View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 04:34



Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page 1, 2  Next
U-Tracer 3+ 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post U-Tracer 3+
Några saker med en gång vänner....

Detta kommer bli en tråd med relativt mycket bilder.
Detta kommer bli en tråd med relativt mycket ÅSIKTER.

Det till trots tror jag det är en god idé att det skapas en då jag vet att många är nyfikna på en modern rörtestare till rimliga pengar.
Så vad ÄR då rimliga pengar? Ja alltså... En U-Tracer är en maskin man bygger själv i form av ett kit (finns de som gjort de från scratch med) och detta kit betingar 215 Euro inkl frakt från Holland,där det hela samlas ihop. Mao skall man räkna med merkostnader och de flesta verkar eniga kring att man lägger ut ungefär de där 215 Euro till på allt runt omkring. Lådor att installera i,socklar å gud vet vad annat.
Men...det till trots är kritikerkåren relativt samlad kring att U-Tracer är ALLT annat än en leksak utan att det i högsta grad är ett användbart verktyg. Låt mao inte prislappen avskräcka!

Som jag förstått det sätts kiten ihop 25st åt gången. Innebär att man inte alltid kan få "sitt" kit direkt men åtgången på dem verkar iaf inte vara sådan att man behöver vänta allt för länge mellan gångerna. Mitt fick jag mer eller mindre på rotmos tex.
Att ha med grundarna att göra,som är de som säljer kitet,är rakt på och inga krusiduller. De informerar mycket väl kring vad som pågår,man får fraktsedel nummer osv. Inga konstigheter i någon form,och man löser ut det hela med leg på posten när det väl anlänt.

http://www.dos4ever.com/uTracer3/uTracer3_pag0.html

Vi kan väl börja där. Är deras hemsida och där finns mycket att läsa,om än att MASSOR mer finns att ta del av online. Hemsidan ger iaf en god idé om vad det hela innefattar. Man beställer även via hemsidan,för den som nu undrar.

Såvitt jag förstått finns det i dagsläget 15st U-Tracers i Sverige,så min här blir No16. Här på Bojen har tex Peter H byggt sin sedan ngr år tillbaka och tillika Sven har byggt sin-för inte så länge sedan.

Image

Det hela dyker upp i ett paket som vore det en bok man beställt. Allt iordning.

Image

Å se paketet innehåller alltså "inte mer" än såhär. Det är i sanning ett kit,och det utger sig heller inte för att vara ngt annat.

Image

Image

Moderkortet slår iaf mig som rejält. Handlar om glasfiber som är genompläterat. Mao känns kortet som ngt som är gjort för relativt tuffa tag.

Image

Därefter är komponenterna prydligt förpackade i påsar om "grupper". I detta fallet maskinens kackerlackor i dess olika former.

Image

Säkringshållare,induktorer osv.

Image

...trissor,LED´s osv.

Image

..resistorer...

Image

...kondensatorer i alla dess former å så sist men inte minst....

Image

En helt OTROLIGT välskriven och omfattande byggmanual.


Maskinens software,den arbetar alltså via en konventionell PC,laddar man ner via hemsidan. Inte mkt att orda om egentligen.
I sin tur behövs ngn form av PSU,vilket oftast-och rekommenderat,innebär en gammal switchad laptop laddare. De flesta av de ger knappa 20 volt och rätt rejält med ström,vilket såvitt jag förstått både räcker och blir över.

Byggbeskrivningen är det första man skall ge sig i kast med i min mening. Även om man kanske inte riktigt kan ta till sig alla tips innan man sitter med byggsatsen i knät så ger det en mycket god idé om vad som stundar att spendera ngn timma med att läsa den från pärm till pärm.

Bortsett från det behövs som sagt ngt att bygga in eländet i,och där kan man se att...där milt sagt inte finns ngn standardisering direkt :lol: .
I mitt fall kommer det nog bli en trälåda tror jag. Inte riktigt spikat det än,men det lutar dithän.

http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/forvaring/forvaringshyllor-lador/forvaringslador-korgar/tralada-661095/

Lurat på om det inte får bli den där,som jag isf betsar och ger lite klarlack. Invändigt vanlig enkel regel och så klipper vi till en plåt där alla kontroller,kontakter mm kan installeras i typ 2mm aluminium. Lätt och bra.

...to be continued. :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


30 Jan 2017, 23:50
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: U-Tracer 3+
En liten varning :
uTracern är inte idiotsäker, ett kortslutet rör eller ett rör som ger överslag kan skada uTacern.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


30 Jan 2017, 23:59
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: U-Tracer 3+
peterh wrote:
En liten varning :
uTracern är inte idiotsäker, ett kortslutet rör eller ett rör som ger överslag kan skada uTacern.


Jupp.
Just därför kompletteras iaf min U-Tracer med en....

Image

Numer helt genomgången RPG-70

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


31 Jan 2017, 00:48
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 856
Location: Sundsvall
Post Re: U-Tracer 3+
Visst är det RS-232 anslutning till PC:n ? Så man behöver en USB-serieport konverterare ifall PC:n saknar serieport ?

_________________
/Lasse

LF Audioservice


31 Jan 2017, 08:36
Profile WWW

Joined: 08 Jan 2009, 19:42
Posts: 337
Location: Stockholm
Post Re: U-Tracer 3+
bb5000 wrote:
Visst är det RS-232 anslutning till PC:n ? Så man behöver en USB-serieport konverterare ifall PC:n saknar serieport ?

Å där kunde krångla till sig. Vissa USB-RS 232 konvertrar funkar tydligen inte så bra ihop med U-tracer.
/Kalle


31 Jan 2017, 11:03
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: U-Tracer 3+
Stämmer.
Det finns nu lösningar där du kopplar USB´t dongel direkt,men kvarstår gör RS232 porten på kortet.
Ja. Det är specifika donglar som krävs.

Någon har tom löst blåtand

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


31 Jan 2017, 12:00
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: U-Tracer 3+
Har skickat iväg en beställning på en uTracer och fick som svar att han inte packat ihop några färdiga kit ännu. Skulle vara klart inom någon vecka sa han. Tills dess kan jag ju köpa usb dongel men hur vet man vilka som funkar med uTracer?

Kortslutna rör bör alltså inte testas i denna provare...kan man mäta kortslutning med multimeter eller liknande på rören eller är det knepigare än så att rören kan tex Kortsluta under test?


31 Jan 2017, 13:31
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 856
Location: Sundsvall
Post Re: U-Tracer 3+
speed wrote:
Har skickat iväg en beställning på en uTracer och fick som svar att han inte packat ihop några färdiga kit ännu. Skulle vara klart inom någon vecka sa han. Tills dess kan jag ju köpa usb dongel men hur vet man vilka som funkar med uTracer?

Kortslutna rör bör alltså inte testas i denna provare...kan man mäta kortslutning med multimeter eller liknande på rören eller är det knepigare än så att rören kan tex Kortsluta under test?


Det går ju att mäta med multimeterns kontinuitetstest men det blir ju till att mäta stift för stift. Jag byggde in en enkel testare i min rörprovare för oktaler, med:
- 1 oktalsockel
- 2 st 6-positioners vridströmbrytare
- 1 LED
- och så strömförsörjning för LED:en

Vid kontinuitet (kortis) tänds LED:en.

Eftersom Pin 6 inte används och glöden (pin 2 o 7) ska ha kontinuitet så har jag kopplat switcharna (i serie med sockeln dårå) :

- Pos 1 = Pin 1
- Pos 2 = Pin 2 o 7
- Pos 3 = Pin 3
- Pos 4 = Pin 4
- Pos 5 = Pin 5
- Pos 6 = Pin 8

I med röret, ställ switch 1 på Pos 1 och rotera switch 2 genom alla positioner. Skall visa kontinuitet med båda switcharna i Pos 1 (såklart). Sen går man igenom
alla kombinationer av positioner..tar väl 30 sekunder / rör.. Kortis ex skärmgaller <-> glöd hittar man ganska snabbt.

(beskrivet ur huvudet, så viss reservation för nåt fel...det går ju att googla fram schema)

_________________
/Lasse

LF Audioservice


31 Jan 2017, 16:31
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: U-Tracer 3+
Och jag vet exakt vilken dongel som behövs det vet jesper oxå ;) och det där med skada utracern .... jo det kan tydligen ske... men har fattat att det skall vara en piece of cake att göra en sådan test skapelse ... kortslutning på rpg70 mäts ex med glöden igång och det skickas 8 volt ac på varje testläge (ej på läge 123) utan på läge 4-9 tänkte lyfta över den funktionen ifrån rpg70 till utracern....

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


31 Jan 2017, 17:58
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: U-Tracer 3+
Image

Denna ggn bidde det inte om elektronik... :D Denna ggn bidde om en trälåda. Det visade sig att Jula även sålde en lite större modell,vilket då kändes som en rätt självklar no-brainer som val.

Locket är ifrån början lagrat så man fäller det åt sidan,som en bok. De gångjärn som satt där,som är en form av spikad historia,kändes väl ärligt inte sådär uberkvalla mässiga...
Eftersom jag nu vill ha ett lock som man fäller upp i lockets kortsida istället så knackade originalen ut och kastades i bingen varvid de ersattes med mer..ändamålsenliga varianter.

På det som ni ser ett excenterlås. Gott nog. I sin tur kommer det nog bli ett par handtag oxå menar jag. I lådans respektive fyra hörn blir det så inlimmad kvartslist där jag slår i en islagsmutter som säkras med lim,å därmed enkelt att skruva plattan med alla reglage osv på plats.

Lådan i sin tur betsas mörk å lackas med vanlig klarlack. Tror jag blir skitbra.

Snackade ihop med lite med Magnus på Tema Elektronik idag då jag...känner att jag vill ha/behöver en separat matning av glöd. Den styrning som sitter i U-Tracern bottnar vid 1.5A och se det gör att tex allt i 5V likriktare går fetbort,helt utan anledning.
Eftersom jag nu kommer ha en del utrymme i den där lådan så blir det därför en trafo och en styrning vilket kommer kunna ge mig mellan 4 och 25 volt likriktat. Styrning via pott,och den kommer jag då förse med en voltmeter,som panelinstrument. Finessen ligger givetvis i att det blir enkelt att ratta in det som behövs i glöd.

Sen.
Det är ju det där med att rör finns i alla djävla tänkbara varianter vad avser socklar,glödspänning och gud vet vad. För att INTE få en maskin stor som en ladugårdsvägg med en zillion socklar i så har jag lurat lite på ett gränssnitt som gör det ENKELT att bygga adapters.
Å se..vad jag listat ut så långt är att det man använder i novaler,det är en sak.... Å att ha ngr olika dito fast installerade i "plattan" gör mig sak samma. Oktaler däremot,samt alla varianter av gamla Europeiska socklar osv,är en helt annan femma.
Det slog mig då att om jag krossar flaskor på gamla förbrukade tex EL-34´or så håller dessa ca 32mm i dia på sin sockel och se..ett 32mm plaströr som limmas och stiftas över detta...åsså den sockelkonfiguration och sockel man önskar tex 25mm upp...kommer fungera som tänkt.
Iom det blir det inte en massa "mystiska" gränssnitt heller och i sig...enkelt att bara "döpa" respektive adapter för vad den är tänkt för.
Allt ifrån KT-88 till EL-12 till CF2 osv. I grunden finns det inga gränser med denna lösningen och adapters blir både enkelt och billigt att tillverka vid behov.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


02 Feb 2017, 00:20
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: U-Tracer 3+
Du är välkommen att komma hem och kika på min uTracer och adapters, så du inte missar något.

Adapters är bra av flera skäl, inte minst att man minimerar kabellängder och slipper oönskade oscillationer,
samt att man får enklare att slänga ihop nya rörsocklar.

Jag har alltså gjort en adapter med adapter :-)

Adaptern har ett D.15 kontakt till uTracern, och i adaptern finns en d.25 kontakt inkopplad mellan D.15 och
rörsockeln.
I denna D.25 sätter man en kontakt med intern kablering som anpassar sockeln till ett specifikt rör.

Jag har klart en adapter till 6cw4 ( nuvistor) och noval, samt ett antal D.25 pluggar för de rör
jag stött på. På kö står att göra en octal adapter.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


02 Feb 2017, 23:11
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: U-Tracer 3+
Mm.
Efter att ha haft rådslag med Sven blir det så att jag beställer hem backelit "socklar" (alltså ett rör-utan röret) som är sk savers.
Dessa finns att få för skit å inget borta i asien för såväl oktal som noval. Det imperativa för mig blir ju att kunna sätta dit ngt annat upptill i ett antal av socklarna. Typ sockel för EL-12 mfl tex.

Men dyker gärna upp Peter. Finns alltid något att lära :D

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


03 Feb 2017, 01:54
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: U-Tracer 3+
Det har allt hänt en del...men av den arten att det inte direkt handlar om elektronik.
Men...det går trögt pga att jag bygger om arbetsstationen fullständigt ute i verkstan. Nog med det grunda spillvirke bygget från åratal tebax.

Image

Överhandsfräsen har fått tugga kan vi säga... :mrgreen:
Så nu blir det solid ekskiva,som givetvis skall få sitt. Sista vändan för skivan är vad som sker idag i form av bänkvax. Mycket mera hyllsystem så alla maskiner bakom mig kommer upp från golvet. Hurtsar under skivan...så jag slipper all skit på bänken. Raaco system för delar. Osv osv osv.
Tanken är att det hela skall bli trevligare att slåss med. Lågt på väggen mitt i bild sitter fö Thermaltronix avlödningsstation. Den arbetar med samma kraftkälla som lödpennan. Adderas skall följdriktigt tryckluft med...(har ju en heffakompressor)

Nåja.
Den där trälådan till U-Tracern har fått en vända bets. Blir säkert bra. På det har jag bett Martin att skära ut ett par småplåtar av samma snitt som den nya loggan där det står just "U-Tracer". Tror jag åxå blir bra.
Plattan som skall agera faceplate är tillklippt. 2st ifall jag skulle komma att göra bort mig med den ena. I sin tur är inhandlat trafo och ett styrsystem för PWM som skall kunna ge mig ifrån typ 3VDC till 25VDC ut @ 5A. Givetvis tänkt för det med glöd och det kommer berikas med en panelmonterad voltmeter.

Image

Image

Sen var det de där med adapters. Jag å Sven satt å spånade där han då skickar en länk till "savers" enl ovan bilder. Dessa går att ta isär och pinna om å..ja..resten hajar ni nog själv.
I första vändan nu beställt hem ett mindre gäng sådana,så jag klarar mig vad avser de vanligaste-å kanske mindre vanliga-rören.
Tror det blir en elegant lösning. En liten dekal säger i sin tur vad sockeln är till för när det hela är ompinnat och färdigt.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


05 Feb 2017, 13:58
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: U-Tracer 3+
Image

Mm. Där har vi dels den laptop "brick" som är tänkt att förse själva U-Tracern med mat...OCH den trafo som skall hantera glöd. Den löser iaf 6A som det visar sig...
På det limmas som ni ser kvartslist i ek in och i de bitarna borras sedan hål för inslagsmutter i storlek M4 som själva faceplaten sedan skall skruvas fast i.

Image

Å till det då ett PWM "kit" från Welleman. En av trimpottarna där skall bytas ut mot en konventionell pot som installeras i faceplaten. Den...åsså en enkel voltmeter.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


06 Feb 2017, 00:36
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: U-Tracer 3+
Image

Eftersom jag rycker och,som det känns iaf,sliter i alla ändar just för ögonblicket så blir det inte sådär jättemycket gjort-vs mitt normala fokus när jag sätter mig för ngt. Men,det är som det är för ögonblicket.

Hur som helst har jag fått provkört PWM enheten till glöden och den fungerar alldeles utmärkt. På det,som synes,börjat montera moderkortet för U-Tracern.
Sammantaget...? Inte mkt att anmärka på. Alls. Den enkla summeringen är att vad som är gjort hittills fungerar. Den utmärkta bygganvisningen får en att stanna upp och funktionskontrollera respektive byggsteg,vilket jag ser som riktigt vaket i sammanhanget.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


07 Feb 2017, 21:58
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: U-Tracer 3+
Ser du de små PGA113 som redan är ditlödda såna bytte jag på min i onödan :shock: :oops: ja ja lärde mig att löda smd på köpet ...

hade inte tryckt ner den stora ic chippet ordentligt tydligen :roll:

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


08 Feb 2017, 22:58
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: U-Tracer 3+
Ja,nu när du tar upp det....
I instruktionerna står att man med fördel skall använda en SMD spets till sin penna och som max 0,5mm tenn.
Så långt kan jag säga att jag använt min "mellanstorlek" på spets och 1mm tenn. Visst kommer det komponenter som är små men med en 0,5mm spets får man ju värma för evigt innan man får genomflytning på tennet.
Trams.

Image

Jag har iaf börjat med faceplaten. De lite större hålen skall det givetvis oktalsocklar i. Vidare skall där dit en nätbrytare...även det givetvis,men det skall även dit en voltmeter till glödspänning och en DPDT switch som fixar 5A så man kan välja mellan intern glödmatning eller extern. Trafon för det externa sitter ju reda installerad i lådan.

Sen lurar jag faktiskt lite på hur göra med gränssnittet. Tror jag gör så att jag INTE låser upp mig utan gör plats för såväl RS232 som USB.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


09 Feb 2017, 00:13
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: U-Tracer 3+
Image

Dagens övning. Jag öste på jag...å rätt som det var så var det färdigt.

Tankar?
Ja. Bla är byggbeskrivningen uppbyggd sådan att man har delmål i den,eller vad man nu skall kalla det,där man kör "undergrupper" av maskin i form av glödmatning..i form av spänningsmatning...i form av bias osv för att till slut avsluta med ett mer komplett funktionstest.
Personligen tror jag detta är mkt pedagogiskt korrekt. Man tar det som i steg och kontrollerar att var steg gör det som det skall innan man går vidare.

Image

Fler reflektioner? Ja. Bla har jag frångått beskrivningen på EN enda punkt och det är att jag satt de större radial lytarna med lite lim. Detta av en orsak som vi kommer till.
Hela det där med "använd så klen spets du kan och klen dia på tennet du kommer åt" köper jag inte för fem flata ören. Jag har lödat HELA maskinen med min "mellanstorlek" på spets till min Thermaltronix...och med 1mm tenn,blyat. För att få vettig kapilläreffekt på tennet så det smiter in igenom hålet i kortet och penetrerar till andra sidan...jag är tacksam för att jag valde den grövre spetsen. Annars vette fan om man inte hade kunna elda ihjäl en del komponenter.
För att få det hela att funka bra så lödar man på ung samma vis som man TIG svetsar. Hetta upp lödpadden och addera aldrig så lite tenn allt eftersom. Den tekniken att hantera lödarbetet i detta fallet visade sig vara mkt effektivt.

På det kan nämnas att det man INTE nämner i byggbeskrivningen är att vissa resistorer installeras stående. Man kan lätt luras att sitta och leta plats..som inte finns. Symbolen för en stående resistor är kort och gott en ring på kortet,och vilka som skall installeras så förstår man enkelt genom att studera bilderna i manualen.

I sin tur finns det ngr komponenter som avviker från vad som anges på kortet,vilket man är noga med att poängtera i manualen. På det märks att ngr småsaker är rena efterkonstruktioner då bla ett par mindre kondensatorer samt ett par resistorer skall installeras på "fel" sida kortet.

Image

Där har ni anledningen till att jag valde att limma dit de större kannorna. Jag kom mig alltså för att skruva fast kortet i vad som nu blir maskinens faceplate,och kommer göra detsamma med det lilla kortet till den separata glödmatningen.
Varför?
Ja,av flera orsaker faktiskt...men en av de är att på detta viset blir det mkt enkelt att vid behov skärma av själva U-Tracern med stålplåt. Samma med det lilla kortet för glöd..

Jag har idag hunnit med allt byggbeskrivningen ger för handen,med klartecken för varje praktiskt test,utom just själva sluttestet.
Men då jag tagit min tid att göra jobbet så förväntar jag mig inga direkta problem faktiskt,peppar peppar.

Man beskriver att "vem som helst" kan bygga en U-Tracer. Mm..kanske det. Jag svarar som så att man inte BÖR utan SKALL ha tidigare erfarenhet av lödning. Det krävs helt enkelt för att utfallet av arbetet skall hålla någon klass. Bortsett från det ÄR det mkt "paint by numbers",men det innebär också att man är beroende till stor grad av byggbeskrivningen. Mao,har man tex dyslexi..kanske man skall be om hjälp ärligt talat-sagt i all omsorg.

Annars e det mycket raka rör det här. Inte mer med det.

Nu har jag ju valt att installera 3st novaler och 3st oktaler till en början. Tanken med det är självklart att kunna testa de vanligast förekommande rören rakt av slagträt. De "saver" socklar jag beställt från Asien kommer väl ta en liten stund innan de dyker upp förutsätter jag...vilket gör mig detsamma för närvarande,handen på hjärtat.

Nu skall jag iaf ta till att installera det hela i lådan samt ge lådan den finish den förtjänar. Tanken är att det hela skall ge ett komplett intryck när det väl är färdigt.

...to be continued.... :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


09 Feb 2017, 21:24
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: U-Tracer 3+
Image

Då kör vi väl då! Den där racing brytaren skall kompletteras med en vävd liten bit där det står "Remove before flight". :mrgreen: Skall bara borra hål i den röda klaffen....
Oktaler på plats. Jajamen.

Image

Japp. Det får balla ur nu. En milt sagt överarbetad furulåda från Jula va... Det vi har här är ett stycke gasfjäder till köksluckor. Finns på Specialbeslag här i Gbg för 119:-
Smidigt,och det hela funkar rent perverst bra.

Image

Mm. Stilstudie. Inte bara brytare utan även pilotlampa...jaha jaha...

Image

Å nu kanske man börjar ta till sig vart det hela barkar hän. Digital voltmeter no less,och både den och potten som brytaren hör till stand alone glödspänningssystemet.

Image

Den potten styr alltså utspänningen från PWM kortet för glöd. Eg ganska simpla grejer..

Image

Plattan är alltså i 2mm anodiserad aluminium. Anodisering gör aluminium MYCKET starkare och tåligare men..det ÄR det till trots bara 2mm tjockt. Så..
Har svarv,kan själv. Så stolpen i mitten där är 18.01mm i diameter och tillverkad av 7075T651...mest för att jag kan :lol: . Skall kompletteras med ngr bitar kvartslist halvvägs ut på plattans långsidor för att öka stabiliteten. Men ärligt sagt,redan som det är så räcker det.

Själva U-Tracern har jag kört iaf och där är inte mycket att addera. Så..nu skall där till kablage med div ferriter osv...blir nog väl.

Själva Jula lådan har nu demonterats helt och fått bets "på riktigt". Skall hasa av det imorgon innan klarlack. Blir nog bra det med tids nog.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


10 Feb 2017, 21:52
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: U-Tracer 3+
Ok vänner...we´re closin´ up...that simple.

Image

Mm. Trafon till den separata glödmatningen. Tror det är vist. Glättningen består av 10 000uF. Lyten både mekaniskt låst mot lådan och limmad.

Image

Hm. Jag testade först med klarlack,invändigt,men tycker uppriktigt glansen blev för mkt för ett...verktyg. Så det som glänser i bilden e bänkolja. Mao kommer det bli mattare i samband med att det härdar och jag hoppas vi kommit dithän im att jag kan ge mig på det med lite stålull alt scotchbrite.

Image

Japp. Så e re. Vippan fick en i nylonväv som säger..."Remove before flight" :mrgreen:

Image

Mm. I lådans kortsida kommer jag addera ett gäng gummitassar. Varför? Mkt enkelt,för att man med enkelhet skall kunna förvara maskinen som en "bok". Dvs stående på högkant.
Vidare ser man i denna bilden lite vart det barkar hän vad avser finish. (Edit. Fö. Askfatat,ja...jag röker begränsat med cigariller numer,är en kolv ifrån en DTM Merca som fått smakat på svarven en stund.... :twisted: )

Image

Elsäkerhet var det ja. Givetvis kommer skyddsjord att dras,det e en femma. Men som ni ser jag har spikat igen de gamla "lyfthålen" med galler. Maskin har numer ett bärhandtag iaf liksom..

Kollade det med PWM enheten uppkopplat mot trafon idag och..svinbra enkelt summerat. Skall byta en e-lyt på kortet mot högre spänningstålighet,that´s it. Nu har jag spann ifrån 2,5VDC till 48VDC..inte mkt mer med det...

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


Last edited by Racing on 11 Feb 2017, 23:26, edited 1 time in total.



11 Feb 2017, 21:26
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: U-Tracer 3+
Kan bara beundra bygget!

Det lär ha kommit några rör till dig som du kan ta upp kurvor och jämföra våra resultat.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


11 Feb 2017, 22:51
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: U-Tracer 3+
Tack Hr Håkansson.

Men vet du vad? När jag sitter å kikar på bilderna,den sista... Excenterlås? Hm...Racing. Racing e ett Dzus lås. Får nog fan fixa det på sikt tror jag. :mrgreen:

Image

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


11 Feb 2017, 23:18
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: U-Tracer 3+
Snyggt!
Ett tips: Om du har plats under aluplåten hade jag nog skurit upp en bit för att bygga in en "korg" där du kan ha dina savers/adapter, så du slipper ha de utanför lådan. Borde vara enkelt att fixa så länge du har plats kvar under plattan.


12 Feb 2017, 14:17
Profile

Joined: 01 Sep 2003, 11:12
Posts: 904
Location:
Post Re: U-Tracer 3+
Borde tagit en bild på en del av det jag gluttade på igår.
Allt från bilradion från "Christine" filmen till en bärgningsbil och det sista.......

Lite cockpitpaneler från ett stridsflygplan.
Fanns apsnygga lösningar på switchar och riktigt fräna indikatorlampor i formen av ord......gissa vilka.....

_________________
http://www.myspace.com/urangbg
http://www.myspace.com/thetrussrods
Image


12 Feb 2017, 19:29
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: U-Tracer 3+
:lol: :lol:
Så e re Ola!

Image

Utan tvekan e nu bygget inne på sin sluttamp,men dessvärre är inte allt väl i Edens lustgård.. Hur som helst,det där är då vad som sitter installerat inunder på faceplaten.
Ferriter har jag varit frikostig med,enl rekommendation.

Image

Jomen. Det adderades en säkring till. Innebär att vi nu har nätsäkring,vi har en för matningen av själva U-Tracern och vi har en för matningen av glödspänning.

Så långt allt väl.

Mitt dilemma fn ligger i att allt funkar...tills jag skall testa boost controller funktionerna. Ger ingen reaktion som helst...å det e liksom inte helt bra.
Skall gå över det med com portar mm imorgon tänkte jag,och då även testa den USB dongel jag skaffat. Jag har en magkänsla av att detta ligger i coms...
När jag gör testerna enl instruktionerna funkar allt som det skall fram till det med att jag skall mäta ökande DC spänningar över den lyt som försörjer HT.
Vad vidare är så lyser dioden för HT konstant. Något är märkligt här..
Garanterat inga kortisar,så frågan är var detta ligger...

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


12 Feb 2017, 21:45
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: U-Tracer 3+
Du är alltså inne i kalibreringen med ett motstång mellan katod och anod ? Inget rör monterat ?

Funkar rs232 testen enligt sidan 23 ( part 5 micro-conreoller testing) ?

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


12 Feb 2017, 22:11
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: U-Tracer 3+
Mnja.
Alla de bitarna är passerade. Det testet jag inte får till är sidan 44 i manualen. Alla de andra testerna är kosher.
Funderar på om det kan ligga i den datorn jag använder. Skall kolla det imorgon tänkte jag så RS porten inte är vikt för ngn annan uppgift (burken ifråga är helt ny för mig,fick den av gammal vän och har INTE kontrollerat ngt av det jag berör innan. Bara öppnat den,lagt in mjukvaran och kört.)

Mao,ping går bra. Vsup är med och justerbart. Vbias detsamma. Glödkretsen kollad och fungerar enl spec, Skärmgallerutgångarna visar 124 i matrixet osv. All systems go helt enkelt men det skiter sig när jag ber den hantera boost.

Då försöker den det som allra kortast innan där sker en timout. "No echo"...osv...

Kollade nu ikväll och jag har tydligen RS utgång även på den stationära i verkstan. I sin tur handlat dongel/konverter mellan RS och USB med. Skall se om jag inte kan rota ordning i detta...

Själva PCB´n är med mig hem ikväll. Mest för att jmfr komponent för komponent mot färgfoton. Såvitt jag vet är allt installerat enl spec,men..man är ju bara mänsklig. Därav dubbekoll.
Det jag kollat hittills är trissor,FETs,kackerlackor osv och alla de bitarna sitter korrekt-ur alla perspektiv.

När jag pingar den så funkar det 1a ggn. Om jag efter det ber den om ngt annat för att pinga igen så skiter det sig.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


12 Feb 2017, 23:11
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: U-Tracer 3+
Det låter som om den har problem. Jag tror inte att det har med datorn att göra, går det
att "pinga" en gång så är det ok.

Är det lika illa om du kopplar loss utgångarna som går till röret ?

Jag blåste en uTracer , jag kom ingenstans så jag skickade den till holland, en av ad omvandlarna
hade åkt. Så jag köpte en till ( fast den är bara påbörjad) men vill ha en reserv.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


12 Feb 2017, 23:59
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: U-Tracer 3+
RS232 kan vara lurigt. Kolla så att du har rätt specad port och kabel - det finns ett par olika varianter. En "fullbestyckad" 25-polig, en dito 9-polig..med alla 9 pinnarna i porten tilldelade specifika signaler - och en snikvariant som mest använder TX/RX och jord...de olika handskakningarna har sparats in. Vad vill programvaran ha? Full RS232? Låna en RS232-testare och se vad som händer.

http://airborn.com.au/serial/rs232.html


13 Feb 2017, 00:29
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: U-Tracer 3+
Jahapp mina herrar.
Förefaller som en lapsus. Stämt av med den gode Ronald,snacka om backup fö,och jag har missat två resistorer. Återkommer med,förhoppningsvis,glädjande besked ikväll.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


13 Feb 2017, 12:56
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 48 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.