View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 10:02



Reply to topic  [ 25 posts ] 
Frankrike? / Nu döpt till Clouseau! 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Frankrike? / Nu döpt till Clouseau!
Image

Jaha.? Vad har han hittat på denna gången då? Vad har han köpt nu?
JAG VET INTE :shock: :shock: :lol: !
Hittade denna på tyska e-bay och fick för mig att det kanske går att göra ngt vettigt av den.? Men vad det är eller var den är tillverkad.? Icke en blådjävlig susning en gång.
Eller..ja..jo. Den KAN vara fransk.

Image

Det bilderna gav mig var lite av varje. Dels en form av mikrofonförstärkare som sitter på maskinens ena sida märkt "paris" bla och dels förekomsten av oktaler i den omfattningen som är.
Jaha?
Ja. Om man kikar på Europeisk tillverkning var oktaler företrädesvis använt i Frankrike,Italien,England och till grad Skandinavien (när vi snackar preamp osv).
Å vi ser ju redan att det sitter "coca-cola" flaskor i den.

Image

Mm. De två nertill till höger är ett par parallellkopplade 5Y3. Mao,där har vi ung 200mA tillgängligt om spänningarna i den här ens är i närheten av vettigt. Visste inte detta i det att jag bara såg bilderna,utan fick kvitterat det idag när vi hämtade maskin på posten.
Var osäker på om slutrören var 6V6 lr 6L6G,men de visar sig vara det senare.

Ok? Ja,skenet bedrar...för det var lite av en överraskning hur stor maskin visade sig vara,rent fysiskt.

Image

Ok? Så PT till vänster och OT till höger då? Njet. Iofs e det PT till vänster,som alltså sitter installerad försänkt,men det andra är en choke. Inte hunnit kika på det hela än men misstänker att detta kan vara en sådan där installation mellan PT´ns centertapp och chassi.
Nåja. Vi har utrustning och kunskap nog för att bli varse tids nog.

Den där plåtlådan då? Den som ser ut som ett höghus i sig. Trodde först det var gammaldags elektrolyter,men så var icke fallet. I det att jag lossade ena plåten så visar det sig att därinne sitter...preamp flaskorna.

Som ni ser sitter det en liten noval i bild. Ett Tfk ECC-83. Nu e ´re så att i preamplådan sitter det ett EF-86 och ytterligare en 83´a. Hm.

Image

Det hör då till saken att ALLA rör i den har varit oktaler. Samtliga flaskor som utgör preamp osv är konverterat till noval. Varför? Ptja..your guess is as good as mine. Eg skit sak samma..
Köpte den som sagt i Tyskland och det KAN vara så att man installerat de där stående Siemens kannorna i samma veva som man konverterat till novaler.? Omöjligt känns det iaf inte.

Image

Mm. Mikrofonförstärkare. Klart och tydligt märkt bla "Paris",vilket i nuläget är den enda vettiga ledtråd jag har avseende tillverkningsland. Intill har vi "vanliga" ingångar. Mao har detta varit ett PA.

Image

Ja. Två stycken 5Y3GT. Som synes ifrån olika eror. Dessvärre med socklar som är så slappa att coca-cola flaskan hade släppt invändigt under transport och krossats. Nu iofs inte hela världen då jag har gott om de,men jag ställer mig lite frågande till varför man valt att använda två parallella 5Y3.?
Fan e vitsen med det? Både vad avser tillgänglig ström som glödström. På den positiva sidan innebär det att det är ju inga som helst konstigheter att ersätta de båda med tex ett 5U4 för mkt snarlika totalprestanda,å se det har vi liggande det med. Oavsett. Socklarna är sopor iaf.

Image

Här får ngt göras. Elsäkerhet var ordet. Till vänster har vi impedansväljaren ut,med impedanser som är användbara även idag,och till höger voltväljaren-som fixar upp till 240VAC.

Image

Invändigt. I ljuset av komponenter och generellt utseende såväl som layout misstänker jag skäligt att maskin är tillverkad under -40tal någon ggn.
I ljuset av det mörkt olivgröna skulle jag mkt väl kunna tänka mig att det rent av är en "krigare",dvs tillverkad under 2a världskriget.

Skall försöka lista ut lite mer om ursprung. Kan bli intressant!

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


Last edited by Racing on 29 Aug 2017, 21:14, edited 2 times in total.



16 Aug 2017, 21:04
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Nah,nu vette fan.?
Image

Ber om ursäkt för den väldigt dåliga bildkvaliteten,vet inte vad som hände.
Dagens update är iaf att maskinen fungerar. Gick över de mest vitala delarna. Fick bla servat den gamla dubbelbrytande nätbrytaren,som var närmast bortom räddning. Men,med lite tid investerat så reste sig bitarna en efter en.

De båda 6L6G rören visade sig vara helt funktionella båda två. Dessvärre inte speciellt väl matchade då,men man kan inte få allt och det utgör inte ett problem med det med att bygga om till fixed bias i tankarna. I den vevan brukar jag ju göra bias individuellt justerbart iaf,

Jodå. Maskinen fungerar. Ger spänningar ungefär som tänkt. I 220VAC mode snackar vi typ 340VAC från respektive tapp. Men i det läget blir glödströmmarna väl bra. I 240VAC läge är vi redan nere på 315VAC och...fan vet om jag inte tycker det blir lite kort i rocken i slutänden. Vet ju med mig hur gamla 6L6G reagerar vid detta laget.

Hur som helst.
Maskinen är alltså en UL kopplad historia. Ligger 1K i serie som SGM mot respektive pol 4,men det hela matas mycket riktigt via UL princip,dvs en lindning på OT´n.

Choken i sin tur är på hela 50H och ca 1,2k i resistans varför den är installerad som första smäll INKLUSIVE en lyt. Mao,först enbart lyt som första smäll,spänningen leds genom choken vad avser HELA maskin och därefter in mot resten av den.

Nu syns det dåligt på bilden men fick bryggat in ett par telejack och känt på den iaf,vilket väl inte direkt var ngt att hälsa hem om. Småsignalsrören verkar vara med i matchen de med fö.

Nu,efter att ha kikat närmare på det hela,kan konstateras att det som utgör "tysktillverkade" komponenter i maskin genomgående innebär Siemens prylar. Samtidigt är det så att de ALLIHOP visar tecken på att det är grejer som är bytt. Massor av det rent av,med några undantag och dessa undantag (bla ngr lytar osv) bär alla franska namn.
Samtidigt påminner nättrafon ganska mkt om samma stil av trafo vi hittar i Belgiska Rodec mfl maskiner från området. Så? Fransk?
Kanske,men jag misstänker faktiskt BeNeLux mer och mer. Avsteg eller ej.

Under den tiden ovan när jag kört maskin har jag använt ett 5U4. Något jag kommer ändra på i form av 5Z3. Samma rör och spec,annan sockel.

I det här har jag övervägt vad göra med den.? Layouten på maskin vs gränssnitten,dvs faceplate och rearplate,är rent vansinnig. Livsfarlig på sina ställen,så jag kommer göra så att jag puttar över all hardware i ett smallbox Marshall chassie istället. (Dvs JTM-45).
Inget lättvindigt beslut men med det beslutet taget...är det enda raka och det verkligt väsentliga för maskinens "själ" är i min mening ändå framför allt trafona och 6L6G rören.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


17 Aug 2017, 23:53
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Nah,nu vette fan.?
Här kan du ju börja leta historia...

http://www.radiomuseum.org/dsp_hersteller_detail.cfm?company_id=7638

Fanns fler länkar när man sökte på Melodium Paris.

_________________
/Lennart


18 Aug 2017, 10:08
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Nah,nu vette fan.?
Tack Lennart.
Jag tror då att det enbart är mic trafon som har det ursprunget.
Slaktat den nu och man ser stora ingrepp i den. Skall ta lite bilder och lägga upp

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


18 Aug 2017, 13:52
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Nah,nu vette fan.?
Image

Fokus på mobilkameran vill fortfarande inte,men bättre ngr bilder än inga alls antar jag.
Det där e iaf originalchassit,och som ni ser har ngn varit och borrat i det innan jag kommer in i bilden. "Modden" är milt sagt omfattande,vilket gör det med att lösa ursprung på maskin än svårare.
Baktill finns det rester av gamla mkt små nitar och "avtryck" i färgen där jag misstänker att det suttit en typskylt. Hm.

Image

Tema Elektronik här i Gbg har ju sedan en tid börjat lagerföra en del av bla Tubetowns sortiment. JTM chassina är inte speciellt dyra,så det vart inte mkt att orda om.
Hålet/uttaget för PT´n fick öppnas upp en del...men som det heter no harm no foul.. Voltväljaren...nope. Nu e det rakt på tapp ifrån nätbrytaren istället. Huvudsäkring har vi installerat en ny mao... Som ni kanske vidare ser så leder HT AC sekundär till säkringshållare och från dessa säkringshållare sedan ner på den keramiska sockeln för 5Z3 likriktarflaskan. Där e vi alltså tillbaka till det med bruket av "saver diodes". Har visat sig vara en vaken grej i sammanhanget kan jag bara konstatera. Det minska lasten på likriktarröret avsevärt,vilket skapar längre liv osv. 5Z3 och 5U4 är alltså rent prestandamässigt samma flaska och...ptja.? 250mA har jag för mig det handlar om vid de spänningar vi sysslar med.

Image

Jahapp. Goda råd äro dyra... Iom att OT´n i original sitter installerad invändigt i originalaren så för det med sig i samband med att jag flyttar den till chassits utsida att där krävs endbells. Inte direkt ngt som är löst i brådrasket,men som gammal "rodder" så har jag ju för vana att spara på mer grejer än nödvändigt,just för att man vet aldrig.
I just detta fallet en bra grej då jag hade heffa choken kvar från den gamla Vortexion maskinen,å se de endbellsen "klämmer" bara över lamellpaketet. Gott nog,å där var den biten i mål med.
Grunnar nu lite på om jag skall använda en mindre choke i B+ linan eller droppresistor. Får se..har nog ngr liggandes kring 4+ Henry eller så,vilket väl är rätt idealiskt egentligen.

Å nu med trafona installerade till ett JTM chassi tycker jag man får en MYCKET bättre bild av deras storlek. Inte direkt ngr små patetiska klumpar direkt.
Nah. Blir bra detta tids nog. :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


18 Aug 2017, 18:33
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Nah,nu vette fan.?
Image

Allt eftersom har det visat sig stå "France" på mer delar som jag skrotat ut. Hm.
BYGGET i sig då,ja det går som ni ser framåt. Såpass att jag nu skevat igång den fan enbart med slutrören på plats,i sin nya skepnad med "fixed bias".
B+ ramlar då in på ganska exakt 400VDC under last och jag vet inte riktigt vad jag skall tycka om det.? Choken jag fått dit är iaf på 6H,så det blir väl vettigt antar jag.

Zeners mot g2 i vanlig ordning. Nah,sammantaget känns det vettigt,men frågan e väl nu ifall jag skulle lägga det med RLR vs diodlikriktning på en switch? Valbart.
Ett 5Z3 utgör ju ett påtagligt spänningsfall i sammanhanget. Jaja. Biasbrädan blev bra iaf. Div jordpunkter har hamnat där de skall osv.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


20 Aug 2017, 21:22
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Nah,nu vette fan.?
Hmmm...F.Y.I. det finns enklare sätt att införskaffa PT och OT....något om att gå över ån efter vatten... :mrgreen:

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


21 Aug 2017, 17:32
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Nah,nu vette fan.?
:mrgreen: :mrgreen:
Så e ´re broder. Så e ´re...

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


21 Aug 2017, 22:15
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Nah,nu vette fan.? Frankrike?
Image

Mm. Denna ggn har jag valt att installera alla komponenter som skall mot jord kring respektive sockel. I grunden för att maximera utrymmet på brädan-orna.
Känns iaf hyggligt gediget,även om det får erkännas kanske inte vara det mest lättservade. Å andra sidan..hur ofta byter man katodresistorer som e-lytar kring socklar liksom...

Image

Ja. Det känns i nuläget lite "kladdigt" kring PT´n,men hav förtröstan. Det finns en plan kring allt. Som jag tidigare påpekat ger mig trafon lite höga glödspänningar i 220VAC läge och det löser man enkelt med en effektresistor. Inte mkt att orda om,gör det det skall och iom det ligger glödspänningarna (det är ju två lindningar) gott och väl inom marginal.

Den lilla trafon är alltså det jag nu valt att använda som choke. Lär funka som tänkt antar jag.

Lurar lite på hur hantera layout i fallet med denna. Den lilla Geloson var mig...inspirerande. Dessvärre känns det som vi passerat KISS principen för länge sen i fallet med denna då...
Jaja.
Vad är väl en bal på slottet.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


28 Aug 2017, 22:35
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Nah,nu vette fan.? Frankrike?
Har kommit lite bud kring maskinen,dess ursprung alltså,och ett ganska bestämt sådant är Bouyer i Frankrike.
Kikat lite på maskiner ur deras ST serie,och det finns inte en skruv gemensamt med ursprunget här men...snubben som menar att det kan vara en Bouyer säger med det att företaget var i farten och tillverkade maskiner även på -40 talet.
Må vara hur det vill med det,men jag och snubben ifråga är iaf eniga om "riktningen" på det hela. 6L6G...octaler (genomgående ifrån början)..byggsättet osv.

Ptja. Fan vet.
Skall kolla på radiomuseums (tyska) å se vad som ev trillar ur påsen.
Hur som helst...

Image

Det drar ihop sig. Som ni säkert kan lista ut är det hela ur ett rent elektriskt perspektiv upp å rullar å går. Fick efterjustera lite vad avser droppresistorer,men inget över sig,för att få railspänningarna att landa där jag vill ha de.

Som det är nu talar vi om 3st 6n2p samt ett EF-86. Ett av dessa 6n2p då som loop,men jag vette faen om jag inte återgår till ett beprövat ECC-82 i den positionen istället. Är ju snabbt nog hanterat.

Image

Jahapp. Denna ggn blev det ett av de få tornlödstöd jag har kvar efter Helmuth Kohl. Letat lite varstans efter liknande men dessvärre inte hittat ngt. Bra är de iaf,det är ett som är säkert.

Image

Ja,det spar ju utrymme iaf. Det är ett som är säkert,och vad vidare e..som sagt...hur ofta byter man katodresistorer och gallerläckor?
Nah.
Det blir nog bra det här med tids nog. Tror jag allt.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


29 Aug 2017, 20:28
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Frankrike? / Nu döpt till Clouseau!
Image

Det bidde såhär som slutgiltigt svar på det med RLR och B+. Kort summerat en switch som väljer mellan 5Z3 flaskan och dioder. Bra där och det hela fungerar alldeles utmärkt.

Image

Mm. Jacken längt ut blir "hi/low" å färdigt där medans de andra då blir send och return för loopen. Saknar plats för trim av signalnivå in/ut loopen,så det behöver hanteras. Annars e allt i fas känns det som.

Image

Mm. Det där kan ni vänja er vid som syn. Har ju dyngat ner det i ett antal maskiner det sista,och det är alltså en flerläges vridomkopplare för att variera kapacitans in på James kontrollens diskantpott. Skapar en bredd i maskineriet som är närmast löjlig. Allt från scoop till ren midpuckel.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


30 Aug 2017, 23:46
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Frankrike? / Nu döpt till Clouseau!
Kul läsning! Hur hanterar du växlandet mellan diod och rör förutom det uppenbara med switch? Har du någon form av lösning som skyddar mot att switchen används vid drift? Eller funkar det bra att växla under drift?


31 Aug 2017, 14:17
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Frankrike? / Nu döpt till Clouseau!
Funkar alldeles utmärkt att skifta under drift. Spänningarna hinner inte lägga sig såpass,så det blir inte frågan om ngr rusningar.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


31 Aug 2017, 20:47
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Frankrike? / Nu döpt till Clouseau!
Image

Som sagt,det tar sig. Nu när grejerna börjar trilla på plats så...blir ´e fan trångt igen. :mrgreen: Nåja. Sitter inget monterat som inte uträttar nått iaf (ngt jag är allergisk emot annars).

Image

Ner med en SMPS trafo som ger 5VDC. Så e re. Courtesy Mr Niemand denna ggn. Jacket för kanalstyrning hamnar framtill det med.
Har en idé om hur jag skall få dit de två pottarna som behövs för attenuering av signalen kring loopen...stay tuned.... :D

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


31 Aug 2017, 21:51
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Frankrike? / Nu döpt till Clouseau!
Image

...å vi har liv. Skall rumstera om lite dock har jag tänkt.

Image

Sådär blir alltså layouten för loopen. Funktionsvettigt iaf. Nu skall det givetvis dit lite rattar och text men..ja..ni hajar.

De första försöken e mig då lite av en besvikelse. Den behöver tweakas. Morrar INTE som jag vill,men det får vänta ngr dgr nu iom förberedelser inför ett mastodontgig ikväll. Att vi river PA osv imorgon.
Hur som,allt fungerar som tänkt iaf. Kanalstyrning,loop osv. Så ur det perspektivet är maskinen i hamn. Däremot verkar den VÄLDIGT hungrig på signal in på g1 på slutrören. Skall kika lite på varför det är så med....

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


02 Sep 2017, 10:42
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Frankrike? / Nu döpt till Clouseau!
Image

Fått kastat lite tweaks efter denna. Inte klar,men BRA mycket bättre. Skall bli intressant att se var det landar.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


04 Sep 2017, 20:17
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Frankrike? / Nu döpt till Clouseau!
Image

Ja,asså snickare blir jag aldrig. Men sanningen att säga tycker jag det e rätt kul att pyssla i trä. Så..jag var å köpte mig ett sågbord samt ett bord till överhandsfräsen,å se..det gjorde ju stor skillnad.
Cabben där är tillverkad i limmad furu,vilket gör den lätt. Dyrt? Ptja...men ärligt sagt,kontext här tack. Jag gör så få maskiner att det kan vara mig skit samma ärligt sagt.

Åsså betsat med "mörk ek". Kommer sig av att jag renoverade en gammal matsalsgrupp här hemma för damen ifrån -40talet med skiva just i ek å..ena gav det andra.
Nu kommer där en ganska stor skillnad i framtoning i allt att betsen torkar,för att därefter oljas in. Matsalsbordet tex är rent av riktigt vackert,och jag förväntar mig inget mindre av detta.

Sanningen att säga ser det hela BRA mycket bättre ut IRL än på bild.

Hur som helst. Vinsten här,för egen del,ligger i att nu finns det inget stopp mer. Furuskiva e som sagt rent relativt inte många pengar,och ihop med vitlim+press+plugg..(mao inte en skruv i sikte)...

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


07 Sep 2017, 20:40
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Frankrike? / Nu döpt till Clouseau!
Vet du - fy fan vad jag gillar att du är tillbaks på banan.

/R


07 Sep 2017, 23:27
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Frankrike? / Nu döpt till Clouseau!
Ballz wrote:
Vet du - fy fan vad jag gillar att du är tillbaks på banan.

/R



Håller med till 100%.......Alltid lika rolig och intressant läsning!!


//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


08 Sep 2017, 08:13
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Frankrike? / Nu döpt till Clouseau!
Tack Richard å Robban.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


08 Sep 2017, 10:28
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Frankrike? / Nu döpt till Clouseau!
Image

Image

Men jo. Jo,så e ´re. :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


08 Sep 2017, 20:26
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Frankrike? / Nu döpt till Clouseau!
Blev snyggt och coolt dedär


08 Sep 2017, 21:32
Profile

Joined: 31 Jan 2009, 22:33
Posts: 597
Location:
Post Re: Frankrike? / Nu döpt till Clouseau!
Snyggt byggt!


06 Nov 2017, 10:32
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Frankrike? / Nu döpt till Clouseau!
Tack :D

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


06 Nov 2017, 10:54
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Frankrike? / Nu döpt till Clouseau!
Racing wrote:
Image

Ja,asså snickare blir jag aldrig. Men sanningen att säga tycker jag det e rätt kul att pyssla i trä. Så..jag var å köpte mig ett sågbord samt ett bord till överhandsfräsen,å se..det gjorde ju stor skillnad.
Cabben där är tillverkad i limmad furu,vilket gör den lätt. Dyrt? Ptja...men ärligt sagt,kontext här tack. Jag gör så få maskiner att det kan vara mig skit samma ärligt sagt.

Åsså betsat med "mörk ek". Kommer sig av att jag renoverade en gammal matsalsgrupp här hemma för damen ifrån -40talet med skiva just i ek å..ena gav det andra.
Nu kommer där en ganska stor skillnad i framtoning i allt att betsen torkar,för att därefter oljas in. Matsalsbordet tex är rent av riktigt vackert,och jag förväntar mig inget mindre av detta.

Sanningen att säga ser det hela BRA mycket bättre ut IRL än på bild.

Hur som helst. Vinsten här,för egen del,ligger i att nu finns det inget stopp mer. Furuskiva e som sagt rent relativt inte många pengar,och ihop med vitlim+press+plugg..(mao inte en skruv i sikte)...


Som en gång i världen utbildad möbelsnickare ,så can jag inget annat (från bilderna att döma) säga att du gjort ett bra jobb !
Personligen hade jag inte byggt lådan så hög (men verkar vara en trend ?) o valt något tunnare material, men det faller ju under "tycke o smak" o inte hur resultatet blev :)
Tycker även du lyckades med betsen , många prövar men fura är många gånger svårt att få till med betsen.
sågbord, kul vad hittar/köpte du?

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


06 Nov 2017, 20:15
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 25 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.