förhållandevis enkelt att bygga sig runt,beroende på om man vill ha det eller inte.
En sak kan sägas direkt och det är att det är vaket att installera ett par 4007 dioder som "livräddare" för GZ´an. Dessa installeras då på ngr av sockelns lediga pinnar innan de leder ner i GZ´an.


Menar du mellan nättrafon och GZ34an?

Jag håller med dig om allt för övrigt. Riktigt roliga projekt. Bra transformatorer. Sen verkar det finnas tillräckligt många så man behöver inte oroa sig för att man förstör antikvärden heller.


14 Jun 2016, 20:47
Profile WWW

Joined: 15 Jun 2016, 21:07
Posts: 25
Post Re: Sommarens projekt - Gösta Bäckström GM128C
Måste tillverkats mängder av dessa, de dyker upp överallt.
Själv har jag en ihop med ett Leslie och en gammal Hammondorgel.

Appropå modifiera för gitarr, slutsteget är ju ultra-linear-kopplat och det fyller väl ett syfte med tanke på att "Bäckisen" ursprungligen var en PA-förstärkare. Men UL-kopplingen kanske inte är så kul för gitarrister? Har funderat på det själv eftersom låg dist inte har något större intresse för ett ylande Leslie ihop med orgel heller. Så, föreslår ni att man tar
bort UL-kopplingen?

Min bäckis funkade som den var men jag har i förebyggande syfte bytt ett gäng elektrolyter och kopplingskondingar.
Den har antagligen levt ett liv i någon form av lektionssal, då i omedelbar närhet till svarta tavlan eftersom den var
proppfull med vitt kritdamm. Krävde lite städning... I övrigt i toppskick utan rostangrepp. Helt klart ett mycket gediget
utförande.

Det verkar finnas några varianter på GM128. Jag har också C-varianten som har några extra transistorsteg till
mikingångarna. Aldrig någonsin använt dessa så jag har inte satt mig in i den biten.


16 Jun 2016, 10:57
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7472
Location: Götelaborg
Post Re: Sommarens projekt - Gösta Bäckström GM128C
Japp,framför rörlikriktaren så att säga.
Det ihop med ett par säkringar är en smart grej. En till varje tåt.

UL sedan.
Det där att UL och dist inte hör ihop är en ren skröna. Snarare är det så att skit in = skit ut. Om ifall man sedan gillar karaktären i ett UL kopplat steg är en annan femma.
Personligen anser jag nog att det beror på maskin ifråga.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


16 Jun 2016, 13:06
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1223
Location: Vallentuna
Post Re: Sommarens projekt - Gösta Bäckström GM128C
UL? Där måste det nog vara en fråga om "tycke och smak". Själva idén var ju att göra slutstegen maximalt linjära inom det "normala" utstyrningsområdet, men även ett UL-steg har gränser... Vid gallerström och strypgräns lär det bli lite karaktärsändringar på utsignalen hursomhelst. Det är väl aldrig helt fel att mixtra lite, det skulle väl gå att göra UL "urkopplingsbar" om man vill höra skillnad (skärmgallren direkt till B+, med nån liten lämplig resistans kanske).


16 Jun 2016, 16:11
Profile WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Re: Sommarens projekt - Gösta Bäckström GM128C
Jag passade på att byta till 5881/6L6 eller KT66 på de jag moddade. Goare ton i dom för munspel! Då tog jag bort UL och petade dit 1K skärmgallermotstånd på en gång. :D


16 Jun 2016, 19:52
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7472
Location: Götelaborg
Post Re: Sommarens projekt - Gösta Bäckström GM128C
arnenym wrote:
Jag passade på att byta till 5881/6L6 eller KT66 på de jag moddade. Goare ton i dom för munspel! Då tog jag bort UL och petade dit 1K skärmgallermotstånd på en gång. :D


Kunskap är aldrig tungt att bära,som det heter. Prova,för intresse och nyfikenhets skull,att ersätta de där SGM med en zener om 25V/5w styck i serie med ngn mindre resistor. Typ 47 Ohm eller så.
Ställ om bias därefter.
Prova. :D

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


16 Jun 2016, 21:56
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Re: Sommarens projekt - Gösta Bäckström GM128C
Racing wrote:
arnenym wrote:
Jag passade på att byta till 5881/6L6 eller KT66 på de jag moddade. Goare ton i dom för munspel! Då tog jag bort UL och petade dit 1K skärmgallermotstånd på en gång. :D


Kunskap är aldrig tungt att bära,som det heter. Prova,för intresse och nyfikenhets skull,att ersätta de där SGM med en zener om 25V/5w styck i serie med ngn mindre resistor. Typ 47 Ohm eller så.
Ställ om bias därefter.
Prova. :D

:D ska testas
.!


16 Jun 2016, 23:06
Profile WWW

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Sommarens projekt - Gösta Bäckström GM128C
Har haft mycket annat på gång så detta projekt har legat på is. Men idag dök det upp en lucka och då passade jag på att rengöra maskin. Har fått bort in och utgångar och adderat plåt och vanligt telejack. Bytte den stående lyten till en om 2x47uF. Jordade även apparaten. De två fjädersäkringarna hade något lödat dit en kabel så jag passade på att slita bort mekaniken där och addera vanlig glassäkringshållare.

Skulle addera skyddsdioder på gz34:an och upptäckte att jag bara hade två pinnar ledigt. Börja mäta och såg att två av pinnarna används som lödstöd till glöden till skalbelysningen på ovansidan. Skall dock addera dessa dioder vid senare tillfälle.

Maskinen fungerar. Lite brum finns, skulle tro det har med de obytta lytarna som ligger inne i maskinen att göra.
Glappade i ljudet så jag gick igenom socklarna och pillade isär pottarna och rengjorde.
Maskinen i sig levererar riktigt cleant ljud. Inte dåligt på något sätt men just det, cleant.

Då har det alltså blivit dags att fundera på vad man ska göra med den. Skulle vara trevligt att kunna ha den väldigt clean men ändå få ut riktigt sjungande distortion i maskin med hjälp av en switch.

Funderar på vad man ska göra av de två oanvända reglagen på framsidan. Just nu används mikrofon 1 till gitarren.

Vad ska man göra härnäst? Kanske installera fast bias? Har bara modifierat i mindre skala men skulle gärna gå lös på denna maskin för att lära mig.


Attachments:
DSC_0596.JPG
DSC_0596.JPG [ 220.81 KiB | Viewed 20568 times ]
05 Aug 2016, 19:41
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7472
Location: Götelaborg
Post Re: Sommarens projekt - Gösta Bäckström GM128C
Ja, att modda till fixad bias är en bra grej som övning, och har i fallet även den bieffekten att om du i samma veva tar bort den negativa feedback lösningen stiger effekten ur maskin REJÄLT.

På det vill jag varmt rekommendera att du återanvänder ngt av de EF-86 som finns ombord. En mkt bra början på en kanal med lite mer drag i.
De primära tricken med ett EF är till att börja med att de behöver installera vibrationsavlastat, vilket redan är hanterat i en Bäckis då hela preamp plattan är gummiupphängd. Nästa är railspänning,vilket i min erfarenhet bör landa omkring 250 volt ungefär för rocknroll bruk (givetvis en fråga om tycke och smak), och det sista är att begränsa hur mkt botten man tar ur det.
Mer än 100nf från g2 mot backen tex är inget jag använder i alla fall. Samma med avkoppling av katodresistor. I båda fallen används ofta större värden till detta i äldre designer varför det behöver ses över.

Vad avser katodresistor reagerar de lite annorlunda rent tonalt och attackmässigt än trioderna varför jag iaf brukar tycka att de låter som bäst med värden under 1k.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


07 Aug 2016, 13:32
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7472
Location: Götelaborg
Post Re: Sommarens projekt - Gösta Bäckström GM128C
Fö.
Om du gör en lösning för fixed bias och vill använda EL flaskorna som sitter där kan det vara idé att göra det individuellt justerbart.
Enkelt nog,kan lägga upp en förklarande bild till dig här senare ikväll eller imorgon när jag är hemma igen

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


07 Aug 2016, 13:36
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Sommarens projekt - Gösta Bäckström GM128C
Hej!

Tar gärna del av en ritning för individuellt justerbart.

Vart skall jag ta negativ spänning när jag kör med gz34? Antar att jag får ta AC-spänning från sekundären och omvandla till ca 50VDC negativ spänning?
Googlade lite och hitta denna:
Attachment:
BIAS.jpg
BIAS.jpg [ 154.17 KiB | Viewed 20496 times ]


Antar att jag kan utgå från denna och ändra 220k mot något större för att få mina -50VDC? (Vill minnas att jag hade markant högre spänning än 325)
Borde gå att konstruera om denna till individuellt justerbart med enkla medel?



Lägger även till schemat så vi kan referera enklare:
Attachment:
GM128C_SCM.PNG [77.5 KiB]
Not downloaded yet


07 Aug 2016, 17:13
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7472
Location: Götelaborg
Post Re: Sommarens projekt - Gösta Bäckström GM128C
Som bilden,bara det att du installerar vanliga 1/4w trimpottar parallellt mot jord och har wipern som utgång mot resp slutrör. (Wipern,om du inte vet det,är mittbenet på de allra flesta pottar)
Sen hade jag utan tvekan använt båda tapparna och en börjat med en serieresistor om 100k på resp tapp innan dioderna som skall till. Vanliga 1N4007 räcker länge. Är både bra och billigt.

Image

Som du ser en ganska enkel grej. Trimpottarna jag använder är på 100k styck,vilket medför att bias spänningen alltså konstant ser 50k totalt mot jord. Om man vill kan man med fördel lägga en serieresistor om tex 22k mellan "jordbenen" på trimpottarna och chassijord. På så vis undviker man att kunna justera biasspänningen till noll,med påföljande rusning i slutrören.
Genom att ta spänning från båda tapparna minimerar du ev risker i händelse att en av dioderna skulle ledsna.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


07 Aug 2016, 19:09
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Sommarens projekt - Gösta Bäckström GM128C
Ser varken lytar eller dioder på din bild...har du med dessa? Finns det möjlighet att du orkar kladda ner ett "schema" på din koppling? Har lättare att läsa scheman än att titta på en layout.

Räcker det att de motstånd som ser rail är 0.5wattare?

Edit: Kolla på det nu i morse och tror att jag förstår det hela när jag titta på ett schema från en Dynacord Eminent. På det schemat verkar det vara kopplat så som du beskriver.

Ser att det finns motstånd om 470k galler mot jord på brödrosten...ska dessa bort i samband med fixed bias? Dessa existerar nämligen inte på Dynacord.


07 Aug 2016, 19:53
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7472
Location: Götelaborg
Post Re: Sommarens projekt - Gösta Bäckström GM128C
Dioderna sitter där allt,bara dolt av kablar.
Lytarna i sin tur sitter inunder kortet.

Skall ta å rita en skiss alldeles strax här å scanna. Precis hemkommen..middag osv.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


08 Aug 2016, 21:39
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7472
Location: Götelaborg
Post Re: Sommarens projekt - Gösta Bäckström GM128C
Image

Så. En principskiss.
T1 och T2 är trimpottar. Jordningen av T1&T2 samt C1 och C2 görs med fördel givetvis som buss lr stjärnjord innan det tillåts träffa chassi. Utgång mot chassi vid C1.
Vid "bias" för respektive trimpot skall det vidare till respektive gridläcka. Normalt mellan 100k och 330k per slutrör.

Anledningen till att man lägger ytterbenen på trimpottarna som man gör,parallellt,är att på så vis är lasten kretsen ser konstant. Det är bara respektive wiper ut som påverkas,och därmed påverkar biasspänningen.
Var medveten om att strömåtgången i kretsen är mer eller mindre minimal.

R1,R2 samt R3 sätts med fördel av rent praktiska orsaker till 1 watt,vilket är rent overkill rent elektriskt.
T1 och T2 av samma anledning till 1/4w.

Spänningståligheten på C1 bör vara 100VDC och för C2 64VDC.

Principskissen ovan är en mkt enkel,och funktionell,lösning för individuellt justerbar bias.

Om värdena ifrån HT tapparna vida överskrider det vi normalt ser,dvs upp TILL typ 350VAC,så får R1 samt R2 justeras.

D1 och D2,där funkar helt vanliga,pissbilliga,1N4007´or. (Overkill de med)

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


Last edited by Racing on 08 Aug 2016, 22:14, edited 1 time in total.



08 Aug 2016, 22:09
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7472
Location: Götelaborg
Post Re: Sommarens projekt - Gösta Bäckström GM128C
Gridläckorna mot jord behöver eg bara kopplas om.
Istället för att de ser jord skall de ges den negativa biasspänningen.

Personligen hade jag vidare satt om de till 150k-220k till att börja med.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


08 Aug 2016, 22:13
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Sommarens projekt - Gösta Bäckström GM128C
Tack för tydligt schema med instruktioner om jord! Skall skrida till verket på fredag! Återkommer i helgen! :)


09 Aug 2016, 08:12
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Sommarens projekt - Gösta Bäckström GM128C
Har suttit lite med detta idag. Har inte testat något ännu men har fått kortet på plats.
Frågor som dök upp i huvudet om störningar:
Kan inkommande AC som ligger ovanför kortet på bilden ge störningar? Kan biasspänning till rören föra med sig någon form av störning beroende på hur kablage dras över huvudtaget? Biasspänningen går ju trots allt till signalkedjan...

Den tappen som blev över från transformatorn....vad ska man göra med den?


Attachments:
DSC_0705.JPG
DSC_0705.JPG [ 231.01 KiB | Viewed 20286 times ]
19 Aug 2016, 18:57
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7472
Location: Götelaborg
Post Re: Sommarens projekt - Gösta Bäckström GM128C
Nej,nä det gör det inte i detta fallet.
Googla en stund på Kirchoffs två.
Bäckisen lyder INTE under "den gyllene regeln" i original. Lös det skall du se att det blir annat ljud i skällan. (Jordningen av lyt för första smäll till HT´ns centertapp. ENBART det till den punkten.)
Vidare,bli av med det där UL tjafset om det e där. I sin tur se till att glättningen av de första två smällarna e med i matchen.
En Bäckis som lyder under det ovan e fan tyst som en mus..

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


19 Aug 2016, 22:44
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Sommarens projekt - Gösta Bäckström GM128C
Ursäkta mig om jag frågar för mycket...men bättre att veta vad man gör om man ska lära sig?...

Den UL-kopplingen som du nämner antar jag är den på schemat som kommer från utgångstransformatorn via R13 och matas in i fasvändarens katod? Isåfall verkar schemat inte riktigt stämma helt med verkligheten. Utgångstransformatorn har iallafall en egen tapp för detta. Räcker det att jag bara löder bort den kabeln?
Skulle man inte kunna använda en switch och kunna flippa mellan UL och icke UL för att få en "bredare" förstärkare?

Angående glättning så har jag bytt ut de två lytarna mot en dubbel om 47uF.
HT's centertapp - menar du centertapp på PT's sekundärsida?


Och...den tappen som var kopplad till katodbias (glödens centertapp?), vart ska den gå nu?


20 Aug 2016, 11:07
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7472
Location: Götelaborg
Post Re: Sommarens projekt - Gösta Bäckström GM128C
Japp. Centertappen till PT´ns sekundärsida.
Den skall möta jordningen av elektrolyten som tar första smäll innan de två tillsammans når chassi tex.

R13 låter mer som vi talar en NFB resistor? Kan du länka vilket schema du använder,för det finns en hel hoper olika till Bäckisarna?.

De är mkt riktigt katodbias original. När du bygger om till fixed bias skall pol 1&8 bindas samman på respektive slutrörssockel och dras till jord.
Förslagsvis via ett 1 Ohms motstånd eftersom du då får en mkt behändig mätpunkt för att mäta bias vid.
(U=R*I och P=U*I Dvs,om R=1 så är U=I. Om vi då mäter spänningsfallet,i mV,över 1 Ohms motståndet så blir det direkt översättbart till mA. Då vet vi strömmen i tomgång per rör. Mät nu B+ (pinne 3) och multiplicera B+ med det uppmätta värdet...åsså har du anodförlusten i tomgång).

Du har ju tillverkat en bias krets. Ett tips,iom att maskin har RLR,är att du slår på maskin utan RLR´n i och rent fysiskt mäter på resp slutrörssockels pinne 5 att där är ca -40VDC. Dvs,minus 40 volt.
Justera vid behov för runt det värdet kommer biasspänningen mot g1 behöva vara vid de B+ spänningar en Bäckis levererar.

Glödens centertapp i sin tur...den skall sitta kvar. Tills...du bestämmer dig för att använda annan form av jordreferens för glöden.
Tex en 500 Ohms trimpott på 1/4w...så du kan "trimma" glödens nolla tills du får minst brum i kretsen. Om du bestämmer dig för att installera en sådan måste glödens centertapp lyftas från chassit och bindas åt sidan eftersom potten i det läget blir maskinens nya jordreferens för glödlindningen

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


20 Aug 2016, 12:15
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Sommarens projekt - Gösta Bäckström GM128C
Schemat har jag bifogat i tråden. Länkar den igen:
http://ljudbojen.se/download/file.php?id=12970&sid=4e0319e2a8db458edd39f90d658e9942

Ja...jag blandade ihop NFB med UL.
Är UL att SGM är kopplade till utgångstransformatorn? Ska den kopplas till B+ istället?

Pinne 1 och 8 var ihoplödda innan också. Har lödat dit 1ohms motstånden.

Glödens centertapp ska sitta kvar? Alltså till jord/chassi? Den satt ju på katodmotståndet sist som e borta.


20 Aug 2016, 14:31
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Sommarens projekt - Gösta Bäckström GM128C
Starta igång maskinen och bas ställd på 70%. Låter mer gain nu när man drar upp volymen än vad jag kan minnas.

Nu till det där UL. Hur ska jag koppla om då? Är det bara att ta de där 1K motstånden och koppla till andra lyt? Kanske ska ner i värde och upp i effekttålighet?


20 Aug 2016, 16:56
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7472
Location: Götelaborg
Post Re: Sommarens projekt - Gösta Bäckström GM128C
Japp.
UL innebär att man skapar AC motkoppling i OT´n kan man kanske säga lite förenklat.
Mao "måste" inte UL utgångarna mot g2 ha samma potential som anoderna. Det är en gammal,felaktig,föreställning som dessvärre fortfarande lever.

Mao är det så att om du tar bort UL kopplingen innebär det i kontext att matningen av g2 INTE sker via OT´n,oavsett hur en sådan UL koppling ser ut.

Ja. Det går alldeles utmärkt att flytta greppunkten för utgång mot g2 dit du har lust egentligen. Var,som du är inne på,bara medveten om den effekt g2 äter upp under full last och därmed behövlig effekttålighet på SGM.

Ja. Maskinen SKALL bli mer effektstinn i fixed bias utförande. Inte mer med det,och kringkomponenter som OT mm klarar den biten med enkelhet i Bäckisarnas fall. E bara att köra på det.

Glöd så.
Vi behöver att glöden har jordreferens,i nån form. Om det sedan tex sker på klassiskt Fender manér med motstånd eller om det sker med en fysisk centertapp eller på klassiskt tex Dynacord manér med en trimpot är totalt underordnat.
Att göra det via trimpot kan då av rent praktiska orsaker vara bra,speciellt om man använder småsignalspentoder i preampen då dessa är känsliga för all form av störning. Med en trimpot kan man som sagt ratta detta till läge "för minsta brum" med enkelhet. De två ytterbenen på trimpotten går då till glödens respektive sida och mittbenet,wipern,förlängs med kabel som dras till chassijord.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


21 Aug 2016, 11:35
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Sommarens projekt - Gösta Bäckström GM128C
Nu när jag ska koppla bort UL tänkte jag testa med 1K5W.
Har läst på lite och ser att EL34 har 250V max spänning på g2...Är det så jag ska ha det eller kan jag ha samma spänning på skärmgaller som anod? Verkar som man får ut mer effekt ju högre spänning man har på skärmgaller?

Jag tänkte ta och sätta trimpot för glöd som du föreslog. Då blir glödens centertapp icke behövligt? Kan man bara dra på krympslang och dra fast den (oanvänd) med buntband med de övriga kablarna?


21 Aug 2016, 21:45
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7472
Location: Götelaborg
Post Re: Sommarens projekt - Gösta Bäckström GM128C
Nej nej nej nej....
Max anodspänning för EL-34 enl datablad är 800VDC.
Maximal g2 spänning är 500VDC,med abret att vissa tillverkare (som JJ om inte minnet sviker) sätter det till 450VDC. (Peter H?)

Nej. Det med antal volt mot g2 och uteffekt hänger inte ihop. Inte alls. Vill minnas att det var Aleks som för länge sedan länkade till ett "paper" på det med skärmgaller,som sammantaget får sägas vara en mkt mkt missförstådd funktion i ett slutrör.
Det som kan sägas är att potentialskillnaden mellan g2 och anod har inverkan på hur röret ifråga reagerar och arbetar. Vidare är det så att g2 normalt anges för maximal effekt/belastning,och detta av en orsak då g2 normalt rent fysiskt inte är designat för att hantera ngr anmärkningsvärda effekter.

Ja. Monterar du en trimpot för glöd så skall centertappen för glödlindningen tas bort och galvaniskt separeras från chassi. Funkar att trä en snutt krymp över och binda det åt sidan med ett buntband eller liknande. Går alldeles utmärkt.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


22 Aug 2016, 00:33
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7472
Location: Götelaborg
Post Re: Sommarens projekt - Gösta Bäckström GM128C
https://frank.pocnet.net/sheets/129/e/EL34.pdf

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


22 Aug 2016, 00:49
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Sommarens projekt - Gösta Bäckström GM128C
JJ anger 450V som g2 max, det är korrekt.
https://frank.pocnet.net/sheets/163/e/EL34.pdf

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


22 Aug 2016, 08:25
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 42 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.