View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 16:58



Reply to topic  [ 14 posts ] 
KT88, Lämpligt skärmgallermotstånd 
Author Message

Joined: 25 Aug 2008, 15:07
Posts: 207
Location:
Post KT88, Lämpligt skärmgallermotstånd
Fick in en kraftig krabat till hemstereo (Audio Space) med omkopplingsbar utgångskonfiguration.

Den funkar ok i "triodläge", Ultra Linear" (UL) lät lågt och dåligt.
Efter att har ritat upp schemat fick jag en misstanke om vad som låg bakom.
Attachment:
Output fel.jpg
Output fel.jpg [ 72.64 KiB | Viewed 6671 times ]

Detta måste väl vara helt galet, eller är det någon finess som jag aldrig sett?
Jag misstänker att någon händig varit inne i stärkaren och inte riktigt fått till det. :(

Om jag nu inte är helt ute på tvåhjuligt pedaldrivet fordon så skulle jag hellre se kopplingen såhär:
Attachment:
Output rätt.jpg
Output rätt.jpg [ 68.27 KiB | Viewed 6671 times ]


Frågan är i så fall vad som är lämpligt värde på skärmgallermotståndet och vilken effekt det ska klara av.

_________________
Tece


26 Oct 2017, 13:48
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: KT88, Lämpligt skärmgallermotstånd
Jag skulle säga : 1K/5W eller zenerdioder som Zven o Alex's pratar varmt om.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


26 Oct 2017, 15:26
Profile

Joined: 25 Aug 2008, 15:07
Posts: 207
Location:
Post Re: KT88, Lämpligt skärmgallermotstånd
Jo, jag har googlat och sett värden från 100 Ohm upp till 1k men flest träffar för UL koppling var mellan 2-300 Ohm.
Dessutom hittade jag även ett schema där motståndet mellan anod och skärmgaller var med, i det fallet var det på 47k och skulle enligt uppgift sitta där för att hålla skärmgallret förnöjt under tiden som det tog att koppla om från UL till triod och vice versa.

Detta är ju en kostsam pjäs med skapligt dyra rör i så jag har inte råd att exprimentera alltför mycket så det får studeras och läsas på ett gäng...har inte haft så många instrumentförstärkare med denna finess så vana saknas! :)

_________________
Tece


26 Oct 2017, 16:54
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: KT88, Lämpligt skärmgallermotstånd
Jag har kollat några gamla schemor för HiFi-steg med KT88 och liknande. Med UL-koppling verkar man ha gjort varianter med upp till 470 Ohm och även utan något motstånd alls mellan OT-tappen och g2, likaså i "klassisk" pentodkoppling, dvs det kan vara med eller utan nåt motstånd, men jag hittade ingen lösning med mer än 470 Ohm (bland de schemor jag har tillgång till). Ett motstånd mellan anod och g2 måste ju vara rätt stort för att inte helt glida över i triodkoppling. Troligen är det för att minska strömtransienter när g2 kopplas om. Ett kort ögonblick blir det (g2) ju spänningslöst under omkopplingen och då går anodströmmen ner. Det kan bli otrevliga ljud i högtalaren, så ett 47 kOhm motstånd kanske är en bra idé för att hålla kvar lite spänning på g2.


26 Oct 2017, 18:00
Profile WWW

Joined: 25 Aug 2008, 15:07
Posts: 207
Location:
Post Re: KT88, Lämpligt skärmgallermotstånd
lampuradio wrote:
Jag har kollat några gamla schemor för HiFi-steg med KT88 och liknande. Med UL-koppling verkar man ha gjort varianter med upp till 470 Ohm och även utan något motstånd alls mellan OT-tappen och g2, likaså i "klassisk" pentodkoppling, dvs det kan vara med eller utan nåt motstånd, men jag hittade ingen lösning med mer än 470 Ohm (bland de schemor jag har tillgång till). Ett motstånd mellan anod och g2 måste ju vara rätt stort för att inte helt glida över i triodkoppling. Troligen är det för att minska strömtransienter när g2 kopplas om. Ett kort ögonblick blir det (g2) ju spänningslöst under omkopplingen och då går anodströmmen ner. Det kan bli otrevliga ljud i högtalaren, så ett 47 kOhm motstånd kanske är en bra idé för att hålla kvar lite spänning på g2.


5W på skärmgallermotståndet men för 47k motståndet är väl 1W fullt tillräckligt?

_________________
Tece


26 Oct 2017, 18:33
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: KT88, Lämpligt skärmgallermotstånd
De effekter du nämner bör räcka fint.


26 Oct 2017, 20:19
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: KT88, Lämpligt skärmgallermotstånd
Tece.
Var nu medveten om att UL principen primärt handlar om vad som sker AC mässigt. Mao går det alldeles utmärkt att mata en UL lindning med lägre potential vid behov,om den nu inte består i tapp/tappar från huvudlindningen.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


26 Oct 2017, 21:46
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: KT88, Lämpligt skärmgallermotstånd
Men, vänta här nu: att sätta motstånd skulle väl paja själva idén: att få till triod- resp UL-koppling? Förstår inte riktigt denna ängslan; ta en klassiker som Dynaco MK 3: inga som helst motstånd, och ingen klagar på att rören inte håller, trots att de går på närmare 500 volt. Omkopplaren är iofs bara larv, man märker snabbt vilket som låter bäst, speciellt när det gäller hajfaj.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


27 Oct 2017, 13:22
Profile ICQ WWW

Joined: 25 Aug 2008, 15:07
Posts: 207
Location:
Post Re: KT88, Lämpligt skärmgallermotstånd
Racing wrote:
Tece.
Var nu medveten om att UL principen primärt handlar om vad som sker AC mässigt. Mao går det alldeles utmärkt att mata en UL lindning med lägre potential vid behov,om den nu inte består i tapp/tappar från huvudlindningen.


Den delen har jag inga större bekymmer med! :mrgreen:
UL är som brukligt tappar från huvudlindningen...vilka andra sorter finns det :?:

Men det är oväsentligt i sammanhanget, nu gällde det värden på skärmgaller och bleed motstånden.
Eftersom någon (Mr Handyman?) tydligen givit sig på att "reparera" förstärkaren och då satt in helt vansinniga värden
vill jag ju komma fram till en vettig lösning och en sådan skall då, i möjligaste mån, vara överensstämmande med vad konstruktören tänkt sig!

_________________
Tece


27 Oct 2017, 15:03
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 25 Aug 2008, 15:07
Posts: 207
Location:
Post Re: KT88, Lämpligt skärmgallermotstånd
Martin Kuhn wrote:
Men, vänta här nu: att sätta motstånd skulle väl paja själva idén: att få till triod- resp UL-koppling? Förstår inte riktigt denna ängslan; ta en klassiker som Dynaco MK 3: inga som helst motstånd, och ingen klagar på att rören inte håller, trots att de går på närmare 500 volt. Omkopplaren är iofs bara larv, man märker snabbt vilket som låter bäst, speciellt när det gäller hajfaj.


Det där med motstånd ingår i ett gäng kommersiella produkter och så även denna vilket gör att jag behåller det konceptet!
Håller helt med om det onödiga med omkoppling på en dylik maskin... jag skulle heller inte lägga 30 papp på en stereoförstärkare!

Men nu är det inte min stärkare, kunden bestämmer och han vill att den skall fungera som det var tänkt från början och då är det min uppgift att ombesörja detta oavsett om jag tycker det är larv eller inte! :)

_________________
Tece


27 Oct 2017, 15:21
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: KT88, Lämpligt skärmgallermotstånd
Kunden har alltid fel.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


27 Oct 2017, 19:02
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: KT88, Lämpligt skärmgallermotstånd
tece wrote:
Håller helt med om det onödiga med omkoppling på en dylik maskin... jag skulle heller inte lägga 30 papp på en stereoförstärkare!


Nah. Asså...du har inte träffat min kund Leif,det hör ju jag. Hi-Fi folket kvitterar EN sak för oss mekar här.

Vi är i fel bransch.

Image

Den här betalade Leif 38 000 för.
Dollar.
Du har kort sagt fel.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


28 Oct 2017, 01:21
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: KT88, Lämpligt skärmgallermotstånd
Men detta med (icke avkopplade) seriemotstånd till g2 har ju att göra med risken för parasitiska självsvängningar. Just beam-rör (typ just KT88, 807 etc) kan tydligen, under vissa speciella, olyckliga betingelser, hamna i någon form av självsvängning där g2 har betydelse. Ett seriemotstånd nära sockeln minskar eller tar bort risken för detta. Värdet ska inte vara så stort, bland annat för att det *inte* ska bli för stort spänningsfall till g2. Dvs man vill inte ha ner skärmgallerspänningen, men man vill motverka självsvängningsrisken. För att reglera ned Ug2 är det lämpligt med en avkopplad serieresistor, zenerdioder eller stabrör, beroende på rörtyp och hur mycket man måste minska spänningen. Att vissa konstruktioner inte har med någon serieresistor, beror ju på att konstruktören känner sig säker på att driftförhållandena inte kommer att leda till risk för sälvsvängning.

Vad gäller UL eller triodkoppling är det, såvitt jag kan förstå, lite av en annan diskussion. UL kan ge nästan samma effekt som vanlig pentodkoppling, medan triodkoppling tar ner uteffekten rejält.


28 Oct 2017, 19:03
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: KT88, Lämpligt skärmgallermotstånd
Mm.
Kika på EL-503 i FBT 500. Ett sätt att göra det

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


29 Oct 2017, 00:56
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 14 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.