View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 12:54



Reply to topic  [ 4 posts ] 
Nättrafo och likriktarrör till SF Vibrolux Reverb 
Author Message

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Nättrafo och likriktarrör till SF Vibrolux Reverb
Har inte varit här på länge men tänkte försöka få lite tid att börja om med att meka med stärkare igen, har några projekt som jag skulle vilja få undanstökade men mycket annat har och ett minst sagt ganska kaosartat privatliv har väl också bidragit till att jag inte haft ork eller lust att hålla på med stärkare.

Har en äldre SF Vibrolux Reverb hemma hos mig (inte min) som jag borde ta tag med och fixa till, vad som hänt med den vet jag inte riktigt men kortslutning i nåt slutrör är nog misstänkt plus att nån dåre hade satt i säkringar som garanterat skulle höll. Är i alla fall en formidabel kortis i nättrafon som bokstavligen brunnit, övrigt så verkar det inte vara några kortslutningar i stärkaren på B+ linan eller glöden.

Tanken är i alla fall att först byta nättrafo, filterkondingar, likriktarröret och slutrör i stärkaren och få liv i den, sen får man väl se om nåt mer behövs göras.

Vad säger ni om val av nättrafo? Hammond, TAD eller nåt annat? Hur är det med likriktarrör vilka är bra kvalité?


12 Sep 2017, 08:11
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Nättrafo och likriktarrör till SF Vibrolux Reverb
Kolla med Nordström audio, han har det mesta när det gäller Fenderdelar. Utmärkt firma. http://nordstromaudio.se/komponenter-reservdelar/transformatorer-chassi/krafttransformatorer

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


12 Sep 2017, 08:39
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Nättrafo och likriktarrör till SF Vibrolux Reverb
busse wrote:
nån dåre hade satt i säkringar som garanterat skulle höll.

Det där stöter jag på titt som tätt från kunder. "Skulle bara testa" med brända saker som följd. Lekmän inser inte vilken skillnad det är på 6A och 0.5 A. "6A har jag ju i proppskåpet det borde ju lösa ut"...De är egentligen inte dårar, bara extremt okunniga. Och varför det krävs tillstånd för att få installera EL.

_________________
Johan Hansson


12 Sep 2017, 08:57
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Nättrafo och likriktarrör till SF Vibrolux Reverb
Martin Kuhn wrote:
Kolla med Nordström audio, han har det mesta när det gäller Fenderdelar. Utmärkt firma. http://nordstromaudio.se/komponenter-reservdelar/transformatorer-chassi/krafttransformatorer


Nordström hade jag ju helt glömt bort, handlade lite där till mitt senaste bygge som avstannat för ca 1.5 år sen efter att det inte riktigt vill som jag då det gäller brum :? Plus att det kom lite i mellan i form av raggarbilar, motorcyklar, en kvinna en flytt och totalt kaos :wink:

Tubis wrote:
busse wrote:
nån dåre hade satt i säkringar som garanterat skulle höll.

Det där stöter jag på titt som tätt från kunder. "Skulle bara testa" med brända saker som följd. Lekmän inser inte vilken skillnad det är på 6A och 0.5 A. "6A har jag ju i proppskåpet det borde ju lösa ut"...De är egentligen inte dårar, bara extremt okunniga. Och varför det krävs tillstånd för att få installera EL.


Tror det var några liknande säkringar i denna stärkare, typ 8A på primären och 5A på sekundären. Misstänker att stärkaren funkat men dragit ström så säkringarna gått och att man då löst problemet med större säkringar.


12 Sep 2017, 09:12
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.