View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 23:19



Reply to topic  [ 13 posts ] 
Katodföljare/tonstack/dist 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Katodföljare/tonstack/dist
Bara som en tankeutveckling i detta om dist/ton/tajthet m.m.:

på den Marshall HJS jag moddat så var i original de två OD-tonstackarna inkopplade samtidigt,
med switchning endast på utgångarna.
Katodresistorn på KF var 47k till skillnad från "normala" 100k, och det ger mer kompression av signalen.
Kan tilläggas att så är det även på normala JVM.
Jag upplevde en klar skillnad i ljudet mellan Crunch- och OD-kanalerna, OD hade ett sämre ljud, liksom otydligare.
Det blev drastiskt bättre ljud när jag installerade ett separat 5V relä som switchar mellan ingångarna till OD-tonstackarna.
Ett byte till 100k katodresistor på KF gav ytterligare en förbättring, nu även på crunch-kanalen.

Läste för några år sedan på ett forum om att tonstackens kapacitanser gör att katodföljaren distar ena signalhalvan
på ett speciellt sätt (tyvärr sparade jag inte länken till forumet).
EDIT! Har hittat länken: http://music-electronics-forum.com/t31760/ men bilder finns inte längre tyvärr.
Det fanns också oscilloskåpbilder som visade det (jag har själv också kollat det).
I inlägget menade man att det går att delvis "rätta till" det, genom att låta tonstacken "ladda ur"
genom en extra kondensator nå'nstans mellan midkontrollen och jord.
Man menade i tråden att det lät bättre när tonstacken kunde ladda ur genom den extra kondingen
och kopplade det samman med att oscilloskåpkurvan visade en mer "normal" distad signalhalva.

Med tanke på ovanstående så kom jag att tänka på hur en Soldano SLO kan tänkas dista.
Jag har själv aldrig lirat på en så'n, men har lyssnat på en hel del jämförelser på YT där den ingått
och tycker den ofta utmärker sig med en större tydlighet i disten än många andra förstärkare med nästan
samma sorts kretslösningar.
Då kom jag ihåg att Ampbooks https://www.ampbooks.com/ har gjort en analys av SLO:s alla gainsteg
under "Classic circuits", och tycker att där finns nå't ganska intressant med tanke på dist och tonstack.

Det är, enligt Ampbooks, steg 4 som är en driver + KF som börjar dista först i en SLO, och det steget driver ingen tonstack.
Steg 5, också driver + KF, och som enligt Ampbooks får en signal som gör att det inte kommer att dista, driver tonstacken.
Kan det vara en orsak till att SLO:s distljud är som det är?

De flesta andra Marshall-derivat verkar driva tonstacken från samma driver + KF som också genererar stordelen av disten.
Det brukar också kunna låta bra ibland :wink:

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


Last edited by Axewall on 02 Sep 2017, 11:15, edited 1 time in total.



26 Aug 2017, 14:13
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Katodföljare/tonstack/dist
1/ Gör skillnad på en AC och DC kopplad CF. STOR skillnad i uppträdande. Marshall använder ju DC kopplad dito.
2/ Om du har problem med att en DC kopplad dito "bottnar" och börjar komprimera så fan avlöser dig har du alltid option att "göra en concertina". Dvs installera en anodresistor.
Effekten av katodföljaren kommer finnas där ändå.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


26 Aug 2017, 20:44
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Katodföljare/tonstack/dist
Har väldigt svårt att se hur tonstacken ska kunna påverka med de stora resistanserna när den är katodkopplad. I anodkopplad blir det ju en annan femma där resistanserna helt plötsligt blir små relativt utgångsresistansen.

_________________
Johan Hansson


26 Aug 2017, 21:01
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Katodföljare/tonstack/dist
Faktumet kvarstår iaf att det blev klar skillnad i ljud att låta köra en tonstack i taget.
Så nåt händer där.

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


26 Aug 2017, 23:04
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Katodföljare/tonstack/dist
Ja.
Grejen är ju den,som jag förstått det,att Marshall blivit blåa i ansiktet kring den där komprimeringen på den positiva halvperioden som ngt som utgör basen i Marshall soundet.
Fan vet jag.?

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


27 Aug 2017, 11:13
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Katodföljare/tonstack/dist
Den som letar han söker, och här är tråden jag refererar till i första posten.
Tyvärr är inte oscilloskåp-bilderna tillgängliga längre i tråden, jag har dock kontaktat
trådskaparen och hoppas han kan reposta dom, eller skicka till mig.
"Merlin" kommenterar också nå'nstans i mitten av tråden.
http://music-electronics-forum.com/t31760/

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


27 Aug 2017, 12:02
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Katodföljare/tonstack/dist
Okej, jag litar på herr Merlin.
Nu när jag tänker tillbaks så fick jag aldrig DC kopplat katodföljare med EQ att låta bra förr när jag labbade. Det blev alltid ett litet spräck på toppen som inte gick att skära bort tonmässigt. Varav jag helt enkelt alltid körde med anodkopplad EQ därefter.
SLO går ju få att låta bra bara man skär lite i botten.

_________________
Johan Hansson


27 Aug 2017, 20:20
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Katodföljare/tonstack/dist
Mm.
"This is not a flaw,it´s a feature". :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


27 Aug 2017, 22:55
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Katodföljare/tonstack/dist
Tubis wrote:
Okej, jag litar på herr Merlin.
Nu när jag tänker tillbaks så fick jag aldrig DC kopplat katodföljare med EQ att låta bra förr när jag labbade. Det blev alltid ett litet spräck på toppen som inte gick att skära bort tonmässigt. Varav jag helt enkelt alltid körde med anodkopplad EQ därefter. (...)

Håller helt med dig där Tubis. PLUS: att man får ett gainsteg till att leka med om man skiter i katodföljaren!

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


01 Sep 2017, 14:59
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Katodföljare/tonstack/dist
Det är det där jag är ute och lurar på när det gäller SLO...

Steg 4 distar men katodföljaren är mkt lågt belastad, signalen tas ut efter 100k-resistorn över 700 Ohm eller 2k2 till jord,
värdet beroende på om loop-send-signalen är moddad till lägre nivå eller inte.
Det sitter en 1 uF kopplingskonding där men den har väl inga problem att ladda ur genom en så liten resistans?
Tänker att det därför inte finns denna "slew-rate"-distortion i samma grad i en SLO.
Steg 5 driver tonstacken med en redan distad signal men distar inte själv.

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


01 Sep 2017, 22:22
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Katodföljare/tonstack/dist
Hur låter då denna pjäs på kanal tre med tre st sådana steg? http://drtube.com/schematics/marshall/6 ... 20iss9.pdf

_________________
Johan Hansson


02 Sep 2017, 20:35
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Katodföljare/tonstack/dist
Tubis wrote:
Hur låter då denna pjäs på kanal tre med tre st sådana steg? http://drtube.com/schematics/marshall/6 ... 20iss9.pdf

:) Vi får väl kolla på YT, jag har ingen personlig erfarenhet av den iaf.
Vore intressant om nå'n gav sig på att oscilloskåpmäta hur en signal ser ut genom dessa steg.
Och gärna på en SLO också.

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


03 Sep 2017, 11:05
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Katodföljare/tonstack/dist
Hittade en video i ämnet som jag tycker är intressant.
Läser man kommentarerna (även de på tyska) och Lasses svar, och tänker att by-pass-modden innebär
att man "hoppar över" steg 4 och kör direkt på steg 5, då faller teorin jag hade :)
EDIT! Verkar enligt mod-scheman jag hittade att man enkelt switchar över tonstacken till steg 4 istället, hoppar steg 5.
Skillnaden i klippet är för mig klart hörbar. Gillar by-pass-ljudet mer, det verkar inte lika komprimerat, har bättre attack/edge.
https://youtu.be/6v2ryUeGZj4

SLO schema (PDF) från SLOCLONE, inkluderar också en del moddar som kan göras: https://www.dropbox.com/s/m0f0se1gqhh0wvu/sloclon_official.pdf?raw=1

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


03 Sep 2017, 11:18
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.