View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 01:20



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Hög volym Peavey delta blues 
Author Message

Joined: 11 Jun 2017, 19:59
Posts: 1
Post Hög volym Peavey delta blues
Hej jag har en Peavey delta blues och som ger mig ett klart och vackert ljud. Men den spelar ju så starkt.
Kan man göra någonting åt t.ex. volympotten? För ljudet blir starkt på en gång när man vrider på.
Jag spelar ofta på 1 på graderingen. Och man får vara extremt noga när man ställer in. Det är 10 dels millimetrar det handlar om.
Är det någon som har en idé.


11 Jun 2017, 20:10
Profile

Joined: 08 Jan 2009, 19:42
Posts: 337
Location: Stockholm
Post Re: Hög volym Peavey delta blues
Hej
Peavey Delta Blues ju i praktiken en Peavey Classic 30 med tremolo men inte Master volume, förövrigt samma kretslösning.
Det är väl Normal kanalen du tycker är högljud, "distkanalen" har ju Pre o Post gain så där kan man sänka nivån med post gain.
Jag har själv en Classic 30 "klon" där jag brukar ställa master volume mellan 4-6 och normal gain mellan kl 4-7 och få en vettig ljudnivå. Jag upplever inte Normal gain ratten som överkänslig..
Enklaste sättet att sänka ljudnivån en Delta Blues är att sätta in en resistiv dämpsats mellan FX send och FX return. Säg 1 Mohm i serie ut från Send och 100 kohm mot jord mot Return.
/Kalle


11 Jun 2017, 21:05
Profile WWW

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Hög volym Peavey delta blues
Sitter det linjär volympot på dessa? Isåfall kan det förklara saken. Prova isåfall att sätta ett motstånd (68k) mellan wiper och jord och se om det blir bättre.


11 Jun 2017, 23:09
Profile

Joined: 08 Jan 2009, 19:42
Posts: 337
Location: Stockholm
Post Re: Hög volym Peavey delta blues
Hej
Jag provade min Classic 30 klon ( med en 2x12" låda) med master volym på max (motsvarar lösningen i Delta Blues) och normal gain på kl 9 (börjar på ca kl 7). Ljudvolymen är då lite högre än sängkammarnivå, men rätt mycket hörbart brus/brum från alla förstärkarsteg efter "normal gain" potentiometern.
Det framgår inte av schema på Delta Blues (eller Classic 30) om "normal gain" potentiometern är linjär eller logaritmisk men det är en 250 kohms pot ( 250KAMS).
Peavey Classic 30/50 o Delta Blues är ju ökänt bökiga att mecka med p.g.a. sina "vikta kretskort", se bild http://judyboxamp.blogspot.se/2014/09/c ... blues.html
/Kalle


12 Jun 2017, 09:22
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Hög volym Peavey delta blues
speed wrote:
Sitter det linjär volympot på dessa? Isåfall kan det förklara saken. Prova isåfall att sätta ett motstånd (68k) mellan wiper och jord och se om det blir bättre.


Detta förslag verkar ju bra, dock krävs det både lödkolv, komponenter och teknisk kunnighet. :wink:
Men funkar det inte tillräckligt bra med gitarrens egen volympot?

_________________
- Ingvar -


13 Jun 2017, 10:10
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Hög volym Peavey delta blues
Musikanten wrote:
Detta förslag verkar ju bra, dock krävs det både lödkolv, komponenter och teknisk kunnighet.
Men funkar det inte tillräckligt bra med gitarrens egen volympot?


Jag glömmer bort att det finns forumsmedlemmar i denna tråd som inte använder lödkolv...det var en miss av mig. :)


13 Jun 2017, 23:00
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.