View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 21:24



Reply to topic  [ 7 posts ] 
HH IC-100 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post HH IC-100
Sitter på en HH IC-100, obs modellen med en "sustain" knapp, inte den senare modellen "Musician" med "valve-voice" ratt.
Min fråga rör den här "sustain" knappen som är den enda kontroll som finns för funktionen, det vill säga av-på!
Men det finns fler funktioner på ett spett, så även denna funktion! "Sustain" är till att börja med lite fel då det kan få en att tro att
vi pratar om en inbyggd kompressor, vilket är fel, här är det dist, mycket dist och i och med att det är en transistor förstärkare så
kanske någon säger Fuzz, men det är det inte heller, här är det dist som kan reda ut ett Maj7 ackord utan att kräkas!
Tillbaks till knapp och rattar! Det som är lite udda är ju att det bara finns en knapp att reglera effekten med,,,,,kan man tro, för att
så fort "sustain" är aktiverat så verkar det som att ratten för precens i stället ställer graden av överstyrning!
Jag vet att ämnet transistorer är stigmatiserat, men jag undrar om någon som har varit inne och jobbat i denna förstärkare skulle kunna förklara hur kretsen jobbar?

_________________
pudas


13 Apr 2017, 12:22
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: HH IC-100
Ingen som kan sprida ljus över ett ikoniskt gitarrsound?
Ni som lever i ett mörker och inte vet vad det är frågan om lyssna in detta!
https://www.youtube.com/watch?v=55Sqe8VkS80
I princip alla elektriska gitarrer är HH IC-100! kryddat med Tony Viscontis hysteriska stråk-arr och Bolans än mer hysteriska falsett körer! Med texter som alla hyllar känslan av ett vitt näspulvers inverkan i sinnet!

_________________
pudas


13 Apr 2017, 20:08
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: HH IC-100
Behöver ett schema, hittade inget.

_________________
Johan Hansson


13 Apr 2017, 20:48
Profile
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1633
Location: Halmstad
Post Re: HH IC-100
Har en sådan otestad. Har inte haft tid att testa/meka men minns vagt att tidigare bojenägare använt den som effekt/preamp. Var död när han provade senast.

På sida två i nedanstående finns en förklaring till presence/switch funktionen. Och varför det inte händer mer. På s3 finns också kommentarer om ljudnivåsänkning när sustainswitchen aktiveras. Har du provat med EQ eller boost före?

Edit: Knapparna är tydligen känsliga. Aktivera/spraya alla knapparna hårt/energiskt så att verkligen är av/på och inget mellanläge som spiller över i funktionerna.

Det finns en engelsk entusiast HH sida. De brukar svara på frågor. Men hittar den inte inatt.

https://www.thegearpage.net/board/index ... 486/page-2


16 Apr 2017, 00:53
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: HH IC-100
Tack för lite input om denna trevliga förstärkare!
Oh ja det har sprejats och gymnastiserats knappar och rattar så det stått härliga till!
Skicket var inte det bästa på kontrollerna, knapparna funkade knappast alls, potarna skrapade svårt, men inte så konstigt på en förstärkare som är runt 40-år gammal!
Potarna är väl inte så lätta att byta, medan brytarna är lätta att ersätta. Brytarna kan man köpa på Biltema, i och för sig svarta, men ändå!
Högtalarna i HH har ju diskuterats både här och där tidigare, och helt klart har det inte snålats på den fronten! Tidiga HH kan tydligen ha Celestion, Fane, Goodman, senare modeller hade man gått över till egen tillverkning.
Till min glädje ser det ut som att det är Fane i min!
HH har stärkt min tidigare åsikt att det inte i första hand hänger på om en förstärkare är byggd med rör eller transistorer utan om förstärkaren är ritad av en konstruktör som kan musik och lyssnar hur konstruktionen låter!

_________________
pudas


16 Apr 2017, 08:05
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: HH IC-100
pudas wrote:
HH har stärkt min tidigare åsikt att det inte i första hand hänger på om en förstärkare är byggd med rör eller transistorer utan om förstärkaren är ritad av en konstruktör som kan musik och lyssnar hur konstruktionen låter!

Visst är det så men 99,9999999% av alla tillverkare kopierar bara samma gamla tubescreamerpedal eller boss-ds1 som preamp vilket aldrig kommer låta rörgott.

_________________
Johan Hansson


16 Apr 2017, 11:24
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: HH IC-100
Puuh Skönt! HH är tillsvarvad många år innan Tubescreamer och andra små boxar i grälla färger såg dagens ljus!
Nej HH låter inte "rörgott" trotts det, snarare Transistor-gott!

_________________
pudas


16 Apr 2017, 19:46
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.