View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 08:57



Reply to topic  [ 3 posts ] 
Likriktare 5V CT 
Author Message

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Likriktare 5V CT
På en del transformatorer så sitter det en centertapp på 5V likriktarglöden Tex Hammond 373X eller 372BX som det satt i min Edgar. Tanken är att man plockar ut B+ på CT.
Vad är fördelen med att ta ut B+ på likriktaren CT istället för att isolera den och koppla som vanligt på rörsockeln?

Datablad 373X http://www.hammondmfg.com/pdf/EDB373X.pdf


01 Feb 2017, 00:25
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Likriktare 5V CT
Grundtanken är garanterat att slippa det 5V rippel som annars per default blir en del av B+. Dvs,AC spänningen från glöden lägger sig som ett rippel i B+.
Genom att använda centertappen blir summan av de 5 volten noll...och...ja...du hajar.

Nu ser jag för en inte det som ett problem för fem flata ören i en push/pull maskin iom bla den fasutsläckning som sker genom dess blotta design,så värdet av det där..kan man kanske diskutera.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


01 Feb 2017, 04:15
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Re: Likriktare 5V CT
Jo jag vet att det är en antirippelåtgärd och jag kan tänka mig att det är något som de som pysslar med HI-FI förstärkare hittat på.
Jag undrade mest sådär i största allmänhet. Jag har isolerat den och kopplat som vanligt för att vara 100% säker på att det ska funka även med diodpuck om man får för sig att använda en sån.
Det kanske funkar med CT också men tar i såfall vägen genom halva lindningen vad jag förstår. Kanske nåt för artificiell likriktarsag?


01 Feb 2017, 16:54
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 22 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.