View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 10:57



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Det här med diodklippning 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Det här med diodklippning
Kommit att grunna lite på detta det sista,och lekt samt lattjat med det en del.
Är helt säker på att många av er andra har tankar och erfarenheter med,som då INTE enbart handlar om "öhh..klipp väck skiten".

Saken är den att hur jag än vänder och vrider på det är den formen av diodklippning JAG sett bäst resultat av utan tvekan två stycken motkopplade zeners.
Den specifika zenerspänningen kan ju styras i princip som man vill,med påföljd att det hela får en liknande karaktär till att man ger konventionella dioder "biasspänning". Mao är det fullt möjligt att variera klippningen på ett enkelt sätt beroende på om vi talar positiv eller negativ halvperiod.

Det jag inte provat så långt är Shottky dioder.? Någon med erfarenheter?

Men med det sagt,vad har fallit mig i smaken.? Rätt svar är,none of the above.
Nu skall det ju då sägas att i mitt ideal finns det där med "getingdist" inte riktigt med på paletten,medans jag vet både en och annan som gillar när dist blir tight som skam. Se bara alla distpedaler...
Jag är mer för det grovkorniga,i brist på bättre förklaring.

Zenerna ger ju med sin zenerspänning dessutom den fördelen,eller vad man vill kalla det,att man i praktisk effekt kan installera klippdioder var man vill i kretsen,mer eller mindre.
Lika samma är MIN primära tanke att använda det hela som "boost" funktion,vilket det givetvis då inte är men jag tror ni fattar vad jag far efter i alla fall....

Tillika har jag provat att installera olika former av klippdioder med en reostatkopplad trimpot ivägen,och då i ambition att styra deras ingrepp-givetvis.
En lösning jag nog får säga har varit sådär. Oavsett upplösning blir det hela ganska mkt "etta eller nolla" i alla fall.

Så jag antar att vad jag säger är,vad anser ni andra? KAN diodklippning vara en tillgång och isf under vilka premisser?
Det idealiska,som jag ser det,hade väl varit att tex kunna ändra signalform på en "få stegare". Dvs typ en konventionell Fenderkrets eller liknande.?

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


24 Aug 2017, 23:08
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Det här med diodklippning
...eftersom ingen tar upp stafettpinnen då.

Exempel på applikation för en zener lösning i sammanhanget är tex om man trimmat levande skiten ur en given Marshall krets med sin typiska DC kopplade katodföljare.
Vi har en situation för handen där signalen behöver attenueras för att inte förvandla signalen till sönderkomprimerad skit i samband med att densamma skickas in på katodföljaren.

Ett alternativ då,i ambition att "använda" signalen som är för mkt,är att man tex installerar ett par motkopplade zeners i vägen för signalen innan CF samt dess driver,komplett med resistor som sitter ivägen innan zenerna.
Iom att vi kan styra vid vilken spänning zenerdioderna börjar göra sitt jobb genom val av desamma så blir det hela väldigt "styrbart",i brist på bättre förklaring. Tillika kan givetvis detta hanteras genom att man väljer attenuering alt zeners via en mini switch. Det som behöver göras,eller...behöver å behöver...,innan man väljer zeners är att kika på amplituderna som ligger för handen med skåpet
Tillika kan vi alltså välja hur vi "komprimerar" signalen på positiv som negativ halvperiod och eftersom ursprungsproblemet är att den positiva halvperioden i katodföljaren ovan komprimerar levande skiten ur sig...ja. Ni fattar.
Det är INTE detsamma som att säga att det enbart är där problemet sitter..märk väl.

Fler tankar?

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


25 Aug 2017, 11:57
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Det här med diodklippning
jodå detta är ju brukbart i just marshall 100w så blir det 15 elelr 18 volt zeners en resistor och en konding som sätter gränsfreq för vad zenern klipper in :)

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


25 Aug 2017, 12:43
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Det här med diodklippning
Ja.
Lite är väl kanske även hur mkt rörtaliban vi är till mans antar jag?
Personligen skiter jag i de där "äkta" aspekterna ur det perspektivet. Låter det bra så ÄR det bra,men som sagt..så långt är jag inget större fan av diodklippning.
Kanske just därför jag labbar med det. För att förstå vad det är ANDRA vill åt.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


25 Aug 2017, 18:29
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Det här med diodklippning
har zener diod klippning i min SA100B2 som inkopplingsbar option.... ger lite fetare ljud def inte som marshalls 2210 stärkare .. utan bara mer kött dessutom progressivt då man måste komma över zeners zenervolt för att få den att greppa in :)

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


25 Aug 2017, 18:35
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Det här med diodklippning
Intressant att du tar upp diodklippning :)
Jag har inte funderat så mycket på att sätta in nå't sån't i en rörkonstruktion,
men har ju lagt märke till att det finns dom som har det på switch, t.ex. efter KF men före tonstacken.

Frågan är vad man är ute efter, som du Racing också ordar om.
Tajtar man till basen innan driver/KF så hänger signalen med längre innan den komprimeras till tok,
dessutom med mer tydlighet också. Det går oftast att kompensera "slutbasen" i tonstacken eller med en resonance-krets.
Då "slipper" man diodkrets innan driver/KF.

Kom i detta resonemang att tänka på en annan sak, jag lägger upp en separat tråd om det :)

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


26 Aug 2017, 13:11
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Det här med diodklippning
Ja du...
Kan säga som så att vi lekt vidare med det lite idag,och jag är MYCKET långt ifrån övertygad.
"Offret" är den Geloso 3215 jag precis skaftat liv i,dvs en sketen tvåstegare. Men...nah...det vette faen om det här e min grej asså...

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


26 Aug 2017, 20:42
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Det här med diodklippning
Mina experiment säger mig att man måste motkoppla dioderna över ett gainsteg för att få dugliga resultat. Bara slänga dem mot jord ger geting. Gainsteg har man ju dock redan i form av rör och rördist i en rörstärkare så motivet för dioder finns inte där.

_________________
Johan Hansson


26 Aug 2017, 20:51
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: Det här med diodklippning
Har också experimenterat lite med diodklippning i en trestegare, men sällan använt det. Ett problem är volymdroppet som blir när man slår på klippningen, vilket är opraktiskt vid rep/live och även påverkar omdömet när man ska jämföra (högre uppfattas alltid som bättre).

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


27 Aug 2017, 10:39
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Det här med diodklippning
d95err wrote:
Har också experimenterat lite med diodklippning i en trestegare, men sällan använt det. Ett problem är volymdroppet som blir när man slår på klippningen, vilket är opraktiskt vid rep/live och även påverkar omdömet när man ska jämföra (högre uppfattas alltid som bättre).

Man får växla mellan dioderna och en spänningsdelare helt enkelt.

_________________
Johan Hansson


27 Aug 2017, 20:22
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: Det här med diodklippning
Tubis wrote:
d95err wrote:
Har också experimenterat lite med diodklippning i en trestegare, men sällan använt det. Ett problem är volymdroppet som blir när man slår på klippningen, vilket är opraktiskt vid rep/live och även påverkar omdömet när man ska jämföra (högre uppfattas alltid som bättre).

Man får växla mellan dioderna och en spänningsdelare helt enkelt.


Har ett nytt bygge på gång där jag tänkte göra så. Tänkte sätta en trimpot så det går att finjustera nivån.

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


28 Aug 2017, 09:48
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.