View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 11:28



Reply to topic  [ 2 posts ] 
Telefunken LVM-120 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7472
Location: Götelaborg
Post Telefunken LVM-120
Image

Eller ja...det e det ju inte. Eller...ja..det e det ju. Eller... Ja. I alla fall.
Stange und Wolfrum tillverkade en serie maskiner i mitten av -60talet i Berlin. De höll sådan kvalitet att de alltså även salufördes med Telefunken symbol. Vad som satt i de när det kommer till rör kan ni säkert lista ut själva med räven å en paddel.. :mrgreen:

Denna är nu alltså bärgad och står till sig hos min tyske vän Moritz då jag skall iväg en sväng som sagt varför den inte skickas innan jag hinner hem och lösa ut den.

LVM-120. Ok.
Vad innebär nu detta då?
Mja. Det innebär att detta högst sannolikt kommer sluta som en basmaskin. Anledningarna är flera,men där sitter 4st EL-34´or i de som ges närmare 800VDC på anoderna. Så som ni säkert kan lista ut ger de effekt därefter och iom det blir en LVM-120 som jag ser det rätt meningslös för gitarr.
Jag har som sagt ngr andra LVM stående ur samma serie och 120 varianten delar chassi med den LVM-60 har jag stående sedan tidigare.
Detta är i sin tur inte direkt ngr lättviktare och merparten av vikten är utan tvekan en funktion av de herrejösses trafos som sitter i.
Inte direkt ngt man skojar bort.

LVM-120 skulle man ju kunna tro att det i likhet med tex LVM-30 eller LVM-120 står för uteffekt,men det är allt bra lågt räknat isf kan jag meddela. Såväl den 30´a som 60´a jag har stående är effektmonster i ljuset av bestyckning,så det där med uteffekt skall vi nog ta med en hel "trillebör" salt.

Image

Jaja. Någon har haft isär den och monterat plåtdelarna upp och ner...no worries. De använder stackade PT´s,och det är så man valt att nå de där ca 800 volten. G2 matas via halvtapp och ser därför omkring 400 volt,vilket ju gott och väl är inom marginal.

Rena point to point maskiner med adderade lödstöd. Rakt över hela linjen. PA maskiner,givetvis,av mkt mkt hög kvalitet. Absolut ingen sten har lämnats orörd vid byggena.

Nu förväntar jag mig väl inga direkta jätteöverraskningar i fallet med denna LVM-120,och som jag förstått det är LVM-60 samt LVM-120 exakt samma krets med undantag av antalet slutrör.
Schema till LVM-60 har jag hittat online efter mkt mkt letande,där bla drivningen för en VU meter ombord är lite speciell.

Jaja. Bas var det ja.
Har ngr sådana i pipelinen...

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


13 Oct 2017, 12:23
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7472
Location: Götelaborg
Post Re: Telefunken LVM-120
Asså...det har ju fan blivit ett stående skämt.
Lämna det till Schenker att balla ur. Igen.
Denna ggn tog det iofs bara tre dagar innan de tog ut huvudet ur röven och konstaterade att paketet ifråga nog var till mig.
Efter att jag fått avsändaren att pressa på tyska GLS...som i sin tur gjorde saker å ting klart för Schenker.
:lol: :lol:
De e fan för söta. Det är mig fortsatt en total gåta hur det företaget går runt och fungerar...
Nåja.

Image

Stange und Wolfrum LVM-120. Aka Telefunken LVM-120.
Det skall ni ha klart för er rakt av att detta blir inget annat än en basmaskin. Vaffö? Mjo asså...4st EL-34´or med närmast 800VDC på anoderna,vafan skall man annars använda den till.?
Effekten ur en sådan här klump å gitarr blir ju liksom bara trams.

Image

Jag kan säga direkt att detta är rent fysiskt de största trafos jag nånsin sett i en kvartett försedd EL-34 maskin. De är så totalt ur proportion att när man lättar på locket å kikar mest fnissar man för sig själv å skakar på skallen. Var nu på det klara med att den iofs har ett stålchassi,men själva "cabben" e ren tunnplåt. Dvs,skiten väger ingenting. Det till trots väger maskin in på rediga kilon,lövar...

Image

Det där e alltså utgångstrafon. Har ställt dit en vanlig småsignals noval för att ge er en ide om storlek. Har 4/8/16 Ohm ut,samt en linjeutgång.
Skall ta mig för att mäta utväxlingen i den. Kan ju vara kul för primärimpedansen bör väl iaf vara runt 5-6k med de anodspänningarna antar jag.

Image

Å nättrafon e...större ändå :lol: . Jaaah? Fan säger man?
För er andra som mekar,trafona i den här får de som sitter i en "300 watts" Ampeg att framstå som halvmesyrer. Ingen överdrift.

DOA.
Dead On Arrival. Jomen.

Image

Blev glad när jag fick av plåten och insåg att alla original Telefunken rören satt kvar! Bingo!
Meeeen.....

Image

U-Tracern min ljuger inte. Det där e fan nytt rekord i min U-Tracer i att köra ngt i botten!!! Nu snackar vi om å flogga en död häst,på allvar!
Slut räcker överhuvudtaget inte till. AVO har ju en ggn myntat om de där siffrorna som visar 2% är under 60% så är det dags för byte.
Kort sagt? Här har man begagnat rören tills det tog stopp.

Nåja.
Småttingarna som sitter i,3st 83´or samt ett EF-86,visade vettiga värden iaf. Tack för det.
Anodsäkringen var sprungen. Tänkte i mitt stilla sinne att det var ju inte så konstigt iom att slutrören mätte som de gjorde.
Den anodsäkring som enl spec skall vara 630mA var ersatt med en på 1,4A (aldrig sett innan fö). Å den var skjuten.
Jaja. Mest tacksam för att den inte var på 15A... Så jag bytte den mot en på 630mA jag...å det sa plopp i den direkt.

Image
http://iloapp.elegic.com/data/_gallery/public/178/150966640641339400_resized.jpg?width=1280&height=720

De större STW LVM maskinerna använder stackade lindningar för HT AC sekundär. Jag mätte lytarna som tog "hela" smällen,å se det var relativt lugnt.
Mätte så första smäll för den "nedre" delen,å se där var det kortis. Noll Ohm mot chassi. Inte helt bra.
Så jag hängde dit en F&T lite snabbt å slog fart i skiten med en omgång andra EL-34´or på plats.

Jodå. Den fungerar allt.
Dit med ett par telejack in som ut å testa. Jopp. E allt med i matchen.

Renovera?
Ja,jo,men..som sagt detta blir en basmaskin. Som ni ser på schemat är den begåvad med en Baxandall original. Lurar på hur hantera det.
Iom att det skall bli en basmaskin hade det faktiskt inte varit helt fel som tanke med en flerbandare.?
Rörpreamp,givetvis,men bortsett från det.? Två kanaler? Hardwired?
Lägga krutet på förmåga att forma ton istället?

Tror det kan vara en bra idé. Får snacka med basisterna i båda banden jag lirar i...å se vad som trillar ur påsen.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


03 Nov 2017, 01:50
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 2 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot] and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.