View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 22:05



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Likriktarkub. Instruktionsbok någon? 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Likriktarkub. Instruktionsbok någon?
Fick hem en likriktarkub igår. Såg att det fanns uttag för 6.3 v. Finns det något bra användningsområde för en sådan i rörförstärkarsammanhang? Har någon här en instruktionsbok eller nån bra länk att skicka på hur den fungerar så vore jag tacksam!


Attachments:
unnamed.jpg
unnamed.jpg [ 33.46 KiB | Viewed 5243 times ]

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison
20 Jun 2017, 10:00
Profile

Joined: 15 Jun 2016, 21:07
Posts: 25
Post Re: Likriktarkub. Instruktionsbok någon?
Alldeles utmärkt att mata 6,3V glöd med. :mrgreen:
De brukar vara antingen en vridtrafo eller vanlig trafo med många uttag på sekundärsidan. Ditt ex ser ut att vara varianten
med stegad trafo. Sedan finns en likriktare, med tanke på åldern kan det vara selenlikriktare. Avsedda att driva diverse
skolexperiment med. Jag tror det klarnar ganska snabbt när man öppnar lådan. De jag har sett har levererat upp till ca 30 V.
Mer tunga än användbara. Själv hade jag dock turen att få tag i en som innehöll en vridtrafo som gick upp till ca 250 V och
till råga på allt var en fulltrafo. Mkt användbart för att bland annat mjukstarta gamla reliker med.


20 Jun 2017, 12:32
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Likriktarkub. Instruktionsbok någon?
Tack för svar! Har redan en vridtrafo som tur är. Bra när man vill hitta "rätt" volt till förstärkaren och som du säger om man vill starta upp något gammalt lite försiktigt. Tillbaka till likriktarkuben; vad fyller amperemätaren för funktion, och hur aktiveras den?


Attachments:
File comment: Min variac.
unnamed.jpg
unnamed.jpg [ 38.46 KiB | Viewed 5203 times ]

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison
20 Jun 2017, 15:48
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Likriktarkub. Instruktionsbok någon?
Som jag minns de där kuberna är Ampèremätaren ständigt inkopplad i det variabla uttaget, så allt som går ut mäts (inte 6,3 V dock).


20 Jun 2017, 16:57
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Likriktarkub. Instruktionsbok någon?
lampuradio wrote:
Som jag minns de där kuberna är Ampèremätaren ständigt inkopplad i det variabla uttaget, så allt som går ut mäts (inte 6,3 V dock).

Ok, tack! Det sitter två uttag lägst ned, bredvid varandra, som har två ingångar i varje. Kommer du ihåg hur dessa används?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


20 Jun 2017, 22:40
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Likriktarkub. Instruktionsbok någon?
Hmm... Jag minns nog egentligen bara att det fanns ett uttag, som gav = eller AC beroende på omkopplaren. Strömmen visades i Ammetern, spänningen i Voltmetern, samt att det fanns 6,3 V-uttaget. De två grejer jag ser underst (på din bild) är, om jag minns rätt, automatsäkringar för sekundärsidan. Minns inte fler uttag (men detta är en pryl som var en institution redan när jag mötte den på 1970-talet, så det kanske är ursäktat).


20 Jun 2017, 22:48
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Likriktarkub. Instruktionsbok någon?
lampuradio wrote:
Hmm... Jag minns nog egentligen bara att det fanns ett uttag, som gav = eller AC beroende på omkopplaren. Strömmen visades i Ammetern, spänningen i Voltmetern, samt att det fanns 6,3 V-uttaget. De två grejer jag ser underst (på din bild) är, om jag minns rätt, automatsäkringar för sekundärsidan. Minns inte fler uttag (men detta är en pryl som var en institution redan när jag mötte den på 1970-talet, så det kanske är ursäktat).

Tack! Här en bild där ljuset gör att de syns lite bättre, automatsäkringarna(?).


Attachments:
unnamed-1.jpg
unnamed-1.jpg [ 31.54 KiB | Viewed 5150 times ]

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison
21 Jun 2017, 09:01
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Likriktarkub. Instruktionsbok någon?
Jepp, automatsäkringar. Den röda "pluppen" hoppar ut en bit när säkringen löser. Sedan kan den tryckas in igen, när man eliminerat överbelastningen. 8 är märkströmmen (en är för 6,3 V, den andra för det variabla uttaget har jag för mig).


21 Jun 2017, 09:29
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Likriktarkub. Instruktionsbok någon?
lampuradio wrote:
Jepp, automatsäkringar. Den röda "pluppen" hoppar ut en bit när säkringen löser. Sedan kan den tryckas in igen, när man eliminerat överbelastningen. 8 är märkströmmen (en är för 6,3 V, den andra för det variabla uttaget har jag för mig).

Toppen! Då är jag lite klokare. :)

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


21 Jun 2017, 10:37
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.