View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 21:59



Reply to topic  [ 73 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Hur öka förstärkningen i försteget? 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Hur öka förstärkningen i försteget?
En sak med oavkopplat katod är att katoden kan plocka upp glödbrum. Får man det måste man avkoppla den i tillräckligt låg frekvens. Ingångssteget blir givet mest påtagligt varav det kan vara bra att alltid designa med helt avkopplad katod i just detta.

_________________
Johan Hansson


14 Dec 2017, 11:31
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Hur öka förstärkningen i försteget?
Har nu också testat att minska katodresistorn (R27 = 2,2 kOhm) på andra steget. Kopplade in, via strömbrytare, ett 1,2 kOhms motstånd parallelllt med den befintliga resistorn, vilket resulterar i 780 Ohm. Jag kunde inte höra någon skillnad alls när jag switchade läge på strömbrytaren. Det stämmer ju också väldigt bra överens med resultaten från den här eminenta kalkylatorn:

https://www.ampbooks.com/mobile/amplifi ... capacitor/

Jag antar att anledningen är att katodavkopplingskondingen (C22) är så pass stor som den är (10 µF), och att brytfrekvens därför är så låg att det inte finns mera gain att hämta – inte ens för de lägsta gitarrfrekvenserna. Det hade nog varit lite annorlunda om kondingen hade varit mindre (kanske 680 nF eller så), men då hade brytfrekvensen varit högre med låg basförstärkning som följd.

Slutsatsen är att det inte finns någon anledning att minska katodresistorn på steg 2.

Trodde ett ögonblick att jag drabbats av en massa högljutt nätbrum p g a alla extra oskärmade och otvinnade kablar som tillfälligt går kors och tvärs i förstärkarn. Det visade sig dess bättre bero på att gitarren befann sig väldigt nära stärkarn (ett fåtal dm) när jag funktionsprovade. Antar att mickarna därför tog upp magnetfält från nättrafon. Man lär sig hela tiden.

Det bästa (?) - anodresistorerna - har jag sparat till sist, eftersom det kräver demontering av kretskortet, men det är på g – kanske under julledigheten.


19 Dec 2017, 17:24
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Hur öka förstärkningen i försteget?
Katodresistorn ändrar på symmetrin i disten så något lite borde du höra på karaktären,
från fuzz till bräk. Testa med muted strings där brukar man höra skillnad.

_________________
Johan Hansson


20 Dec 2017, 21:07
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Hur öka förstärkningen i försteget?
Har 680 Ohm ómkopplingsbart till 1,5 kOhm som katodresistor på första steget i en Fender Dual Showman Vibratokanal. Det blir en mjukare dist, bluesigare.

Samma rör är ibland rör två eller tre i kedjan, beroende på hur jag trampar in gainsteg före (kraftigt moddad stärkare). Effekten blir kanske inte riktigt lika framträdande, eller rättare sagt har jag inte tänkt på att testa på/av i just det läget och sedan lägga resultatet på minnet.

Jag har alltid 680 Ohm inkopplat. Och 200kOhm anod.

_________________
/Lennart


21 Dec 2017, 10:30
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Hur öka förstärkningen i försteget?
Ja visst ja, det var det där med arbetspunkt, osymmetri och bluesigare sound. Det har ni ju sagt förut. Hade nog lite för bråttom, och lyssnade inte riktigt med dom öronen. Var nog mest inriktad på förstärkning/gain/dist när jag testade. Får testa igen helt enkelt.


21 Dec 2017, 11:59
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Hur öka förstärkningen i försteget?
Nu har jag provat att öka anodmotstånden på de två första stegen: från 100 k till 200 k. Jag kopplade via omkopplare så att jag kunde jämföra de två alternativen var för sig och i kombination.

På steg 1 upplevde jag en hörbar förstärknings- och dist-ökning när jag gick från 100 k till 200 k (R3), men skillnaden är inte alls dramatisk. Inte så jättemycket mer än just tydligt hörbar, men tillräckligt för att jag ska välja att montera 200 k ”permanent”.

På det andra steget (R16) kunde jag till min förvåning inte höra någon skillnad överhuvudtaget, hur jag än ansträngde mig. Här kommer jag därför att återställa till originalets 100 k.

Passade också på att återigen testa att minska katodmotståndet (R27) på steg 2 till 780 Ohm (enligt beskrivning ovan). Jag har svårt att höra någon tydlig skillnad, men det finns nog en liten skillnad. Den är knappt hörbar, men är nog till det bättre. Eftersom även andra tycks uppleva det på det viset väljer jag att minska resistansen ”permanent”.

De moddar jag hittills gjort har inte ökat förstegsdisten i riktigt så stor omfattning som jag hoppats på. Därför överväger jag att även prova PPIMV, men det avhandlas i en annan tråd.

Vad som däremot gjort stor skillnad är begränsningen av basregistret före dist (C17) och införandet av bas- och diskantkontroller i tonestacken (R12 och R6). Rekommenderas starkt.



Schema:


25 Jan 2018, 16:09
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Hur öka förstärkningen i försteget?
Tar upp den här gamla tråden igen, och redovisar lite framåtskridande. Mitt rörmokande kommer i skov, och nu i Corona-tider har jag fått tummen ur för att fortsätta experimenten. Det handlar alltså om att krama ur lite mera distorsion och häng på lägre volymer i en tvåstegare – Laney Cub10. Tidigare har jag provat småkorrigeringar som att öka anodmotstånden (R3 och R16), minska ett katodmotstånd (R27), öka en katodavkoppling (C11) och kortsluta seriemotståndet före gain-poten (R18). Dessa åtgärder gav ingen eller bara obetydlig ökning av förstegsdistorsionen. Jag förändrade också frekvensresponsen avseende tonestacken (R6, R12, R17) och en kopplingskonding (C17), vilket utgjorde stora förbättringar.

Jag fick också tipset att montera en Post PI Master Volume, PPIMV (tack Tubis), och det är det som jag provat nu. Ämnet diskuterades också i tråden:
viewtopic.php?f=24&t=118156

där olika kopplingar diskuterades. Jag använder den som innehåller en 500 k tandempot och två 22 nF kopplingskondingar. Kopplade först in PPIMV:n via omkopplare så att jag kunde göra A/B-test (med resp utan PPIMV), och märkte då ingen skillnad vid fullt pådrag på PPIMV:n. Man kan alltså återgå till originalfunktionen (om man skulle vilja) genom att ställa PPIMV på max.

Tycker att resultatet blev riktigt bra. Distmängden ökar radikalt, och jag upplever den som gott och väl tillräcklig. PPIMV:n får därför stanna permanent. Blir lite förvånad över att tillverkarna inte oftare från början väljer att använda PPIMV istället för traditionell volymkontroll. Kan varken vara svårare eller dyrare.

Den ursprungliga tonkontrollen sitter efter fasvändaren, och det känns bra att kunna göra justeringar efter hela distproduktionen (förutom den som sker i slutrören), så tonkontrollen får också vara kvar.

Har också provat att koppla in och ur den negativa feedbacken, men det ger ingen som helst skillnad vid små PPIMV-pådrag, vilket inte förvånar eftersom ursprungssignalen då blir mkt större jämfört med feedbacksignalen.

Tidigt i tråden fick jag också tipset att öka MID-resistorn R17 (tack Amp Healer). Provade det, men det gav ingen ökad distproduktion i det läget (ligger ju efter distproduktionen i förstegsröret). Däremot testade jag detta tillsammans med PPIMV, och då ger det effekt. Signalnivån efter tonestacken (och därmed disten i PI) kan öka en hel del, vilket också bekräftas av Duncans Tone Stack Calculator (TSC). Därför tänker jag installera en 50 k log pot istället för R17. Dock visar TSC också att arbetsområdet hos BASS- och TREBLE-kontrollerna blir betydligt mindre om man ökar R17 rejält, så man får kompromissa.

TSC visar också att signalen från tonestacken även kan ökas genom att minska slope-resistorn R7, vilket alltså också skulle kunna bidra till ökad dist i PI. Det har jag inte provat än, men möjligen gör jag det om jag vill ha ytterligare klös. Någon som har erfarenheter eller tips på det området?

Har nu offrat både pilotlampa, nätströmbrytare och ett av ingångsjacken för att få plats med alla nya kontroller. Trots det hamnar MID-poten på baksidan (eller om jag så småningom borrar ett nytt hål på framsidan).

Av vissa förordas ju att använda 12AT7 i fasvändaren. Vet inte riktigt varför och vilka effekter det får. Skulle det vara värt att prova? Är det någon av er som har erfarenheter av olika rörtyper i fasvändaren just när man använder PPIMV? Men fasvändarröret kanske borde få en egen tråd.


28 Apr 2020, 12:47
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Hur öka förstärkningen i försteget?
beneri wrote:
Blir lite förvånad över att tillverkarna inte oftare från början väljer att använda PPIMV istället för traditionell volymkontroll. Kan varken vara svårare eller dyrare.
Den har ju vissa tillkortakommanden när man placerar den inom en NFB
beneri wrote:

Har också provat att koppla in och ur den negativa feedbacken, men det ger ingen som helst skillnad vid små PPIMV-pådrag, vilket inte förvånar eftersom ursprungssignalen då blir mkt större jämfört med feedbacksignalen.

Precis se svaret ovan. Du har sänkt NFB genom att sänka gain inom motkopplingsslingan. Jag tycker det är en nödlösning för att få lite mer dist för en hemmamoddare. Ska man göra en kommersiell produkt kan man i stället bara lägga till ett rör till i kedjan.

_________________
Johan Hansson


28 Apr 2020, 19:56
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Hur öka förstärkningen i försteget?
Hur stor nytta gör den negativa feedbacken egentligen? Nån som upplevt att den förbättrar ljudet nämnvärt?

Dom gånger jag gjort tester med att koppla in/ur NFB har jag inte märkt stor skillnad. På t ex Fender Blues Junior cirkulerade det uppgifter om hur mycket bättre det blev om man klippte av "den violetta NFB-kabeln", men jag noterade bara en liten volymökning vid spel på lägre volymer. Drog man på lite så försvann skillnaden nästan helt (om jag kommer ihåg rätt).


29 Apr 2020, 14:04
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Hur öka förstärkningen i försteget?
Negativ motkoppling används lite generellt för att minska distorsionen. Effekten över ett eller ett par förstärkarsteg är att förstärkningen minskar, men distorsionen minskar mer. Den mest använda varianten (spänningsmotkoppling) sänker dessutom den praktiska utimpedansen och gör de berörda kretsarna mindre känsliga för åldrande komponenter och rör. Om det är distorsion man är ute efter, så kan ju en motkopplingsslinga säkert bidra, men det blir nog lite slumpmässigt hur det låter och då blir det nog fråga om praktiska prov för att komma nånvart. Kortfattat kan man säga, att motkoppling linjäriserar den del av förstärkaren om slingan omfattar, men när man till slut överstyr blir det såklart nån form av distorsion.


29 Apr 2020, 14:15
Profile WWW

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Hur öka förstärkningen i försteget?
Gissar att NFB kan vara värdefullt i HiFi-sammanhang, där man sannolikt vill minimera alla former av förvrängning. I en gitarrförstärkare känns det däremot inte som att det skulle vara helt nödvändigt.


29 Apr 2020, 14:58
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Hur öka förstärkningen i försteget?
Det hela blir ju rätt komplext, i och med att motkoppling även påverkar hur högtalaren samarbetar med slutsteget (typ frekvensgång), om slingan innefattar utgångstrafon. Dessutom spelar det ju viss roll var man "skapar distorsionen", liksom. Om man bygger för- och gainsteg med egenskaper för att skapa dist, så kan man ju ha ett linjärt slutsteg som avslutning, men om man vill ha med dist-komponenter från slutsteget också, är det kanske bra att kunna koppla ur motkopplingen.


29 Apr 2020, 15:42
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Hur öka förstärkningen i försteget?
Det är givetvis inte nödvändigt med motkoppling och hur mycket den gör något beror ju på dels typ av slutsteg, hur det slutsteget är byggt och utgångstrafons bandbredd. Sen det där med att du får olika impedans mot rören vid olika frekvenser pga av högtalaren....den effekten jämnas ut av motkopplingen. I push pullsteg tar ju motkopplingen i stort sett bort crossover distortionen. Motkopplingen gör helt enkelt så att det som kommer in även kommer ut. Det färgar mindre med motkoppling. I det vanliga standardslutsteget som i tex en Marshall tycker jag nog allt det är som dag och natt med eller utan motkoppling. Inte att jag säger att det ena låter bättre än det andra.

_________________
Johan Hansson


30 Apr 2020, 19:19
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 73 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.