View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 04:10



Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Vox AC10 SRT 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1850
Post Vox AC10 SRT
Har blivit nyfiken på en sådan efter att ha kollat på Doug and Pat show på YT. Är det något av er förstärkarbyggare som kollat in den modellen? Verkar ha fler förstegsrör jämfört med vanlig AC 10 och därmed mer gain.
Någon här som testat en sådan pjäs? De verkar svåra att få tag på men kanske går det att bygga en...

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


02 Oct 2017, 18:10
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1850
Post Re: Vox AC10 SRT
Så här ser schemat ut för den modellen. Några tankar om det kanske? :)


Attachments:
AC10_SRT_schema.jpg
AC10_SRT_schema.jpg [ 126.02 KiB | Viewed 18009 times ]

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison
10 Oct 2017, 18:39
Profile

Joined: 08 Jul 2015, 07:43
Posts: 92
Post Re: Vox AC10 SRT
Jag kanske har fel, men det är väl bara 2 rörsteg innan fasvändaren, sedan har du ju Vibrato / reverb som upptar några rörhalvor. Tror inte det är så mycket GAIN i denna.


12 Oct 2017, 12:08
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7472
Location: Götelaborg
Post Re: Vox AC10 SRT
Skulle precis sagt det.

Skrota reverbet.
Sno ena flaskan till gainkedjan och använd den andra till en loop. Kan du alltid stoppa ett reverb,eller vad du nu vill,i den istället

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


12 Oct 2017, 12:25
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: Vox AC10 SRT
R7 måste väl ändå vara ditritad fel?

_________________
Johan Hansson


12 Oct 2017, 13:02
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7472
Location: Götelaborg
Post Re: Vox AC10 SRT
Jo. Brist på avkoppling känns direkt olämpligt.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


12 Oct 2017, 13:24
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Vox AC10 SRT
Det är C17 som är felplacerad. Flytta den till höger. En signalkopplingskondensator. Inte avkoppling, det är oftast katodkondensatorns jobb.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


12 Oct 2017, 14:35
Profile WWW

Joined: 22 Feb 2015, 16:03
Posts: 183
Post Re: Vox AC10 SRT
Hej! Har lite funderingar att bygga något efter detta schema.
Hade tänkt skippa reverbet.
Men jag får inte till det hur den torra singnalen går.
Går den genom v2a via r30(100k)-r29(470k)till v4b.
Eller genom r26(22k)via v2b till v4b.
Är det någon som kan hjälpa mig.

Har kollat på bilder på nätet och schemat verkar stämma konstigt nog
förutom c7 som är felritad.


19 Feb 2019, 10:41
Profile

Joined: 22 Feb 2015, 16:03
Posts: 183
Post Re: Vox AC10 SRT
C17 är felritad :D


19 Feb 2019, 10:42
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2990
Post Re: Vox AC10 SRT
Edel wrote:
Går den genom v2a via r30(100k)-r29(470k)till v4b.


Åtminstone där lär den ju gå.
Men R26 är ett mysterium för mig, likaså vitsen med r29 och r30 i serie, så inget definitivt svar från mig.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


19 Feb 2019, 12:33
Profile

Joined: 22 Feb 2015, 16:03
Posts: 183
Post Re: Vox AC10 SRT
Ja och gridden på v4b och v3b har ingen refferens till jord?
Man skulle ju tänka sig en jordpunkt mellan r29-r30 men har lustläst bilder
tagna inuti orginal förstärkare och är 95%säker på att den ej har det.
Med en jordpunkt där kan inte heller den torra singnalen gå genom v2a.
Kan den på något sätt få refferens via grid/katod på v3b.


19 Feb 2019, 13:15
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2990
Post Re: Vox AC10 SRT
Edel wrote:
Ja och gridden på v4b och v3b har ingen refferens till jord?
Man skulle ju tänka sig en jordpunkt mellan r29-r30 men har lustläst bilder
tagna inuti orginal förstärkare och är 95%säker på att den ej har det.
Med en jordpunkt där kan inte heller den torra singnalen gå genom v2a.
Kan den på något sätt få refferens via grid/katod på v3b.


Eventuellt kan man tänka sig att även detta är felritat så att gallret ska sitta mellan R29 och R30, så att R30 utgör gallerläcka. Då får man samtidigt en spänningsdelare som medför en viss gainförlust.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


19 Feb 2019, 14:44
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: Vox AC10 SRT
Man hittar fler och fler uppenbara felritningar ju mer man kolla på detta schema så man kan nog utgå ifrån att det inte går att utgå från detta för att veta kretsen in i minsta detalj. Påminner om ENGLs scheman som avsiktligt är fel för att man enbart med nöd och näppe ska kunna felsöka med dem men inte kopiera kretsen. Kopieringsskydd.

_________________
Johan Hansson


19 Feb 2019, 14:44
Profile

Joined: 22 Feb 2015, 16:03
Posts: 183
Post Re: Vox AC10 SRT
”Eventuellt kan man tänka sig att även detta är felritat så att gallret ska sitta mellan R29 och R30, så att R30 utgör gallerläcka. Då får man samtidigt en spänningsdelare som medför en viss gainförlust.”

Dom bilder jag tittat på syns klart och tydligt att gallret inte sitter i mellan R28 och R30.
Det är som på schemat,däremot går det inte på bilderna helt utesluta en jordpunkt men det ser inte ut så.
C16 och R30 är lödda direkt på v3b galler-pinne R30 går sen till R28 på kortet,andra änden av R28 ihop med C17 och v4b galler. Allt stämmer!(jag har verkligen studerat detta hehe) förutom att c17 ska flyttas till höger om punkten då.
Men fattar inte hur det funkar.


19 Feb 2019, 15:31
Profile

Joined: 22 Feb 2015, 16:03
Posts: 183
Post Re: Vox AC10 SRT
Ska tilläggas att det sitter en 25uf över R33(1,5k) v3b om det nu har någon betydelse.


19 Feb 2019, 15:38
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2990
Post Re: Vox AC10 SRT
Edel wrote:
”Eventuellt kan man tänka sig att även detta är felritat så att gallret ska sitta mellan R29 och R30, så att R30 utgör gallerläcka. Då får man samtidigt en spänningsdelare som medför en viss gainförlust.”

Dom bilder jag tittat på syns klart och tydligt att gallret inte sitter i mellan R28 och R30.
Det är som på schemat,däremot går det inte på bilderna helt utesluta en jordpunkt men det ser inte ut så.
C16 och R30 är lödda direkt på v3b galler-pinne R30 går sen till R28 på kortet,andra änden av R28 ihop med C17 och v4b galler. Allt stämmer!(jag har verkligen studerat detta hehe) förutom att c17 ska flyttas till höger om punkten då.
Men fattar inte hur det funkar.


Ok.
Så här tolkar jag det:
V2a är andra gainsteg, V3b driver reverbet, V3a och V2b är "recovery" för reverbet med volympot för reverbsignalen emellan.
R29+R30 är mixermotstånd för att separera reverbsignalen som kommer från V2b från rena signalen som kommer från V2a via C17. Det i sig är inget konstigare än hur det ser ut i t.ex gamla Fender.
Det är mest att schemat är märkligt ritat.
Frågetecknet är R26 mellan katoderna på V2...

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


19 Feb 2019, 16:06
Profile

Joined: 22 Feb 2015, 16:03
Posts: 183
Post Re: Vox AC10 SRT
Lynxtrap wrote:
Edel wrote:
”Eventuellt kan man tänka sig att även detta är felritat så att gallret ska sitta mellan R29 och R30, så att R30 utgör gallerläcka. Då får man samtidigt en spänningsdelare som medför en viss gainförlust.”

Dom bilder jag tittat på syns klart och tydligt att gallret inte sitter i mellan R28 och R30.
Det är som på schemat,däremot går det inte på bilderna helt utesluta en jordpunkt men det ser inte ut så.
C16 och R30 är lödda direkt på v3b galler-pinne R30 går sen till R28 på kortet,andra änden av R28 ihop med C17 och v4b galler. Allt stämmer!(jag har verkligen studerat detta hehe) förutom att c17 ska flyttas till höger om punkten då.
Men fattar inte hur det funkar.


Ok.
Så här tolkar jag det:
V2a är andra gainsteg, V3b driver reverbet, V3a och V2b är "recovery" för reverbet med volympot för reverbsignalen emellan.
R29+R30 är mixermotstånd för att separera reverbsignalen som kommer från V2b från rena signalen som kommer från V2a via C17. Det i sig är inget konstigare än hur det ser ut i t.ex gamla Fender.
Det är mest att schemat är märkligt ritat.
Frågetecknet är R26 mellan katoderna på V2...



Jag håller med så borde det vara.
Mycket verkar konstigt med det schemat.

Men det sjuka är att jag hittade jättebra bilder så jag verkligen ser ur dom kopplat.
Satte mig ner och tänkte jag skulle hitta alla fel och revidera schemat.
Efter flera timmars jämförande hittade jag två fel C17 och en extra konding på 25uf!!

Nu kan jag ju inte garantera att jag har rätt då måste man titta i en i verkligheten och
det är väl nästan omöjligt.


19 Feb 2019, 16:48
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2990
Post Re: Vox AC10 SRT
Nu behöver vi bara nån av proffsen här som kan berätta vad ett 22K motstånd gör mellan katoderna på V2 :)

Hur har du tänkt göra förstärkaren? Som schema fast utan reverb?
Som du förstås noterat så är andra och tredje gainsteg ECC82, så vi snackar ju inte direkt något gainmonster här...
Att driva reverbet med ett halvt ECC82 känns också lite futtigt. Surfare har knappast mycket att hämta där. Katodkondingen på den halvan kan väl ha varit ett försökt att få lite mer liv i reverbet.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


19 Feb 2019, 22:31
Profile

Joined: 22 Feb 2015, 16:03
Posts: 183
Post Re: Vox AC10 SRT
Lynxtrap wrote:
Nu behöver vi bara nån av proffsen här som kan berätta vad ett 22K motstånd gör mellan katoderna på V2 :)

Hur har du tänkt göra förstärkaren? Som schema fast utan reverb?
Som du förstås noterat så är andra och tredje gainsteg ECC82, så vi snackar ju inte direkt något gainmonster här...
Att driva reverbet med ett halvt ECC82 känns också lite futtigt. Surfare har knappast mycket att hämta där. Katodkondingen på den halvan kan väl ha varit ett försökt att få lite mer liv i reverbet.


Precis :D

Tanken var att göra som schemat utan reverb.
Men kanske påverkar reverbet även den torra singnalen så jag är lite kluven.
Dom klipp jag har hört så är det faktiskt ganska mycket gain i orginalet vilket också är konstigt.
Dom kopior man hört låter inte helt rätt.
Blir ett spännande bygge man får väl testa sig fram :D


19 Feb 2019, 23:36
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1850
Post Re: Vox AC10 SRT
Kul Edel! Hoppas du får till det! Håll oss underrättade hur det går!

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


20 Feb 2019, 23:33
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2990
Post Re: Vox AC10 SRT
R26 = positiv feedback? Jag är för mosig i skallen i kväll för att begripa skriven text, men här finns det [url] http://www.vias.org/crowhurstba/crowhur ... 3_014.html
[/url]

Attachment:
crowhurst_basic_audio_vol3-36.gif
crowhurst_basic_audio_vol3-36.gif [ 14.95 KiB | Viewed 16451 times ]

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


21 Feb 2019, 00:15
Profile

Joined: 22 Feb 2015, 16:03
Posts: 183
Post Re: Vox AC10 SRT
Polytone wrote:
Kul Edel! Hoppas du får till det! Håll oss underrättade hur det går!


Tack! Det ska jag göra.
Tyvärr har jag aldrig lyckats lägga upp bilder,får jobba på det :D


21 Feb 2019, 11:45
Profile

Joined: 22 Feb 2015, 16:03
Posts: 183
Post Re: Vox AC10 SRT
Lynxtrap wrote:
R26 = positiv feedback? Jag är för mosig i skallen i kväll för att begripa skriven text, men här finns det [url] http://www.vias.org/crowhurstba/crowhur ... 3_014.html
[/url]

Attachment:
crowhurst_basic_audio_vol3-36.gif


Du är det på spåren!
Gick lite över mitt kunnande där blev helt mossig hehe.

Med lite googling på positiv feedback ska det visst finnas hifistärkare som använder positiv feedback men då i kombination med negativ feedback. Var tydligen också vanligt på 20-talet!då rören inte hade lika
stor förstäknings faktor.

Doug i ”doug and pat show”när han berättar om sin vox.
Säger han vad jag förstår”kan översätta fel här” att reverbet knappt hörs
och lätt oshillerar/tjuter så det har han aldrig på.
Och volymen har han som max på kl12 forsätter han över det går stärkarn in i total kompriession.


21 Feb 2019, 12:11
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2990
Post Re: Vox AC10 SRT
Två steg utan katodkondingar och så kopplar man ihop dem med nån slags positiv feedback som ska öka gain. Eller kommer en del ren signal in via R26 och blandas med reverbsignalen?
Nu har jag aldrig sett något dylikt, men hade jag problem med oscillation i den här förstärkaren skulle nog R26 ryka först av allt.

I stället kunde man förse V2A med katodkonding, såvida den oavkopplade katoden inte är en väsentlig del av "soundet" i den här förstärkaren.
Du behöver ju inte bry dig om signalstyrkan till reverbdrivningen om du inte ska ha nåt reverb, inte heller om mixermotstånden R29-R30.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


21 Feb 2019, 13:18
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1223
Location: Vallentuna
Post Re: Vox AC10 SRT
En form av positiv återkoppling, ja.

För enkla förstärkarsteg kan man resonera så här:
"Signal" är inkommande spänning mellan styrgaller och katod. Utsignal är mellan anod och jord. Röret fasvänder, så om man har inkommande positiv puls, ger det negativ puls ut (efter anodkondingen).

Men om man inte avkopplar katoden (ingen Ck), kommer katoden att följa gallret, dvs när gallret går högre i potential, följer katoden efter. Det vi då kallar "signal" blir alltså mindre, eftersom det ju var inkommande spänning mellan styrgaller och katod; steget ger därför som helhet mindre förstärkning.

I den beskrivna kopplingen tar man signalspänning från katoden i nästa steg och återför till katoden i första steget. Katoden i "steg 2" kommer att spänningsmässigt röra sig "tvärtom" mot katoden i första steget och om man kopplar ihop dem, kommer katoden i steg 2 att "dra med sig" katoden i steg 1. Därvid kommer katoden i steg 1 att röra sig spänningsmässigt tvärtom mot insignalen, vilket i praktiken är att förstärka signalen (som ju var spänningen mellan styrgaller och katod). Steget kommer därför, pga den återförda spänningen, att ge mer förstärkning.

Hur detta slår i praktiken kan jag inte bedöma. Steg 2 får ju lägre förstärkning, eftersom den katoden inte är avkopplad. Hur mycket förstärkning man faktiskt får med två steg är inte helt kristallklart.

Den text som fanns om kopplingen var inte helt tydlig med vad man kunde uppnå för fördelar. Om det bara är förstärkning är troligen ett enkelt kaskadsteg (två halvor av exvis ECC82 kopplade direkt efter varandra med gemensam katodmotstånd + konding) en mer lättillgänglig metod. Eller en pentod, där kan man få 150-200 ggr förstärkning i ett enda steg.


21 Feb 2019, 16:49
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2990
Post Re: Vox AC10 SRT
lampuradio wrote:
I den beskrivna kopplingen tar man signalspänning från katoden i nästa steg och återför till katoden i första steget. Katoden i "steg 2" kommer att spänningsmässigt röra sig "tvärtom" mot katoden i första steget och om man kopplar ihop dem, kommer katoden i steg 2 att "dra med sig" katoden i steg 1. Därvid kommer katoden i steg 1 att röra sig spänningsmässigt tvärtom mot insignalen, vilket i praktiken är att förstärka signalen (som ju var spänningen mellan styrgaller och katod). Steget kommer därför, pga den återförda spänningen, att ge mer förstärkning.

Hur detta slår i praktiken kan jag inte bedöma. Steg 2 får ju lägre förstärkning, eftersom den katoden inte är avkopplad. Hur mycket förstärkning man faktiskt får med två steg är inte helt kristallklart.

Den text som fanns om kopplingen var inte helt tydlig med vad man kunde uppnå för fördelar. Om det bara är förstärkning är troligen ett enkelt kaskadsteg (två halvor av exvis ECC82 kopplade direkt efter varandra med gemensam katodmotstånd + konding) en mer lättillgänglig metod. Eller en pentod, där kan man få 150-200 ggr förstärkning i ett enda steg.


Intressant!
Men vad händer i Vox-förstärkaren? Där kan det ju knappast vara fråga om att signalen från "steg 2" skulle förstärka signalen i "steg 1". Vad har ens den rena signalen på V2A för fasmässig relation till reverbsignalen på V2B?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


21 Feb 2019, 17:30
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1223
Location: Vallentuna
Post Re: Vox AC10 SRT
Eftersom V2a och V2b medger att katoderna "smittar" varandra med signal, kan steget troligen funka som en "mixer". Men det där schemat är så konstigt i vissa avseenden att jag inte riktigt kan se funktionen till fullo.


21 Feb 2019, 18:28
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: Vox AC10 SRT
Hmm, katod nummer två är motfas till, katod nr ett, alltså blir det negativ motkoppling inte positiv om inte reverbtank vänder fasen en gång till. Jag tolkar det som reverbet ligger inom en negativ motkoppling.
Förstärkningen går ju V2A-V3B-reverbtank-V3A-V2B sedant går det en NFB från V2B tillbaks till V2A
Inte luras av att rörhalvorna sitter brevid varandra på schemat inte.

Angående R25 och R50 räkna med att det ska var en jordanslutning mellan dem som spårlöst försvunnit. Då kommer nog sanningen fram över rörigheten bland dessa steg.

_________________
Johan Hansson


22 Feb 2019, 12:08
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1223
Location: Vallentuna
Post Re: Vox AC10 SRT
Katoderna i V2 är kopplade så att de influerar varandra.
Anoderna i V2 är båda signalmässigt kopplade till styrgallret i V3b.
Anoden i V2b saknar spänningsmatning, men det är väl R7 som är felritat.
De två rörhalvorna i V2 ser ut som de jobbar båda mot V3b, med olika signal. En signal kommer från reverbet via V3a till V2b, den andra signalen kommer från V1a till V2a. Som katodkopplingen är på V2 kommer de att påverka varandra, litegrann. Som det är ritat runt V2 ser det ut som det gått åt lite "Strong Kentish Ale" under arbetet... Hur tänkte man exempelvis ut reglaget som är kopplat till styrgallret i V2b, kan man undra.


22 Feb 2019, 13:17
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: Vox AC10 SRT
Fast motkopplinskondingen är stor i förhållande till katoderna så interaktion mellan katodernas borde bli liten och den motkopplae signalen har väl formidabel gain vilket gör den stora effekten av det hela negativ motkoppling.

_________________
Johan Hansson


22 Feb 2019, 14:00
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 33 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.