View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 18:42



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Elektrofon VF-25 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Elektrofon VF-25
Image

Mm. En svensk som projekt,varför inte.? VF-25 för angiven uteffekt vid 10% distorsion! :shock: WTF?

Image

Baktill...ptja,det med högtalaranslutningarna kan vi kanske diskutera.

Image

I likhet med tex Luxorn halvt nyligen en ngt...annorlunda röruppsättning. De 25 watten iaf från vad som anges som ett par 6L6G. Känns lite men..samtidigt handlar det om en katodbias puffra...

Image

Stansat minsann! 6L6G som sagt och det som sitter bredvid är...

Image

...7F7,vilket visar sig vara en flaska specad för 6,3 volt glöd lika förbannat. Hur som helst en ny bekantskap och det handlar om en dubbeltriod med ett mu på 70. Mao..inte helt talanglöst kanske? Till skillnad från 6J6 helt separerade trioder. Mao..lite av vad ECC-81 är vs ECC-83 om man kikar på 7F7 vs 6SL7. Hm.
Likriktarröret i sin tur är ett 5U4G. Inga konstigheter.

Image

Bygget i sig får sägas vara prydligt och till punkt. Givetvis behöver det hela lite assistans efter 60-70år,men det är fan bara att ta som jag ser det.
Ett STORT dilemma i sammanhanget är att det visar sig att ena tappen för HT AC är död... :( Frågan är vad göra åt det?
Den sidan som är frisk ger å andra sidan lediga 370VAC mot CT´n.
Saken är den att maskin i,för tiden,vanlig ordning har en smältsäkring vid PT´n och den ser fan aldrig ut som den belastats. Det hela känns...märkligt.
Inte heller RLR´n ser ut som den varit bytt nyligen direkt och..den fungerar alldeles utmärkt. Skumt...skumt som fan.

Image

Som sagt. Genomtänkt. Prydligt.

Image

Å se det där gör mig fan betänkt med. Nu VET jag att man inte skall bedöma OT´s kapacitet efter storlek...VÄL medveten om det,men den där e ju putteliten!! :shock:

Jaja.
Fick kollat av ESR osv i vanlig ordning å skarvat igång eländet. Ena HT tappen död som sagt så jag bryggade in en hel likriktarbrygga mellan CT och den fortfarande levande HT tappen. Fick igång eländet och provade den å...fan trot. Den låter faktiskt halvhyggligt redan som den står,om än att den nu inte direkt är så högljudd.
Hm.

E rädd för att detta kan bli lite jobb. Om jag nu inte hittar felet på PT´n så vet jag så långt inte vad göra...har en PT över från en Eminent som skulle fungera alldeles utmärkt men..samtidigt vore det lite trist att ersätta PT´n om jag inte absolut måste.
Nåja.
Framtiden lär utvisa...

Cool maskin hur som helst. :D

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


31 Jan 2017, 23:47
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Elektrofon VF-25
Image

Jaha. PT´n visade sig vara skottad. Känns väl sådär.. Hur som helst äskar ju det en annan,så så fick det bli. Ger 300-0-300 osv.

Image

Jahapp. Denna ggn blir det en EL-34 maskin tror jag. GZ-34 som likriktare,och tanken e att göra detta valbart. Dvs antingen GZ´n eller dioder.

Image

Mm. Gummigenomföringar och IEC jack. Går ju åt liksom...

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


11 Mar 2017, 14:04
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Elektrofon VF-25
Image

Beslutet är taget och med det är även utgångstrafon bytt. Mot något BRA mycket biffigare. Kort summerat är det fan inte mycket Elektrofon kvar,men...det är ju vad det är.

Image

Tillika är det då det där med likriktningen. Tanken är ju att maskin skall ha valbar likriktningsmetod. Dvs antingen RLR eller dioder och med det kommer givetvis en omkopplare därför.
Iom det så går även det med 5U4 bort känner jag. Skillnaden i spänning ut i B+ tror jag blir för stor annars varför jag grunnar på att använda ett 5V4 istället.

Image

Jahapp. Faktiskt hunnit med att installera de säkringshållare som behövs invändigt med. Inte så porrigt direkt kanske men inte mindre nödvändigt för det.
Blir givetvis sk "saver diodes" osv i vanlig ordning.

Nästa steg nu är biasbräda. Grunnar på om vi inte låter denna fixa såväl EL-34 som 6L6.? Iom de,ur ett perspektiv,begränsade 300-0-300 så kan det säkert vara en god ide.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


12 Mar 2017, 21:56
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Elektrofon VF-25
Image

Ja,jo. Men detta pekar åt rätt håll. Helt klart.
Frågan jag nu ställer mig,estetiskt,är det med huven som i det raster eller vad man skall kalla det som sitter i toppen på huven är förbannat buckligt. Förbi vad som är rimligt att rikta,mao behöver det bytas.
I det behöver jag ju vad vidare är ha i minne att den behöver ett bärhandtag. Nåja...

Det i bild där iaf blir som jag vill. Gott nog så långt.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


15 Mar 2017, 22:22
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Elektrofon VF-25
Image

...med risk för att tjata ihjäl det,den där lösningen för negativ gallerförspänning e fan inte helt dum. Enkel,till punkt och individuellt justerbar samt kompakt.

Image

Mm. Behöver tillverka en bakre plåt med. Helt klart. Som det är nu så har jag kikat över vad som finns i hyllorna lite efter en vettig choke. Har hittat en på knappt 5H ifrån en gammal Philips smälla,så så får det bli.

Image

Ja,jo. Det blir den "sista" kretsen i denna med. Dels för att jag tycker den e bra,men vad vidare är för att ha en med 6L6 i arslet (nåja..två stycken i all ärlighet),en med 6V6...en med EL-84 (Heraton maskinen) och en som nu då med EL-34´or.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


20 Mar 2017, 19:48
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Elektrofon VF-25
Image

Ja,jo. Den e uppe å lullar å går. Låter som förväntat,men är kort på effekt. Har en Drake stående till en 50 wattare jag tänkt prova med för jag tror på gott och ont att det sitter i just utgångstrafon.

Image

Rent estetiskt känner jag att jag behöver få dit Elektrofon symbolen osv. På det är "taket" på huven milt sagt buckligt som ni ser. Vet faktiskt inte med mig hur mkt det innebär rent negativt,eller vad fan man skall kalla det.
Saken är ju den att den kommer behöva ett handtag med iaf så...frågan är om jag inte skall hitta på ngt där.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


26 Mar 2017, 20:55
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Elektrofon VF-25
Jahapp.
Efter en hel del testande och avstämning med allas vår Aleks så visar det sig att "bromsen" effektmässigt sitter i nättrafon.
Så idag har jag installerat en annan. Inte helt färdigt då det tar en liten extra stund eftersom den jag installerat nu är infälld.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


30 Mar 2017, 00:49
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Elektrofon VF-25
Image

Mm. Det går ju inte direkt fort fn,som sagt tidigare av mkt tragiska skäl,men det händer nått iaf. Kort summerat e denna hemma,effekten är där och den lirar förbannat bra.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


11 Apr 2017, 22:46
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Elektrofon VF-25
Skönt att de att du är i farten igen.
Själv sitter jag med en leffe blond efter en lång tågresa. Skönt att vara hemma!

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


12 Apr 2017, 17:22
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Elektrofon VF-25
Nja. Det går fortfarande tungt,och lär nog göra en liten stund är jag rädd.
Enormt tack för din omtanke Peter.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


12 Apr 2017, 23:24
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Elektrofon VF-25
https://www.youtube.com/watch?v=Pe7w5AC8m4I

...hamen...
Faktum e att precis så faktiskt. Låter förbannat bra rent ut sagt,rolig att spela på. Ger mkt i retur,allt beroende på hur man hanterar gitarren.
Repet härom dagen tog den med flaggan i topp helt klart.

Image

Image

Å en syn som ni lär få vänja er vid :mrgreen: . Nu behöver den poleras av ifrån "resterna" av laserns arbete,men..ni fattar.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


14 Apr 2017, 20:46
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.