View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 16:35



Reply to topic  [ 12 posts ] 
Tips för att modda ibanez 
Author Message
User avatar

Joined: 19 May 2008, 15:13
Posts: 678
Location: Skåne
Post Tips för att modda ibanez
schema:
https://drive.google.com/file/d/0BxkSAq ... sp=sharing

Den här förstärkaren har ett bra grundljud, kretsen är åt deluxe ab763 hållet med en inbyggd tubescreamer. Men går rent med en tele eller strata även med volymen på max. Inte så konstigt om man tittar på katoderna på V1a och V1b. Eftersom gitarristen vill ha lite mer häng tänkte jag labba här. Tubescreamern bortser vi från.

Rent spontant vad tror ni, koppla av R19 eller sänka R20? Det kanske blir V1b som distar om man bara kopplar av R19. Sänker man R20 får man kompensera för spänningafallet över R3 och R4 om man nu vill behålla anodspänningen på V1a.

Detta är ju en pcb stärkare och tråkig att labba med så vill gärna hitta rätt så snabbt som möjligt. Brukar ni löda fast små "dip-pins" på komponenterna för att lätt parallellkoppla kondingar och motstånd? Eller kanske korta enkardeliga kablar med dip pins i ändarna?

Testade att byta alla rören först men det gjorde ingen större skillnad och den mäter rätt enligt schemat.

_________________
/Nicklas


07 Sep 2017, 20:34
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Tips för att modda ibanez
Beror ju så otroligt mkt på vad som är önskat beteende.

Jag gjorde ju nyss en liten dubbel EL-84 Geloso. I min mening en maskin som låter så mkt rocknroll man kan önska ur två steg. Kunde kanske vara ngt?
Enkelt nog att skapa iaf,bara att säga till om du vill ja specs.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


07 Sep 2017, 21:08
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Tips för att modda ibanez
Om man ska sänka ett resistorvärde eller avkoppla en resistor kan man dutta på en komponent parallellt med den gamla så man slipper löda loss. Varje avlödning så riskerar lödön att gå åt helvete. Jag skulle inte planlöst hålla på att labba för att hitta ett ljud i en pcb stärkare.

_________________
Johan Hansson


07 Sep 2017, 21:53
Profile
User avatar

Joined: 19 May 2008, 15:13
Posts: 678
Location: Skåne
Post Re: Tips för att modda ibanez
Jo där håller jag med Johan, lärde mig det när jag använde en peavey valveking som moddningsoffer för flera år sedan. Drygt att montera av och på pcb kortet varje gång och efter ett tag så släppte ju lödöarna. Som ibanezen är nu vill jag inte ta av pcb kortet överhuvudtaget. Bara att få av bakstycket krävde ju diverse ninjagrepp.

_________________
/Nicklas


07 Sep 2017, 22:08
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Tips för att modda ibanez
Ett tips:
Skaffa dessa och du slipper hålla på att löda eller räkna värde på parallella kopplingar:

http://www.tradera.com/item/340198/289161594/dekadmotstand-resistansdekad-

http://www.tradera.com/item/340198/289172214/dekadkondensator-kondensatorbox-500v


08 Sep 2017, 14:57
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Tips för att modda ibanez
Du skulle ju kunna öka förstärkningen i boost op. Kanske till och med klämma dit en liten pot för att styra förstärkningen i den.

_________________
Johan Hansson


08 Sep 2017, 20:16
Profile
User avatar

Joined: 19 May 2008, 15:13
Posts: 678
Location: Skåne
Post Re: Tips för att modda ibanez
Ja, det är ju en idé. Antar att du tänker på R41, parallellkoppla den med ett motstånd. Eller en pot i serie med ett motstånd kanske.
Hmm...samtidigt vill man ju inte att op klipper. Det räcker kanske med en liten ökning där. Man kan ju också delvis avkoppla R19.

Jesper, måste prova ditt rock n roll recept vid nästa bygge. Åtminstone testa James stacken. Men här blir det mer meck än vad jag vill lägga ner på ibanezen. Det finns trots allt gott om folk som gillar dessa som de står.

Skall prova lite varianter imorgon.

_________________
/Nicklas


08 Sep 2017, 23:52
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Tips för att modda ibanez
skumberg wrote:
Ja, det är ju en idé. Antar att du tänker på R41, parallellkoppla den med ett motstånd. Eller en pot i serie med ett motstånd kanske.
Hmm...samtidigt vill man ju inte att op klipper. Det räcker kanske med en liten ökning där. Man kan ju också delvis avkoppla R19.

Som det är nu är det bara 2x boost. Det finns inte jättemycket sving att hämta iom att de kör detta på 9v enkel matning. Men 2.5p-p kommer man upp i så en fördubbling av förstärkningen vore väl inte helt orimlig. Om man inte har väldigt kraftfulla pickuper.
När det kommer till justerbar gain så blir det lite olika vilken resistor man väljer att byta till pot. c28 bestämmer gränsfrekvensen tillsammans med r41. så ändrar man r41 så flyttar man gränsfrekvensen. Ändrar man r23 så ligger den kvar. Allt ovanför gränsfrekvensen boostas. Så man kan använda kondingen som en "loudness" på basen. vill man ha rak frekvensgång över hela spannet har man en tillräckligt stor konding bara.

_________________
Johan Hansson


09 Sep 2017, 09:41
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Tips för att modda ibanez
Blir nyfiken på ditt Rock'nRoll-recept Jesper. Finns det ngn tråd där man kan läsa om det?


09 Sep 2017, 17:24
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Tips för att modda ibanez
beneri wrote:
Blir nyfiken på ditt Rock'nRoll-recept Jesper. Finns det ngn tråd där man kan läsa om det?


Nope,men det löser vi via PM.
Skumberg fick härom dagen,så jag gör en copy n paste till dig med.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


09 Sep 2017, 21:46
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Tips för att modda ibanez
Stort tack Jesper.
Tycker mig ha förstått att du är förtjust i tonestackar av James-typ. Själv har jag ingen erfarenhet av dom. Är den speciellt användbar här? Ger den t ex mer dist eller så (tänker på om den möjligtvis belastar mindre och därmed ger mer signal till fasvändaren och därmed ev får den att bidra mer till disten)? Eller är det bara så enkelt att den reglerar tonen på ett bättre sätt?


11 Sep 2017, 12:34
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Tips för att modda ibanez
Pandoras box. :mrgreen:

Detta kan inte summeras enkelt,men..skall försöka göra det någorlunda komprimerat.
För det första,en James är inte en stack överhuvudtaget. Vi säger ton"stack" som effekt av att vi i Fenders,Marshalls,Vox´ar osv "ställer" tonpottarna på varandra rent elektriskt. Uppifrån och ner så att säga. Därav namnet stack.
Så arbetar inte en James alls.

En konventionell tonstack innebär begränsningar i min mening. Jag kan bara få den att göra så mycket,sen är det färdigt. Därför kompletteras ofta den formen av tonkontroller med högpass som lågpassfilter å gud vet vad i den riktningen i våra kära gitarrförstärkare.

En James största tillgång,i min mening,är dess flexibilitet. Genom att variera lite komponentvärden i den kan jag få en tonkontroll som nära nog gör "allt".
Däri det finurliga. En James är traditionellt eg bara två pottar. Bas och diskant,men genom att komplettera de pottarna med tex en "balanspott" och i sin tur tex en 6 läges vridomkopplare samt en miniswitch så har vi helt plötsligt skapat ett rent monster till tonkontroll vs alla "vanliga" varianter. Till den grad att det finns ingen parallell.
Givetvis går detta att iterera fram med datorns hjälp men jag får i det addera att det finns inget som slår att kunna prova det hela i praktiken.

Som fotnot i sammanhanget TROR jag att det är så att det att James inte används i större utsträckning än den gör bottnar i två saker. För det första ÄR den mer komplex i sitt arbete än en konventionell stack vilket ger att det blir få mekar som tar sig tiden att verkligen lista ut hur den fungerar,och iom det vad den kan fås att göra.
För det andra är de..skall vi kalla det stereotypa setups av James som finns online allt annat än riktade mot gitarrsound vilket gör att de som provar med dessa setups snart nog tappar intresset.

En ggn i tiden fick jag en hel del kritik för att mina sound var väl midfokuserade. Det var i sig rätt,men bottnade i att min åsikt är att gitarren är ett midorienterat instrument och tillika den gode Edith Piaff en ggn i tiden..."använd dina fel,använd dina defekter. Det är då du blir stjärna".
Nu har det aldrig legat i mitt intresse att skapa maskiner som är för "alla". Gör fortfarande inte,men genom att från de tidiga alstren ha adderat funktioner så har de James jag puttar ihop idag en bredd som få andra lösningar på tonkontroll kommer i närheten av. Aleks "Zagray!" både gör och passerar,men..kanske inte så konstigt då att han varit,och är,min ledsagare i detta.

En väl designad James kan ge dig allt ifrån Fender scoopade sound till ren mid hump. Det senare ett rent förträffligt sätt att tex skapa strängseparation under tyngre doser av dist. Iom att vi filtrerar som vi gör..så kan detta...skall vi kalla det "justeras" under drift.

På sitt sätt är väl en James kusin i form av en Baxandall en än mer elegant lösning egentligen,och en Bax kan utan tvekan fås att agera på samma vis,men med det abret att det lilla jag plockat med de (återigen på Aleks initiativ) så har jag insett att det faktiskt finns tonkontroller som går att göra för gitarrbruk som är FÖR effektiva. Mao kräver en Bax,det lilla jag lekt med de,mycket större kunskap kring vad som i effekt blir gränsvärdena,varför jag envisas med att fortsatt använda en James. I mitt tycke helt enkelt för att den...räcker till,å lite till.
En Bax,såsom aktiv lösning,har givetvis även kontrollerbar feedback och därmed...kan gainförluster inte bara beräknas utan även styras. Frågan det presenterar,som jag ser det,är ifall det behövs.

Men ja.
Det finns TONVIS att vinna i att tex utmana en James och implementera den i en gitarrmaskin. Den som rynkar på näsan åt det faktumet vet inte bättre helt enkelt... :wink:

James såväl som Baxandall är två relativt sett eleganta lösningar för vårt bruk med en rent ENORM potential.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


11 Sep 2017, 13:02
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.