View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 10:40



Reply to topic  [ 13 posts ] 
Tyskland var det ja... 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Tyskland var det ja...
Image

Vad det här e?
ITTE en djävla aning! Köpte den på tyska e-bay på vinst och förlust pga Engel trafona. Nä...det har inget med Engl att göra...
Dessa trafos dyker upp då och då framför allt på tyska e-bay vilket väckt min nyfikenhet.

Image

Mhm. Aluminiumchassi..ett par EL-34 och ett par 83´or. Mkt mer vart det liksom inte att utläsa från början. Chassit ngt mindre än ett JTM dito.

Image

Jaha? Men vafan ÄR detta då? Vet ni vad? Nu har jag bara som snabbast ögnat över det hela,men är så långt tvungen att svara att jag faktiskt inte vet. Märkligt kopplat är det hela rent generellt iaf.

Image

Men återigen,i likhet med de där franska Bouyer maskinerna,så snackar vi räta vinklar och raka led. Gillar det...

Image

Katodbias handlar det om iaf. Så mkt kan sägas.

Image

Hm. Selen. Nej tack. Lite märkligt kopplat även detta. Skall spåna vidare lite på det där tänkte jag för märkligt är det i VART fall!

Image

"Utgångstrafon". Märkt för parallell push/pull. Engel den med,googlat lite snabbt men har framför allt mätt den och den är inte en i NÄRHETEN av vad vi behöver för det vi sysslar med.
Får se var det skall få lov att landa.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


26 Oct 2017, 23:01
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Tyskland var det ja...
Nu ska vi se.....

Intressant å nu får ni en beta att tugga på se. Var med nu.

Kika på de invändiga bilderna. ni ser snart att utgångstrafons centertapp är kopplad mot....chassijord :wink:
Det ger för handen att slutrörens anoder står i direktkontakt med de två selenlikriktarna. I sin tur ligger så katoderna för respektive slutrör mot varsitt motstånd...

Grunna på den lite. Stämt av med Aleks å kan bara kort konstatera..."de va som fan!".

Annorlunda sa Bull. Nyckeln här är att signal kan hanteras av ett rörs alla element. Det är i sig en sak,frågan är VARFÖR.? :wink:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


27 Oct 2017, 12:11
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Tyskland var det ja...
Jag hängde inte riktigt med tror jag. Du menar inte att det sker återkoppling?


27 Oct 2017, 14:26
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Tyskland var det ja...
Nope.
OT´ns centertapp är kopplad till jord/chassi. Respektive sida av OT´ns primär är sedan kopplad till respektive slutrörs katod. :wink:
Å jodå. Det fungerar.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


27 Oct 2017, 19:12
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Tyskland var det ja...
Måste väl vara för att få så ren signal som möjligt ur förstärkaren? Då lär det väl vara gott om signal in mot slutsteget.

Är väl omöjligt att ta ut signalen från anoderna om du ska behålla utgångstransformatorn?

Kanske bygga en ren förstärkare denna gång? :D


28 Oct 2017, 00:23
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Tyskland var det ja...
REN FÖRSTÄRKARE????

REN???


_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


28 Oct 2017, 01:08
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Tyskland var det ja...
Många e de som inte riktigt e med nu gissar jag.

Man har alltså kopplat slutrören som katodföljare. Vad det ger för handen är för det första ett helt annat behov av primärimpedans. För det andra ger det att man klarar driva högre ström... Å för det tredje iom det en "annan" bandbredd.
Därav dubbla selenlikriktare med.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


28 Oct 2017, 01:10
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Tyskland var det ja...
Nåja.
Jag fick mig en timma med den här och nettoeffekten av det är att jag fått slagit liv i den OCH provat den.

Det här lät så meningslöst att jag inte skäms ett andetag för att riva skiten,så så är då sagt och gjort.

Så mkt jag kan förstå grundincitamentet med kretslösningen så var den i vart fall inte tänkt för varken bas eller gitarr.
Tror rätt beskrivning är....meningslös.

Cleant var vad den mäktade med,och inget fel i det,men den vart inte skimrande på det en gång. Bara ren,rak och rå förstärkning. Kunde fanimig lika gärna varit en kiselmaskin.

Nä. Fy fan. Då finns det avsevärt bättre options i sammanhanget.

PT´n stannar,det gör EL-34´orna och de andra rören samt chassit med. Resten däremot...bingen.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


29 Oct 2017, 21:04
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Tyskland var det ja...
Racing wrote:
Image


Vad är det för "vingar" på transformatorn? Har det någon funktion? Aldrig sett förut.


30 Oct 2017, 10:00
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Tyskland var det ja...
Vet inte men gissar att det är ngn form av fäste.

Den här maskinen har man ju satt ihop med ambitionen att driva mkt ström. Iom det känns det rimligt att den tex varit till för att orka driva botten i en orgel eller liknande. Chassit har även det fästen,så gissar att det varit en mer komplex installation.?

Intressant att ta del av iaf,om än inte så användbart för vår del kanske. (Läs-gitarrmaskin)

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


30 Oct 2017, 10:37
Profile

Joined: 15 Jun 2016, 21:07
Posts: 25
Post Re: Tyskland var det ja...
Modulator till en gammal AM-sändare? Fram till kanske början av 60-talet användes AM mycket av radioamatörer på kortvåg, innan det ersattes av SSB. Anodströmmen till sändarens slutsteg (vanligen i klass C) matades genom LF-förstärkarens sekundärlindning. Om det går att få fram data på utgångstrafon kanske det kan ge en ledtråd. Säljaren kanske kan ha en aning vem som haft gerätet i fråga? Det här måste väl utredas av ren nyfikenhet. :wink:

Men... alla rörbestyckade modulatorer jag kommit i kontakt med (vilket inte är så många men jag har sett ritningar) har varit uppbyggda som vilket P-P slutsteg som helst. Tydligen var
det av någon anledning (glömt varför) fördelaktigt med trioder i slutändan. Den största modulator jag kommit i kontakt med hade två 813 i slutsteget och hade en gigantisk oljefylld (säkert PCB) utgångstrafo. Slutrören drevs med ett 807 via en trafo.

Är det öht en audioförstärkare? Jag drar mig till minnes en grotesk förstärkare som drev en lika grotesk anordning som i princip var en jättehögtalare utan membran. Det var en skakmaskin för att vibrationsprova saker. Kanske är det någon form av lab-grej. På mitt gamla jobb köpte jag in en skaplig PA-förstärkare från LAB-gruppen och den användes vad
jag vet aldrig någonsin för ljud. Bägge kanalerna kördes i parallell och matade en transformator för att tålighetsprova en del militär utrustning för tålighet mot störningar på matningsspänningen (EMC-prov). Man kan väl egentligen säga att den förstärkaren med trafon utgjorde en AM-modulator. Vad jag vill säga är att det det kanske inte har något alls med ljud att göra även fast det uppenbarligen är en förstärkare.

Som sagt, det här måste utredas. Vi är nyfikna. Rör-sverige väntar på svaret.


30 Oct 2017, 21:38
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Tyskland var det ja...
Ptja,din gissning är så god som min.
Vad som kan adderas vad avser signalbehandling är att de två novalerna är ett par ECC-83 varav 1 av de fyra stegen var katodföljare.
Fasvändningen i sin tur en concertina. Mao återstår två gainsteg,och detta var mkt riktigt mer "normalt" uppsatt med våra mått mätt.
Dvs 220k anod,1,5k katod och 100uF över katodresistorn.

Men visst är det hela en intressant lösning.? Tycker jag allt.

Lärdomen sitter kanske framför allt i lösningen i sig som är en klar kvittens på att man KAN hantera signal i princip vid vilken pol som helst på ett rör. En nog så väsentlig insikt i min mening. Vi hade helt garanterat inte hanterat det på samma sätt idag. Selenlikriktarna skulle jag gissa satt gräns,i likhet med PT´n.

Däremot så överdriver jag inte när jag säger att den LÄT helt förfärligt,vilket väl iofs spär på din tanke i sammanhanget. Att detta mkt möjligt inte enbart handlat om NF teknik som VI använder den.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


31 Oct 2017, 11:23
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Tyskland var det ja...
Fö.
Utgångstrafon är tydligt märkt med 8 resp 16 Ohm sekundär.
Med väggspänning in på primären och beräkningar vad avser omsättning osv så landar primärimpedansen på ca 750 Ohm.
Mao har hänsyn tagits till att OT´n skall arbeta som katodföljare i sammanhanget.

Mkt riktigt var OT´ns centertapp kopplad till chassijord och respektive sida av OT´n till de två katoderna på slutrören som "vilade" emot ett par kraftigare trådlindade resistorer.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


31 Oct 2017, 11:26
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.