View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 05:18



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Bouyer ST 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7472
Location: Götelaborg
Post Bouyer ST
Image

Det här e maskiner som passerat revy under en tid. Bara inte blivit av att jag köpt nå´n.
Bouyer ST serien med maskiner är alltså tillverkade i Frankrike. Primärt under -50talet. De rangerar,som jag sett,ifrån 20 till 120 watt och bygger alla på samma tema,mer eller mindre.
Dvs där är olika stora chassin iofs men de ser alla snarlika ut.

De jag sett har alla varit 6L6 maskiner,och de flesta av de rörlikriktade. Uppbyggnaden invändigt,som sagt...kikat på det här en liten stund,är vad jag väljer att kalla "franskt". Dvs lite udda vs vad vi är vana vid.

De flesta av de försedda med VU meter fö.

Image

Jag tror man gjort misstaget att växla "botten" och "lock". Hur som helst,denna sidan visar impedansväljaren. Utimpedanserna på dessa är desamma vi använder för gitarrbruk än idag.

Image

I specifikt detta fallet fanns det två till salu. Båda med rören ryckta sedan länge. Same shit för min del dock. Rör har vi så det räcker å blir över.

Oavsett. En spännande och lite udda PA maskin ifrån början dessa Bouyer. Skall bli intressant att gräva i den när den väl landar.

Nu blir det ett litet avbrott för en smula RnR för min del. Sticker till Spanien en stund på välförtjänt vila.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


13 Oct 2017, 00:24
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7472
Location: Götelaborg
Post Re: Bouyer ST
http://iloapp.elegic.com/data/_gallery/public/180/150785463563472000_resized.jpg?width=1280&height=974

"Sa försök å ge litt ve´ te´ brasa..."
Det i länken där är schemat till ST-30. Den tidigare ST-30 (ja,det gjorde revisioner av i princip de allihop). En egenhet ni ser direkt,och som de alla förefaller dela,är att man använder en sk interstage transformer. Alltså en SE trafo som fasvändare. Ngt som i sig inte direkt är mig ngr nyheter,och en feature i en gitarrförstärkare jag betraktar som direkt underskattad. Att använda en SE trafo som PI för med sig en separation i ljudet även under dist som är svår att jämföra med ngt konventionellt. Som gitarrist en feature jag iaf anser skall upplevas.
Nu är det samtidigt så att det där med HUR mkt i separation det ger visat sig hänga ihop med dels vilket drivrör och dels vilka spänningar som råder.
Inga nyheter direkt.

Det som då slår mig är att man i Bouyers fall valt att använda EF-86 mer eller mindre en massé...vilket i sig inte heller DET är några nyheter,och något vi kan dra slutsatser av.
Då det sitter ett EF-86 som driver för den där SE trafon...DET däremot känns...? Udda?
Poängen jag försöker få igenom e att ett EF-86 inte direkt är känt för att kunna driva speciellt stora strömmar. Var nu medveten om att Bouyer förstärkarna var renodlade antingen PA eller biografmaskiner.
EF-86´an som driver är alltså triodkopplad,och även DÅ lite annorlunda då anod,g2 samt g3 verkar vara kopplat tillsammans.

Märk att DC spänningarna står angivna i schemat. Nu hänger jag iofs upp mig på valet av en triodkopplad småsignalspentod som driver,men blotta 200 volt i sin tur.... WTF liksom?

En annan feature är tonkontrollen. Som ni ser en LC historia i stort. Även detta något återkommande i ST serien i allmänhet. Skall bli intressant att ta del av. LC setups har jag tidigare bara upplevt i vissa av Winston maskinerna (Echolette). Skall bli mkt intressant att se vad det ger i denna. KISS liksom...

De tidigare ST maskinerna är alla antingen PTP eller tagboard byggda. Aldrig sett bilder av det,men senare varianter sägs ha varit tillverkade med kretskort,och kvaliteten på dessa har jag givetvis inte en aning om. Ehuru den jag nu köpt är en tidig eller sen?
Beats the fuck outta me...men det lär ju visa sig.

http://iloapp.elegic.com/data/_gallery/public/180/150785543675686000_resized.jpg

I kontrast har ni där schemat till ST-75.
Anmärkningsvärt är bruket av spänningsstabilisatorrör som matning till slutrörens g2. I sin tur vad jag antar är ett zobel nätverk och 56 Ohm i serie med anoden för TVÅ av slutrören. Märk nu oxå att maskinen gått ifrån katodbias till fixed.

https://frank.pocnet.net/sheets/035/0/0B2.pdf

Mm. Fransmän. De tänker iaf "without prejudice". Så mkt är säkert,å med det förstår ni kanske varför det skall bli intressant att ta del av dessa.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


13 Oct 2017, 02:49
Profile

Joined: 15 Jun 2016, 21:07
Posts: 25
Post Re: Bouyer ST
Racing wrote:
http://iloapp.elegic.com/data/_gallery/public/180/150785463563472000_resized.jpg?width=1280&height=974

Anmärkningsvärt är bruket av spänningsstabilisatorrör som matning till slutrörens g2. I sin tur vad jag antar är ett zobel nätverk och 56 Ohm i serie med anoden för TVÅ av slutrören. Märk nu oxå att maskinen gått ifrån katodbias till fixed.

Mm. Fransmän. De tänker iaf "without prejudice". Så mkt är säkert,å med det förstår ni kanske varför det skall bli intressant att ta del av dessa.


Även förstärkaren i Leslien har stabrör, ett OC3 som matar skärmgallren på två 6550. Lyser trevligt i kabinettets nederdel. :D
Googla exempelvis på "schematic Leslie 122"


13 Oct 2017, 16:35
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Bouyer ST
Det är inget anmärkningsvärt. Zenerdioder var mycket dyrare än OB2 rör på den tiden. Användningprincipen är samma.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


13 Oct 2017, 17:05
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Bouyer ST
Det är inget anmärkningsvärt. Zenerdioder var mycket dyrare än OB2 rör på den tiden. Användningprincipen är samma.
56R i serie med anoderna är i antiprasitresitorer, skall förhindra självsvängning i slutsteget. Det är ju en drös med induktanser runt omkring och en autotransformator som fasvändare.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


13 Oct 2017, 17:12
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7472
Location: Götelaborg
Post Re: Bouyer ST
Jo,jag är med på det Aleks.
Min poäng är att det fortsatt,till grad iaf,är "without prejudice". Mao ganska många...skall vi kalla det "alternativa" lösningar vs vad vi är vana vid.?

På ett personligt plan kan jag tycka det med stabrör e lite coolt under drift. Hur de fladdar i låga med last så att säga.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


15 Oct 2017, 11:43
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7472
Location: Götelaborg
Post Re: Bouyer ST
Väl hemkommen igen står det nu ngr apparater och väntar.
Däribland ett par Bouyer ST-30.

En reflektion jag gör såhär direkt är att de rent fysiskt visade sig vara rätt stora krabater.
Får se hur hantera det.

First up nu e iaf att ta med de ut till verkstan å kolla trafona mm.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


26 Oct 2017, 16:32
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7472
Location: Götelaborg
Post Re: Bouyer ST
Image

Rev isär de där två då´rå. Eller rev isär e en djävla lögn,jag plockade av locken och kikade lite närmare på hur det hela är uppbyggt.
Schema har vi ju koll på och mkt riktigt rör det sig om ett par Bouyer ST-30. Dvs 30 watt ur ett par 6L6. Likriktarna samt slutrören är fortsatt på vift,medans preamp osv rör satt kvar på korten i de.
En lite cool detalj är ju den där "belastningsmetern" som sitter på faceplaten,eller vad fan vi nu skall kalla fronten.

Udda var ordet sa Bull.

Image

PA maskiner alltså och i likhet med tex gamla tyska dito så använder man symboler istället för text som synes. Ingångar finns så vi klarar oss,helt klart.

Image

Då jag i mitt tidigare liv har erfarenhet av franska bilar så får jag såhär initialt säga att jag är imponerad över layout och genomförande. Eller ptja,ni ser ju själva hur närmast löjligt "luftigt" chassit är. Märk även storleksskillnaden mellan PT och OT.
Å japp,visst är preamparna på de PCB baserade. Båda två. Det vi bör ha i sinne i det är att ST-30 alltså är en design från -50talet. Hm..

Image

Mönster/kretskort var ordet ja. Å EF-86´orna är i klar majoritet. Skall bli intressant att rent PRAKTISKT ta del av hur man resonerat kretsmässigt må jag säga.

Image

Jo. Precis. Som sagt,bygget slår iaf mig som hyggligt genomtänkt och väl genomfört. Känns..."udda" för att vara franskt,i brist på bättre förklaring.

Image

Runt slutrören sitter ett zobel nätverk. Om det verkligen är nödvändigt i ljuset av hur vi hanterar det hela idag kan säkert debatteras,men fortfarande...det ÄR väl genomfört.

Image

Den sk "interstage" transformatorn. Dvs fasvändaren. Inte är den stor inte,men det behöver verkligen inte betyda ngt negativt i min erfarenhet.
Märk även kontakten intill. Styrning för filmprojektor... :shock:

Image

Mm. Kretskortet förefaller alltså vara av "universal typ". Dvs,som synes användes det till mer än bara ST-30. Jag får tidiga -60tals vibbar av det där,men det kan ju givetvis bara vara jag med...

Image

Där har vi då nätsäkringen,som är på 3A. Lösningen har vi ju sett förut,för det där är alltså voltväljaren. Å se..med det ett mindre krux.
På den utvändiga panelen ges alternativen 110 samt 220VAC. Må vara hur det vill med det för PÅ själva PT´n finns ett större antal tappar.

Varför jag tar upp det är för att när jag mäter AC spänningar sådär lite hipp som happ så visar det lågt. Ung 320VAC-0-320VAC men i det läget..."220VAC" så ser jag samtidigt 4,6VAC mot glöden för GZ-34 likriktaren som då INTE är monterad.
Mao,det här stämmer inte så jag kommer kika lite på vilka möjligheter som ges vad avser de här bitarna.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


26 Oct 2017, 22:50
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7472
Location: Götelaborg
Post Re: Bouyer ST
Image

Fransk. Den ÄR fransk. Make no mistake.
Huh?
Jo....asså...att vi har en liten visare med en döskalle på e ju hårdrock nog men... Såhär e re va. Maskinen har "powerscaling" original som det visar sig!
Kevin o Connor eat your heart out!

Va?

Image

Jo serni... Såhär ligger det till. Vredet på faceplaten slår om till olika primärtappar så att sekundära AC varieras. Det ger givetvis för handen att B+ varierar med,och det hela är till den grad att man kan variera B+ mellan ca 360VDC och 500VDC.
Kör upp den i ändalykten å rök den! :shock: :mrgreen:

Vidare,om ni kikar på bilden av trafon i sig så ser ni att där är ett par poler utan ngt inkopplat.? De tapparna ger 25VAC. Dvs,ihop med en spänningsdubblering så har vi biasspänning ut ur räven å en bit till.

Jo. Asså.
Sa jag det att den är fransk? Nämnde jag det? :lol:

Mao fungerar den?
Ja,visst fan fungerar den! Distar faktiskt riktigt riktigt vettigt rent av,vilket förvånar mig lite i ljuset av antalet småsignalspentoder. Samtidigt...dess gladare e jag för att ha fått begrava förutfattade meningar.
Enda jag ser som lite negativt är att jag upplever effekten som ngt begränsad. Skall kika på varför...men en sak i sänder.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


27 Oct 2017, 19:57
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7472
Location: Götelaborg
Post Re: Bouyer ST
https://youtu.be/gvr1-HudkFk

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


01 Nov 2017, 00:15
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.