View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 22:04



Reply to topic  [ 17 posts ] 
Storlek konding 9V PSU 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Storlek konding 9V PSU
Håller på och ersätter strömförsörjningen till mina små optokopplare, plus några pedaler.

Har en trafo på 9V, 1 A, har satt en dubbel diodbrygga så hela signalen likriktas, och behöver sedan en konding för att få bort rippel. Jag har testat med en på 1000uF från "skrotlådan", men det blir en del brum som ökar sakta. Tolkar det som att den inte räcker till, kan också vara något defekt. Mäter dock OK med ESRmätaren.

Efter detta har jag tre spänningsstabilisatorer 7809 som försörjer tre olika saker, detta för att få lite mer headroom, en stablilisator tål max 1A. dessa har några småkondingar tillkopplade, men jag tror inte att det är de som är problemet.

Spänningen ut från stablilisatorerna är 8,98 9,14 och 9,12 V, kan inte bli så mycket bättre.

Hittade en formel för beräkning av lämplig storlek, C= A/Hz*rippelV/2 .Om jag lade in ett tänkt rippel på 100 mV blir det en konding på 1,2 F, ganska stor mao... :shock: Något fel med detta, det förstår jag.

Vad brukar det vara?

tacksam för förslag.

_________________
/Lennart


Last edited by Custom Sam on 21 Aug 2017, 11:53, edited 1 time in total.



21 Aug 2017, 11:19
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: Storlek konding 9V PSU
Problemet kan vara att spänningsstabilisatorerna behöver några volt extra in för att funka. Typ 12V in för att fixa 9V ut.

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


21 Aug 2017, 11:40
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Storlek konding 9V PSU
d95err wrote:
Problemet kan vara att spänningsstabilisatorerna behöver några volt extra in för att funka. Typ 12V in för att fixa 9V ut.


Tack Erik,

Aj då, från början tänkte jag använda 9V efter likriktning utan spänningsstabbar, men en kompis menade att det blir bättre med sådana, plus att spänningen oftast "ökar" något efter likriktning och konding och därför behöver tas ner något.

Kanske skulle ta och mäta spänningen efter kondingen, se vad det ger...

_________________
/Lennart


21 Aug 2017, 11:56
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Storlek konding 9V PSU
Om trafon ger 9 V ut, så kan det teoretiskt bli 9x1,4 över en konding efter likriktaren, dvs runt 12 V. Detta utan belastning. För att få ut snygga 9 V med stabilisator, borde detta räcka, beroende på strömuttaget. Nån Ampère borde funka om du har en ordentlig filterkonding. Men "ordentlig" är inte 1,2 F.... Det är typ 22.000 mikroF eller så. Stabilistatorerna äter rippelbrum också, bör man komma ihåg, de är oftast mycket snabba på att reglera. Om du har brum ut så kan det vara beroende på att första filterkondingen är snålt tilltagen för strömuttaget, eller helt enkelt dålig. Mät spänningarna i tomgång. Prova med en större filterkonding (obs att den måste tåla minst 15 V).


21 Aug 2017, 13:14
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Storlek konding 9V PSU
Tack för synpunkterna!

Nu har jag kontrollmätt output, och det är ca 11 volt ut, och efter likriktning 14 V. Då var den belastad med ett par pedaler och 7-8 lysdioder. Dvs långt från full last, vilket det ska en hel del till för. Den ersätter en trafo på 400mA, dvs det finns rejäl marginal i applikationen.

Den säljs som en 9Volt trafo, men den ger 11,5 Volt i "No-load voltage". Misstänker att denna sjunker allt efter belastning som Lampuradio beskriver.

http://www.banzaimusic.com/Hahn-BVEI4811167.html

En avgjort större konding behövs i alla fall, det är tydligt. Har ingen så stor hemma, får bli i samband med stadsresa framöver...

_________________
/Lennart


21 Aug 2017, 15:29
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Storlek konding 9V PSU
Linan kan "plocka upp" brum med efter stabben så den måste vara avkopplad med konding gärna nära din apparatur.

_________________
Johan Hansson


21 Aug 2017, 20:16
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Storlek konding 9V PSU
Det sitter en 0,33uF direkt efter stabben.

Nu drivs ett gäng optokopplare i förstärkaren några meter därifrån av denna PSU n också,menar du Johan att det kan vara idé att t.ex sätta avkoppling i förstärkaren?

_________________
/Lennart


21 Aug 2017, 22:05
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Storlek konding 9V PSU
Lennart.
Gör dig själv en tjänst. Kliv in i 21a århundradet genom att sätta dit en 9VDC SMPS trafo. Ser ut som en vanlig kretskortstrafo,och med en kapacitet på 1A snackar vi kanske en hundring.
Med den på plats kan du glatt skita i allt vad glättning osv heter.

Har kört SMPS (switched main powersupply) till mina H11 lösningar en bra stund vid detta laget och kan bara konstatera att det enda irriterande är att jag inte gjort det tidigare.

Å eftersom det kan komma upp som fråga,yep. Det ENDA du hänger dit är nätspänning in på trafon,och du får ut 9VDC (eller vad fan du nu vill speca trafon till) rakt av ifrån trafon ut. Klappat och klart.
Trafon kan du med fördel installera på en bit experimentkort och limma på plats. Sätt den i minst två plan med lim,och säkra med ett par strängar "segt" lim utanpå det så är chansen för missöden ngt du i princip kan glömma. Borra hål i experimentkortet så du dels kan föra in (säkra) nätspänning in såväl som DC spänning ut. (Typ som gamla Marshalls har det på sina kort.)

Fö.
Har provat att köra SMPS trafo mot pedaler med,och det fungerar precis lika bra det.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


21 Aug 2017, 22:14
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Storlek konding 9V PSU
Racing wrote:
Lennart.
Gör dig själv en tjänst. Kliv in i 21a århundradet genom att sätta dit en 9VDC SMPS trafo. Ser ut som en vanlig kretskortstrafo,och med en kapacitet på 1A snackar vi kanske en hundring.
Med den på plats kan du glatt skita i allt vad glättning osv heter.

Har kört SMPS (switched main powersupply) till mina H11 lösningar en bra stund vid detta laget och kan bara konstatera att det enda irriterande är att jag inte gjort det tidigare.



Tack för info!
Ser man på, jag har bara hört att switchade aggregat orsakar brum och allsköns elände. Då får jag hålla med dig i så fall Jesper, irriterande att jag inte visste detta innan jag skaffade dessa komponenterna...

Bra att veta inför framtiden!

_________________
/Lennart


22 Aug 2017, 09:20
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Storlek konding 9V PSU
Snackat ingående med Marco om detta som är bas för R&D på LAB.
Utan tvekan har det hänt mkt vad avser SMPS teknik,och den delen som väl primärt påverkar oss är switchfrekvensen,som stigit rejält de sista åren.

Fö.
Som ett reparationstips i sammanhanget. Orange Terror Bass har en tendens till att lämna in allt för enkelt. Finns en del vettiga tips online vad avser dels kvalitet och dels kapacitet vad avser spänningstålighet på div komponenter online.
Man byter de delarna som sitter i SMPS delen. Inte bara lytarna utan en 1w zener byts mot en 1,5w samt en 470k resistor med för låg tålighet till en om 2w. Därefter byter man "klockan". Chippet.
Klart.
Innebär mao att Terror Bass går alldeles utmärkt att laga när de ger upp,och det är "alltid" just dessa bitarna som lämnar in.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


22 Aug 2017, 09:55
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Storlek konding 9V PSU
Custom Sam wrote:
Ser man på, jag har bara hört att switchade aggregat orsakar brum och allsköns elände.


Switchade aggregat alstrar radiostörningar, det är troligen det du hört.
Tyvärr är det sant. De flesta fabrikanterna sparar in på avstörningskomponenterna.

_________________
- Ingvar -


22 Aug 2017, 12:27
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: Storlek konding 9V PSU
Har du nåt tips på var man hittar lämpliga (och billiga) SMPS?

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


22 Aug 2017, 14:43
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Storlek konding 9V PSU
Musikanten wrote:
Switchade aggregat alstrar radiostörningar, det är troligen det du hört.
Tyvärr är det sant. De flesta fabrikanterna sparar in på avstörningskomponenterna.



Är de störningarna inom hörbart område i gitarrsammanhang? Enligt dig Jesper så är det inget som märks?

_________________
/Lennart


22 Aug 2017, 15:47
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Storlek konding 9V PSU
Switchade nätaggregat jobbar ju bortom hörselgränsen, kanske långt över 100 kHz. Det kan inte höras, ens med nya öron. Det som kan höras, är om det är en lägre frekvens överlagrad på switchfrekvensen (modulering). Detta kan komma från nätfrekvens eller någon intern reglerfrekvens i nätaggregatet. Att det hörs beror i så fall på att den höga frekvensen kommer in tillräckligt starkt i nån känslig punkt i stärkaren för att mätta styrgallret. Då uppstår en "avmodulering" och eventuella lägre frekvenser går vidare i stegen och kan då höras. Detta kan testas med en vanlig mobiltelefon genom att skicka ett SMS eller nåt när man håller telefonen nära ett förrör eller en öppen ingång. I många fall kan man då höra ett "knorrande" läte som är demodulerad RF från telefonens sändare. Jag har ett hyfsat modernt switchat nätaggregat som helt blockerar ett par kanaler på min 27 MHz-radio - det jobbar uppenbarligen på nån frekvens som är jämnt delbar med 27 MHz och är inte avstört på nåt vettigt sätt, tydligen.


22 Aug 2017, 20:06
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Storlek konding 9V PSU
Custom Sam wrote:
Musikanten wrote:
Switchade aggregat alstrar radiostörningar, det är troligen det du hört.
Tyvärr är det sant. De flesta fabrikanterna sparar in på avstörningskomponenterna.



Är de störningarna inom hörbart område i gitarrsammanhang? Enligt dig Jesper så är det inget som märks?


Med gamla lösningar,var därför jag envisades med att hålla på med likriktad glöd,separata trafos osv,så jo..
Med en mer modernt designad SMPS enhet,nej.

Du vet var jag håller till Lennart. E bara att kika förbi och prova. Står alltid ett halvt lass färdiga maskiner,och e de "mina" sitter det en SMPS trafo i de för att driva H11´or.
Det hela funkar så bra och så odramatiskt att du mest kommer sitta å flina. Garanterar.

Switched MODE powersupply tydligen med,för klarhetens skull. Aleks var snabbt framme...å klart att rätt skall vara rätt. :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


22 Aug 2017, 22:51
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Storlek konding 9V PSU
Tack för en genomgång av ämnet radiostörningar, Lampuradio!

Alltid intressant med "riktig" kunskap, inte bara subjektiva tyckanden. Nu är denna delen av Bojen trivsamt fri från det, men ibland när det diskuteras framför allt gitarrer blir det väldigt flummigt... Lärde mig en ny term igår, "Note bloom" som ökar om man köper vissa set av pottar och kondingar till sin gitarr. a´1350:-

Jesper, tack för inbjudan, hör av mig. :)

_________________
/Lennart


24 Aug 2017, 09:45
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Storlek konding 9V PSU
Med en klufsig konding på 22000uF inlödd låter precis som det ska, tyst och fint! Tack för dimensioneringen, Lampuradio!

_________________
/Lennart


25 Aug 2017, 22:13
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 17 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.