View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 10:24



Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Ahlborn C5 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7472
Location: Götelaborg
Post Ahlborn C5
Image

Köpte faktiskt den här på tyska e-bay för ett hyggligt tag sedan. Enter tyska Hermes samt Postnord,och jag antar att jag inte behöver säga mer än så.
Idioter.

Ahlborn var/är alltså en tysk tillverkare av orglar. Vad det verkar av MYCKET hög kvalitet.

Ett par EL-84 i push/pull samt en halv armé ECC-82´or. Det och ett 150C2 stabilisatorrör. Nättrafon till den här prylen är ju närmast sjuk i storlek i ljuset av vad den skall orka med. Är på storlek med det vi normalt hittar till en RIKTIGT stöddigt 50w alt 100w.
Ger mig ca 280VAC ut mellan tapparna under last. Sen har den biaslindning,givetvis,och på det två glödlindningar. En till slutrören och en till småttingarna.
I sin tur finns där 3st lindningar som ger mig 14VAC styck. Mao,här finns alla möjligheter att stacka å vafan man nu vill hitta på!

OT´n i sin tur är väl mer "normal" för att vara till ett par EL-84 från tiden. Mao stöddig även den med moderna mått mätt. I sin tur sitter där en choke,som jag mätte till 4H.. Inte mkt att orda om mer än så.

Image

Alltså en förstärkarenhet till en orgel. Stadigt tilltagen. Kollade samtliga rör och om än att de inte mäter som nya så mäter de gott nog för att orka med en bra stund till iaf.

Som synes är där en hel radda oktalsocklar med och dessa har agerat kopplingsplintar. Förmodligen till resten av orgeln som jag ser det.
Har kollat Ahlborn online och de förefaller vara med i matchen än iaf...

Image

OT´n ja. Mätte den och det visar sig vara 8 Ohm enbart,vilket ger en primär på ca 7500 Ohm. Kommer nog inte använda den till detta bygget...har lite annat i tanke. Får se var det landar.

Image

Fick med den där,inte för att jag har en aning om varför. Bucklig som satan var den,falstång is da shit se... Om inte annat berättar den ju vad det e för grejer antar jag.?

Image

150C2 är alltså ett stabilisatorrör. Ett rör jag INTE lekt med tidigare,om än att jag haft kontakt med stabilisatorrör. Vette faen om jag kommer använda det heller. Fö en 7 pinnars historia. Alltså mindre sockeln än novalerna.

Image

Jaa? Vad säger man? Teknisk porr på hög nivå? Typ? Man märker att det varit folk i farten som tar uppgiften på allvar iaf. Så mkt är säkert. Jaa..det är "mustarder". Gissar på Philips tillverkade.

Image

PT´n ja. Ja jösses säger jag bara...


Mina tankar går fn till att dubblera antalet slutrör. Ev 4st 6V6,helt övertygad om att PT´n bara kommer att skratta åt tilltaget. Chassit blir nog att återanvända det med. Heljuste chassi i gulanodiserad plåt.

En "50 wattare" med 4st 6V6 och en av mina sista kretsar? Kunde det vara ngt kanske? Blir ju till att bygga cab till den isf,vilket ju inte heller är hela världen längre för mig...

Hm.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


11 Oct 2017, 01:01
Profile

Joined: 15 Jun 2016, 21:07
Posts: 25
Post Re: Ahlborn C5
Jag har aldrig någonsin kommit i kontakt med någon Ahlbornorgel. Men det är inte ovanligt att en orgel kan ha flera förstärkare och kanske har nätdelen varit gemensam?
Kan ju motivera den gigantiska nättrafon.

Hammond A100 (ungefär en B3 med inbyggda förstärkare och högtalare) har exempelvis en huvudförstärkare med två EL84 och sedan finns ett reverb som matar en
egen förstärkare med antingen två EL84 eller två ECL86 beroende på årsmodell. Dessa har dock egna nätdelar. Man kan ju undra varför de inte satsade på EN lite kraftigare
förstärkare med exempelvis två EL34. För en orgel vill man ju ha lite basprestanda också. En spekulation från min sida är att man får lite stereoeffekt med den separata
reverbförstärkaren eftersom högtalarna sitter bredvid varandra, men det är bara den som spelar som har någon chans att märka av det. Det fanns också orglar med en
basförstärkare, en förstärkare för de två manualerna och en förstärkare för reverb, Leslieeffekt eller något annat skoj.

Att sluttrafon är såpass biffig beror nog på att den ska klara av att hantera baspedalerna också. Kanske en kandidat för en basförstärkare?

Ett tips kan vara att leta reda på ett gammalt tonkabinett från Hammond och slakta för roligare projekt. De brukar vara ganska iskalla på den globala orgelmarknaden
där det är Lesliekabinett som gäller. Kolla på "Captain Foldback" så finns det scheman för att få en uppfattning om vad man kan hitta. Gud nåde den som dock slaktar
ett Leslie för att bygga någon simpel gitarrförstärkare... :twisted: :mrgreen: :wink: (även en korkad grej rent ekonomiskt)


13 Oct 2017, 16:49
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7472
Location: Götelaborg
Post Re: Ahlborn C5
Mjo.
Hör dig,och är med dig,i antagandet att PT´ns storlek hänger ihop just med basåtergivning. Är rimligt.

Hur som helst är denna maskin nu slaktad i delar. Skall byggas upp igen,återstår att se hur men tanken med 4st 6V6 känns mig faktiskt mer och mer tilltalande.
Har gjort ngr sådana maskiner tidigare och..e en stund sedan nu varför det kanske är dags igen.?

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


15 Oct 2017, 11:45
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7472
Location: Götelaborg
Post Re: Ahlborn C5
Image

Valet föll alltså på en kvartett 6V6´or. Tror det kan bli bra i detta fallet. Har fortfarande att framgent tvätta rent chassit,det är ärligt sagt rätt smutsigt.

Image

Maskin hade ju två kort. Detta,som satt intill EL-84´orna,är lite småbränt och jag har försökt att lista ut om det brända är konduktivt,men utan resultat så långt iaf.
Original dras ena tappen för bias rakt i chassit. Så icke längre utan det blir via en brygga och med separata trimpottar för OT´ns respektive sida.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


15 Oct 2017, 22:39
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7472
Location: Götelaborg
Post Re: Ahlborn C5
Image

Ptja? Då kör vi,som det heter.
Som ni kanske tagit till er vid detta laget kommer detta alltså mynna i en "femtiowattare",men av det lite mer udda slaget då vi använder en kvartett 6V6 flaskor.

OT´n på bilden e fortsatt originalet,som alltså INTE funkar att använda till denna... Så där blir det byte. Siktar runt 3500 Ohm till 4000 Ohm primärt.

Image

Invändigt var det ja. Jo,alltså det mesta kring slutrören är på plats. Ett dilemma var att biaskretsen inte gav mig mkt mer än 33-34VDC ut och det ansåg jag för lite i ljuset av de option som nu finns.
Options?
Ja,PT´n har ju tre extra lindningar om 14VAC styck och om huvud HT sekundär e ngt jag skulle uppleva kommer upp lite kort i rocken finns alltså möjlighet att stacka det hela.
Ena sådana lindningen stackade jag därför mot bias lindningen,å se nu vart det väl mer i linje med vad jag önskade. Typ 52VDC...tack för det. Iom det blir det nu ganska underordnat var jag placerar B+ med allt sagt å gjort.
Tanken e att använda JJ´s 6V6 flaskor och även om de mäter som de flesta andra 6V6 så vet vi ju av erfarenhet att de INTE är begränsade i anodspänning på samma sätt som "vanliga" 6V6.
Mao finns det lite utrymme att växa i.

Image

Mm. Gör det enkelt för mig ur det perspektivet...dit med en brygga bara. Div säkringar har adderats som ni ser. Bla för slutrörens glöd och för B+.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


01 Nov 2017, 23:40
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7472
Location: Götelaborg
Post Re: Ahlborn C5
Image

Sent idag gick de 6V6 som är tänkta att användas genom U-Tracern.
För sakens skull... Detta e alltså JJ 6V6 och dessa har online påståtts vara 6L6 innehåll i 6V6 flaska. Det är inget annat än en myt. Skitsnack.
JJ´s 6V6 mäter som ett 6V6 skall,varken mer eller mindre. Det vi kan säga att vi vet av erfarenhet är att de tål högre anodspänningar än många andra 6V6,men bortsett från det är JJ´s 6V6 just...6V6´or.
Bra där.

Image

Mm. Det där känns väl vettigt? Tycker jag allt. Voltväljare på tyskt manér...å en IEC kontakt. Krångligare än så behöver det helt enkelt inte vara.
Skall märka intill med värde för säkring tids nog med (detsamma gäller givetvis även de säkringar som sitter invändigt)

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


05 Nov 2017, 03:38
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Ahlborn C5
"tyskt manér" skriver du.. såna voltväljare sitter på en massa gamla Hagström också. Och dom är ofta pajade, så det kan finnas ett smärre sug efter en sån. Var/på vad har du hittat den där?


05 Nov 2017, 11:20
Profile

Joined: 08 Jan 2009, 19:42
Posts: 337
Location: Stockholm
Post Re: Ahlborn C5
Hej Racing
Man börjar ana vart du är på väg med detta bygge.
Slutsteg med LTP fasvändare och kanske zenerdioder på 6V6 G2.
Och möjligen PPIMV .
Med 3st ECC83/82 o en EF-86 så finns det ju många möjligheter att bygga upp försteget.
En triod går ju åt att driva tonstacken ( James ? ), men sedan ?
/ Kalle


05 Nov 2017, 14:31
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7472
Location: Götelaborg
Post Re: Ahlborn C5
De två 82´orna...
Ena blir loop,den andra ett par katodföljare mellan PI och slutrör.
PPIMV mkt riktigt och denna greppar mellan CF och slutrören.

Mkt riktigt zeners mot g2. Använder jag i alla maskiner under 50 watt. Ger vad jag önskar i retur. Att bemärka är att 6V6 som 6L6 drar avsevärt mindre ström över g2 än tex EL-34.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


05 Nov 2017, 14:36
Profile

Joined: 08 Jan 2009, 19:42
Posts: 337
Location: Stockholm
Post Re: Ahlborn C5
Varför katodföljare efter PI ?
Orkar inte PI trioderna (ECC 83 ?) driva varsin 6V6 dublett ?
/Kalle


05 Nov 2017, 15:47
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7472
Location: Götelaborg
Post Re: Ahlborn C5
Visst gör de det.
Är bara skillnaden i beteende jag är ute efter.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


05 Nov 2017, 21:26
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7472
Location: Götelaborg
Post Re: Ahlborn C5
Image

Det hela börjar ta form. OT´n jag använder nu e alltså Amroh trafon. Efter att ha tagit ett snack med Aleks visade det sig att jag var för feg med hur jag skickade in AC på den och med nätspänning in på primären vart det annat ljud i skällan.
Det till trots så visar det sig att Amrohs siffror är...allt annat än på pricken. Det ger att denna OT´n kommer å ligga hygglig rätt för en kvartett 6V6 vid 8 Ohm i primärimpedans men ngt lågt vid 16 Ohm.
Nu skiljer det "bara" ngr hundra Ohm,men i alla fall..

Image

Choken ja. På typiskt tyskt manér har man envisats med att ha ledande poler friliggande på chassit. Jag gillar inte riktigt det varför jag i vanlig ordning dragit det lite mer anonymt. I samma veva givetvis avlastat de stackars trådarna medelst buntband å i sin tur med en vettig gummigenomföring på chassit.
Just det med gummigenomföringar verkar många fuska med. Aja-baja säger jag... Alltid genomföring när man leder kabel genom tvärgående plåt. Inga undantag.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


05 Nov 2017, 21:39
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7472
Location: Götelaborg
Post Re: Ahlborn C5
Ballz wrote:
"tyskt manér" skriver du.. såna voltväljare sitter på en massa gamla Hagström också. Och dom är ofta pajade, så det kan finnas ett smärre sug efter en sån. Var/på vad har du hittat den där?


Ajfan! Missat helt Richard.
Voltväljaren ifråga satt på maskin. Men de är inte helt ovanliga på tyska e-bay. Iom att jag sovrar där allt som oftast håller jag gärna ett öga öppet för dig.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


06 Nov 2017, 12:36
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Ahlborn C5
Kanon - jag har ett gammalt Hagström 310-lik som skulle behöva ny tolex, en ny/moddad faceplate och just en sån voltväljare innan jag bygger om den till nåt kuligare..en oldschool Ampeg M12 Mercury eller nåt :-)

Men du...innan du börjar leta..låt mej mäta c/c-avståndet mellan skruvarna?


06 Nov 2017, 16:53
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7472
Location: Götelaborg
Post Re: Ahlborn C5
Image

Fick rasslat igång slutsteget och får nog säga att det landade som tänkt. Dock med,som väntat,lite lågt B+. Därför stackade jag de där två 14VAC lindningarna uppepå å se...tjong i buljongen.
Så...där hade vi 420VDC under last @ 25mA per flaska. Taaaaaaack så mycket...

Image

Joo. Högtalarjack,som ser chassijord genom jacken,för 8 respektive 16 Ohm.
Ja,det och säkringar till glöden. :mrgreen:

Image

Image

Så drogs glöden till preampen. Slafsade igång det,och slutsteg som preamp landar nu på närmast exakt samma spänning. Liiiiiiiiite högt med sina 6,45VAC meeen...det är så lite att det kan vi bortse ifrån helt. Mao är det så långt all systems go.

Image

Jo. Så lite senare så vart vi såhär långt komna. I stort sett är det klart,kvar är att dra fast kablaget i JJ dubbelkannorna till höger. Givetvis då med droppresistorerna på plats.

Mm. Ungefär så? Det tar sig helt enkelt...

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


07 Nov 2017, 22:09
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Ahlborn C5
Är det inte lite tabu att dra jord i chassit på utgångarna? Har för mig jag läste det i Merlin Blencowes bok.


08 Nov 2017, 00:09
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7472
Location: Götelaborg
Post Re: Ahlborn C5
Nä.
Det går inga strömmar att tala om där. "Common" från OT´n går rätt i jacken,inte chassit. Det enda chassit ger är jordreferens för signalen.
Om jordreferens saknas har signalen inte en skugga av en susning om var den befinner sig potentialmässigt vs chassit och därmed resten av förstärkaren.

Prova att koppla bort ENBART chassireferensen för "jord" ut skall du se. Du kommer få en maskin som tex distar annorlunda från ena dagen till den andra. Har vi sedan NFB kopplad så brakar hela helvetet löst med oscillation å skit (denna maskinen saknar NFB). Om du provar,vilket jag rekommenderar,så koppla mao temporärt bort NFB om det finns sådan.

Kort sagt är jordreferensen i detta fallet precis det. En "noll" referens.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


08 Nov 2017, 03:01
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7472
Location: Götelaborg
Post Re: Ahlborn C5
Image

Ömsom vin,ömsom vatten. Nu behöver kabeldragningen städas en del men...maskin e iaf med i matchen. Eller ja,till del.

Image

Jaja. Pottar,6 vägs vred osv osv.
Ok?
Så?
Funkar skiten? Jaja,visst fungerar den men...den ger alltså ca 12 watt ut. Mätte,och det var väl ingen höjdare direkt. Eftersom jag provat att använda den där OT´n en ggn innan och nu gav den en andra chans,mätte runt slutrören allt det gav,så har lånekortet gått ut för den där trafon nu.
Så enkelt ligger det till,så imorgon e det jag som skaffar en annan. Punkt å bra där.

Bortsett från det då så e det 100% all systems go. Kanalstyrning,min "ngt" utbyggda variant av James,den rördrivna loopen osv...allt klaffar i första försöket.

Så sammantaget får man väl ändå se detta som friktionsfritt. Maskinerna jag kramar ur mig idag har ju blivit mer och mer komplexa varför det givetvis e mkt som kan gå fel,men..denna gör det den skall bortsett från det med uteffekten då.

Mot slutrören,efter de sista katodföljarstegen,ser vi i VART fall sving så det räcker. Skall inte döma ngt i framkant där utan hejdar mig med slutsatser tills dess OT´n är bytt.
Men ett är säkert och det är att svinget är där i alla riktningar. Såväl in som ut på slutrören. Så..effekt förbrukar den,e bara det att den inte ger effekten ut...
Med det är jag faktiskt rätt nöjd för jag kollade givetvis hur mkt PT´n "duckar" med,och det håller sig till rimliga 30VDC på fullt skaft.

Nåja. Ny dag imorgon :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


09 Nov 2017, 01:10
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Ahlborn C5
Jag minns svagt att någon kritiserade mina burkar för att vara för komplicerade för vanliga gitarrister, och tjatade om en puss-puss metod eller vad 17 det nu hette. Hur löd ordspråket nu? - den som vältrar upp en sten, på honom rullar den tillbaka. :mrgreen:

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


09 Nov 2017, 01:35
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7472
Location: Götelaborg
Post Re: Ahlborn C5
*LOL*
Mm.. :mrgreen:
Gissa vem som lett mig i handen tro.... :lol:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


09 Nov 2017, 03:06
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7472
Location: Götelaborg
Post Re: Ahlborn C5
Image

Som sagt,vissa av de får bara "det". Å se nu vart det sådär djävla rätt igen.
Helt magisk maskin. Kan allt ifrån cleant med vackert sprill till helvetets portar. Mkt mkt nöjd.

Volym? Jotack. Den nya utgångstrafon fixade biffen,inte mkt att orda om. 4st 6V6 som ser 400 volt kan. Inte tu tal om saken.
På det kom jag mig för att likrikta glöden till den "främre" delen av maskin. Dvs från PI och framåt.

Kvarstår det estetiska då i form av faceplate samt en cab.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


09 Nov 2017, 20:28
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7472
Location: Götelaborg
Post Re: Ahlborn C5
Image

De där verktygen betalar sig. Helt klart.
I detta fallet,igen,en fråga om solid stavlimmad furu... Nu e detta givetvis cabben "rå",men ni fattar.... Skall nu tas isär å slipas till innan det blir samma bets som jag använt tidigare,dvs "mörk ek".

Image

Självklart. Laser is da shit :mrgreen: .

Ironiska e att in genom dörren kommer en karl jag hjälpt innan...jaha,å så var denna såld med. Innan den ens är färdig. Med det sagt,helvete va bra denna blev. Djävlar va bra den låter å djävlar va "bred" den är. Ordet jag söker är....mersmak :D

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


10 Nov 2017, 21:11
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7472
Location: Götelaborg
Post Re: Ahlborn C5
Image

Då e betsen på plats iaf samt ett handtag.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


11 Nov 2017, 22:23
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1850
Post Re: Ahlborn C5
Racing wrote:
Image

Då e betsen på plats iaf samt ett handtag.

Väntar med spänning på ett ljudklipp! :) Grattis till ett spännande bygge!

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


12 Nov 2017, 00:25
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7472
Location: Götelaborg
Post Re: Ahlborn C5
Tack!
Återstår det med faceplate...

Var så säker. Ljudklipp i "mobiltelefon form" kommer.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


13 Nov 2017, 01:10
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: Ahlborn C5
VacuumVoodoo wrote:
Jag minns svagt att någon kritiserade mina burkar för att vara för komplicerade för vanliga gitarrister, och tjatade om en puss-puss metod eller vad 17 det nu hette. Hur löd ordspråket nu? - den som vältrar upp en sten, på honom rullar den tillbaka. :mrgreen:

Det blir för svårt för gemene guranist att ställa in om det är för mycket rattar och switchar som den inte ens förstår. När man själv bygger så känns det coolt att kunna ändra varenda parameter men sen när det kommer till guranisten som inte ens förstår skillnaden mellan prevolymen och mastervolymen så blir det bara en stor röra. Givetvis generaliserande om guranister men det är få som förstår vad saker gör, hur de bäst används och när. Less is more.

_________________
Johan Hansson


14 Nov 2017, 11:43
Profile

Joined: 10 May 2008, 09:59
Posts: 86
Post Re: Ahlborn C5
Jäklar vilken cool tingest du fått till! Bugar djupt och är avundsjuk så det förslår. Ljudklipp vore högst intressant att få ta del av.

Ang. guranister så håller jag med er att det ofta inte är så gott ställt med hur förstärkare funkar och således blir handhavandet lidande. Väldigt synd eftersom man ju går miste om möjlighet att ratta in ljudet på olika sätt liksom. Gäller även effekter o.s.v. /Fuzz


14 Nov 2017, 12:15
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2052
Location: Tjörn
Post Re: Ahlborn C5
En sak som kan göra det lättare för den normale guranisten är att inte sätta tekniska benämningar på de olika knapparna och rattarna. Bättre är att utgå från vilken effekt de olika rattarna har i öronen, så att säga.

Eller som man säger när man jobbar med marknadsföring, prata fördelar, inte egenskaper.
T.ex en del biltekniskt intresserade går igång på "0-100 på fyra sekunder!!!!" Om du säger det till en sansad familjefar så säger han med stor sannolikhet nej tack till den bilen. Om man i stället säger att motorn är kraftfull och gör att man kan göra omkörning m.m. säkrare eftersom man snabbt kommer förbi väglusen kan han säkert tänka sig köpa...

En gainratt märkt "EF86" säger inte den vanlige guranisten någonting, däremot om man pratar om "gain bright channel" eller hur det nu låter så kan det säkert bli enklare. Mer text ja, men lättare att förstå.

Jag har själv samma problem, med fem gainrattar i kedjan på ena kanalen plus en massa småswitchar blir det väldigt svårt att förklara för andra när de testar förstärkaren vad allt innebär. Har försökt märka switcharna med mer "ljudlika" benämningar.

Switchen för att koppla in 200k på anoden på första gainsteget i den vanliga Fenderpreampen har jag döpt till "kräm" om jag inte minns fel... 680 Ohm på katoden heter "mjuk dist" eller ngt sådant. Svenska funkar ofta bättre...

Har lovat en av sönerna att skriva en bruksanvisning på stärkaren, och det får väl bli en sådan vid tillfälle.

_________________
/Lennart


14 Nov 2017, 12:45
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7472
Location: Götelaborg
Post Re: Ahlborn C5
Till att börja med,stort tack!

Ja. Jag har gett Aleks en del kritik tidigare för att hans burkar "kan för mkt". Medveten om att just arbetsprincipen "KISS" kan vara en bra grej.

Samtidigt är det så att antalet kontroller på maskin ifråga,de är verkligen användbara. Sedan tiden med tävlingsbilar så är jag komplett allergisk mot kontroller och funktioner som inte uträttar ngt.
I det vill jag ha sagt att mina dykningar i det med en James gett resultat jag aldrig ens vågat hoppas på. "Character" vredet skapar en bredd som jag idag inte skulle vilja vara utan.

I grund och botten har vi i denna maskinen;
Bas
Diskant
Character
Balance
Bass shift

Ja. Det ÄR mycket men samtidigt skapar de där 5 justeringsmöjligheterna en bredd i skiten som är kort sagt helt otrolig. Uttryckt på ett annat sätt,lirar du rock och inte hittar den tonbild du söker i maskinen är där faktiskt sannolikhet för att ljudet du jagar inte finns! :shock:

Användargränssnittet blir det till trots inte överväldigande. När man rent praktiskt rattar i smeten hittar man ganska enkelt ljudbilder man trivs med,som för all del mkt väl kan vara av olika karaktär.
Motsatsförhållandet har varit att jag lekt med tanken att dubblera kontrollerna,men alltså avstått av rent praktiska skäl då jag som gitarrist som de facto står på scen från ggn till annan än medveten om att det är mer sällan man använder mer än två olika sound.
Att "hitta hem" i det tycker iaf JAG är ganska enkelt. Men,ni HAR samtidigt rätt varför jag ber polare som kunder att prova skiten. Många blir då stående en bra stund,ofta följt av ett riktigt vargaflin när de vänder sig om och konstaterar vad skrotet är förmöget till.

Men visst finns det samtidigt både en charm och en poäng i en BRA röris med en enda ratt. Är med där...

Lennart sen. Jag är helt enig med dig i ditt resonemang. Det handlar,som alltid,mycket om hur saker och ting presenteras och där är vi teknokrater,i självkritik sagt,kanske inte alltid rätt personer att göra varken presentationen eller bedömningen därav.

Ja. Ljudklipp,inklusive en presentation,kommer. Kanske mest för att ni då kommer bli varse vilken OTROLIG bredd maskinen besitter.
Mkt av det,på gott och ont,pga av Aleks influenser på mig. Helt klart.
Men imperativet,som i Aleks fall,är hela tiden att adderade funktioner skall ha praktisk bäring. De skall verkligen uträtta ngt.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


14 Nov 2017, 14:03
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7472
Location: Götelaborg
Post Re: Ahlborn C5
Uttryckt på ett annat sätt?
Jag brukar mången ggn säga...
-"För de allra flesta är 4 kablar 3 för många"-
:mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


14 Nov 2017, 14:04
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 33 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.