View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 02:28



Reply to topic  [ 21 posts ] 
patetiskt pinsam fråga... 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post patetiskt pinsam fråga...
Jag håller på med att bygga en minimal piezo-preamp, enligt denna ritningen http://www.scotthelmke.com/Mint-box-buffer.html Dvs 10 delar ungefär...

Problemet är att det blir ingen påverkan på ljudet, det går rakt igenom utan förstärkning etc. Bryter jag strömmen blir det tyst.

Dvs om jag lägger ihop sladdarna ytan preampen är det precis likadant ljud. Har kollat pin-out för transistorn, kan inte se att det ska vara fel. Jag skulle förstås kunna testa så att transistorn är hel, men hur stor sannolikhet är det för det???

Enklare kan det ju inte vara vad jag kan se. Tantalkondingen har jag kollat polaritet på den ska stämma.

_________________
/Lennart


12 Sep 2017, 19:09
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: patetiskt pinsam fråga...
transistorn är hel ser jag vid mätning.

???

_________________
/Lennart


12 Sep 2017, 19:58
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: patetiskt pinsam fråga...
Det är ingen förstärkning i den kretsen du länkar till. Bara impedansanpassning

_________________
Johan Hansson


12 Sep 2017, 20:45
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: patetiskt pinsam fråga...
Jupp.
Katodföljare.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


12 Sep 2017, 21:29
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: patetiskt pinsam fråga...
:oops: det skulle ju vara bra om jag först läste vad det står i rubriken på sidan jag länkar till....

Tack för klarläggandet, jag har rivit det lilla hår jag har kvar...

t.o.m ännu pinsammare än vad jag trodde...

Glöm det här! ska ta och leta upp en krets med lite förstärkning åxå... :oops: :shock:

_________________
/Lennart


12 Sep 2017, 22:29
Profile
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1633
Location: Halmstad
Post Re: patetiskt pinsam fråga...
Dubbelpost.


Last edited by arinihsd on 13 Sep 2017, 03:14, edited 1 time in total.



13 Sep 2017, 02:56
Profile
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1633
Location: Halmstad
Post Re: patetiskt pinsam fråga...
arinihsd wrote:
Jag är intresserad av dina försök. Har köpt en svensk udda orkestergitarr som nog inte har plats för en vanlig humbucker/SC mic. Har du koll på vad som gör bruset i ditt första försök? Pedalen som sådan verkar rätt enkel, men brus är aldrig kul. Och det vill jag inte ha i en ack gitarr.

Jag tänker också bygga allt som en pedal. Min testrigg är en preamp från en sönderslagen acke och där ev mer än piezon är trasigt. Men testpreampförstärkare är rätt billiga på ebay. Jag brukar leta efter Award Session GG-10. De brukar dock bli för dyra för min smak.

Mvh/Roger


13 Sep 2017, 03:13
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: patetiskt pinsam fråga...
Bruset är egentligen inte från miken, utan från den lilla kretsen, sladdarna med mera. Jag hade alltså vridit upp gain på mixeringången på PAt kraftigt för att få någon signal över huvud taget.

Om man har en förstärkning från en hyfsat tyst preamp kommer det inte att märkas. En tanke skulle vara att ta den kretsen jag har och komplettera med en liten boosterkrets efter, då är det dels impedansanpassning, dels förstärkning.

Att ha piezosar i en orkestergitarr låter inte så dumt, i en planka blir det lite skramligt, ärligt talat. Impedansanpassningen gör inga underverk, men tillsammans med lite förstärkning så...

Sedan kan man fundera på om man är dum i huvudet som joxar med detta, när man ser sådant här: https://www.thomann.de/se/behringer_vtone_acoustic_adi21_analog_modeling_preamp.htm?glp=1&gclid=EAIaIQobChMI89ST8M-h1gIVG8-yCh3fDg5yEAYYASABEgIFEfD_BwE

Denna kanske passar dig bättre som har ett bättre akustiskt ljud att utgå från: https://www.thomann.de/se/artec_acoustic_outboard_eq.htm

Svårt att köpa komponenter så billigt...

_________________
/Lennart


13 Sep 2017, 09:26
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: patetiskt pinsam fråga...
Ska du ha en lågbrusig krets skulle jag 1 använda en lågbrusig operationsförstärkare och två hålla resistorerna så låga som det tillåter. Jagvet inte riktigt hur det ser ut på ingången men om man bara låter schemat i sig stå på utan input borde det vara rena brusgeneratorn. Dock om det man sätter på inputen har en låg utresistans så parallellkopplar den ju resistorerna och sänker bruset. DOCK gainreglaget lägger en 4M7 i serie så det borde brusa som fan.

_________________
Johan Hansson


13 Sep 2017, 09:42
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: patetiskt pinsam fråga...
Tubis wrote:
Ska du ha en lågbrusig krets skulle jag 1 använda en lågbrusig operationsförstärkare och två hålla resistorerna så låga som det tillåter. Jagvet inte riktigt hur det ser ut på ingången men om man bara låter schemat i sig stå på utan input borde det vara rena brusgeneratorn. Dock om det man sätter på inputen har en låg utresistans så parallellkopplar den ju resistorerna och sänker bruset. DOCK gainreglaget lägger en 4M7 i serie så det borde brusa som fan.



Tack Johan för synpunkterna, ja, en liten Op-amp är nog egentligen det bästa. Inte för att jag är rätt person för att uttala mig om det, men om man ser på vad som byggs idag så är det små fyrkantiga bitar i det mesta... Billigt ja åxå.

Jag har inte använt den gainsänkningen som ger 4,7 M i serie, utan tagit signalen "ovanför" båda de motstånden. Har inte varit så störande, men det kan förstås bli mindre. Har testat med att sätta en gammal Ibanez-kompressor som ren förstärkare mellan buffern och PAt och då blir det inte så dumt för att stå och "krografsa" som en bekant uttryckte det.

_________________
/Lennart


13 Sep 2017, 10:13
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: patetiskt pinsam fråga...
Custom Sam wrote:


Tack Johan för synpunkterna, ja, en liten Op-amp är nog egentligen det bästa. Inte för att jag är rätt person för att uttala mig om det, men om man ser på vad som byggs idag så är det små fyrkantiga bitar i det mesta... Billigt ja åxå.

Dock med den storleken på resistanserna så tillför nog inte en dyr opamp något nämnvärt. Jag vet faktisk inte hur man impedansomvandlar en piezo utan mastodonta resistanser, har aldrig stött på problemet så aldrig forskat i ämnet. Någon form av bootstrapkoppling kanske som vi ser i våra rörisar ibland där man kopplar ingångsresistansen till katoden. Detta måste ju dock göras så det inte blir en spänning på gallret man inte vill ha. I ditt fall heter det ju gate och source dock i form av jfet.

_________________
Johan Hansson


13 Sep 2017, 10:35
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: patetiskt pinsam fråga...
Jag tänkte se om det inte finns något schema att låna av på nätet, sedan är ju inte gitarrerier HiFi heller.

Piezomikarna kostade 26,50 för tio stycken, så det kanske inte är helt brusfritt... :wink:

_________________
/Lennart


13 Sep 2017, 14:32
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: patetiskt pinsam fråga...
Hittade denna som går igenom en hel del http://sound.whsites.net/articles/high-z.html
skummade lite snabbt och piezo är en kapacitans så den rullar bort brus genererat av resistorerna på ingången såvida de inte sitter i serie. Man vill dock ha upp ingångsimpedansen högt så att det inte rullar av lägre frekvenser. Bruset verkar sen vara det som genererats i buffer efteråt..

_________________
Johan Hansson


14 Sep 2017, 10:05
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: patetiskt pinsam fråga...
En piezoelektrisk mik är ju samma princip som en "kristallpickup", såna som fanns i icke-high-end grammofoner förr. De brusar inte av sig själva, egentligen, men de kräver hög ingångsimpedans pga sin egen höga impedans (minst 1 MOhm eller i det häradet). Man kan inte impedansomvandla direkt utan att samtidigt dämpa signalen avsevärt. Första förstärkarsteg kan ju användas som impedansomvandlare. En FET verkar ju i princip lämplig, iom att den har hög ingångsimpedans och en lägre utimpedans, men där slutar mina kunskaper om dem.


14 Sep 2017, 10:30
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: patetiskt pinsam fråga...
Vad jag fattar så är 1M inte tillräckligt ty kapacitansen i en piezo kan ligga på 1nF. Man kan inte heller ha någon direkt kabellängd mellan piezo och buffern pga detta utan buffern måste ligga nära piezo typ monterat i guran.

_________________
Johan Hansson


14 Sep 2017, 10:47
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: patetiskt pinsam fråga...
Tack båda för intressant info!

Ja, jag har funderat på detta med kabellängden, eftersom jag vet att hög kapacitans inte är så lyckat på långa kablar, därav vanliga buffrar före pedaler m.m. Ska läsa på i din länk Johan.

Det är säkert en femmeterskabel till den låda jag har tänkt att placera buffer/preamp i, men jag kanske behöver tänka om, bygga in den i gitarren?

Kan säga att det blir väldigt lite skillnad i ljudet med buffern i/ur, och det är inte så diskantigt som man är van vid att det är från piezosar. Kan säkert bero på den långa kabeln.

Kanske ska försöka miniatyrisera preampen, med strömförsörjning från den tänka lådan, via gitarrkabeln? Det är en stereokabel med gemensam jord för magnetpickuper och piezo. Dvs jord minus och signal via separat ledare, och plus via elgitarrsignalledaren? skulle det funka?

Sedan kan man fundera över om det finns minibatterier att använda... Vill inte karva i gitarren, som sagt.

_________________
/Lennart


15 Sep 2017, 11:49
Profile

Joined: 25 Aug 2008, 15:07
Posts: 207
Location:
Post Re: patetiskt pinsam fråga...
Det där är inte så knepigt att åtgärda, det räcker att använda en FET-transistor som du kopplar med förstärkning istället.
Den har ju hög inimpedans och även om du inte kör den som "katodföljare" så fixar den att driva ingången på följande steg utan problem!
Ett exempel på hur du kan göra, vill du ha mer "kräm" går det att göra en kaskadkopplad historia med två FET! :-)


Attachments:
IndyGuitarist_Fetzer_valve_diagram_bias.gif
IndyGuitarist_Fetzer_valve_diagram_bias.gif [ 43.79 KiB | Viewed 10467 times ]

_________________
Tece
27 Sep 2017, 17:56
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: patetiskt pinsam fråga...
Det här kanske är ett alternativ. Enkel jfet preamp, tillräckligt liten för att få plats i en teleplugg. Man får bygga en separat box som tar emot kabeln och fixar en form av fantommatning för strömmen.

http://www.till.com/articles/PreampCable/

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


27 Sep 2017, 23:47
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: patetiskt pinsam fråga...
Tack båda för er input! Mycket intressant!

Helt klart är det lösbart i alla fall, och i länken fanns bilder på detta med "fantommatningen" av ström. Där har de en "kopplingskonding" med i signalvägen till förstärkaren, något jag själv tänkt borde vara säkrast att sätta in så att inte strömmen skulle kunna få för sig att ta ngn udda väg till jord.

Om jag förstått det hela rätt så är båda exemplen gjorda för vanliga mikar? Dvs det behövs en högre ingångsimpedans till piezozarna?

Tillbaka till ritbordet...

_________________
/Lennart


28 Sep 2017, 11:01
Profile

Joined: 25 Aug 2008, 15:07
Posts: 207
Location:
Post Re: patetiskt pinsam fråga...
Quote:
Om jag förstått det hela rätt så är båda exemplen gjorda för vanliga mikar? Dvs det behövs en högre ingångsimpedans till piezozarna?


Nejdå, 1MOhm är tillräckligt för piezo, du kan ju prova att öka ingångsmotståndet till det dubbla eller mer
men det lär inte märkas någon skillnad! 8)

Jag har schema på en preamp med fantommatning avsedd att monteras i gitarren någonstans i gömmorna.

Kan det vara av intresse?

_________________
Tece


28 Sep 2017, 12:43
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: patetiskt pinsam fråga...
tece wrote:
Nejdå, 1MOhm är tillräckligt för piezo, du kan ju prova att öka ingångsmotståndet till det dubbla eller mer
men det lär inte märkas någon skillnad! 8)

Jag har schema på en preamp med fantommatning avsedd att monteras i gitarren någonstans i gömmorna.

Kan det vara av intresse?



:) Det är det självklart.... Stort tack om du kan leta lite.

Du kan maila till lennartsnabelAspecter.se

_________________
/Lennart


28 Sep 2017, 15:01
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 21 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 24 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.