View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 18:25



Reply to topic  [ 13 posts ] 
Piezoliknande ljud från Vibrolux rev. 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Piezoliknande ljud från Vibrolux rev.
Har ett gäng BF Fenderförstärkare och Vibroluxen tycker jag kan vara lite känslig för högtalare med lite större magneter. Ett piezoliknande sound framträder skulle jag vilja beskriva det som. Läste någonstans att man kunde minska värdet på 10 pF kondingen som jag ringat in. Kanske t o m ta bort den helt för att bli av med piezoliknande ljud som vissa förstärkare kan ha. Någon som har någon idé om detta? Eller något annat förslag till åtgärd? Kanske blir det någon fasförskjutning då det är två högtalare...?


Attachments:
vibrolux_reverb_aa964_layout kopia.gif [108.99 KiB]
Not downloaded yet

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison
06 Dec 2017, 19:44
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Piezoliknande ljud från Vibrolux rev.
Fender har satt ett något för högt värde där. Tar man bort den helt får man en lätt avrullning av de allra högsta topparna pga millereffekten vilket de troligen velat motverka. Värdet 10 pF har i stället lett till en lätt höjning av de högsta topparna. Ett korrekt värde är i stället 4,7pF. Dock är det inte helt dumt att ha en lätt avrullning av topparna så jag hade tagit bort den. Notera "lätt" avrullning/höjning alltså fintrim inte enorma skillnader om ens hörbart.
Skulle dock tro att du har något annat problem. När var det elektrolytbyte senast?

_________________
Johan Hansson


06 Dec 2017, 21:14
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Piezoliknande ljud från Vibrolux rev.
Tubis wrote:
Fender har satt ett något för högt värde där. Tar man bort den helt får man en lätt avrullning av de allra högsta topparna pga millereffekten vilket de troligen velat motverka. Värdet 10 pF har i stället lett till en lätt höjning av de högsta topparna. Ett korrekt värde är i stället 4,7pF. Dock är det inte helt dumt att ha en lätt avrullning av topparna så jag hade tagit bort den. Notera "lätt" avrullning/höjning alltså fintrim inte enorma skillnader om ens hörbart.
Skulle dock tro att du har något annat problem. När var det elektrolytbyte senast?

Tack för svar. Filterkondingarna byttes innan jag köpte förstärkaren vilket var för ca 3 år sedan. Vet dock inte när det gjordes. Kan alltså vara för t ex 7 år sedan... Elektrolyterna på fiberboarden bytte jag för ca 1,5 år sedan så de är garanterat fräscha. Vill också påpeka att piezosoundet inte upplevs som ett direkt missljud utan mer en karraktär jag skulle vilja bli av med.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


06 Dec 2017, 21:51
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Piezoliknande ljud från Vibrolux rev.
Så här ser hon ut "under the hood".


Attachments:
IMG_5380.JPG
IMG_5380.JPG [ 46.72 KiB | Viewed 7071 times ]
IMG_5379.JPG
IMG_5379.JPG [ 47.13 KiB | Viewed 7071 times ]
IMG_5378.JPG
IMG_5378.JPG [ 46.96 KiB | Viewed 7071 times ]
File comment: Filter
IMG_5377.JPG
IMG_5377.JPG [ 106.56 KiB | Viewed 7071 times ]

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison
06 Dec 2017, 22:37
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Piezoliknande ljud från Vibrolux rev.
Japp, tog bort 10 pF kondingen och visst försvann det lilla stråk av piezosound som fanns. Dock blev reverbet lite fattigare så jag ska testa en 5 pF konding istället vad det lider.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


07 Dec 2017, 19:55
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Piezoliknande ljud från Vibrolux rev.
Efter att ha spelat på förstärkaren en vecka kan jag inte säga annat än att jag är kanon nöjd. Känslan av att reverbet blev fattigare har försvunnit och jag kan verkligen rekomendera att ta bort denna konding om man upplever att förstärkaren har en piezoliknande ton. Kommer inte att sätta in en 5 pF konding även fast jag beställde.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


15 Dec 2017, 18:31
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2891
Location: Uppsala
Post Re: Piezoliknande ljud från Vibrolux rev.
Tog bort helt o hållet, eller bypassade?


17 Dec 2017, 17:47
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Piezoliknande ljud från Vibrolux rev.
Nu föredrar jag vanliga sceman att läsa i stället för layouter, men visst är det kondingen på Fenderfiltret du ritat in?

En tondödare av rang... byt ut motståndet på 3,3 MOhm till ett på t.ex 330 kOhm, så ska du få se en helt annan förstärkare... Gitarrljudet kommer fram på ett helt annat sätt.

Betydligt högre och klarare, vilket är orsaken till att det sitter där om jag förstått det hela rätt, att ta ner signalen till reverbmixerrröret så att reverbsignalen ska mixas in tillräckligt högt. Det finns så otroligt mycket reverb kvar ändå är min erfarenhet.

Jag har Fenderfiltret inkopplingsbart på en av kanalerna bara för att jag hade en optostyrning över i pedalbordet, använder det ljudet aldrig. Så där kan jag hitta på ngt kul i stället kom jag just på... :lol:

Sedan att det är en stor orsak till att Vibratokanalen låter som den gör är en annan sak, men det blir en väldig likriktning av gitarrljudet, alla gitarrer låter mer likadant.

Man kan ju bypassa 3,3 Mohm med ett mindre, inkopplat via Switch. Blir ett boostläge.

_________________
/Lennart


18 Dec 2017, 12:05
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Piezoliknande ljud från Vibrolux rev.
Resistorns storlek är egentligen inte så dramatisk som kan tro när man först chockas av det stora värdet på 3.3M
Eftersom det finns efterföljande motstånd till jord blir utgångsresistansen från denna det parallellla värdet av 3.3M och dessas parellella värde. Alltså blir resultatet som påverkar "tonen" ganska litet om vi pratar om ton i form av frekvens och klippningskaraktär. Hade man satt 3.3M direkt mot gallret hade det däremot blivit katastrof. Dock händer det ju mycket annat om man sänker värdet på den resistorn tex att spänningen ökar in mot nästa steg vilket nog är det som man upplever mest i örat.
För övrigt är det ca 6dB i "piezotoner" Mellan konding på och av så resistor bort gör bara 3dB på "piezo" fast med mer helhetsgain.

_________________
Johan Hansson


18 Dec 2017, 12:49
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Piezoliknande ljud från Vibrolux rev.
rudmark wrote:
Tog bort helt o hållet, eller bypassade?

Tog bort helt.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


18 Dec 2017, 19:43
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Piezoliknande ljud från Vibrolux rev.
Custom Sam wrote:
Nu föredrar jag vanliga sceman att läsa i stället för layouter, men visst är det kondingen på Fenderfiltret du ritat in?

En tondödare av rang... byt ut motståndet på 3,3 MOhm till ett på t.ex 330 kOhm, så ska du få se en helt annan förstärkare... Gitarrljudet kommer fram på ett helt annat sätt.

Betydligt högre och klarare, vilket är orsaken till att det sitter där om jag förstått det hela rätt, att ta ner signalen till reverbmixerrröret så att reverbsignalen ska mixas in tillräckligt högt. Det finns så otroligt mycket reverb kvar ändå är min erfarenhet.

Jag har Fenderfiltret inkopplingsbart på en av kanalerna bara för att jag hade en optostyrning över i pedalbordet, använder det ljudet aldrig. Så där kan jag hitta på ngt kul i stället kom jag just på... :lol:

Sedan att det är en stor orsak till att Vibratokanalen låter som den gör är en annan sak, men det blir en väldig likriktning av gitarrljudet, alla gitarrer låter mer likadant.

Man kan ju bypassa 3,3 Mohm med ett mindre, inkopplat via Switch. Blir ett boostläge.

Intressant. Just nu är jag dock så nöjd med ljudet att jag inte vill ändra något men förr eller senare kanske man blir sugen.. 8) Har du tagit bort kondingen SAMT sänkt värdet på motståndet?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


18 Dec 2017, 19:48
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Piezoliknande ljud från Vibrolux rev.
Polytone wrote:
Intressant. Just nu är jag dock så nöjd med ljudet att jag inte vill ändra något men förr eller senare kanske man blir sugen.. 8) Har du tagit bort kondingen SAMT sänkt värdet på motståndet?


Ja, det är ett motstånd på 330kOhm är där nu om jag inte minns fel. Kan vara 220kOhm åxå. Sedan är det gjort massor av andra saker, men denna förändringen separat ger enligt min åsikt en mer naturlig ton i stärkaren.

_________________
/Lennart


19 Dec 2017, 09:59
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Piezoliknande ljud från Vibrolux rev.
Polytone wrote:
Intressant. Just nu är jag dock så nöjd med ljudet att jag inte vill ändra något men förr eller senare kanske man blir sugen.. 8) Har du tagit bort kondingen SAMT sänkt värdet på motståndet?


Ja denna punkt på Fender Stärkare har diskuterats i åratal, men det vanligaste modet "över år" har varit ta bort kondingen och sänka 3,3M motståndet till 2,7M för att kompensera för den "bra " diskant förlust som man inte ville ha .

Men tittar man på förstärkare tillverkare med samma reverb upplägg, så varierade .

Mesa kör 2,2M med 30p parallel .
Jim Kelly, endast 2,2M
Traynor körde endast 1M.

Så det är en plats att testa o trimma .

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


19 Dec 2017, 20:26
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 31 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.