View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 13:56



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Någon som meckat Jukebox? 
Author Message
User avatar

Joined: 19 May 2008, 15:13
Posts: 678
Location: Skåne
Post Någon som meckat Jukebox?
På en förening har det stått en seeburg 161 i ej fungerande skick i många år. Den används mest som prydnad då och då eftersom den lyser upp fint. Men mynten triggar inte igång mekaniken. Man kom nämligen på att mynt ej var nödvändigt om man "tryckte på en knapp" i jukeboxen. Detta ledde med tiden till att ett relä slutade fungera. Så lyder legenden i alla fall.
Jag har införskaffat manualer och Seeburg(anglofierat Sjöberg) har en felsökningsmanual där man med hjälp av en neonlampa och ett motstånd utför det mesta av proceduren.
Jag har googlat mig till att det behövs en NE51H lampa och ett 330k motstånd, någon som har en sådan?

Tar gärna emot tips om någon har erfarenhet av dessa pjäser eller vet någon som har det.

Har den inte servats sedan den byggdes 1958 misstänker jag att en del komponenter behöver bytas.

N

_________________
/Nicklas


27 Feb 2017, 21:03
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Någon som meckat Jukebox?
Kan inte hjälpa dig men grävde lite snabbt i en liknande pjäs och det mesta var rör inkl relän, spänninstabilisatorer osv. Har aldrig sett så mycket skumma märkliga rör i mitt liv..... :oops:

_________________
Johan Hansson


27 Feb 2017, 21:24
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Någon som meckat Jukebox?
Låter som man använder en "testlampa" för lite högre spänningar. Det troliga är att man klarar sig med endera en vanlig "glimlampa" för 110 V (dvs en liten lampa med urladdningskammare och inbyggt motstånd, vanligt i gamla spisar och liknande "förr i världen"), eller att man kan ta nån form av liten urladdningslampa (oavsett beteckning) och köra med ett 330 k motstånd i serie. Troligen går det också med en Voltmeter, men man behöver nog veta vilken spänning som förväntas i mätpunkten. En "neonlampa" har ju en definierad tändspänning, ofta runt 80 - 100 Volt.

Rörbestyckningen i jukeboxar brukade kunna inkludera tyratroner, för relästyrning. Behövs nån 2050 har jag nog ett par liggande.


27 Feb 2017, 22:50
Profile WWW
User avatar

Joined: 19 May 2008, 15:13
Posts: 678
Location: Skåne
Post Re: Någon som meckat Jukebox?
Jo den innehåller 2050, OA2 samt 6X4 bland annat. Tack för 2050 erbjudandet lamparaudio, hör av mig om det behövs. Styr 2050 relä så kan det ju vara ett möjligt fel.

Där sitter en seleniumlikriktare också på schemat, jag tror den förser reläna med ström.

Kollade lite mer och det verkar vara en NE51H lampa med ett 33K motstånd vilket låter vettigare. Lampan tänder vid ca 100V men skall vara utvald så att den fortfarande glöder vid ca60V.

Vi vet ingen som sysslar med jukeboxar och tanken är att detta projektet skall göras så billigt som möjligt, dvs ideelt arbete av två entusiaster. Jag får se var vi hamnar egentligen, det absolut primära är ju säkerheten. Möts jag av ett råttbo av dåliga kablar och annat elände så får den stå.

_________________
/Nicklas


28 Feb 2017, 17:01
Profile

Joined: 29 Oct 2013, 19:24
Posts: 179
Post Re: Någon som meckat Jukebox?
Jag har ordnat en del rör för Jukeboxar åt Per Hyllstedt på Studiomusikservice AB
Han kan kanske vara till någon hjälp.

Studiomusikservice AB
Björkvägen 9
385 33 Torsås
Tel: 070-548 99 00
info@studiomusikservice.se


// Per
@ http://www.nordstromaudio.se


02 Mar 2017, 01:40
Profile
User avatar

Joined: 19 May 2008, 15:13
Posts: 678
Location: Skåne
Post Re: Någon som meckat Jukebox?
Tack! Jag skall höra med studiomusikservice.

_________________
/Nicklas


04 Mar 2017, 23:26
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.