View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 12:33



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Heraton 345 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Heraton 345
Image

Rakt av. Detta skall egentligen vara en combo,men det jag köpt är chassit. Själva förstärkaren i sig. Säljaren ville av ngn anledning inte bråka med hela kitet...sannolikt eftersom maskin var ledsen.

Image

Ok. Vafan e då en Heraton? Mja..se...de har poppat upp lite på tyska e-bay då å då. Vid efterforskning visar det sig att designern Kurt Rankl mysslade ihop både ett och annat för Framus. Detta sedan ganska tidigt i historien då. Nånstans under -60 talets senare hälft skiter sig det samarbetet och Kurt börjar då saluföra sina alster under eget namn. Heraton.

De allra flesta av de,iaf som jag har sett,har varit effektmonster ifrån det "hästkraftskrig" som pågick under 60 talets sista hälft och in på 70 tal.
Så dock icke modell 345,som är en maskin med en kvartett EL-84´or.

Image

Köpte den baserat i två orsaker. Dels det rykte grejerna har i Tyskland och dels det faktum att iom att den var ras...inga större pengar. Nyfiken helt enkelt,om man så vill.
Bygget kändes genomtänkt,baserat i de bilder jag fick del av.

Image

Å jo. Det hela känns ganska "tyskt",i brist på bättre förklaring. Som det visar sig då,eftersom jag hämtade den idag,inte helt utan en viss twist.

Image

Image

Ja jösses...*suckar*. NÄR skall fraktföretagen börja visa respekt för andra människors ägodelar? Märk väl att kartongen var så väl märkt med "glas" den kunde bli". "Nicht werfen" osv . Å lika förbannat...
E la tur man e gammal rodder å har tillgång till hammare å pfaff... *suckar igen*
Ja. Jo. Jag fick till det där hyggligt med just hammare å pfaff,å en vettig falstång. Idioter.

Image

Charmigt nog visade sig samtliga rör,med ett undantag,vara märkta Heraton tom :lol: . Ursprung? Your guess is as good as mine...
Skitigt var det hela iaf,inte minst från mängder med gammalt nikotin mm. Inget lite fönsterputs inte hanterar då....

Image

DIN jack till förbannelse i vanlig ordning. Just det där utgång och retur för reverbet. Dessvärre verkar reverbtanken ha fått vingar nånstans på vägen. Jaja...*suckar än en ggn*

Image

Ja,det där lämnar väl inte mkt utrymme för tvivel antar jag? Så var det med den saken. Man måste ju fan bara älska de anala tyskarna för den där formen av detaljer.

"Den brummar".
Ja,tror fan det.. Visade sig att skärmgallermotstånden var lite på Peavey manér. 180 Ohm per PAR EL-84. Det ena så bränt det kunde bli. Så jag skickade in ett par 1k varianter i rödaste rappet å inte mer med det.

Detta e alltså en maskin med "fixed" bias. Potten för detsamma var en sådan där gammal öppen typ i bästa tysk anda och den tom SÅG ledsen ut så..dit med en ny.
Lytar kontrollerades och det hela fick sig en vända med t-sprit och pensel följt av,återigen,fönsterputs. Därefter massiva doser tryckluft.

Med det gjort kom den lilla U-Tracern fram och som det visar sig var ETT av de fyra slutrören att använda resten var så sopslut att det finns inte. Om inte annat..hade fler liggande,som numer e kollade,så..inte världens ände.

Provade den iaf med originalen i å...mnja. Det lät la sådär. Spraka å levde fan riktigt illa faktiskt.

Efter en del kliande,med påföljande rassel av mjäll,i skallen insåg jag till slut att det bara var draget en kabel till utgångsjacket så..jag gjorde en DC mätning mellan pol och chassi för OT´ns sekundär å...naaahfan! Där var inte allt rätt! Velade omkring en stund kring OT´n innan jag insåg att vår vän Kurt tydligen tyckt att det var en bra idé att installera sekundärens "jord" rakt i ena skruven som håller ihop OT´n. Inte helt talangfullt när chassits sidor är av naturanodiserad aluminium eftersom det som ytskikt inte direkt är ledande!
Så det vart en separat kabel till det där lödörat,med påföljande bättre utfall.

Men..den lät fortfarande inte speciellt högt för sina 4st EL-84. Å som sagt,se ovan. Det av de Heraton märkta rören som mätte sämst visade 22% av referens för anodström i test. Bytte de som var ute på lunch mot friskare grejer å...jodå. Där kom effekt.

Nu är det samtidigt så att i sann tysk anda är maskin ganska tufft återkopplad vad avser NFB. Får se vad som händer om jag tar bort det.
I den vevan förtjänar att nämnas att resistor (och mindre keramisk kondning) för det hela sitter monterat på lödlist uppepå OT´n,återigen i god tysk sed-får man väl säga.

PI´n på en sådan här tingest är en concertina. Inte mkt att orda om antar jag.

Reverb ja. Tanken var ju väck. Driver och recovery är iaf ett ECC-82 (som jag körde i U-Tracern det med med goda resultat). Utgående är trafo drivet... Ok. Tanken borta,så det var att leta i hyllorna innan jag hittade ngt som var gjort för just trafo.
DIN kontakten fick respass och ersattes med RCA dito. Ihop med det hela och...nähä.? Inget reverb? WTF?

Ena kanalen ryter ganska hyggligt på fulla ställ,den andra är snällare. Mhm... Den snällare kanalen ENBART har reverb. :lol:
Jaja...fan vet jag liksom..

Mao har jag fått fart i den lilla apparaten hela vägen ut. Tonkontrollerna funkar...sådär,får jag nog säga. Inte kollat men misstänker att de för resp kanal hänger på 1a stegs anod iom det.
Men?

Ptja. En original Heraton 345? Skulle nog dra vissa paralleller till Vox AC-30 faktiskt,concertinan till trots. Lite så.. Inte helt utan merit iaf och med en ENORM tillgång vs en AC-30!
Huh?
Mm mina herrar. En Kurt Rankl designad Heraton 345 är TYSK. Det innebär att det enda som eg väger ngt där...e trafona. Därför klockar en dito tingest in på sketna 7 kilo.

Tjena. :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


27 Feb 2017, 20:55
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Heraton 345
En alldeles väldigt oläglig liten förkylning sätter en del stopp för framfarten med denna pjäs,men det är ju vad det är.

Image

Grunnat lite. Tycker konceptet med frilagd PCB brister en del i säkerhetstänk,och faktiskt av rent produktionstekniska skäl lite i andra led med.
Att ha ca 380VDC frilagt som där e känns ju inte direkt som den mest genomtänkta lösningen. Förvisso att det hela skyls inuti en combo normalt,men lika fulla förbannat känner jag att man genom att tänka en liten stund till och genom att addera en sketen plåt hade kunnat göra det hela bra mkt mera elsäkert.
På det...maskinens hjärta är ju utan tvekan dess mönsterkort. Så e re,och på ett mönsterkort hittar vi givetvis ett jordplan. Så långt allt väl och ve men...
Nu är chassits sidor av eloxerad aluminium och se eloxeringsskikt leder inte speciellt bra. (inte alls)

Ok?

Mm. Man har tex förlitat sig till metall/metall kontakt i det att utgångsjacket alltså saknar "jord" anslutning. Dvs det leder en enda kabel till jackets spets. OT´ns chassi anslutning sitter som tidigare nämnts dragen i ett lödöra på en av de skruv som håller samman lamellpaketet på OT´n. Därefter sitter OT´n fast i ena chassie"plankets" sida medelst en vanlig vinkel och M4 skruv.
Då inser man ju ganska snabbt att det inte direkt är optimalt som lösning iom att elox lagret som sagt inte är ledande. Man har INTE gjort rent från elox där OT´n skruvas fast så tro fan att det saknas kontakt bort mot utgångsjacket.
På det är det enda man använt för att säkra kontakt mellan jacket och aluminiumet som ena "planket" utgörs av under elox skiktet en helt vanlig taggbricka.

Lika illa ställt är det eg på andra planket,där vi hittar pottar mm. Enda som säkrar metall/metall kontakt mellan pottarnas hus och planket är en sketen metallbricka. I det fallet iofs inte lika illa iom att det inte direkt handlar om ngr strömmar-vis a vis det med utgångsjacket.

Etter värre är då att maskinen använder skyddsjordad kabel och skyddsjorden är dragen i en av skruven som håller OT´n mot dess plank. DOH!

Image

Japp. De två M4 skruven ni ser i plankets ovankant är det enda som säkrar OT´n dels rent fysiskt men även det enda som säkrar galvanisk kontakt mellan OT´n och planket ifråga...å i sin tur skyddsjorden ut mot resten av maskin.
Faktum e att när jag begrundar detta känns det förbannat o-tyskt! Hm.

Å se det blir värre.

Image

Det lite bredare där av kopparmasken går i princip runt hela PCB´n,med ett avbrott ute vid inputjackens kortsida. Kom nu ihåg att anodiserad/eloxerad aluminium INTE leder i sitt elox skikt.
PCB´n sitter skruvad mot respektive plank med 3st M3 skruv. Helt blottat. Mao är det ENDA som förbinder PCB´ns jordplan med chassiplanken,och i dess förlängning skyddsjord osv,de skruven...å se där är då ALLT annat än rengjort från eloxskikt för att säkerställa galvanisk kontakt.

Hm.

Maskin skall som sagt förvandlas i vad den är kapabel till. Där har jag mig allaredan en hygglig idé om hur det skall ske. Enda jag eg inte gjort klart för mig är om jag skall bibehålla reverbet ELLER använda den flaskan för att driva en loop istället. Vidare,vid kontroll,så verkar det ha varit lite hipp som haver vad avser om flaskan som skall sköta reverbet skall vara ett ECC-82 eller ett ECC-81.
Radiomuseum mfl anger 81...men att det sitter ett Heraton märkt ECC-82 i min maskin här står väl oxå helt klart.

Oavsett är det en helvetes massa trioder och de glättas medelst enbart de kannor ni ser i bild. Dessa är på 2*32uF styck. Dvs att slutrörens anoder och g2 glättas av en och samma smäll om 32uF varvid nästa 32´a servar ECC-82 som sköter reverbet. Därefter har vi två smällar kvar till PI och resten av preampen,in alles 6 trioder.
Finns en gammal sed som säger att det är vist att inte lasta en smäll med mer än 2 trioder så...det där i bild räcker helt enkelt inte.
Samtidigt är det så att det inte finns mer utrymme i PCB´t att installera en kanna till.

Så nu tänker jag såhär då va...

Jag "försänker" PCB´n in i chassit en bit via vanliga M3 distanser. Behöver inte vara ngr märkvärdiga avstånd utan bara så att PCB´n inte blir helt frilagd upptill,och därmed farlig ur perspektivet elsäkerhet.
Därefter..klippa till en plåt...där det tas hål för flaskorna,de är ju ngr stycken,och denna plåt skruvar jag sedan ihop det hela med.
Rent strukturellt har jag då skapat en form av monocoque/fackverkskonstruktion som rimligen blir BRA mycket starkare ur alla perspektiv.
Givetvis får jag då göra rent i skruvförbanden som används så där FINNS galvanisk kontakt men för att säkra det hela till 100% ur det perspektivet blir det små lödöron mot rengjorda punkter på planken som gängats M3 och där skruven som används sedan säkras med mutter.

Glättningen flyttar jag på. Har handlat ett gäng 50uF+50uF/500V JJ kannor som jag installerar i det bakre planket. Gör att den biten blir ungefär som originalet,bara flyttat på.

Som det är nu vad avser kontakt mellan PCB´n och OT´n (dvs ingen alls) så innebär detta RIMLIGEN att maskinens NFB inte heller är med i matchen. Så..den biten får oxå hanteras.

Vid närmare kontroll visade sig rörsocklarna vara iordning i så måtto men..smutsiga som fan. Nikotin osv antar jag och istället för att överhuvudtaget bemöda mig med den skiten så vart det nya keramiska dito. Lika gott..

Allt eftersom PCB´n avfolkas gör jag rent kopparmasken med 400 våtslip+ vatten+ diskmedel. Funkar skitbra och ger rena ytor på PCB´n att arbeta ifrån.



Bias så.
I min enfald förutsatte jag att potten som satt där var till att reglera negativ förspänning med. Så var nu inte fallet utan den potten justerades balans med,mellan de två sidorna av slutsteget! Jaha liksom?
Allt i komponenter känns rätt gammalt så... Vad jag gjorde var att ersätta hela lortet och i samma veva göra om den biten med balans till individuellt justerbar bias per sida av slutsteget istället. Var enkelt nog och ser ärligt sagt ganska samlat ut till slut ändå.

Själva förvandlingen så,i brist på bättre förklaring,handlar i huvudsak om att sätta om komponentvärden. Det och att göra om PI´n till antingen en LTP eller en Paraphase. Original är det en DC kopplad concertina fö..

Mycket riktigt visade sig respektive tonstack hänga på 1a stegs anod och vad vidare är så är stackarna i sig inget kort på direkta kopior på Fender maskiner från tiden. Rakt av,ner till 6,8k "mid" resistorn.
Vid kontroll visade sig fö värdena för respektive ingång vara lite...udda. 220k i stopper och 100k i läcka. Dvs totalt 320k i läcka då...

Reverbet sen.
Efter lite rotande i lådan hittade jag originalet,som är ngn sådan där billigare japansk historia,och såg till att koppla in detsamma.
Nah. Nog för att det fjäderreverbet låter det med men...den Accutronics tank jag hade rotat fram lät BRA mycket bättre. Frågan jag ställer mig är då ifall man skall bibehålla reverbet eller om man skall skrota idén i sig och låta den flaskan vara ngt som driver en seriell loop istället.?

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


01 Mar 2017, 01:31
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Heraton 345
Image

Tror jag ger en ganska god idé om hur jag tänkt. Nu skall det alltså till en plåt som skyler allt strömförande,och iom det blir pinnskruven/distanserna som håller kortet till chassit inte så överdrivet långa heller.
Som synes har jag tagit upp hål för in alles 3 stående kannor och vad vidare är syns väl att i princip varenda pinal är ny...
Preamprören har jag mätt och de är helfriska.

Image

Jahapp. En kvartett JJ. Inte det sexigaste i världen kanske,men det var fan dags. Som sagt,det som satt där var kronslut. Fö kikat lite på referens för maskin på radiomuseum och de anges faktiskt till 50 watt. Fan tro´t!

Image

Japp. Pottar och jack även det nytt. Inte mkt att orda om. På så vis avgör JAG var jacken jordar,tack så mkt liksom...

Image

Jo. Blir lite "plottrigt",men det går inte att komma ifrån iom maskins litenhet. Allt i kondensatorer är säkrat med lim,vilket lär räcka länge. Två trimpottar till bias som sagt och i sin tur en som sk humdinger.

ECC-82 flaskan blir fö en seriell loop. Inte mer med det. Reverb ombord e iofs charmigt men..det kan man lösa med pedaler med och se...man kan göra mycket mer med pedaler i sin tur så valet var ärligt sagt inte så svårt.

Blir nog väl detta.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


01 Mar 2017, 23:42
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Heraton 345
Blir ju alltid mer pyssel än man tror,och denna maskinen e inget undantag.

Saken är den att maskinen som sagt är rent fysiskt ganska liten i ljuset av vad som finns ombord. Gör att plats inte direkt är ngn överflödsvara,vilket i sin tur gör att man får tänka efter tre ggr innan man placerar ngt.

Hårdvaran för loopen e där iaf nu. Samma med den switchade 5VDC trafon för att kunna styra H11 optona. H11´orna i sin tur sitter monterade på små bitar experimentkort och är i så måtto klara för installation.

Likaledes är tonkontrollen klar.

Skall bli lite intressant att höra denna tala,faktiskt. Innan dess dock kommer jag i VART fall plocka ur OT´n och dels se över/efterdra den,dels se över monteringsbeslagen och i sin tur,viktigast av allt,göra om hela det där tramset med hur ena kabeln för sekundären drar rätt i jord i en av M4´orna som håller ihop den.
Blotta grundidén att mata den strömmen genom ett aluminiumplank.....jag bara fattar inte.? Saken är den att sekundären behöver en referens. Det kan vi vara överens om,varför det behövs en liten kabel ifrån "jord" till tex PCB´ns jordslinga. Men då det är en REFERENS talar vi då rakt inga större strömmar iaf,vilket vi DEFINITIVT gör om man fortsatt låter skiten träffa jordplan där det gör original.
Mkt mkt märklig lösning.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


03 Mar 2017, 10:56
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Heraton 345
Image

Den här är uppe å rullar å går sedan ngr dgr. Kastat lite tweaks efter den,och det hela kommer sig. Helt klart. Högljudd som skam e den med,så de angivna 50 watten kan säkert stämma.
Å..lätt. Mkt mkt lätt.
För den som missat det är detta nu alltså en tvåkanalig historia med en rördriven loop. Helt kontrollerad via optos i ett mycket kompakt paket.

Tänkt ställa den på vågen ute i verkstan senare idag,skall bli intressant att se vad den stannar på.

Image

Även om den rent elektriskt e med i matchen e den dock inte klar. Bla skall den där plattan på plats uppepå. Det skall adderas ngr säkringar till glöd och HT.
På det skall där snickras till ngn form av cab.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


05 Mar 2017, 13:36
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Heraton 345
For the record...
Jag e fan imponerad.
Ställde den lilla maskin på badrumsvågen vi har i verkstan och det hela stannade på sketna 4,5 kilo!! :shock: :shock:

Mätte sedan utspänningen mot trattarna och det i sin tur maxade vid 28VAC in i 16 Ohm. Då skall vi ha klart för oss att OT´n är specad för 8 Ohms bruk... :shock:
Dvs nästan 50 watt i spetsarna ur fyra å ett halvt kilo rörmaskin! :shock: :shock:

Öh....

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


05 Mar 2017, 22:39
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Heraton 345
Image

Hepp! Ja,det där blev ju bra. Bra FAN mycket mer elsäkert med...

Använt den vid rep ikväll å att denne lille krabaten spelar som den gör e ju fan rent sjukt. Faktiskt. Vi lirar dock hårdrock å den går då inte på fullgas en gång,å nä...vi varken viskar eller nynnar :mrgreen:

Däremot en liten smolk i bägaren. Ngt är svagt mikrofoniskt. Om det ligger i ett rör,en kondning eller en lödning låter jag vara osagt.
Iom det lurar jag faktiskt på att gummiupphänga kortet. Kan iaf inte skada.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


08 Mar 2017, 22:26
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Heraton 345
Du var inte intresserad av NOS EL3 - or ?

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


08 Mar 2017, 23:35
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Heraton 345
Nä.
Inte just nu Peter. Ropade hem en maskin till på Tradera för framtida projekt,men i stort sett blir det lite lugnare nu en liten stund.

En av mina två bästa vänner dog i lördags så det är dags för fokus i lite annan riktning en stund.... Livet antar jag. :(

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


09 Mar 2017, 00:42
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Heraton 345
Racing wrote:
Nä.
Inte just nu Peter. Ropade hem en maskin till på Tradera för framtida projekt,men i stort sett blir det lite lugnare nu en liten stund.

En av mina två bästa vänner dog i lördags så det är dags för fokus i lite annan riktning en stund.... Livet antar jag. :(


" Livet är en sexuellt överförd dödlig sjukdom "
( okänd författare)

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


09 Mar 2017, 21:09
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Heraton 345
Visst fan e re så...visst fan e re så.
Känt människan i 30år så det här känns. Mycket. :(

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


09 Mar 2017, 21:24
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.