View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 04:41



Reply to topic  [ 83 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Tips på schema för litet bygge 
Author Message

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Tips på schema för litet bygge
Skulle behöva tips på en krets som inte drar allt för mycket ström då transformatorerna jag utgår från inte klarar så hög effekt.
Har tänkt använda EZ80 som likriktare och kanske 2 st 12ax7 samt ett El84 i SE.

Finns det några beprövade som låter bra?


02 Oct 2017, 12:37
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7472
Location: Götelaborg
Post Re: Tips på schema för litet bygge
Spänning är alltid bra varför jag nog hade ersatt EZ-80 flaskan med en EZ-81.
Addera till det ngr säkringshållare på inkommande samt ett par sk "saver diodes" så menar jag att du har rätt fundament.

Ett EZ-81 i sin tur mäktar ledigt med ett par EL-84 i push/pull,vilket förenklar bygget om man ser till utfall. I fasutsläckning i slutsteg bla så minskar kraven på hur du bygger ganska rejält.
Vidare blir,som jag ser det,en "artonwattare" bra mkt mer användbar.

Krets i sin tur? Take your pick,men om du vill utmana dig själv lite prova att använda en småsignalspentod. Typ EF-86 lr liknande. För att minimera signalbortfall kika på hur Vox löst biten med ton i tex vissa AC-30

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


02 Oct 2017, 13:11
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Tips på schema för litet bygge
På bilden ser du vad jag har att jobba med. En gammal "crystal calibrator" från jasonkit utan schema någonstans på internet. Har därför ritat schema på PS för att kolla om det kommer funka. ECF80 är röret som är kopplat till den lilla utgångstransformatorn. Vet ej vad detta rör ser för belastning då jag ej hittat info om det och jag har heller inte hunnit mäta transformatorn ratio. Sitter iallafall ett sjukt litet element på 4 ohm som jag tänkte vore kul att ha kvar i form av övningsvolym. Sen så ska det givetvis finnas jack för att koppla den till lådan och använd som topp.

Notera på schemat jag ritat att transformatorn levererar tillräckligt mycket glödström för att orka driva men hur är det med B+ vet jag inte. Tror ni den lilla PTn klarar en 18W? Inom parantes är spänningarna med alla rör utdragna (275 VDC). Övriga spänningar är med alla rör monterade.


Attachments:
IMG_20171001_210945-992x744.jpg
IMG_20171001_210945-992x744.jpg [ 158.29 KiB | Viewed 15155 times ]
IMG_20171001_204206-992x744.jpg
IMG_20171001_204206-992x744.jpg [ 192.27 KiB | Viewed 15155 times ]
02 Oct 2017, 15:51
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1223
Location: Vallentuna
Post Re: Tips på schema för litet bygge
Om den där prylen har en PT som är i paritet med anodströmssäkringen (50 mA) så är det nog inte idé att tänka på EL84 i SE eller PP. Inte utan att kraftigt modda arbetspunkten... Möljigt är det såklart, men uteffekten lär inte bli skrämmande hög. Om apparaten är komplett kunde det nästan vara bättre att försöka sälja den och köpa en mer kapabel PT. Jag kan vara intresserad, har nog ett tomt chassie också om det är behov av detta.


02 Oct 2017, 18:47
Profile WWW

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Tips på schema för litet bygge
Jag skulle tro att säkringen har mer med vad kretsen drar i ström att göra än vad PT levererar. Den är inte till salu då jag verkligen älskar chassiet/utseendet på denna apparat och det är hela grejen för mig. Jag kanske provar bygga och ser. Får i värsta fall göra plats för ny trafo tänker jag.


02 Oct 2017, 19:29
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1223
Location: Vallentuna
Post Re: Tips på schema för litet bygge
Förstår din tanke. Beroende på vad du förväntar för uteffekt finns flera möjligheter, mycket finns att se i rördata ( http://tubedata.tubes.se/index.html ). Finns ju andra rör än EL84 dessutom, även en del kanske oväntade rör kan komma till användning ( http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=95121 ) för att få ut hörbar effekt.


02 Oct 2017, 22:39
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7472
Location: Götelaborg
Post Re: Tips på schema för litet bygge
Nu är det enbart erfarenhet som talar men...kan nog mkt väl vara att PT´n orkar med ett par EL-84 i p/p.
I gamla dagar överdesignades de bitarna mkt ofta.

Vad avser primärimpedans för SE setups från tiden var en närmast "standard" i sammanhanget 7k Ohm. Märk nu väl att det handlar om single end slutsteg. Väldigt väldigt många rör utvecklade här i Europa använde sig av just 7k vad avser de bitarna.

EZ-80 flaskan skulle jag misstänka är begränsningen. Återigen,byt den mot ett EZ-81. Är "direct replacement".

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


03 Oct 2017, 20:11
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Tips på schema för litet bygge
Idag har jag lagt tid på att rensa innehållet för att snart börja byggandet. Dock har jag stött på något jag inte riktigt förstår. Jag har glöd och 2x200Vac in till likriktaren men ut har jag bara 186VDC oavsett om jag kör EZ80 eller 81. Vad är det jag missar? Mäter mot chassi.

Utgångstransformatorn saknar förövrigt centertapp så den kan jag inte använda för PP configuration. Får se om jag har någon trafo liggande. Primärimpedansen fick jag uppmätt till 5.7K vid 4 ohm.


Attachments:
IMG_20171003_225532-992x744.jpg
IMG_20171003_225532-992x744.jpg [ 151.95 KiB | Viewed 15055 times ]
03 Oct 2017, 23:03
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Tips på schema för litet bygge
Okej my misstake. Behövde ju referens till jord. :oops:
Med EZ81 får jag 286VDC. EZ80 ger samma spänning?
Två dioder gav mig 290VDC.
Kan dessa spänningar stämma och räcker detta för en 18W är frågan?

Hade tänkt testa detta schema.


Attachments:
IMG_20171003_233122-992x744.jpg
IMG_20171003_233122-992x744.jpg [ 153.88 KiB | Viewed 15054 times ]
03 Oct 2017, 23:33
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7472
Location: Götelaborg
Post Re: Tips på schema för litet bygge
Spänningen är inte problemet.

Att du har ett begränsat spänningsfall med 81a vs dioder är bra. Indikerar att PT´n inte lastas speciellt mkt av befintlig krets. EZ80 "skall" ge mer spänningsfall enl datablad i sitt arbete fwiw.

Sen. Schemat för TMB 1974 är inte direkt ngt nytt. Om du skall få rejält liv i den kretsen (läs-användbar dist) krävs som jag ser det lite andra grepp.
Men det är jag det.

Om du tvivlar så mkt som ett uns så innebär en preampflaska till i princip,rent praktiskt,en last av skit å inget. Mao,kostar inte mkt att hänga dit.

Med kisel som likriktare brukar man säga att AC*1,31=DC. Under last.

Oavsett spänningsfallet i befintlig krets så bör du som jag ser det byta ut 80´an mot en 81´a om en 18wattare är din ambition. Kolla antal mA datablad så förstår du snart varför.

Jag har gjort så ngr ggr att jag lägger en switch som bryggar över tex en 81´a med ett par dioder. Iom det får du en "diod/rörlikriktarswitch". Funkar utmärkt.

För att förenkla för PT´s,om den nu är begränsad,kan det vara idé att sätta ihop detta med fixed bias. Inte heller det speciellt krångligt.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


04 Oct 2017, 00:48
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7472
Location: Götelaborg
Post Re: Tips på schema för litet bygge
Image

Den nedre av de två switcharna är en dylik switch. Funkar utmärkt.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


04 Oct 2017, 00:51
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Tips på schema för litet bygge
Hittade ingen passande utgångstransformator så jag funderar på att beställa både PT och OT för bygget. Har iallafall hunnit sätta dit IEC idag.
Har även funderat på fixed bias. Då lär väl effekten öka ytterligare?

Vill gärna använda original volymkontroll på 250K men schemat säger det ska vara 1Meg. Vad blir resultatet om jag kör 250K? Kan jag inte kompensera vad som nu händer i tonstacken?


04 Oct 2017, 12:54
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7472
Location: Götelaborg
Post Re: Tips på schema för litet bygge
Du,det finns massor av sätt att flå en katt som det heter.

Så fort ngn presenterar "måste" i våra sammanhang har jag en tendens att dra öronen åt mig. Helt enkelt för att vi rör oss i en sfär där en gammal sanning råder.
-"Låter det bra så är det bra"- . Precis så enkelt ligger det till. Mao? Vad avser värden på pottar osv,prova. Vem fan vet...det handlar ju om vad DU gillar.
I takt med att resistansen för gainpottar stiger är det primärt så att du bortsett från mindre spänningsdelning även bibehåller mer topp.
E väl ungefär där det tar stopp.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


04 Oct 2017, 21:47
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: Tips på schema för litet bygge
Större gainpot ger större utresistans från gainpoten, ju högre utresistans in mot nästa steg ju mer kommer den motkopplade kapacitansen i röret att sänka förstärkningen av höga toner. Detta kan vara önskvärt eller inte önskvärt. När 1M står på hälften är utresistansen som störst aka 250k. Sätter man en bypasskonding över poten så har man tagit bort hela den effekten. Men det blir aldrig riktigt jämt hur man än gör för man får i stället en ökad diskant vid lägre gainsettings pga kondingen vilket kan vara önskvärt eller inte. Vill man ha ett helt jämnt svep så får man helt enkelt ha en pot med lägre värde.

_________________
Johan Hansson


05 Oct 2017, 09:20
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7472
Location: Götelaborg
Post Re: Tips på schema för litet bygge
Tubis wrote:
Större gainpot ger större utresistans från gainpoten, ju högre utresistans in mot nästa steg ju mer kommer den motkopplade kapacitansen i röret att sänka förstärkningen av höga toner. Detta kan vara önskvärt eller inte önskvärt. När 1M står på hälften är utresistansen som störst aka 250k. Sätter man en bypasskonding över poten så har man tagit bort hela den effekten. Men det blir aldrig riktigt jämt hur man än gör för man får i stället en ökad diskant vid lägre gainsettings pga kondingen vilket kan vara önskvärt eller inte. Vill man ha ett helt jämnt svep så får man helt enkelt ha en pot med lägre värde.



Mm
@TS. Googla Miller effect om du vill veta mer.

Däremot handlar det primärt om impedansförhållanden i kombination med Miller som jag förstått det. Mao är detta en funktion vs val av rörtyp bla,eftersom rörets inre ra är en funktion av vilket rör - ihop med tex val av anodresistor osv, vs hur mottagande galler är uppsatt som blir avgörande.
Ofta är utimpedans en funktion av förstärkning ur ett rörperspektiv när vi talar trioder,varför det kan vara ett alternativ att överväga andra val än det stereotypa ECC-83 i sammanhanget beroende bla av önskat beteende och applikation. Skillnaden i inre resistans är tex mindre mellan ECC-81 och ECC-82 än mellan ECC-83 och ECC-81,där då ECC-81 har kvar relativt mycket av det vi kallar förstärkningsfaktor ( det finns dock fler aspekter att väva in). Att ha i tanke är att förstärkningsfaktorn är mer eller mindre konstant oavsett hur röret ifråga sätts upp avseende komponentvärden.
Tillika stiger utgångsimpedans med ökat anodresistorvärde,vilket bör hållas i minne. Iofs en sanning med modifikation då ingångsimpedans för efterföljande steg kan variera betänkligt beroende på hur trioden satts upp generellt (tex bootstrappat och what not). Mao lite av ying och yang.
Sammantaget är det kort sagt rätt mycket teknik på ett järnspett och vi hade nog som grupp sett haft mkt att vinna på att inte stirra oss blinda på mu,i ljuset av vad det för med sig, som det ofta görs. Iom att vi oftast använder mer än ett gainsteg blir i praktisk effekt förstärkningsfaktorn gravt överskattad eftersom vi utvinner förstärkning så det räcker till och blir över i alla fall. Att koka ner detta till att det blir en pot resistorfråga låter sig mao inte riktigt göras eftersom förhållandet är mer komplext än så.
Mao kommer signalen ut ur ett 81 påverkas annorlunda av en gainpot med ett givet värde än ut ur ett 83 kort sagt,och detta även som funktion av val av kringkomponenter.
Alltså utgör en gainpot en last för stegen ifråga,vilket påverkar återgivning.

Miller effekten i sig är i sin tur kapacitiv vilket i detta fallet medför att den är ackumulerande. Dvs att det rent praktiskt i vår applikation kan vara av intresse att använda till vår fördel rent stokastiskt,tex för att tämja highgain kretsar.

Men jag vidhåller. Låter det bra så är det bra. Mao? Prova.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


05 Oct 2017, 10:11
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: Tips på schema för litet bygge
Jag pratar givetvis utifrån aktuell setupp i schemat som postats i tråden och det rör och den förstärkning som detta har. Millereffekten är påtagligt stor just här i steg 2 och utgångsresistanserna som matar det är ju steg 1s resistans, poten och 470k/470k kombon. Följande diskantavrullning kommer bli påtaglig. Med detta ska folk givetvis inte tro att det alltid blir stor millereffekt av höga resistanser, det beror helt på vad som finns efter resistanserna aka motkopplad kapacitans i röret och mängd förstärkning inom den loopen.

_________________
Johan Hansson


05 Oct 2017, 10:28
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Tips på schema för litet bygge
Tack för era svar. Känner mig något klokare.
Har slängt iväg en beställning på transformator för PP 18W och har i väntan på det hittat de pottar jag ska använda samt dragit glöd. Jag börjar med 2 rör och ser om jag finner behov utav ett till(är inte så high gain av mig).
Jag har ju valt att bygga förstärkaren med beslutet att inte borra nya hål i faceplate då jag tycker den är fin som den är så jag funderar jag på att använda den original switch som sitter där nu. Den har 4 lägen. Hade först tänkt använda den till att växla motståndsvärden för Mid men det hela verkar klurigare när jag ser hur switchen funkar. Den är konstruerad som så att den har 4 poler. I första läget finns det inte kortslutning mellan något, i andra läget kortslutning pol 1-2. I tredje läget kortslutning pol 1-2-3. I fjärde läget kortsluter samtliga poler.
Kan man använda denna switch till någon vettig funtion? Vad kallas en sådan switch ens? Min hjärna står still. Påminner om mickväljarens funktion på en strata där ena polen alltid har kontakt.


06 Oct 2017, 02:55
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Tips på schema för litet bygge
Det enda jag kommer att tänka på är att den switchen kan koppla saker paralellt i en krets, gånger 4.
Läge 1 skulle bli då standard motstånd som får ha värdet 50K
Läge 2 kopplar på ytterligare ett motstånd på 50K för att då hamna på 25K
Läge 3 kopplar på ytterliggare ett motstån på 50K för att hamna på 17K
Läge 4 kopplar på sista motståndet för att hamna på 12.5K.

Nja...vet inte inte riktigt. Man vill ju att effekten ska bli tvärtom när man vrider omkopplaren så det kanske är en dålig idé.

Har ni idéer på hur använda en sådan switch vore jag glad.


06 Oct 2017, 03:10
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7472
Location: Götelaborg
Post Re: Tips på schema för litet bygge
Du...
Rätta mig nu om jag har fel men jag har fått intrycket av att du likt mig sysslar med detta för att lära primärt.? Det handlar alltså inte om byggandet i sig utan om vad byggandet ger DIG.

Det med antal rör till att börja med. Om tanken är en push/pull EL-84 maskin så innebär det som minst 4 flaskor. Ett par EL-84,någon form av fasvändare och på det en preamp.
Jag tycker att många som ger sig i kast med vår "sport" har en tendens att titta lite för mkt på rören i sig. Det finns så otroligt mkt möjligheter kring de och ärligt sagt handlar det med att lära om att ta till sig nya infallsvinklar och tankar för att förstå de.

Slutrören är till stor del givna. Är lite vad det är,och där handlar det tex om val av primärimpedanser och vad det ger. Dels i beteende men även i effekt osv. Något jag anser att du skall ha i sinne där är för det första att EL-84 är ett mkt mkt tåligt rör och att det kan ge något i sig att utmana de på den punkten. Att ge ett par EL-84 över 400 volt i anodspänning är en bra bit utanför datablad men låter sig göras alla dagar i veckan,bara man vet vad man gör (och bra mkt mer än så som det visat sig).
Nu vet jag inte om du har tidigare erfarenheter av att använda zeners mot g2 men om inte,gör det. Ett par zeners på mellan 25 och 47 volt på 5 watts tålighet är en bra grej,och detta av mer än en orsak. Tillika är infon i datablad om behov sving in på g1 för att nå full saturering ngt vi tar med oss....

Sen då fasvändare.
Inom vår "textilsport" så används i huvudsak tre typer. Katodyn,paraphase (och dess varianter) samt longtailed pair (aka LTP). Den första och den sista brukar man springa på vare sig man vill eller inte. Katodyn (aka concertina) ofta i gamla Europeiska maskiner åsså då LTP i allt vad heter Marshall,Fender,Vox osv. Paraphase då något mera sällan varför det kanske kan vara en tanke i en maskin som det du planerar här med lite enklare uppbyggnad?
Det du har att förvänta,rent ljudmässigt,av en para är ett "råare",mer oborstat, beteende än ur de andra två. Den kan även med fördel göras justerbar för balans,vilket i SIG kan vara en lärdom att lattja med det med. Om så,kolla trollkarlens sida efter bakgrund på dem. Vad att planka,principiellt,....där föreslår jag Hohner MH serien av förstärkare. Du kommer dock behöva ändra på en del värden i den vs originalet för att nå balans.
I sin tur,då jag antar att du kommer bygga på bräda,så är en para inte världens ände att modda till vad man kallar en floating para om beteendet i ursprunget inte passar dig (du efter tester vill ha ett "mjukare" beteende) och se.... därifrån sedan är steget inte långt till en LTP om du så vill.
En annan aspekt i valet av fasvändare är att de har alla olika förstärkningsgrad,vilket är väsentligt att ha med sig. Kom ihåg det med behovet av fullt sving in på slutrörens g1.
Mao är detta med behov av sving ngt vi med fördel kan titta på "bakifrån",vilket inte alla är medvetna om.
Vad sedan avser det med en fasvändares balans så är det så att det INTE nödvändigtvis är ngt vi jagar när vi sysslar med annat än Hi-Fi. Å se där har du en av finesserna med en para. Den är just justerbar för balans,om du utrustar den så. Mao,en typ av fasvändare där du kan lära effekterna av detta genom att bara ratta på en trimpot.

Varför jag tar upp det med sving i sin tur är för att EL-84 i MIN mening är ett av de få slutrör man med fördel kan skjuta i överstyrning. Annars är det med att slutrör som går i dist oftast varken bra eller eftersträvansvärt i min mening. EL-84 är då i min smak undantaget,varför det med svinget i antal volt (å för all del iblandade framför allt impedanser med) blir väsentligt.

Jag förstår dig i din önskan att bibehålla switchen. Mer än väl. Som gammal hotroder vet jag med mig värdet,inombords,av att behålla ngt av originalet man utgår ifrån. Har i nuläget inget bra förslag till dig där men..det kommer säkert.
I det med antalet kontroller var medveten om att det finns "dubbelpottar". Dvs två pottar med ena axeln inuti den andra. Flera tillverkare har använt detta under årens lopp och det hela blir gärna lite "sleeper"/sneaky i att antalet kontroller man reagerar på på faceplaten hålls ner.

Tonkontroll så.
Här har det hänt EXTREMT mycket för mig under årens lopp. Preferenserna jag utvecklat har verkligen en teoretisk såväl som praktisk grund och det har vidare varit förbannat både intressant och roligt att nå de!
Nu finns det säkert de som rynkar på näsan åt vad jag skriver,å då må så vara,men en konventionell sk TMB som vi hittar i varenda Marshall å Fender i existens är mig numer fanimig direkt meningslös.
De uträttar vad mig beträffar tamigfan ingenting jämfört med vad som FINNS att tillgå.
Om ambitionen nu är att lära så ser jag två vägar. Antingen med prioritering på enkelhet eller effektivitet. Enkelhet,där skulle jag sagt en enpots lösning av typ Garnet. En många ggr underskattad lösning.
Den är lurigare än den framstår på schema,bla då eftersom den är aktiv till grad. Arbetar alltså med återkoppling,vilket även är anledningen till dess effektivitet.
Om du är nyfiken på den googla fram schemat tex för Dynacord Twen. Där har du ETT uppslag av den. Googla sedan bara på Garnet tonecontrol så poppar det fram bakgrund och underlag på vad det är den gör och hur den fungerar. På så vis kan du lättare "se" vilka värden DU kanske bör använda vad avser komponenter. Mao förstår du då redan nu att signal kan skjutas in på en triods SAMTLIGA galler. Även detta ngt man inte förstår innan man lär sig att kika utanför lådan. Mao? NEJ,signal är inte uteslutande att användas på en triods styrgaller,för den som nu trodde det.

Effektivitet i sin tur, då är svaret tvåfalt. James eller Baxandall. Detta är INTE samma sak,vilket många fått för sig. De ser relativt lika ut på pappret,vilket väl gör att man kan förstå att de förväxlas.
Men med det sagt en James eller Bax är en form av tonkontroll med en flexibilitet som lämnar konventionalla TMB efter sig så det fanimig finns inte. De lirar inte ens i närheten av samma division. I jmfrls blir dialog kring tex en ev slopresistor i en TMB bara löjlig. Faktiskt. Är som allsvenskan vs korpfotboll,så stor är skillnaden.

Om du är intresserad finns det ett antal man ombord här som kan assistera dig i att "se" vad de gör. E bara att säga till. Jag,Sven,Aleks mfl kan visa dig rätt där. Men återigen är Google din vän i första läget.
Jag har ju fastnat i James,och det av som jag ser det goda orsaker. Den är som jag ser det enklare att slåss med än en Bax medans den med det sagt fortfarande besitter kapacitet och bredd förbi vad vi gitarrister har behov av egentligen.
Båda varianterna ger begränsat fall av signal/dB,vilket är en nog så viktig aspekt när du bestämt dig för att köra på blotta två preamp steg.

..vilket leder oss till en sista brasklapp i sammanhanget. "..är ingen highgain kille". Nä. Det är möjligt,men det skall du ha klart för dig att där som sagt är mycket teknik på ett järnspett.
Därför,först som sist,räcker två gainsteg i en en förstärkande fasvändare MER än nog för att skapa "tunga" sound. Om du är av en annan uppfattning är jag här för att berätta för dig att du har fel,och det RIKTIGT fina i den kråksången är att det ena inte utesluter det andra. Dvs,det GÅR att göra en tvåstegare som låter juste cleant OCH som ryter när man ger den fulla ställ. Det går alldeles utmärkt rent av.

https://www.youtube.com/watch?v=rfTJ18myNgg

Det där är en presentation av en James i ett ENKELT utförande. Om man kostar på sig att göra den än mer "utvecklad" så finns det närmast inget stopp för vad den är kapabel till. Nope. Jag överdriver INTE.

https://www.youtube.com/watch?v=8iiCSZds3cY

Det där i sin tur är en tvåstegare som matar in i en LTP som i sin tur pratar snällt med ett par EL-84,och grejen är att i klippet är den INTE bottnad vad avser dist. Där finns mer...
EL-84´orna i fråga är försedda just med zeners och på EL-84´ornas anoder ligger där precis kort på 400VDC.

Hoppas denna posten ger dig lite bränsle kring att tänka vidare och nå slutsatser kring vart du vill med ditt bygge :D

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


06 Oct 2017, 09:40
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: Tips på schema för litet bygge
speed wrote:
Har ni idéer på hur använda en sådan switch vore jag glad.
Du kan tex sätta kondingar i serie och för varje hack på switchen så kortsluter du förbi en konding och därmed ökar kapacitansen. Det är dock inte helt optimalt att göra så i tonstacken för midden är inte bara en funktion utav det vi kallar midkondingen utan även treblekondingen som ställer övre frekvensen på midden. En annan sak man kan göra är att ha switchen till att ställa olika bottenrespons genom att tex ändra värdet på kopplingskondingen från första anod.

_________________
Johan Hansson


06 Oct 2017, 10:27
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Tips på schema för litet bygge
Tubis wrote:
En annan sak man kan göra är att ha switchen till att ställa olika bottenrespons genom att tex ändra värdet på kopplingskondingen från första anod.

Detta kommer jag kanske prova!
Har jag tur kanske jag hittar en annan rotary switch med fler möjligheter som har 4 lägen enligt skalan på faceplate. Då kan man ju göra fler grejer. Får leta i lådorna!

Racing wrote:
https://www.youtube.com/watch?v=rfTJ18myNgg


Vad trampar du på när du kör higain? Distpedal eller är det bara förstärkaren jag hör?
Jag bygger för att det är kul och att jag vill lära mig. Hade tänkt att bygga på någon form av bräda då det blir lättare överskådligt ifall man vill tweaka. Det hade gått att bygga äkta PTP men då hade jag förmodligen velat jorda lite huller om buller. Så det blir någon bräda som liknar en typisk 18W.

Jag tänker att jag bygger apparaten ungefär enligt schema och därefter kan jag ju fritt "modifiera" och lära mig mer om dessa olika metoder.
Det dyker upp frågor om massa grejer men vi tar det när jag byggt klart den.

En viktig fråga är dock: Vad ska jag förvänta mig om PT inte orkar leverera ström? Låga spänningar? Varm trafo? Konstiga ljud?


06 Oct 2017, 12:45
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1223
Location: Vallentuna
Post Re: Tips på schema för litet bygge
Om man överlastar en PT, så är min erfarenhet att utspänningen blir lägre än den borde vara, vilket ju är rent klart en följd av ledningsresistans etc, men det allvarliga är att trafon blir varm, för varm ibland. Viss övervärme är inte så farlig, men till slut kan isolationsmaterialet fara illa. Vissa äldre apparater hade en sorts temperatursäkring som helt enkelt löste ur när lindningen blev för varm. Den bestod av en fjädrande "hake" som satt inspänd i en sorts bygel som lötts ihop med en specialmetall med låg smältpunkt (typ 80 C). Haken var inbäddad i lindningen och när den blev tillräckligt varm (dvs för varm...) smälte lödningen och bygeln öppnades. Primärströmmen gick genom själva arrangemanget, så vid överhettning bröts denna.


06 Oct 2017, 15:48
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7472
Location: Götelaborg
Post Re: Tips på schema för litet bygge
Mm. Är allt en å annan PT som har en säkring gömd i sig än idag.

Vad avser klippet.
Enda pedal jag nånsin använder är ett delay så det du hör är enbart maskinen. Distpedaler? Ska jag med det till? Har ju kunskapen att sätta soundet jag vill åt i maskin å ju mindre skit jag har med mig upp på scen ju mindre e det som kan strula.
Rattar normalt in mer dist än jag använder och styr sedan beteende med volymkontrollerna på gitarren. E liksom det de e till för... :wink: ,vilket oxå innebär att varenda en av mina 42 gitarrer är försedd med sk treble bleed.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


06 Oct 2017, 22:26
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Tips på schema för litet bygge
OT har kommit och bygget har påbörjats. Undrar om PT klarar driva förstärkaren för nu ser man tydligt att den endast är lika stor som Utgångstransformatorn. Får bli att testa och se.
Attachment:
IMG_20171018_123110-992x744.jpg
IMG_20171018_123110-992x744.jpg [ 175.19 KiB | Viewed 14692 times ]


Jag har även hunnit bygga lite på kort och fått lytar på plats. Alla delar fanns hemma förutom OT.

Ska försöka hinna koppla klart för test imorgon.

Har eventuellt planer för att sätta dit ett rör till framöver och det får plats fint om jag borrar upp ett hål för det.
Attachment:
IMG_20171017_224927-992x744.jpg
IMG_20171017_224927-992x744.jpg [ 193.4 KiB | Viewed 14692 times ]


Attachments:
IMG_20171018_123140-992x744.jpg
IMG_20171018_123140-992x744.jpg [ 248.78 KiB | Viewed 14692 times ]
18 Oct 2017, 12:57
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1223
Location: Vallentuna
Post Re: Tips på schema för litet bygge
Utan att vilja hämta gamla mögliga poäng här så vill jag ändå påpeka, att storleken -i sig själv- inte är av avgörande betydelse för prestanda. Inte när det gäller en transformator... Där påverkar järnkvalitet, uppbyggnad och lindningstråd rätt mycket. Dock, efter att ha mekat sönder och lekt med ett antal gamla mätinstrument över tid, så vill jag påstå, att nättrafos inte så ofta är överdimensionerade för sin uppgift. Det finns ingen ekonomi i att ha en för stor trafo, när man bygger den sortens prylar. Det finns så många olika instrument, som kräver endast låg ineffekt (rörvoltmetrar, signalgeneratorer, aktiva filter etc etc) att marknaden för en "lagom stor" nättrafo är liksom ett segment i sig självt. Jag tvivlar på att din PT är byggd för att driva ett par EL84 i en 17 W setup. Ursprungsapparaten tar nog inte ens hälften av den viloeffekt som ett sådant arrangemang vill ha. Å andra sidan är det inte "farligt" att prova, men lämna inte bygget påslaget utan övervakning förrän du vet att det inte överhettar.

I övrigt vill jag gärna nämna, att det ser väldigt prydligt ut!


18 Oct 2017, 18:47
Profile WWW

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Tips på schema för litet bygge
Idag hann jag bygga klart det hela så jag kunde testa den. Låter gör den men det händer inget när jag vrider på baskontrollen. Upplever även att det inte händer så mycket med diskant så något är inte helt rätt. Hela soundet är för mycket bas just nu så jag får göra en felsökning.

Dock får jag byta PT först då jag tyckte den var lite för varm redan efter en kvart.

Sedan upplevde jag maskinen väldigt ren om jag inte drog upp master en massa och då tyckte jag där fanns en del brus. Är osäker på om det bruset är normalt eller inte för denna setup när man drar på ordentligt.


Attachments:
IMG_20171019_123826-992x744.jpg
IMG_20171019_123826-992x744.jpg [ 250.75 KiB | Viewed 14618 times ]
19 Oct 2017, 14:19
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Tips på schema för litet bygge
Hann ge mig ikast denna lite idag också. Såg att jag i trötthet råkat koppla signal till katod på första rörhalvan och dragit g1 till jord istället. Lät faktiskt helt ok men inte som det skulle! :o

EZ81 ersattes tills vidare med dioder. Bytte även ut tonstacken mot james för att testa detta. Det händer nu mer i EQ men fortfarande inte mycket på basen. Kan hända att jag måste pula med komponentvärden i stacken. Förstärkaren låter bättre nu men inte helt rätt.
Kopplade oscilloskopet på utgången och signalen var långt ifrån en fin sinuskurva...
Jag anar att det beror på den låga HT-spänning jag har att jobba med på den lilla transformatorn som jag ej har bytt ännu. Värdena som jag utgått från funkar nog helt enkelt inte så bra och rören får nog inte rätt arbetspunkt. Så nästa steg blir att kolla arbetspunkten på rören och låta maskin stå på i 1-2 timmar under bevakning för att se om transformatorn klarar av det.


Funderingar...
Kan jag ändra så att röret får rätt arbetspunkt bara genom att ändra Rk i de olika stegen? Eller borde jag ge mig på Ra också?

Har valt att köra james tonstack efter anodföljare vilket jag tror ska kunna funka bra. Någon som har erfarenhet av att köra tonstacken antingen så eller efter katodföljare?


22 Oct 2017, 00:11
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1223
Location: Vallentuna
Post Re: Tips på schema för litet bygge
Arbetspunkten för ett vanligt motståndskopplat steg (typ ett försteg) med katodbias är i viss mån "självjusterande". Min upplevelse är att det som påverkar mest är att justera Rk, snarare än Ra. Om man har tillgång till rördiagrammen är det inte alltför knepigt att rent grafiskt lista ut bra värden. Om man håller på med likströmskopplade steg är det dock en annan sak, förstås.


22 Oct 2017, 11:06
Profile WWW

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Tips på schema för litet bygge
Jag bytte PT för den blev helt enkelt för varm. Problemet med sinusvågen kvarstår trots nu högre spänningar.
Jag blir inte klok på detta, men ni kanske kan hjälpa mig?

Ljudvågen innan gallermotstånd (470k):
Attachment:
IMG_20171023_143546-992x744.jpg
IMG_20171023_143546-992x744.jpg [ 135.07 KiB | Viewed 14451 times ]


Ljudvågen direkt efter motståndet (pin7) :
Attachment:
IMG_20171023_143538-992x744.jpg
IMG_20171023_143538-992x744.jpg [ 112.96 KiB | Viewed 14451 times ]


Signalen ut från anod i det senare steget är inte alls vackert. Som en ramp ungefär.

Vad tror ni har gått snett? Alls komponentvärden stämmer enligt schema på dessa två steg. Sen har jag bytt ut tonstack mot James enligt följande schema:
Attachment:
IMG_20171021_142446-992x744.jpg
IMG_20171021_142446-992x744.jpg [ 94.28 KiB | Viewed 14451 times ]


Har även kopplat en kondensator mellan anod och tonstack.
Det verkar som att Ljudvågen blir halvvågslikriktad? Mäter - 6VDC på pin7 när jag har signal matad. Annars mäter det inte negativt. Om jag bytte Rk mot 10K så börja sinusvågen se bättre ut men det är ju helt fel!? :(


23 Oct 2017, 15:26
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Tips på schema för litet bygge
Spänningar på röret :
1. 182VDC
2. 0V
3. 1.28VDC
4
5
6. 168VDC
7. - 6VDC vid signal (0V utan signal matad)
8. 0.9VDC
9


23 Oct 2017, 15:47
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 83 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.