View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Apr 2024, 13:14



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Surr I stärkare! 
Author Message

Joined: 08 Nov 2010, 20:44
Posts: 50
Location:
Post Surr I stärkare!
God kväll.
Har en Ceriatone Overtone HRM som har börjat låta lite konstigt emellanåt. Ibland uppstår ett ljud som låter som ett dovt humlesurr! Det kommer och går som sagt va. Har knackat lite på preampkortet och då verkar det som ljudet aktiveras. Jag som är en amatör när det gäller rörstärkare misstänker att det kan vara konding som spökar. Kan det vara möjligt att kondingar beter sig så? Eller någon som har något annat förslag va det kan vara?


18 Jul 2017, 21:42
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1430
Location: göteborg
Post Re: Surr I stärkare!
les paul wrote:
God kväll.
Har en Ceriatone Overtone HRM som har börjat låta lite konstigt emellanåt. Ibland uppstår ett ljud som låter som ett dovt humlesurr! Det kommer och går som sagt va. Har knackat lite på preampkortet och då verkar det som ljudet aktiveras. Jag som är en amatör när det gäller rörstärkare misstänker att det kan vara konding som spökar. Kan det vara möjligt att kondingar beter sig så? Eller någon som har något annat förslag va det kan vara?

Det kan vara en ellyt i nätdelen som håller på att ge sig.

Lämna in den , det är inte så dyrt , samtidigt får den en översyn.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


18 Jul 2017, 22:08
Profile WWW

Joined: 08 Nov 2010, 20:44
Posts: 50
Location:
Post Re: Surr I stärkare!
Hej! Kan säkert vara en ellyt i nätdelen, men kan även kondingar i preampdelen krångla? Lite suret att den väsnas emellanåt när den för övrigt är en mycket tyst stärkare! Kan man på något sätt mäta på en konding utan att löda loss den?
Ha en go kväll alla rörisar! ( Och alla ni andra också såklart).


21 Jul 2017, 14:38
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 08 Jan 2009, 19:42
Posts: 337
Location: Stockholm
Post Re: Surr I stärkare!
Hej
Du kan enkelt kolla om "surret" kommer från försteget ( rör V1 o V2) eller slutsteget (rör V3[fasvändare], V4 o V5). När du hör "surret" i läge "clean Channel" dra ner master "ratten". Om surret minskar så kommer det från försteget. Om det inte minskar så kommer "surret" från slutsteget. Om du hör "surret" i läge Overdrive , dra ner "overdrive level".
Om surret minskar så kommer det också från försteget.
/Kalle


21 Jul 2017, 17:35
Profile WWW

Joined: 08 Nov 2010, 20:44
Posts: 50
Location:
Post Re: Surr I stärkare!
Hej.
Gjorde som Kalle förslog! Drog ner gain, samma surr. Drog ner master, fortfarande kvar! Vad göra? Jo jag knackade lite försiktigt på mina Svetlana Winged C rör och dom skorrande en hel del! Mikrofoniska skulle jag kalla det! Bytte till ett par beg TAD-rör som jag hade liggande. Knäpptyst! Vad kan ha hänt? Svetlana rören ska väl vara helt ok rör vad jag läst och hört. Jag har heller inte kört stärkaren hårt och varit försiktig när jag flyttat den. Bias hade iofs drivit iväg. 32 resp 42mA. Kan det vara det som spökar? Eller helt enkelt måndagsexemplar! Nu har jag ställt in Bias på 38 resp 40mA och hoppas att dom håller sig där och låter bra!
Tack för all hjälp med felsökningproceduren. Bojen är en ovärderlig vid såna här tillfällen .


04 Aug 2017, 12:21
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1430
Location: göteborg
Post Re: Surr I stärkare!
les paul wrote:
Hej.
Gjorde som Kalle förslog! Drog ner gain, samma surr. Drog ner master, fortfarande kvar! Vad göra? Jo jag knackade lite försiktigt på mina Svetlana Winged C rör och dom skorrande en hel del! Mikrofoniska skulle jag kalla det! Bytte till ett par beg TAD-rör som jag hade liggande. Knäpptyst! Vad kan ha hänt? Svetlana rören ska väl vara helt ok rör vad jag läst och hört. Jag har heller inte kört stärkaren hårt och varit försiktig när jag flyttat den. Bias hade iofs drivit iväg. 32 resp 42mA. Kan det vara det som spökar? Eller helt enkelt måndagsexemplar! Nu har jag ställt in Bias på 38 resp 40mA och hoppas att dom håller sig där och låter bra!
Tack för all hjälp med felsökningproceduren. Bojen är en ovärderlig vid såna här tillfällen .

Att det slutade surra när du bytte slutrör kan bero på att ett av svetlana rören gett sig. Detta ställer till med
obalans i slutsteget så ett (ofarligt)brum på B+ hörs tydligare.
Rör är förbrukningsartiklar, betrakta dessa båda svetlana som förbrukade.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


04 Aug 2017, 13:35
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.