View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 21:22



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Hög glödspänning (TAD 150WSB-Kit). 
Author Message

Joined: 26 May 2006, 01:33
Posts: 10
Post Hög glödspänning (TAD 150WSB-Kit).
Hej,
Jag har precis knåpat ihop min första förstärkare. Ett Tube Amp Doctor 150W Plexi-kit: http://www.tubeampdoctor.com/images/File/Full_Documentation_150WSB_140213.pdf
Det stod klart och tydligt att det inte var för nybörjare men jag gillar utmaningar. :mrgreen:
Jag har nu kommit så långt att det blivit dags att smyga igång den. Förutom ett motstånd till bias-
kretsen släppt vid lödning av en kabel så verkar det som jag inte lyckats klanta till det så värst.

Dock vid mätning av spänningarna upptäckte jag att glödspänningen är lite hög. Med 230V från
variacen har jag nästan 6,9V Med alla rör i socklarna . Övriga spänningar ligger på okej nivå jämfört med rikt-spänningarna i schemat (s.5 i maualen).
Tex anodspänning = V1A 227V, V1B = 170V, V2 = mitt i prick, B+ och skärmgaller slutrör 600V resp 400V dvs mitt i prick också.

Nu till frågan till alla erfarna rävar här (har sökt fram mycket nyttig info tidigare, tack så mycket för det):
Är det dumdristiskt att låta glödspänningen vara så hög? Man kan ju råka ut för uppemot 240V i uttaget om man har bra ledningar nära elleverantörens trafo och då riskerar ju glödspänningen att nå uppåt 7V.
Har inte hittat dokumentation på nättrafon, men misstänker att "Black-2" är tänkt för 240V? Om man leker med tanken att "Brown" är en 220V-tapp så har jag experimenterat genom att sänka 20V in, dvs 210V och får då 6,3V glödspänning.

Jag tänker att då den här stärkaren skall användas till bas, dvs man vill ha högt till tak, så kanske hög anodspänning är att prioritera?
Vore tacksam om någon kunde sparka mig i rumpan i rätt riktning.


30 Jul 2017, 02:29
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Hög glödspänning (TAD 150WSB-Kit).
Jag tror också att Black-2 är 240V tap. Sen beror det ju på vilken nivå den verkliga nätspänningen ligger på.
Att köra med överspänning förkortar ju livslängden på rören.

Jag hade själv valt Black-2 tap och kollat vad resultatet blir utan varicap, både vad gäller glöd och anodspänningar.
Jag antar att din voltmeter visar rätt, det är ju viktigt att man kan lita på den.

_________________
- Ingvar -


30 Jul 2017, 09:22
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Hög glödspänning (TAD 150WSB-Kit).
Det finns många sätt att flå en katt.
Sagt på ett annat vis finns det mer än en infallsvinkel i detta. Klart är att det alltid är bra att hamna så nära referensspänning vad avser glöd som det går.
Det menas å andra sidan att liiite överspänning är mindre belastande för rören än motsatsen vad avser livslängd. Inte vet jag,men..det är vad som sägs generellt iaf.

Om det nu skulle vara så att du hamnar utanför mål oavsett tapp,alt att du gärna vill använda de ngt högre anodspänningarna så kan du alltid installera en mindre serieresistor i glödkretsen. Bra? Ptja,det fungerar iaf.
Tänk då i banorna av vad som normalt används i storlek (i antal Ohm) kring tex MOSFETS och liknande. Det du vill åt är högst begränsade motståndsvärden.
Givetvis behöver det vara en keram för rimliga effekter. Säg 5 watt tex. Prova tex med en 0,33 Ohmare till att börja med.

Jag har använt det som trick ett antal ggr i äldre maskiner där annorlunda spänningar legat för handen,och detta ett antal ggr.Har fungerat,och fungerar,alldeles utmärkt. Var bara uppmärksam på var du installerar keramen rent fysiskt för den BLIR varm.

Märk nu väl att detta ÄR en "plåsterlösning". Den fungerar,även om det kanske inte är direkt idealiskt.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


30 Jul 2017, 10:16
Profile

Joined: 26 May 2006, 01:33
Posts: 10
Post Re: Hög glödspänning (TAD 150WSB-Kit).
Tack så mycket för svaren. Jo ett spänningsbegränsande motstånd hann jag klura på igår. Dock kanske jag är helt ute och cyklar då jag tänkte att detta seriemotstånd (om man bara har ett vill säga) behöver tåla totalsumman av de i sig parallella lasterna. Enligt mina beräkningar (örfila mig gärna om jag har otur när jag tänker här) och att jag tolkat databladen på rören rätt (TAD ECC83 artnr RT008, 2xTAD 12AT7 artnr RT002 samt 4xTAD KT88-STR artnr RT089), blir summan av strömåtgången 3x0,3A (försteg) + 4x1,6A (slutsteg) = 7,3A. Då behöver väl effekttåligheten vara uppemot 50W (?) vilket fick mig att skrota idén.

Jag har iaf kopplat in ovan nämnda "Black-2" till primären. Resultatet blev någorlunda som förväntat vad gäller glödspänningen. Apropå hur mycket man kan lita på multimeterns noggrannhet (bra synpunkt) så har jag en en Fluke 179 och den bör man väl kunna lita hyfsat på jämfört med tex någon Biltema-variant. Nu är glöden nere på lite tryggare 6,65V med fortsatt 230V nätspänning. Vet ej hur mycket B+ kan tänkas fluktuera från gång till gång? B+ och skärmgallerspänning gick upp marginellt med ca 6-7V dvs till ca 606V resp 406V.


30 Jul 2017, 13:04
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Hög glödspänning (TAD 150WSB-Kit).
Nej.
Du kikar endast på spänningsfallet över resistorn i detta fallet.
Därefter gäller Ohms två lagar som vanligt.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


30 Jul 2017, 13:55
Profile

Joined: 26 May 2006, 01:33
Posts: 10
Post Re: Hög glödspänning (TAD 150WSB-Kit).
Gaah, jag tänkte ju överhuvudtaget inte på spänningsfallet över glödtrådarna. :oops: Tack för klargörandet!


30 Jul 2017, 14:54
Profile

Joined: 15 Dec 2008, 02:22
Posts: 153
Location: Göteborg
Post Re: Hög glödspänning (TAD 150WSB-Kit).
Hej ! Med alla rör i socklarna , 7,3A . Ett keramiskt , trådlindat motstånd på 0,1 ohm /5W skulle ge 0,73 V lägre glödspänning . Från 6,9VAC skulle Du då hamna på ca. 6, 17 VAC . Helt OK !
Effekten i motståndet blir 0,73V x 7,3A = 5,3 Watt . Jag skulle då valt 2 st 0,05 ohm/5W motstånd och lött in ett i vardera matningstråden från nättrafon . Då blir balansen bra om trafon har mittjordad glödströmslindning och spänningen över varje motstånd endast hälften av 0,73V , dvs. ca. 0,36 V . Effekten i vardera motståndet reduceras till hälften , ca. 2,65 W och det bör 5W motstånden klara om dom monteras någorlunda "luftigt " .... Jag nyttjar ofta denna lösning när glödspänningarna är för höga . Skulle Du välja motstånd med högre effekttålighet 7W eller 10W
så är det naturligtvis ingen nackdel ....


12 Aug 2017, 20:12
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Hög glödspänning (TAD 150WSB-Kit).
I det läget är väl frågan om inte det vettigaste är att ta bort en ev centertapp för glöden och ersätta med en sk humdinger (pott på 100 Ohm till 500 Ohm) ute i själva kretsen istället.?
På köpet får man ju helt ställbar nolla med.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


13 Aug 2017, 14:57
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.