View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 10:51



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Luxor KW 12 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Luxor KW 12
Image

Som det visar sig är en gammal Luxor KW 12 en rätt stor maskin rent fysiskt. Förväntade jag mig inte i ljuset av att det handlar om en 6V6 maskin i push/pull.

Image

Den levererades tom komplett med den gamla mikrofonen,och som det visar sig gick det att skaka liv i den med! Kul!

Image

Jajamen! Utgångsimpedanser vi har användning av.

Image

Mm. Ni som följt mina irrfärder vet med er hur stor arbetsbänken e. Det här e ingen liten puttemaskin direkt. Så mycket står helt klart,och det i sig har sina naturliga förklaringar.
Hur som helst,vacker e den inte. Skall fan veta att detta vinner inga designpriser direkt.

Image

Japp,se. En å annan flaska eeeeeee ´re.... Å på det trafos. Eller ja.. Maskin arbetar alltså med en choke som tar första smäll. Som likriktare ser vi en 5Y3. Något som borgar för ett ganska häftigt spänningsfall om inte annat. Hur som helst..stor choke,e den mitt emellan OT´n och PT´n.
Den lille längst ut till vänster i sin tur är ÅTERIGEN en sk interstage transformer. Mao en fasvändare.

Image

Den där kompisen e mao fasvändaren.

Image

Om än ett RCA och ett Philips (som synes) så drar de iaf hyggligt lika. Maskin är en katodbias dito fö. Men vid kontroll av slutrören på U-Tracern visade snart nog att de båda gjort sitt. Visade strax över 60% typ...så bye-bye blir effekten av det. Får till nytt.

Image

Invändigt i sin tur,inga eg överraskningar menar jag nog. Allt i kondensatorer var kronslut så det byttes direkt i ambition att se om den levde.
Å jodå. Visst gör den det.

Image

Å närå. Ni ser inte fel. Det sitter en andra choke i den med.

Nu har jag inte kikat över hela kretsen speciellt ingående men som den står såg jag iaf ett B+ som ramlade in vid ca 330VDC. Skulle misstänka att det är bra lågt ärligt sagt. I sin tur ingen aning om hur 5Y3 flaskan mår och ärligt sagt..för det jag har i tanke är det underordnat då det blir ett 5V4 tids nog istället. (med alla "toppings" givetvis).

Å låter gör den. Tonkontroll är inte en pott utan en 6 läges switch,en jag nog menar gör sitt jobb. Inget märkvärdigt. Funkar den till gitarr rakt av?
Ja. Det tycker jag nog,om man gör så att man kopplar in sig på mikrofoningången. Via grammofon dito e den väl svag och väl clean.

Blir att slita isär helt detta och jag tror vi gör så att vi snickrar till en ny cab till den,i trä. Originalet e helt enkelt för mkt Lego byggkloss tom för mig...
Den stora choken får respass rakt av. Sen rumstera om i vad som är placerat var utvändigt,och i sin tur elsäkra skiten så gott det går.
Räknar nog med att vi lär se ett B+ som ramlar in kring 400VDC allt sagt å gjort,brukar sluta där med den här formen av maskiner.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


13 Mar 2017, 22:26
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Luxor KW 12
Image

Hade ytterligare ett gammalt Marshall klon chassi stående,så så fick det bli. En hel del energi har redan lagts på att elsäkra trafos mm.

Image

Ja,frågan är om man inte borde installera voltväljarens sockel,som är en vanliga oktal dito,medelst distanser så det hela sjunker in en smula?.

Image

Japp. Just precis. Voltväljaren är flyttad invändigt och kablaget därför omgjort utvändigt samt säkrat. Detsamma för OT´n. Den lilla choken visade sig vara på 6H så den får fortsatt tjänstgöring.

RLR´n är ett 5V4. Ett helt nytt Sylvania no less.

Som det ser ut ger PT´n mig 330VAC per sida. Räknar mao med att B+ kommer hamra in nånstans kring 380VDC eller så under last. 5V4´an har ju den "fördelen" i sammanhanget att det orkar med bra fan mkt mer ström än ett 5Y3.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


15 Mar 2017, 00:17
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Luxor KW 12
Image

Nu ser man vartåt det lutar vill jag mena. Som synes vart valet att täcka över hela lortet av det gamla. Lika gott det,och det då medelst en 2mm plåt i naturelox alu.
Hårt som skam att dra pluncharna igenom! :shock:

Känns...vettigare iaf. Nu är chassit inte stort till den grad att prylarna får ha simborgarmärke för att kommunicera med varandra och vad vidare är blir det som jag ser det en mer naturlig layout på det hela rent fysiskt.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


15 Mar 2017, 22:24
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Luxor KW 12
Image

Jaja! "Flytta er bönner för här kommer en torpare!" Eller ja,i alla fall... :mrgreen: . Har hänt en del som synes. Har tänkt få fart i denna och det som nu är kvar av Elektrofonen snarast,så e det avklarat det med liksom.

Image

Nix. Ett stycke bräda,som i singular,räcker inte längre. Så är läget.

Image

Okeeeey? Ja. Okey. Nu med gamla 6V6´or på plats,men med iaf uppmätta småttingar. B+ ramlar in på andra sidan 400 volt med ett 5V4 som likriktare. Not to shabby,som det heter. Mao som förväntat. Då med respektive slutrör på 22mA i vila. Nu,med allt på plats,så kanske bilden framstår tydligare om hur biffiga trafona faktiskt är i den här låddan. Mjo..har en magkänsla av att detta kommer fungera skitbra när det väl e igång å ryter...

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


16 Mar 2017, 21:05
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Luxor KW 12
Image

Jooo...det börjar dra ihop sig. :D

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


18 Mar 2017, 16:33
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Luxor KW 12
Vad blir det för kretslösning på den? Ser trevligt ut.
Man blir ju lite sugen.


18 Mar 2017, 19:02
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Luxor KW 12
Image

Nu e ´re inte mukke kvar inte.. Jacken till loopen ser ni närmast i bild till vänster.

@ Michael.
Kretslösningen är en jag landat i det sista faktiskt. Preamp som valbar 2 lr 4 stegare som efter det matar in i ett CF steg för en rördriven loop,och på returen ett vanligt gainsteg som matar in i en långsvansare.
En i mitt tycke riktigt lycka krets. Övertonsrik som satan i lead mode och med en fin,ren,respons i det snällare läget.

Allt sådant styrs via H11 optos som gör det hela odramatiskt vad avser kanalbyte osv.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


18 Mar 2017, 21:47
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Luxor KW 12
Verkar riktigt cool, fick lite idéer minsann.


18 Mar 2017, 22:16
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Luxor KW 12
Image

Efter en del trassel med OT´n,som väl jag själv primärt får belastas för,så e vi allt såpass framme att det hela göra vad det skall.
En första reflektion är att maskin är väldigt högljudd för sin begränsade mängd slutrör. Mycket mycket högljudd rent av. Sammantaget verkar den i stort med i matchen men givetvis behövs nu en del tweaks,det gör det ju alltid.

Så långt? Nöjd. Väldigt nöjd :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


19 Mar 2017, 20:18
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Luxor KW 12
Image

Jaa...ibland e flytet där. Köpte en binge gamla 6V6 på tradera och det visar sig att de mäter alldeles utmärkt i U-Tracern rakt av. Så nu sitter det ett par gamla Brimar där :D
Å mjo.
Intrycket består. Den ÄR högljudd i ljuset av vad det e. Får ta mig i kragen och mäta antar jag,annars får jag la aldrig ro.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


20 Mar 2017, 19:44
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.