View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 15:15



Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Motverka störningar i förstärkare? 
Author Message
Online
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
Har det framkommit hur många meter från järnvägen/kontaktledningen gitarrförstärkaren befinner sig? Innan man vet hur "väldigt nära" definieras i meter är det vanskligt att uttala sig om huruvida magnetfält från järnvägen inverkar eller ej. Såvitt jag förstår avtar magnetfält med kvadraten på avståndet och enligt ovan publicerade länkar torde magnetfältet vara näst intill försumbart vid >20-30 m.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


27 Feb 2017, 22:03
Profile

Joined: 13 Jan 2011, 15:36
Posts: 58
Location:
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
Knegade ett tag som ktl,tekniker åt Infranord, har även jobbat som montör åt ett nätbolag. Jag har sett mystiska saker som har dålig jord som gemensam nämnare. Stålet i rälsen är stenhårt och funkar skitbra att köra tåg på, men är sämre som jordskena. Jordströmmen kan välja andra vägar! Man använder sugtransformatorer mm men det hjälper inte alltid.

Sedan har vi nätbolaget. Var med på ett fel där kopparskärmen i lsp.kabeln mellan två kabelskåp ärgat bort. Alla fastigheter på 'fel' sida brottet borde ha drabbats av flytande nolla men klarade sig då ena fastigheten hade en inkommande vattenledning i metall. Allting uppdagades när en rörmokare kapade ledningen med tigersåg...
Just när sågbladet bröt igenom började det blixtra likt tomtebloss kring bladet!?! Några fastigheters jordström passerade där. Som tur var låg ytorna mot varandra så man klarade sig från skador.

Bor man i en gammal kåk kan servisledningen vara underdimensionerad, har man fjärrvärme så kan mycket väl jordströmmar välja att gå till jord via fjärrvärmenätet istället.

Jordfel och dålig jord är vanligare än vi tror. Sedan kommer övertoner och allt jäkla krafs från alla switchade nätaggregat
och ställer till det också.

Alltså, börja med att kontakta Trafikverket. De vill ha ordning på sin anläggning.
Men kontakta även men ditt nätbolag, förklara problemet.
Till slut, snacka även med fastighetsägaren som ansvarar för sin elanläggning.
Som jag förstod det bor du i lägenhet?
//Marcus


05 Mar 2017, 23:18
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 22 Feb 2017, 20:35
Posts: 40
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
Kan göra en kort uppdatering. Jag har blivit hänvisad till "rätt" personer att prata med inom Lunds kommun som säger att det inte går att göra något eftersom att "järnvägen ligger där den ligger". Försökte trycka på men de gav sig inte. Vad gäller det reella avståndet till själva järnvägen är det inte mer än tio meter från spåret.




Har köpt en ny lägenhet i Malmö sedan detta inlägget först postades så förhoppningsvis försvinner mina problem när jag har flyttat.



Tack för all er hjälp. Det är verkligen ett fantastiskt forum det här.


16 Mar 2017, 01:32
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
Jag undrade var du blev av, så jag postade ett litet mail via forumet, men jag vet inte om det gick fram till dej.
Det var ju synd att en sådan grej hindrade dig från att fortsätta som lundabo. Hoppas att det går bra med den nya bostaden i Malmö.

_________________
- Ingvar -


16 Mar 2017, 23:28
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
Risten wrote:
Kan göra en kort uppdatering. Jag har blivit hänvisad till "rätt" personer att prata med inom Lunds kommun som säger att det inte går att göra något eftersom att "järnvägen ligger där den ligger". Försökte trycka på men de gav sig inte. Vad gäller det reella avståndet till själva järnvägen är det inte mer än tio meter från spåret.




Har köpt en ny lägenhet i Malmö sedan detta inlägget först postades så förhoppningsvis försvinner mina problem när jag har flyttat.



Tack för all er hjälp. Det är verkligen ett fantastiskt forum det här.


DU skulle talat med banverket, inte grannens katt, kommunen eller pizzabagaren om hörnet.
Banverket är de som har ansvar för störningarna, de enda som kan undersöka och ev. fixa problemet.
Men du löste problemet i alla fall.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


16 Mar 2017, 23:41
Profile WWW
User avatar

Joined: 19 Jan 2009, 02:46
Posts: 179
Location:
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
Risten,

Vet inte om du redan spårat källan till ditt störnings problem, ni har ju pratat om järnvägen m.m, men kom att tänka på ett inlägg som jag gjorde här på Ljudbojen 2013 som handlade om liknande störnings problem.

Kanske du kan få någon vägledning av detta, att hitta din störkälla.

http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php? ... 33#p609920

--Bosse--

_________________
Hansén Audio
Göteborg
http://www.hansenaudio.se


19 Mar 2017, 18:30
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Nov 2018, 22:57
Posts: 12
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
Väcker gammal tråd jag har exakt samma problem, järnväg går under grann huset (tunnel)vet inte hur djupt.
får exakt samma typ av freq top på 3,6 mhz. Har skärmat alla alla singelcoil gitarrer med koppar tejp
vilket har hjälpt om sitter i en exakt 45 grader i för hållande till störning.

Trodde först att det var huset äldre elstam som var problemet. tills jag gick ut med min batteri förstärkare
och störningen var kvar. har nu gått runt i hela området i en radie på 300 meter bara ett ställe
är störning helt borta. (jag såg inga elboxar där) det jag har märkt är var gång man kommer närmare
en grå elbox å ökar ljudet.Vet inte om det förs vidare via dom annars är störningen
konstant samma nivå

andra misstänkta är en telia bastation ligger 200 meter ifrån?
precis bredvid där järnvägs tunneln börjar.

Det låter exakt som trådstartarens ljudklipp.

var det bekräftat att det var/är det järnvägen
gör dom verkligen ingenting om man klagar
någon som har kunskap inom området ?

är det Electro magnetiskt
EMI
EMF

Det är outhärdligt jobbigt att spela på mina rör förstärkare utan auttenation

det är okej när man spelar vi datorn med till ex torpedo captor
och lyssnar via monitorer störning är där men inte lika högt.

Tacksam för svar input hjälp stöd :)


22 Jun 2021, 12:18
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
Störningar är aldrig kul... motmedlen är också beroende av vad det är som stör. Vet man inte exakt vad som skapar problemet, måste man testa lite. Jag är inte expert på störningar, men sysslar en del med amatörradio och då måste man ta till några standardknep för att inte störa sig själv och andra.

Man kan börja med några klassiker och se om de hjälper.
Nätfilter i matning av 230 V-prylar. Populärt bland HiFi-gänget, men är inte helt fel ibland.
Klämferriter runt nätsladdar är en lite enklare variant av nätfilter, som gör nytta mot höga frekvenser.
Klämferriter runt signalkablar kan också göra nytta.
Bra kvalitet av signalkabel är nog viktigt. Och inte längre kabel än vad som behövs...

Inget av ovanstående är någon universallösning, men kan minska problemen om man har tur. Om det är mycket starka magnetfält från exvis en järnväg är det inte helt lätt att komma nånvart hur man än vänder sig.


22 Jun 2021, 14:55
Profile WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
And73 wrote:
Väcker gammal tråd jag har exakt samma problem, järnväg går under grann huset (tunnel)vet inte hur djupt.
får exakt samma typ av freq top på 3,6 mhz. Har skärmat alla alla singelcoil gitarrer med koppar tejp
vilket har hjälpt om sitter i en exakt 45 grader i för hållande till störning.

Trodde först att det var huset äldre elstam som var problemet. tills jag gick ut med min batteri förstärkare
och störningen var kvar. har nu gått runt i hela området i en radie på 300 meter bara ett ställe
är störning helt borta. (jag såg inga elboxar där) det jag har märkt är var gång man kommer närmare
en grå elbox å ökar ljudet.Vet inte om det förs vidare via dom annars är störningen
konstant samma nivå

andra misstänkta är en telia bastation ligger 200 meter ifrån?
precis bredvid där järnvägs tunneln börjar.

Det låter exakt som trådstartarens ljudklipp.

var det bekräftat att det var/är det järnvägen
gör dom verkligen ingenting om man klagar
någon som har kunskap inom området ?

är det Electro magnetiskt
EMI
EMF

Det är outhärdligt jobbigt att spela på mina rör förstärkare utan auttenation

det är okej när man spelar vi datorn med till ex torpedo captor
och lyssnar via monitorer störning är där men inte lika högt.

Tacksam för svar input hjälp stöd :)


Jag tycker du skall kontakta trafikverket, det är deras utrustning som stör.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


22 Jun 2021, 15:07
Profile WWW

Joined: 27 Nov 2018, 22:57
Posts: 12
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
Jag skall kontakta banverket
Det man undrar är om det är Emi
Som stör. Om det är något som
Man får leva
om man bor nära en järnväg
Eller om det är något som är fel.

100 m från järnvägen med batteri förstärkare plockar upp samma ljudstörning.


25 Jun 2021, 21:52
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
För att kunna avgöra vilken "sort" störningen är, så behöver man testa lite. Börja med att säkerställa att förstärkaren är tyst, när ingångskabeln är urtagen. Koppla sedan in kabeln, men inget instrument, och därefter kopplar du instrumentet till kabeln. Skillnader i störningspickup? Om det är instrumentet (elgitar?) som till sist ger störning, så är det nästan säkert magnetfält, som plockas upp av mikarna. Då bör det gå att notera lite skillnad i störnivå, när man vinklar instrumentet olika i förhållande till var järnvägen finns.

Sen kan det också hjälpa, om man kan "titta på" störningen, med ett oscilloskop, så man får info om frekvenser som ingår och liknande.

Edit: Det är numera Trafikverket som är ansvariga för järnvägens infrastruktur.


26 Jun 2021, 08:57
Profile WWW

Joined: 27 Nov 2018, 22:57
Posts: 12
Post Re: Motverka störningar i förstärkare?
Magnet fält störningar märks
Ca 200 meter ifrån järnväg.

Jag 3 olika el gitarrer 4 olika förstärkare
Samma störning på alla.

Exakt samma störning som (trådstartaren)
har oscillioscop.

Har semester så jag får kontakta Trafikverket
Efter sommar ;)


03 Jul 2021, 12:50
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 42 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.