View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 22:34



Reply to topic  [ 24 posts ] 
Echocord problem 
Author Message
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 23:50
Posts: 933
Location: Bollnäs
Post Echocord problem
Hoj! Sitter med ett Dynacord Echocord super 65 med ett problem som jag går bet på.
Det snurrar och låter bra men delayet är knappt hörbart. Har bytt rör, lytar, de flesta potar och kollat kabeldragning. Ett problem är att jag inte hittar korrekt schema. Verkar finnas en del olika modeller, men inget schema som matchar mitt perfekt. Ekot låter svagt och lite distat. Har kollat spänningarna på alla rör o de verkar stämma. Misstänker oscillatorn. Är det någon som har en idé på vad det kan vara? Någon med erfarenhet av dessa?

_________________
Hasse.


20 Apr 2017, 18:58
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Echocord problem
Är inte detta bandeko, dvs magnetband och tonhuvud? Borde väl vara saker som kan gå åt pipsvängen på så gamla pjäser?

_________________
Johan Hansson


20 Apr 2017, 19:26
Profile
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 23:50
Posts: 933
Location: Bollnäs
Post Re: Echocord problem
Inte värre än andra prylar från den tiden. In o avspelningshuvudena fungerar. Svårt att tro att alla slutat fungera på exakt lika sätt. Bandet bytt.

_________________
Hasse.


20 Apr 2017, 21:56
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Echocord problem
Jag har schemat till S 62, men det är det du har hittat förmodar jag?

Har själv ett S 62 som jag renoverat genom kondensatorbyte på alla kondingar utom några fåtal keramiska. Plastkondingarna Dynacord använde ska vara urusla i längden. Men de sakerna har du kollat förstår jag när du säger att du mätt alla spänningar?

Har ett liknande problem efter den renoveringen, inte att ljudet är svagt utan att själva ekoljudet är distat, precis som du säger. Misstänker att det är någon av de olika trimpottarna som finns som ska justeras ner? Att kondingbytet givit ökad signal jämfört med före kondingbytet?

Det låter väldigt bra, framför allt om det är dist på övriga ljudet också, då märks inte ekots dist så mycket. Däremot i de fall jag kör med rent ljud hade det varit trevligt om det var lite renare.

Så vi har liksom delvis samma problem, intressant om någon har input.

_________________
/Lennart


21 Apr 2017, 11:04
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Echocord problem
Borde väl vara ganska snarligt även om schemat inte stämmer helt till fulla. Jag menar total kursändring på samma apparat brukar väl sällan hända? https://elektrotanya.com/dynacord_echoc ... nload.html

Försöka att felsöka på sedvanligt sätt med osciloscope. Mata in den signalnivån som är angivet på schemat och sedan kolla så det är korrekt på de ställen inne i kretsen där det finns angivet. Och på skåpet ser du ju när det börjar fuldista. Hade man fattat tyska kanske man hade förstått sig på det hela lite bättre och hur man bäst går till väga med felsökningen. Står ju massa kinesiska i servicemanualen som borde kunna ge ledtrådar. Rörstegen blir ju ganska enkelt att kolla funktionen man vet ju hyfsat vad signal in ger för signal ut. Ser ju inte ut som några konstigheter.

.

_________________
Johan Hansson


21 Apr 2017, 11:57
Profile
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 23:50
Posts: 933
Location: Bollnäs
Post Re: Echocord problem
Jag har ett antal olika scheman som jag tittar på, beroende på vilken del jag felsöker. Några kabeldragningar som skiljer, rör har bytt plats, kondingar som dyker upp och olika lösningar till "ögat" tex. Något som bekymrar mej är att jag fixat några uppenbara saker som trasiga trimpotar och kablar som lossnat. Ändå låter det likadant! :shock:
Drosseln är hel. Oscillatorn fungerar (kollade nyss med O-skåp). Gjorde en grej för att öka signalen ut från avsp.huvudena och då hörde man att den tillslut började "runda" av interna suset, men inte med signalen. Vilket borde tyda på att insp.huvudena inte får rätt signal. Första insp. huvutets trimpot va kass. Kopplade förbi det helt med ett fast motstånd. De andra två verkar fungera. Men de är bara aktiva med "reverbet" inkopplat, (Om jag fattat rätt?) för att styra rätt avklingning till reverbeffekt.
Undrar om det inte kan vara trafon ändå? Ställer multimetern på 600v ac och får .22.9 (!) v... Ska vara 135v ac. Men varför står det .(punkt)22.9 på multimetern?? För hög frekvens för min Biltemamultimeter?

_________________
Hasse.


21 Apr 2017, 13:37
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Echocord problem
Är det inte lättare att mäta spänningarna med skåpet? Trafon är ju jordad så det ska väl bara vara att pråba utgångarna från trafon? Sen står det ju vad respektive tonhuvud ska ha så bara att proba dem med.

_________________
Johan Hansson


21 Apr 2017, 14:35
Profile
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 23:50
Posts: 933
Location: Bollnäs
Post Re: Echocord problem
Jo. Helt rätt. Men hade bara ett litet hemmabyggt "Kinaskåp" tillhands sist. Kollar med mitt (nyservade Teletronix 465!) riktiga skåp ikväll. Borde inte vara några konstigheter gällande trafon ifall jag måste byta. Hittar ingen info om den. En liten utg.trafo, helt enkelt :wink:

_________________
Hasse.


21 Apr 2017, 18:56
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Echocord problem
Hej!
Har du tittat på tonhuvudena med mikroskop? Man bör tydligt kunna se luftspalten i mitten på tonhuvudena, annars är de för slitna.
Inspelningshuvudena har alltid smalare luftspalt än avspelningshuvud.
Förmagnetiseringen av bandet är också en viktig sak att kolla när ljudet är distorderat. Mät med oscilloskop på inspelningshuvudena under gång.
Mätningen kan göras utan band. Hög frekvens, troligen omkring 100 kHz. Men det är spänningsnivån som är viktig.
Använd 10-1 probe och AC-läge.
Tror inte att trafon är orsaken till felet. Däremot kan det vara någon konding i kretsen.
Lycka till med ditt eko!

_________________
- Ingvar -


21 Apr 2017, 19:00
Profile
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 23:50
Posts: 933
Location: Bollnäs
Post Re: Echocord problem
Hm. Någon luftspalt ser jag inte. Spalten består av, vad jag kan se, ett mässingskims. Är de så pass slitna att luftspalten är borta då?

_________________
Hasse.


22 Apr 2017, 13:05
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Echocord problem
"This gap is filled with a diamagnetic material, such as gold. This forces the magnetic flux out of the gap into the magnetic tape medium more than air would (it also prevents the gap filling with rubbed off material from the tape which would have the reverse effect)."
Antar att mer kvalitativa huvuden har guld i stället för luft som spalt.

_________________
Johan Hansson


22 Apr 2017, 18:28
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Echocord problem
HasseA wrote:
Hm. Någon luftspalt ser jag inte. Spalten består av, vad jag kan se, ett mässingskims. Är de så pass slitna att luftspalten är borta då?

Jag har ingen närmare erfarenhet av just dessa bandeko, endast traditionella bandspelare. Dessutom ligger det långt tillbaka i tiden.
Det krävs mycket förstoring för att man skall kunna se spalten i mitten, som jag skrev tidigare.

_________________
- Ingvar -


22 Apr 2017, 23:28
Profile
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 23:50
Posts: 933
Location: Bollnäs
Post Re: Echocord problem
Använde en lupp då jag inte kom så nära inpå med mitt antika mikroskåp. Men såg helt klart spalten. Vid närmare syning så är det nog guld som syns.
Hade det varit en vanlig förstärkare hade jag direkt misstänkt katodkondingarna. Har kollat dom och bytt några ifall, men ingen skillnad. Får gå igenom resten också. Svårt att avgöra om det är in eller avspelningen som krånglar. Inne på inspelningen efter tidigare tester då den började runda av egenljudet. Vilket torde betyda att avspelningen fungerar. Komplexa maskiner detta... Och trångt :shock:

_________________
Hasse.


23 Apr 2017, 13:54
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Echocord problem
HasseA wrote:
Använde en lupp då jag inte kom så nära inpå med mitt antika mikroskåp. Men såg helt klart spalten. Vid närmare syning så är det nog guld som syns.
Hade det varit en vanlig förstärkare hade jag direkt misstänkt katodkondingarna. Har kollat dom och bytt några ifall, men ingen skillnad. Får gå igenom resten också. Svårt att avgöra om det är in eller avspelningen som krånglar. Inne på inspelningen efter tidigare tester då den började runda av egenljudet. Vilket torde betyda att avspelningen fungerar. Komplexa maskiner detta... Och trångt :shock:

Ta en titt på att du har förmagnetisering, du skall ha en oscillator på 100-150khz som
ger en sinus, detta skall blandas med inspelningsströmmet i "lagom" proportion, finns säkert en trimpot
för detta. För mycket och för lite bias ger dåligt ljud, fast på olika sätt.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


23 Apr 2017, 16:15
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Echocord problem
Här är en del av schema till Super 65 som visar vilka spänningar som skall finnas vid insp.huvudena under gång.
Välj insp.huvud (echo 1; echo 2; echo 3;) med omkopplaren och mät med oscilloskopet på resp. huvud.
Mät gärna på trafon DCN601 samt på radérhuvudet LF4 för jämförelse med schemat.
Attachment:
super 65.JPG
super 65.JPG [ 77.12 KiB | Viewed 13098 times ]


Lite dumma frågor...
Var apparaten svag redan när du fick hand om den?
Är osc-röret ECC82 som på schemat?
Och resten av rören ECC83?

_________________
- Ingvar -


23 Apr 2017, 21:48
Profile
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 23:50
Posts: 933
Location: Bollnäs
Post Re: Echocord problem
Ska mäta i helgen. Ingen riktig verkstad utan håller till på köks eller vardagsrums bordet :lol: Rätt stökigt ändå med barn på kvällarna.
Men ja. Det va svagt när jag fick det. Lagar åt en vän. Kollade rören först. Alla rätt sort och på rätt ställe. Har även bytt dem alla utan framgång.

_________________
Hasse.


25 Apr 2017, 21:06
Profile
User avatar

Joined: 19 Jan 2009, 02:46
Posts: 179
Location:
Post Re: Echocord problem
Förutom dåliga lytar och dc-läckande kopplings kondingar som stryper efterföljande galler, (dom gul/gröna kondingarna brukar vara dåliga) så brukar dålig repetion/"svårt att gå runt" bero på att bandet är slitet, eller att det är fel bandtyp för den inställda bias:en (studioband typer funkar inte bra) eller slitna/fel justerade huvuden, eller att "pre-set" trimmpotten som ligger i serie med "repetions-potten" står fel.

--Bosse--

_________________
Hansén Audio
Göteborg
http://www.hansenaudio.se


04 Jun 2017, 09:25
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 23:50
Posts: 933
Location: Bollnäs
Post Re: Echocord problem
Ja. Har kollat och bytt de flesta kondingar. Potarna har jag kontrollerat och dessutom bytt några för att vara säker. Har bytt band. Har några olika att byta mellan. Det jag misstänker är att inspelningshuvudena är slut.

_________________
Hasse.


04 Jun 2017, 23:36
Profile

Joined: 15 Jun 2016, 21:07
Posts: 25
Post Re: Echocord problem
Är det BOGEN tonhuvud? Då är det tyvärr inte ovanligt att det blir avbrott i dessa. Finns en hel del
exempel på rullbandspelare, exempelvis gamla Luxor, med sådana fel. Även B&O rullbandare
hade Bogenhuvud. Kanske går det att hitta fungerande tonhuvud från någon gammal bandspelare.
Är det avbrott i huvudet så borde det synas direkt med ohmmätning.


05 Jun 2017, 08:55
Profile
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 23:50
Posts: 933
Location: Bollnäs
Post Re: Echocord problem
Verkar inte vara brott i dem. De funkar men väldigt dåligt, om det nu är det som är felet.

_________________
Hasse.


05 Jun 2017, 10:24
Profile
User avatar

Joined: 19 Jan 2009, 02:46
Posts: 179
Location:
Post Re: Echocord problem
Hasse,

Trimpotten för "Reverb duration" bör heta R38 på S65 schemat, koll om du kan minska och öka "duration" med denna.

Var noga med att byta alla dom gul/gröna "pistage färgade" kondingarna runt rören som har med inspelningen och radér/bias oscillatorn att göra, dessa har ofta ställt till med problem.
Om du har ett oscilloscope, så mät på rör-5 och pin-6, (matningen till insp. huvuden) där skall du ha rejält med signal.

Välj ett standard "LP" band från 7" 1800ft/540m rulle, med blank baksida, det brukade funka bäst, typ Scotch/3M 150, 215 eller AGFA PE21, PE36 eller av BASF liknande typer.
(studioband som är tjocka med matt baksida brukar inte funka bra varken bias mässigt eller till dom snäva böjarna i bandtransporten)

Du kan gämföra skicket på inspelningshuvuderna med att skifta mellan knapparna 1-2-3, då skall signalen vara lika stark i dessa tre lägen.
Om du tittar på huvuderna bandyta, så skall den inslipade fåran som bandet gjort med åren, inte vara så djup att allt mtrl. i "spalten" nästan försvunnit, gämför alla huvudenas utseende, så kan du skapa dig en uppfattning hur det skall se ut.

Ps! jag förutsätter att du har mätt alla dc spänningar angivna enligt schemat, på rörens anod och katatod, så att dessa stämmer på ett ungefär.
Aviker dom mer än 20-30% kan man misstänka att det är något lurt just där du upptäcker detta.
Om har tongenerator, oscilloscope och mV-meter, försök även att mäta dom angivna ac-spänningarna, med den rekomnenderade insignalen och inställningar.

--Bosse--

_________________
Hansén Audio
Göteborg
http://www.hansenaudio.se


05 Jun 2017, 10:36
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 23:50
Posts: 933
Location: Bollnäs
Post Re: Echocord problem
Hm. Tror jag blir galen... Lätt hänt när man inte begriper sig på :wink:
Gitarrljudet går igenom. Bra ljud. Första studs hörs, nästan lika bra. Jag kan ställa förhållandet där så att direktljudet låter lite svagare om jag vill. Slutsatsen jag drar där är att ljudet spelas in på bandet. Det spelas upp likaså, och hörs. Vilket borde betyda att bandet fungerar och får rätt för-magnetisering medelst sinusvåg. Den är kollad och ser bra ut. När det ska tillbaka så försvinner det någonstans. De något förvirrande schemana gör att jag får kolla på olika för att få det att stämma med ekot, men jag bläddrar mellan. Lugnt. På S62 schemat skiljer det sig från S65 (bla) så tillvida att Jag har ett 8.2k till backen mellan styrka och duration som inte sitter där på s65. Det sitter även en 2200pF konding i serie med 330k. Alltså stämmer s62 där med mitt eko. Provar att koppla loss 8.2K och får då som effekt att ekot rundar av sitt eget ljud. Gitarrsignalen blir också bättre och fler men låter inte bra. Lite mer dist på studsarna. Signalen blir då naturligtvis mycket starkare och "håller" längre, vilket stämmer med den distade tonen.
Tror jag bytt alla andra kondingar som möjligt har med ekot och signalen att göra. Även vissa motstånd har bytts för att utesluta dem. Bytte precis första rörens katodkonding för att utesluta den. Ingen skillnad. Nu när jag testar upptäcker jag att ekot går fram hur jag än ställer "styrkan" (Nachhallstärke). Signalen från ekot borde vara jordad när jag drar den till noll. (vilket den också är när jag mäter) Hur i h-vete går det till? :| Signalen måste alltså fortplanta sig någonstans? Något på spåren? Jag har bytt potarna och förvissat mej att de fungerar. Kondingen från detta rör är bytt och inget brott i kabeln. (rör 3 s62) Men det kanske ska vara så? Jag har lite svårt för att se/förstå signalvägarna. Tonkontrollen fungerar vilket tyder på att signalen kommer fram från "styrke"poten. Påpekas bör att maskinen är omgjord från Din till tele kontakter. Tele in går in i instr1 stift 1 och tele ut från Ausg. stift 3. Något där som är knas? Jag kan inte se det ivf.
Och ja, Bosse. Jag har kollat ac och dc-spänningar. De stämmer rätt bra med schemat. Trimpoten fungerar. Duration ökar/minskar med denna. Tror jag har rätt band. Har testat med "studioband" också med sämre resultat. Skicket på insp.huvudena verkar vara likvärdiga. Lika bra/dåliga dvs. Har kollat dem med lupp och tycker att de ser bra ut, men det har jag dålig koll på. Men det ser ut som om spalten ser bra ut. Tror att det är en guldspalt.
Mycket att ta in, men jag är oerhört glad att någon bryr sig. Stort tack!

_________________
Hasse.


05 Jun 2017, 22:47
Profile
User avatar

Joined: 19 Jan 2009, 02:46
Posts: 179
Location:
Post Re: Echocord problem
Hasse,

Visst, håller med om att schemat är något rörigt med alla omkopplare och signalvägar.

Du är helt säker på att det är rätt schema till rätt ekomaskin du har ?
Det skall tydligt stå "EC S65" längst ner på schemst i höger hörne, samt att S65 maskinen har dom tre extra "pre-set" potarna ovanför tonhuvuderna.

Du säger att någon bytt DIN-kontakterna till tele-jack på insrument ingången (förmodar att det är instr.1 översta ingången) samt på huvudutgången. (sista DIN-kont. före nätsladden)

Detta är lite varning, eftersom det sitter även anslutningar på båda kontakternas stift-3 som har med utsignal att göra, som även är inblandad i omkopplingen som sker när du drar ut tonkontrollen, som är val av med eller utan direktsignal på utgången.
Då är frågan vad dessa överblivna kablar har tagit vägen när telejacken monterades, ligger dom kortslutna till jord eller på något annat vis ?

Ps! här finns ganska bra bilder på hur S65 ser ut på insidan i orginal:
http://www.peel.dk/Dynacord/Echocord_Super_65.html

--Bosse--

_________________
Hansén Audio
Göteborg
http://www.hansenaudio.se


06 Jun 2017, 08:07
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 23:50
Posts: 933
Location: Bollnäs
Post Re: Echocord problem
Jo. Som sagt är det till ytan ett S65 men det skiljer sig i maskinen. Möjligen är det en maskin som byggts innan den slutgiltiga S65 versionen blev klar. Rörpositioner är olika och har delvis olika funktion. Där är S62 schemat mer korrekt. Däremot stämmer S65 schemat i inspelningsdelen med dess trimpotar och ögats komponenter.
Din kontakterna med deras kablar är kvar och tele kontakterna har satts in på sidan av maskinen. Anslutna till resp kontakt. Ingen kontakt är kortsluten. Jag har för säkerhets skull kopplat bort omkopplar kontakterna också, ifall det är de som lastar ner signalen. Det är väldigt trångt i maskinen och en av de gamla kondingarna sitter kvar pga att det är så svårt att komma åt.. Byter den också när tillfälle ges. Möjligen ikväll. Hoppas på den :D

_________________
Hasse.


06 Jun 2017, 13:47
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 24 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 27 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.