View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 18:27



Reply to topic  [ 21 posts ] 
Standby- vara eller icke vara? 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Standby- vara eller icke vara?
Lyssnade på Zven som var gäst hos gitarrzombien(trevlig lyssning Zven!) och han förordade att man ej skulle använda standbyknappen(som jag förstod det?)på förstärkaren, utan alltid låta den stå på on för att det skulle vara hälsosammare för förstärkaren. Är det en allmän uppfattning här på rörforumet? Jag har några gamla Fenderförstärkare samt en Marshall SB -68/69 som jag vill ska må så bra som möjligt. Tack på förhand för input!

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


24 Apr 2017, 13:02
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Standby- vara eller icke vara?
he he he standby dödar både kondensatorer och likriktarrör på löpande band...

på just marshall JCM800 där ofta bias spänning försvinner när man slår av standby blir det riktigt illa... man kan se en pulsström på upp till 5 A när man slår på standby på en varm jcm800, tar ju en stund att ladda upp de två 8-10 uf kondingarna som brukas i den kretsen 5A på sekundären vilket inte är så nyttigt varken för nättrafon. eller slutrör.
0 volt bias är inte så bra

standby är jätte bra på stärkare som har b+ 700 volt och uppåt där har de en användning helt klart

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


24 Apr 2017, 13:48
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Standby- vara eller icke vara?
Håller helt med ovanstående... På riktigt stora grejer (>300W) användes ibland "standby-funktioner" som byggde på att man tog bort spänningen på g2 eller blockerade slutrören med rejäl negativ bias när steget inte skulle användas.


24 Apr 2017, 14:04
Profile WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Standby- vara eller icke vara?
Håller med ovanstående, "standby" genom att bryta B+ är skadligt för rören och utsätter
strömbrytaren för dödliga spänningar/jusbågar/strömpulser.

En korrekt standby kan göras genom att t.ex. jorda signalen innan fasvändaren, genom att bryta
spänningen på slutrörens g2 eller som föreslagits, genom att ge slutrören en mycket större bias så
att de stryps. Välj en av metoderna och du har en bättre förstärkare.

Vidare får slutrören bättre livslängd genom att strömmen sakta ökar vid påslag jämfört med att
man "smäller till" genom att plötsligt slå på B+( förrören som ju är osymmetriska kommer att
generera en våldsam puls på slutrören i tillslagsögonblicket).

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


24 Apr 2017, 14:29
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Standby- vara eller icke vara?
Tack för svar! Min Marshall Plexi har ju inget likriktarrör för "långsammare igångsättning" men den tjänar alltså ändå på att användas utan att joxa med standby knappen. Då kör jag så.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


24 Apr 2017, 14:34
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Standby- vara eller icke vara?
zven wrote:
på just marshall JCM800 där ofta bias spänning försvinner när man slår av standby blir det riktigt illa...
Vilka modeller av jcm800 gör den det på? På de scheman jag kollade på nu lite snabbt är biasspänningen antingen tappad innan standbyswitchen eller har en egen lindning. Och jag har inget minne att jag någonsin vart i en 800 där inte bias ligger på när standby är off.

_________________
Johan Hansson


24 Apr 2017, 15:39
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Standby- vara eller icke vara?
Slår man på när rören är kalla hamnar hela B+ på dc kopplade katodföljares galler eftersom steget det kopplats ifrån inte hunnit dra ner spänningen över sin anodresistor. Och eftersom potentialen på själva katodföljarens katod inte stigit och därmed ligger på noll får du full B+ mellan galler-katod och mellan galler-glöd. Om det är skadligt eller inte har jag inte så mycket koll på men det känns spontant mindre bra.

Sen kan man tycka att utan standby ska samtliga elektrolyter i linan tåla full B+ även den sista i linan eftersom rören inte hjälpt till att droppa spänning innan de är varma. Jag tycker det ofta sitter elektrolyter med lägre spänningstålighet allt eftersom.

_________________
Johan Hansson


24 Apr 2017, 15:48
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Standby- vara eller icke vara?
Tubis wrote:
Slår man på när rören är kalla hamnar hela B+ på dc kopplade katodföljares galler eftersom steget det kopplats ifrån inte hunnit dra ner spänningen över sin anodresistor. Och eftersom potentialen på själva katodföljarens katod inte stigit och därmed ligger på noll får du full B+ mellan galler-katod och mellan galler-glöd. Om det är skadligt eller inte har jag inte så mycket koll på men det känns spontant mindre bra.

Sen kan man tycka att utan standby ska samtliga elektrolyter i linan tåla full B+ även den sista i linan eftersom rören inte hjälpt till att droppa spänning innan de är varma. Jag tycker det ofta sitter elektrolyter med lägre spänningstålighet allt eftersom.


Ja, detta låter allvarligt att man får B+ mellan g och katod. Har inte sett schemat men tror att detta kan justeras
med en 1n4148 mellan g och katod som leder under tiden g är mera positiv än katoden.

Edit: schema "http://drtube.com/schematics/marshall/jcm800pr.gif"
ja här syns problemet. En klar konstruktionsmiss, likaså att man har katoden på 152V samtidigt som
glöden hålls runt jord.
Detta med glöden är problem nummer 2: man får inte ha mer än 100V mellan glöd och katod
på en ECC83. Tyvärr delar V2a och V2b samma glöd, man kan inte elevera den ena utan att elevera
den andra. En kompromiss kan vara att elevera glöden till 75V för alla förrrör. Ett bättre förslag
är att sätta en konding före katodföljaren + ett katodmotstånd + ett gallerläcka, dvs en konventionell
AC-kopplad katodföljare,

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


Last edited by peterh on 24 Apr 2017, 16:16, edited 1 time in total.



24 Apr 2017, 16:05
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Standby- vara eller icke vara?
peterh wrote:
Ja, detta låter allvarligt att man får B+ mellan g och katod. Har inte sett schemat men tror att detta kan justeras
med en 1n4148 mellan g och katod som leder under tiden g är mera positiv än katoden.

Precis det går att fixas, alla problem går att åtgärda så man kan undvara standby. Vet dock inte hur bra det är att låta den stå på jämt i befintliga förstärkare dock.

_________________
Johan Hansson


24 Apr 2017, 16:10
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Standby- vara eller icke vara?
peterh wrote:
Ett bättre förslag
är att sätta en konding före katodföljaren + ett katodmotstånd + ett gallerläcka, dvs en konventionell
AC-kopplad katodföljare,

Fast funktionen man vill åt här är att i form av ett diststeg så ska gallerströmmen sänka spänningen på föregående anod varav en form av kompression inträder. AC kopplar man förstör man detta.

_________________
Johan Hansson


24 Apr 2017, 16:20
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Standby- vara eller icke vara?
Tubis wrote:
peterh wrote:
Ett bättre förslag
är att sätta en konding före katodföljaren + ett katodmotstånd + ett gallerläcka, dvs en konventionell
AC-kopplad katodföljare,

Fast funktionen man vill åt här är att i form av ett diststeg så ska gallerströmmen sänka spänningen på föregående anod varav en form av kompression inträder. AC kopplar man förstör man detta.

Då återstår en 1n4148 diod, samt att elevera glöden för att inte komma över 100V mellan glöd
och katod.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


24 Apr 2017, 16:45
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Standby- vara eller icke vara?
Tubis wrote:
zven wrote:
på just marshall JCM800 där ofta bias spänning försvinner när man slår av standby blir det riktigt illa...
Vilka modeller av jcm800 gör den det på? På de scheman jag kollade på nu lite snabbt är biasspänningen antingen tappad innan standbyswitchen eller har en egen lindning. Och jag har inget minne att jag någonsin vart i en 800 där inte bias ligger på när standby är off.



varenda 80 tals 2203 jag meckat i har haft kapacitiv kopplad biasmatning från ena ht... och helvågsbrygga ( ingen CT) ingen sep biastap) som ger noll volt när standby stängs av.....

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


24 Apr 2017, 23:18
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Standby- vara eller icke vara?
zven wrote:

varenda 80 tals 2203 jag meckat i har haft kapacitiv kopplad biasmatning från ena ht... och helvågsbrygga ( ingen CT) ingen sep biastap) som ger noll volt när standby stängs av.....
Märkligt. Nu har jag troligen inte vart inne i den mängd som du har, handlar om kanske ett tioatal i min karriär. Men har aldrig vart med om detta. Har ju kt88 omvandlat ett par och de hade absolut inte denna konfig. 100wattare har haft egen lindning och 50wattare har stulit från HT innan standby via bara en resistor, med centertapp.

_________________
Johan Hansson


24 Apr 2017, 23:32
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Standby- vara eller icke vara?
bästa standby är nog den där man bryter jord till katod på slutrören

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


24 Apr 2017, 23:34
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Standby- vara eller icke vara?
Det blir väl lite grann en fråga om vad "standby" är tänkt att bidra med...

Det kan vara för att "spara på rören", dvs minska antalet drifttimmar med anodström. Det finns kanske lite att hämta hem där. Om rören håller ett antal tusen timmar med "normal" anodström, så sparar man ju katoden (som ofta sätter livslängden) om man minskar dessa timmar och rören kan hålla lite längre. Det vill säga, att det kan vara idé att klippa anodströmmen om förstärkaren ska vara passiv länge. Jag skulle personligen föredra ett system där man stryper/minskar strömmen genom att påverka nån styrande elektrod (G1 eller G2) snarare än att ta bort B+; det sistnämnda är brutalt oavsett hur man gör.

Att ta bort jord på katoden misstänker jag leder till att katoden hamnar på nån rätt hög potential mot glöden vilket inte är jättebra i alla lägen. Det kanske är nåt man borde kontrollera med mätning, jag kan inte hitta nån hänvisning i litteraturen till den metoden och har inte mätt själv.

Om man vill ha standby för att hålla stärkaren tyst, borde det finnas andra metoder än en standbyswitch för B+. Att jorda styrgallren till slutrören (signalmässigt, inte potentialmässigt) borde ge tystnad i utgången.

Sedan är det ju helt o hållet en fråga om vad man har att utgå ifrån. Alla vill/kan inte modda sin utrustning. Tillverkarens lösning kanske är OK för just den produkten och det enklaste då är väl att inte oroa sig utan använda det som finns. Det har nog aldrig varit accepterat att utrustningen "äter rör", så de riktigt fåniga systemen har nog dött ut rätt fort.


28 Apr 2017, 19:34
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Standby- vara eller icke vara?
zven wrote:
bästa standby är nog den där man bryter jord till katod på slutrören


Det ligger en del i det... men det kanske vore lite mer skonsamt att "bryta in" ett katdomotstånd på några kΩ; det bli ju då som rejäl katodbias och rören kommer att lägga sig på en mycket blygsam ström = liten effektåtgång, mycket måttligt rörslitage med låg ström.


29 Apr 2017, 09:00
Profile WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Standby- vara eller icke vara?
Att bryta jorden till kato(erna) medför att katoden hamnar på en odefinierad högre spännimg , detta kan medföra
att isolationen mellan glöd och katod skadas.

Att jorda signalen före fasvändsaren är ett för slutrören skonsamt sätt som inte medför några
spänningssprång eller strömstötar, och detta kan göras med en strömbrytare som enbart hanterar
signalspänning.

Att bryta g2 är ok för slutrören, men man behöver fortfarande bryta och sluta DC på flera hundra volt, och få
strömbrytare gillar detta.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


29 Apr 2017, 09:35
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Standby- vara eller icke vara?
allmänt bland proffsen på FB sidan Tubeampbuilders group är att STANDBY är idiotiskt och det behövs inte ...

där häckar bla Bruce Egnater aleks och ca 3500 till varav iallafall 100 talet är professionella byggare där de flesta är emot den klassiska standby switchen och i många fall mot den helt...

även kevin o connor kastar iden om standard standbyswitch ....

själv skiter jag i den i nybyggen

har byggt clones med standby switch och använt den där..... ett JJ GZ34 höll hela 20ggr på och av innan det haverera i min vibroverb relic clone,,, nu används den inte längre och nu sitter det ett nos mullard istället

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


29 Apr 2017, 09:59
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Standby- vara eller icke vara?
Jag skiter med i standby men notera att jag då gör åtgärder för att saker inte ska ta skada av högre spänningar på fel ställe innan rören
blivit varma som nämnts tidigare och att den inte ska väsnas som fan när man inte spelar.
Dessa saker är ju inte alltid närvarande i byggen som har standby varav den har en plats i just dem.
En del nyare produktioner har en annan standby än just bara bryta B+. Bugera tex har jag sett brytning av G2 och i Engl bryte av katoden.
Just för att dämpa oväsen vilket är aktuellt med metalheads som repar med max dist max diskant och max volym när de mellan låtarna ska prata nya riff så räcker det ju att bara dämpa signalen innan fasvändaren som nämnts i tråden....eller så bygger man en stärkare som inte brusar och brummar som fan från början.

_________________
Johan Hansson


29 Apr 2017, 10:42
Profile

Joined: 08 Jan 2009, 19:42
Posts: 337
Location: Stockholm
Post Re: Standby- vara eller icke vara?
Jag tror att Bugera tagit "standby" lösningen i V22/V55 från Peavey Classic 30/50.
(V22/V55 har en schemalösning som är väldigt lik Classic 30/50)
Jag har samma lösning i min Classic 30 klon KLD GT30.
D.v.s Standby bryter spänning till G2 (på effektrör) och anodspänning till "små-rör".
/Kalle


29 Apr 2017, 11:00
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Standby- vara eller icke vara?
Kalle_in_Sweden wrote:
Jag tror att Bugera tagit "standby" lösningen i V22/V55 från Peavey Classic 30/50.
(V22/V55 har en schemalösning som är väldigt lik Classic 30/50)
Jag har samma lösning i min Classic 30 klon KLD GT30.
D.v.s Standby bryter spänning till G2 (på effektrör) och anodspänning till "små-rör".
/Kalle

Bugera är ju till stor del plagiat så det mesta är taget från andra. Nämnde det för att det är sådan jag vart i och sett det.

_________________
Johan Hansson


29 Apr 2017, 11:02
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 21 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 30 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.