View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 16:59



Reply to topic  [ 3 posts ] 
Dynacord DA15V fuldist 
Author Message

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Dynacord DA15V fuldist
Har en DA15V utan låda som nu funkar som den ska efter byte av kondingar och genomgång av lödningar. Har bytt ut de gamla DIN-kontakterna mot tele. Jag valde att sätta dit en PPIMV istället för uttaget för av/på för tremolo.
Förstärkaren låter fint när man kör clean men låter inte alls trevligt vid överstyrning, vilket blev extra tydligt med PPIMV installerad.

Överstyrningen låter illa i samtliga ingångar så jag misstänker att det "fula" händer runt ECF80. Detta rör är jag inte van vid och undrar om det finns någon som sitter inne med kunskap om vad man kan göra för att få en jämnare och go överstyrning?

Schemat:
http://www.peel.dk/Dynacord/pdf/DA15-IV%20(04-20.000)%20(Rev.1959).pdf


13 Jun 2017, 22:12
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Dynacord DA15V fuldist
Ja.
Jag har lite erfarenhet av hela den serien Dynas och du har helt rätt.
Det är ECF röret som ställer till det.

Ursprungstanken har ju aldrig varit dist med de där varför du helt enkelt får sätta om den kretsmässigt om du avser putta den dithän (dist alltså)

DA-15 finns i lite olika utföranden. De allra tidigaste har sina trafos installerade på högtalarbaffeln vilket gör det hela lite mer svårjobbat. De senare i sin tur har samma typ av chassi som de senare DA-16mfl. Bra mkt mer lättjobbat.

Hur som helst.
Man har i tidstypisk anda försökt hålla nere amplituderna innan driver och concertina,ECF flaskan är ju ett blandrör-en pentod och en triod,för att skjuta upp signalen rejält i samband med att den träffar pentoden.
Nu är problemet att iom de trioder som sitter innan ECF flaskan så går det alldeles utmärkt att skjuta in förvrängd signal på pentoden,å se det gillar den inte. Alls.
Självklart går det att mixtra sig runt detta med pentoden i behåll men jag för egen del ser nog faktiskt inte riktigt vitsen.
Vill du behålla ECF flaskan så sätt den istället som ingångssteg är mitt tips.

PI´n kan du sätta upp efter eget behag. Om du vill behålla den lite råa karaktären i maskinen föreslår jag en paraphase. Gör den isf som du finner den i tex Hohner MH-25mfl,dvs med trimpot så du kan balansera ut den lite enklare (dvs att du få snarlika amplituder ut ur den med lite knuff i ryggen)
Var bara medveten om att fullständig balans löser man inte med en para...vilket på inget sätt är negativt i en gitarrmaskin.
Ett inside tips e isf att du ökar på trimpottens värde. Rätt rejält. Var inte rädd för att dynga dit tex 220k,och det kan mkt väl behövas mer.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


09 Jul 2017, 12:22
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Dynacord DA15V fuldist
Vidare fö.
Om det är NÅTT som suger kal rävhjässa i de där så är det original Elbau högtalarelementen. För att få en maskin med mera bredd MÅSTE detta bytas ut.
Finns ingen returlina på den i min mening.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


09 Jul 2017, 12:25
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.