View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 21:55



Reply to topic  [ 21 posts ] 
Marshall JTM-30 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Marshall JTM-30
JTM serien,ihop med JCM-600,har väl inte direkt rykte om sig att vara Marshalls mest populära maskiner

Tycka vad man vill om det så går det givetvis att få de till fullödiga Marshalls de med,om än att det kanske kräver lite andra grepp än normalt,om det nu är vad man önskar.

Image
(Bild från nätet)

Blev vid en skottad JTM-30 för någon vecka sedan. Som det visade sig med det mest trista ras som tänkas kan,en skottad nättrafo. Visar sig att ngn Mr Handyman varit nere i denna innan och den kapslade säkring som sitter till lågspänningsdelen i de hade helt resolut bara bryggats. Dvs,säkring saknades nu.
Säkringar är som vi alla vet dumma som fan,och nettoresultatet lät inte vänta på sig i brist på den där 250mA säkringen. Summa summarum,uppbrunnen PT.
Aleks to the rescue though so.. Numer har den en toroid som matar den istället. Det och en vanlig säkringshållare MED en 250mA säkring. Jo tjena.

Utgångarna äro trenne. Dels HT och dels glöd men till sist även 25VAC@60mA som driver styrningen av maskinen.

Image
(Återigen bild från nätet).

De är ju lite annorlunda byggda de här i måtto att kortet i de alltså står upp. Monterat som i en plastränna på chassits golv. Det gör att oavsett vad som skall göras med de måste kortet demonteras. Krångligt så det förslår.
Man släpper på alla anslutningar,tar väck skruven som håller kortet samt slutrörssocklarnas flänsar varefter man pressar kortet mot maskinens faceplate och bänder ur slutrörssocklarna med en mejsel med väldigt milt våld.

Vad värre är så medför det att slutrören,i -30´ans fall 5881´or,installerats liggande de med. Mm. Det vore kanske väl,men om ni nu kikar ungefär halvvägs uppför chassits vänstra sida så ser ni hur man stansat ett antal hål i ruter form. Dessa hål är tänkta att utgöra ventilation antar jag,något som väl handen på hjärtat inte direkt är engelsmäns paradgren direkt.
Hur fan det nu går till när man lever på en ö-grupp där det mer regnar än inte!
Huh?
Jo asså...det är väl ok att man stansat chassit som så,men det medför att slutrörens värme evakueras in i själva chassit och se den värmen har rätt exakt INGENSTANS att ta vägen eftersom cabben är sluten. Mao...nu har man inte tänkt klart igen.

Där har vi JTM seriens stora baksida. Värmeproblem. Förvisso AVSEVÄRT värre i den mer välfyllda JTM-60,men lika fulla fast inte rätt genomfört på JTM-30 heller.
Mao skall cabben moddas så vi får genomströmning. Ngt som garanterat får hela maskinen att gå kallare. Som jag fattat det finns det cabbar så gjorda från fabrik av sista årsmodell,och väl är väl det.
I DETTA specifika fallet då så måste överhandsfräsen fram. Fact of life. I fallet med JTM-60 i sin tur anser iaf jag att det är en god idé att kränga dit en liten datorfläkt på det raster/plåt som skyddar rören. Det behövs inga herrejösses grejer utan det räcker alldeles utmärkt med en liten 12 eller 6 volts datorfläkt. Vidare hörs moderna sådana fläktar i princip inte alls. Enda den skall göra är att skapa luftväxling,så ngn djävla storm är allt annat än eftersträvansvärt.
JTM-30 däremot,skulle förvåna mig om den behöver det. Tror det räcker alldeles utmärkt med att evakuering skärs till upptill i cabben,resten lär termik lösa. Dvs,varm luft stiger.

Nåja.
Bortsett från att PT´n var skottad,för det var ju ordnat snabbt nog,så visade det sig att även likriktaren till preampen och PI´ns glöd var lika skottad den. Inte heller DET speciellt ovanligt på -90tals Marshalls överlag vill jag mena.
Att använda DC som glöd är väl en bra tanke men då gäller det ju att bitarna är dimensionerade för det med. Likriktaren byttes kort sagt.

Igång med skrotet och nu hade vi oss en fungerande JTM-30 combo igen. Trevligt iofs,men rätt meningslöst i mitt tycke.

I den vevan kntrl jag bias via shuntmetod och den var väl sådär. Visade 33w per rör i tomgång.
Av ngn outgrundlig anledning har man satt upp en biaskrets som grundar sig i en serie seriekopplade zeners mot jord. Antar att tanken varit att ha bias flytande tillsammans med spänning,och att bias justering därför inte skall behövas oavsett klassning på slutrören,men med facit i hand fungerar det ju sådär knappt 30år senare.

Biaskretsen byggdes nu om,och fick en trimpot på lödstöd på ena planytan "upptill" i chassit istället. Bra mkt vettigare och vad vidare är..justerbart.

Studerade schemat ganska ingående och kom fram till ett antal mods. Dessa har genomförts... Närmast ett helt sketlass faktiskt :mrgreen:

I den vevan grunnade jag på varför "bara" 30watt ur de där 5881´orna? Kan det ha varit för att hålla isär modellerna? "Storebror,lillebror"-typ.
Visar sig då att man hanterat detta,som jag tolkar det,på två sätt.
Dels anges OT´n med en primärimpedans av 6k och dels använder man en svansresistor på LTP´n med modiga 47k. Ett värde som iofs fungerar rätt bra med en LTP i min erfarenhet,när vi snackar EL-84 alt 6V6. Båda typerna flaskor som behöver avsevärt mindre sving för att göra det de skall. Primärimpedansen av 6k håller ju igen uteffekten på ett påtagligt sätt med.

Vart där mao tvunget med en annan OT för att få skiten att sjunga ut? Originalet är ganska liten och späd rent fysiskt,ngt som vi ju är varse är MYCKET långt ifrån hela sanningen vad avser en OT´s kapacitet.
Jahaaaw...jag tänkte att jag får väl kolla då,så jag kopplade en "wall-wart"(dvs trafo) om 9VAC mot OT´n för att kontrollera omsättning.
Med omsättningen klar,lite matematik åsså hade vi primärimpedans.
Döm om min förvåning när OT´ns två tappar,åtta samt sexton Ohm,visade en primärimpedans av 3800 Ohm! :shock: WTF?
Jaha liksom?

Så jag monterade tillbaka det hela,nu med 15k i svansresistor för PI´n bla,och drog igång speleverket. Bias justerades och...pang på rödbetan bara.
Inte hunnit mäta uteffekt men..högljudd så det räcker ÄR den. Skall givetvis mäta tids nog..

Image
(...nätet...)

Marshall? Ja,visst är det en Marshall. Något jag tycker framgår väl i originalskick. Bortskämd som jag blivit med bruket av James kontroller tycker jag TROTS att tonstacken hänger på sista triodens anod att...nah. Jaja. Visst,man får justerat bas,diskant och mid. Inte mer med det,men ngr sådana där herrejösses förändringar får man inte.

Dessa maskiner har en ganska uppenbart monterat sk dioddist. Enkelt nog att demontera,vilket jag oxå gjort. I dess ställe sitter där nu istället en 470k trimpot,tanken från min sida var att man tagit i väl bra vad avser amplitud,men efter att ha lekt lite med den kommer jag demontera sagda pot. Finns inget bruk av den helt enkelt.

GÅR detta att göra en vettig tvåkanalig rörmaskin av? Jaja. Inget snack om saken. Enda skillnaden mot "normalt" är att man snällt får ha listat ut modsen som skall göras innan man lyfter kortet i den.
Blir väl mkt i och ur annars.

Min tanke,moddat och klart,är dels det med effekt - finns ingen som helst anledning att inte låta denna andas ur det den kan, och dels ton. Den klassiska närmast färdigkomprimerade tonen ur en tidig -90tals Marshall är väl kanske inte det mest inspirerande jag kan tänka mig.
Ja,åsså blir det ju en PPIMV installerat med givetvis.

Grunnar vidare på om jag inte skall ta mig för å "go full retard" vad avser tonkontroll. Den James jag utvecklat trivs jag förbannat bra med och frågan är om det inte hade breddat maskinen ngt alldeles avsevärt.?

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


02 Oct 2017, 00:51
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Marshall JTM-30
Racing wrote:

Antar att tanken varit att ha bias flytande tillsammans med spänning,och att bias justering därför inte skall behövas oavsett klassning på slutrören,men med facit i hand fungerar det ju sådär knappt 30år senare.


Vad jag kan se på schemat så är zenerdioderna till för att att ha en fixerad biasspänning och den kommer inte ändras oavsett vad som händer i övriga stärkaren. En spänningsstabilisering alltså.

_________________
Johan Hansson


02 Oct 2017, 09:53
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Marshall JTM-30
Mnja.
De tar ner spänningen en fixerad bit. Men i det att tex inkommande spänning förändras så gör allt biasspänningen med.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


02 Oct 2017, 13:13
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Marshall JTM-30
Racing wrote:
Mnja.
De tar ner spänningen en fixerad bit. Men i det att tex inkommande spänning förändras så gör allt biasspänningen med.

Nope, zeners hugger spänningen exakt vid sin angivna öppning när de är kopplade till jord. Ett motstånd sitter före för att begränsa strömmen som passerar genom zener. Den enda möjligheten att zeners inte hugger spänningen är att förbrukaren drar så mycket ström så spänningsdroppet över resistorn blir så stort att det inte finns spänning kvar för zener att hugga.
https://i.stack.imgur.com/a88cp.gif

Detta inte att förväxla med när man sätter zeners i serie med matningen, då sänker de spänningen och följer matningsspänningen, men det är en helt annan koppling.

_________________
Johan Hansson


02 Oct 2017, 13:25
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Marshall JTM-30
Tubis wrote:
Racing wrote:
Mnja.
De tar ner spänningen en fixerad bit. Men i det att tex inkommande spänning förändras så gör allt biasspänningen med.

Nope, zeners hugger spänningen exakt vid sin angivna öppning när de är kopplade till jord. Ett motstånd sitter före för att begränsa strömmen som passerar genom zener. Den enda möjligheten att zeners inte hugger spänningen är att förbrukaren drar så mycket ström så spänningsdroppet över resistorn blir så stort att det inte finns spänning kvar för zener att hugga.
https://i.stack.imgur.com/a88cp.gif

Detta inte att förväxla med när man sätter zeners i serie med matningen, då sänker de spänningen och följer matningsspänningen, men det är en helt annan koppling.

Det är just detta som ÄR problemet.
Att ha konstant biasspänning när B+ ändras ger problem. Att låta BIAS "flyta med" B+ är mycket bättre.

Antingen stabbar man alla spänningar eller inga !

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


02 Oct 2017, 13:44
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Marshall JTM-30
peterh wrote:
Att ha konstant biasspänning när B+ ändras ger problem. Att låta BIAS "flyta med" B+ är mycket bättre.

Antingen stabbar man alla spänningar eller inga !

Fast det ger ju inga förödande problem. När B+ sjunker och bias ligger kvar högt så är det ju så att säga "kallare" drift. När man har en separat biaslindning vilket man ofta har får man ju likvärdig drift eftersom den lindningen troligen inte tappar spänning i samma grad som högspänningslindningen när trafon belastas.
Att de zenerstabbat bias är nog en ganska bra grej här när det är tappat från högspänningen utan justering. Annars skulle det hela vara extremt utlämnat till resistorernas förmåga att vara exakta över tid och nätspänningens fluktuering.

_________________
Johan Hansson


02 Oct 2017, 13:52
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Marshall JTM-30
Tubis wrote:
peterh wrote:
Att ha konstant biasspänning när B+ ändras ger problem. Att låta BIAS "flyta med" B+ är mycket bättre.

Antingen stabbar man alla spänningar eller inga !

Fast det ger ju inga förödande problem. När B+ sjunker och bias ligger kvar högt så är det ju så att säga "kallare" drift. När man har en separat biaslindning vilket man ofta har får man ju likvärdig drift eftersom den lindningen troligen inte tappar spänning i samma grad som högspänningslindningen när trafon belastas.
Att de zenerstabbat bias är nog en ganska bra grej här när det är tappat från högspänningen utan justering. Annars skulle det hela vara extremt utlämnat till resistorernas förmåga att vara exakta över tid och nätspänningens fluktuering.

Här är vi inte överens.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


02 Oct 2017, 14:12
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Marshall JTM-30
peterh wrote:
Här är vi inte överens.

Det jag sa där handlade inte om vad som är bäst rent "tonalt" utan bara vad som händer och vad Marshalls motiv troligen är.

_________________
Johan Hansson


02 Oct 2017, 14:16
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Marshall JTM-30
Tubis wrote:
peterh wrote:
Här är vi inte överens.

Det jag sa där handlade inte om vad som är bäst rent "tonalt" utan bara vad som händer och vad Marshalls motiv troligen är.

Jag har inga större förhoppningar om att någonsin förstå marshalls motiv. Däremot ser jag att
komplicerade lösningar där hälvten stabbas är riskabla och ber om problem.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


02 Oct 2017, 15:14
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Marshall JTM-30
Ja,Johan. Som sagt...
Nåja. Skit sak samma för ointressant är det iaf eftersom biasspänningen med originalsetupen helt klart är för liten.
Med trimpot osv på plats är den rattad dit den behöver vara.

Image

JTM-30 innehåller i princip ingenting i jmfrls med JTM-60. Hur som så framgår väl rätt tydligt hur det hela är upplagt antar jag. Trimpotten ser ni ju tydligt med,är förbunden med kortet via ngr kablar bara.

Som det ser ut nu,den nya toroiden har mer än en sekundärtapp,så kör jag på ca 475VDC@35mA. Det i kombination med de 3,8k i primär ger allt den lilla maskinen behöver. Inte mer med det.

Nu är det som sagt kastat en hel drös med mods efter den lilla maskinen och jag får väl säga att de har haft ungefär det förväntade utfallet.
E ju bara det att med en James i min tappning vet jag ju att den skulle kunna göra så mycket mer. :roll: Hm.

Ni ser ju nu tydligt det där rastret som är ovanför slutrören. Hur tänkte de där? Allvarligt liksom... Tillika ser ni den adderade vanliga 5*20mm säkringshållaren absolut längst ut till höger på det främre kortet. Att brygga den säkringen kan vi kanske säga var en mindre bra idé.

Image

Den orangea kabeln där är lite intressant för det är den som sluter kretsen för slutrörens katoder. Mao,ingenting i utgångsjacken-ingen katod att nå chassi. Tja. Det är väl också ett sätt att göra det antar jag.?

Men det stora problemet med dessa maskiner är utan tvekan värmen,så det måste adresseras.

Image

OT´n är som ni kanske förstår inte så stor rent fysiskt. Men,det förhindrar den inte från att vara med i matchen. Helt klart. En positiv överraskning får jag säga.

Image

Sen har vi toroiden,som gör det hela lite speciellt. Som den står nu tar jag alltså ut halvhyggligt mkt mer B+ än vad originalet mäktar med. Inte mkt att orda om.

Image

En extra pott. PPIMV´n.
Min lilla skylt dithängd på trekvart,lurar på var dra dit den.

Hur som helst.
Avsteget tonalt mot originalet är ganska stort. Inte så förvånande kanske. Men..jag tror fan det får bli ngr extra rattar mer och en James. Jag VET hur bra det där fungerar vid detta laget så..
Men redan som den står är det en hyggligt väl fungerande liten combo.

Nöjd?
Nä. Inte än.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


03 Oct 2017, 03:24
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Marshall JTM-30
Image

Mm. Enough of that shit already.
Konvertering till James network påbörjad.
Bra där.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


03 Oct 2017, 20:04
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Marshall JTM-30
Jag kan tyvärr inte se bilderna i den här tråden (liksom i en del andra trådar). Kan någon vänlig själ tipsa mig om vad som är fel eller saknas?


04 Oct 2017, 11:07
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Marshall JTM-30
Kan du inte det?
Ngn inställning kanske?

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


04 Oct 2017, 12:11
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Marshall JTM-30
Tror att jag förstår hur det ligger till nu. Ser ut som om brandväggen blockerar sajten där bilderna ligger ("Category: Pornography" - finns det möjligen även såna bilder där? :oops: ). Funkar dock på telefonen.


04 Oct 2017, 13:13
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 29 Dec 2007, 12:51
Posts: 532
Location:
Post Re: Marshall JTM-30
Jag hade inne två såna här med kort mellanrum för många år sen, minns jag inte helt fel så hade inte den ena rutmönsterperforeringen.
Kanske har bilder.

Den ena av dom ylade och rundade löjligt lätt, visade sig att OT:n var felkopplad, troligen från fabrik. Hittade en tråd om nån som hittat samma fel så det tyder väl på att nån hade en dålig dag på fabriken.


04 Oct 2017, 16:52
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Marshall JTM-30
beneri wrote:
Tror att jag förstår hur det ligger till nu. Ser ut som om brandväggen blockerar sajten där bilderna ligger ("Category: Pornography" - finns det möjligen även såna bilder där? :oops: ). Funkar dock på telefonen.


Nope. Servern där bilderna ligger är seriös.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


04 Oct 2017, 21:28
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Marshall JTM-30
awe wrote:
Jag hade inne två såna här med kort mellanrum för många år sen, minns jag inte helt fel så hade inte den ena rutmönsterperforeringen.
Kanske har bilder.

Den ena av dom ylade och rundade löjligt lätt, visade sig att OT:n var felkopplad, troligen från fabrik. Hittade en tråd om nån som hittat samma fel så det tyder väl på att nån hade en dålig dag på fabriken.


Mm.
Det kommer en update till om en liten stund,har rott det hela i hamn under dagen. Men sammantaget är jag med på vad du menar,det känns lite som att när man öppnar de är det som att ngn haft bråttom. Mer än nödvändigt bråttom.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


04 Oct 2017, 21:29
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Marshall JTM-30
Image

Då skall vi se. Intrycket kan kanske vara att de extra kontrollerna bara är "kastade på plats",men så är inte riktigt fallet. De har hamnat där de har av en anledning.

Image

Den ena av de är alltså en 6 vägs switch som används för att variera kapacitans in mot diskantpotten. "Mid" potten är nu balanspott för vilken av bas eller diskantpotten som skall tillåtas vara dominant.
Mao är nu bas som diskant som balans pottar på 1M log.

Image

Med chassit på plats kanske det klarnar lite mer.?

Image

Å givetvis den numer givna skylten.



Skillnaden emot originalet är stor. Som i RIKTIGT stor. Inte bara det att vi kört upp B+ rejält,och därmed uteffekt,utan framför allt vad avser ton,attack och attityd.
Poängen min med den variant av James jag nu använder är att man breddar konceptet,och man gör det rent ut sagt nått så in i helvete.
Det innebär att maskinen kan fortsatt "låta Marshall",men det är bara det att den nu kan så mkt mer.

Smolken i bägaren,tro jag :?: ,i nuläget är egentligen originalelementet. Tycker det låter ganska instängt. Men vis av erfarenhet vet jag med mig att nu inte döma för fort.
Skall göra så att jag tar bort bakstycket helt till att börja med. Vet med mig sedan tidigare att den manövern kan göra MYCKET gott för ett element som annars kan upplevas hopplöst.
Funkar inte det då så får det bli byte,vilket presenterar lite av en situation iom att maskin nu faktiskt utvecklar ngn watt eller två.
Mina tankar går isf i riktning Cannabis Rex till en början.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


04 Oct 2017, 21:57
Profile

Joined: 29 Dec 2007, 12:51
Posts: 532
Location:
Post Re: Marshall JTM-30
Hittade lite gamla bilder, det var dock inte två JTM-30 utan JTM-60.

Den övre har lägre serienummer och är således innan man kom på hur man skulle leda in ännu mer av rörens värme i chassiet. :-)


Attachment:
DSC00033.JPG
DSC00033.JPG [ 121.83 KiB | Viewed 10723 times ]

Attachment:
P6140001.JPG
P6140001.JPG [ 125.47 KiB | Viewed 10723 times ]


04 Oct 2017, 23:16
Profile ICQ WWW

Joined: 29 Dec 2007, 12:51
Posts: 532
Location:
Post Re: Marshall JTM-30
Det blir varmt...

Attachment:
DSC00034.JPG
DSC00034.JPG [ 122.84 KiB | Viewed 10723 times ]


04 Oct 2017, 23:21
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Marshall JTM-30
Mm.
Har ju som sagt lekt med JTM-60 med vid tillfälle,och det enda som kan konstateras är att värmeproblemen tex som finns i såväl 30 som 60 enbart är än värre i 60 modellen.

Det är mig fan förbi hur ett folk som lever med det gräsliga väder den brittiska ö-världen ändå gör till denna DAG fanimig inte fått ordning på det där med ventilation.

Sett ur ett annat perspektiv. Kritiken som oftast riktas mot JTM-30 och JTM-60 är tvåfald som jag ser det. I ena änden det med att de låter "tidig överkomprimerad 90tals metal med dioddist" och det andra...att de är otillförlitliga iom deras värmeproblem.
Som jag ser det är båda punkterna något som kan hanteras.

Det inser ju en lallande dåre med röven och en spade att varm luft stiger. Att man då gjort,skall vi kalla det ventilationsuttag,i chassit är ju en femma men vart har dessa tvättäkta dårar tänkt sig att den varma luften skall ta vägen sen då?
Jag menar att det hela hade varit löst om de hade gått in på lagret och plockat fram kylrasterna som sitter i "taket" på JMP/JCM serien,åsså hade JTM serien inte blivit den flopp som det blev. I vårt fall,som eftermarknad,är det enda som behöver göras att man installerar ett "utsläpp" i cabben. Bra där.
I fallet med JTM-60 KANSKE adderat en liten datorfläkt med,i ambition att skapa NÅGOT starkare cirkulation,då den är så mkt mer kompakt byggd.
Mao?
Problemet är i allra högsta grad hanterbart.

Den andra kritiken de ges som primärt handlar om dioddist och det adderande av framför allt udda övertoner det ger är ju mkt enkelt hanterbart på båda modellerna. Det är ju rent fysiskt ngr dioder samt en kondensator man bara demonterar,done deal.

Att man därefter kan ha stor fördel av att utmana preampens såväl som PI´ns sättning i sin tur..javisst,och vid det laget har vi skapat oss en rytande liten Marshall som..

1/ Fungerar utan problematik av karaktären de normalt bär med sig.
2/ Låter,osar och väser rocknroll som tidig metal.

Själva grundkonceptet i sig ser jag nämligen inga direkta fel på. Att moderkortet står installerat på höjden,ja..so what liksom. Det är ju trots allt hanterbart,om än lite krångligare än att bara lyfta det ngr cm som i tex en JMP.
Men det förhindrar ju inte att man iaf FÅR ut det.
Kortet i sig i sin tur verkar hålla bra kvalitet. Jag har lött och lött av vissa punkter under mitt tweakande BRA många fler ggr än man gör normalt och fortsatt är det fullkomligt intakt.
Mao inget att anmärka på.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


04 Oct 2017, 23:58
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 21 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.