View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Apr 2024, 01:19



Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page Previous  1, 2
U-Tracer 3+ 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: U-Tracer 3+
NO DANGER ON THE ROOF! :lol: :lol:
Visst fan var det avsaknaden av de två resistorerna som var dilemmat,så med det sagt är hela lortet nu uppe å lullar å går..och är kalibrerat enl alla konstens regler.

Image

Här körs ett gammalt EL-84.

Nu blir det till att sätta sig med manualen till eländet och lära...skolbänksdags.

Image

När jag nu var i farten så vänder jag de två LED´s om som anger ifall maskinen går...och om HT är aktivt. Skall förses med plastsarg enl normal standard. Ganska käckt ändå att ha de där två LED´sen genom faceplaten. Då VET man liksom vad som är i görningen.

Några småsaker skall till nu. Skall addera ett par on/on switchar till triod socklarna bla. Locket skall få sig en vända bänkolja till och sedan skall det hela "poleras av" med stålull.

Kortsidan nertill har fått sig 4 gummitassar...så nu kan man ställa ifrån sig den i en hylla.. Väntar på att Martin skall komma med de två skyltarna med "U-Tracer" utskuret med lasern. Nah. Blir bra det här :idea: :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


13 Feb 2017, 21:27
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1430
Location: göteborg
Post Re: U-Tracer 3+
Skicka gärna ett par foton till ronald, han har en blog där han visar konstverken

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


13 Feb 2017, 23:52
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: U-Tracer 3+
Han är allt informerad sedan tidigare.
Till den punkten att denna posten e länkad därifrån. :D

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


14 Feb 2017, 00:57
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: U-Tracer 3+
Image

Har ju sparat en del rör,inte bara ovanliga och dyra utan även kompletta satser EL-34 som 6L6 under årens lopp. Att nu kunna få svart på vitt vad som är vad och vart är ju helt obetalbart.
Min RPG-70 i all ära men med U-Tracern blir ju det hela löjligt enkelt.

Bingen ovan är sådan som är kortis i..(testat i RPG´n) och sådant som mäter under 90%,och det är bara en liten liten del av alla rör som ligger i drivor.
Inser att mkt kommer att kastas av det,men..jag får klara och raka besked vilket gör mig mycket mycket nöjd...

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


16 Feb 2017, 00:38
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: U-Tracer 3+
kastar du rör som mäter under 90% ??? :shock: i en avo så accepteras rör som ok inom grönt ner till ca 60%

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


16 Feb 2017, 17:36
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: U-Tracer 3+
Japp.
Noll intresse i det med mindre.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


16 Feb 2017, 21:07
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: U-Tracer 3+
Image

Här körs "lite" EL-84´or. Som ni ser får man alltså ut div funktioner/egenskaper i ren graf form om man vill.

Image

På det kan man göra sk "quick tests". Enkelt summerat använder man då U-Tracern som rörtestare. I kontrast till rörprovare-om ni fattar vad jag menar.

Image

Här ett TAD samt ett Ruby som fått sina procentvärden samt gm på klisterlapp.

På det har adapterna kommit. Ett helt lass rent av. Givetvis missade då kineserna "locken" till oktalerna,men ärligt sagt skit sak samma... Jag har nu iaf fundamenten att kunna lappa ihop i princip vad som helst vad avser socklar,pinouts mm. Får väl leka lite med svarven med här och var antar jag. Blir väl.
Tanken är ju att man via dessa "saver sockets" i princip skall kunna klippa och klistra ur som helst.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


18 Feb 2017, 18:24
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: U-Tracer 3+
83% av vad? % är ju ingen fysisk egenskap/storhet.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


19 Feb 2017, 01:22
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: U-Tracer 3+
Sry.
Anodström

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


19 Feb 2017, 11:57
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: U-Tracer 3+
Image

Adapters var det ja. Som det visar sig behöver de göras ganska stadiga. Provade att sätta ihop en lite på lösen,i detta fallet för att kunna köra EL-36´or (MAX Forty förstärkare mm),men...det trillade i delar snart nog.
Ergo sum..

Image

...så e re djävligt gött med egen svarv. Mysslade till en "omformare" för att möta två olika dimensioner i lite plast. I detta fallet för att kunna köra EL-12 vs en vanlig oktal sockel,å se det visade sig vara en mer genomtänkt idé.
Ni som varit med en stund vet att jag inte har något som helst emot att använda limmer och kompositer i allmänhet. Mycket riktigt då så är den grå passbiten svarvad med i princip H7/h7 passning och satt på plats med vanligt cyano/snabblim. Funkar klockrent,sitter som berget.
I andra änden i sin tur så vart sockeln lite annorlunda i det att den alltså inte har en "hel" omkrets att sätta i...varför jag bara borrade 2.4mm och gängade M3. Så långt med en vanlig stjärnskruv men det kommer av rent estetiska skäl ersättas med en insex stoppvariant.
Iom det blir adapter sockeln också öppningsbar och därmed möjlig att ge invändig service eller förändringar vid behov.
EL-12 flaskan som provades i sin tur,det hela fungerade fullkomligt som tänkt och vad vidare är utsattes adaptern för ganska hårda tag och det hela vek sig inte ens en fraktion av en millimeter.

Next up blir nu två adapters för magnoval så det kan köras EL-503 respektive EL-504. På det blir det för gamla Europeiska brunnsocklar så jag kan köra EL-51 bla...och sedan samma typ av sockel som EL-12 använder,bara denna ggn för EF-12.

Vill påstå att detta sättet att hantera det hela dels ger stor frihet kring vad man vill testa...och på det ett samlat intryck,man håller sig så att säga i den fåran det innebär med rörsocklar och inget annat.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


19 Feb 2017, 23:06
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: U-Tracer 3+
Racing wrote:
Sry.
Anodström

Hänger inte med. Ström mäts i Ampere, miliampere osv. Så 83% av anodström, vad är då 100%?
Något har blivit förlorat i översättningen.

Adaptrar: ser bra ut. har du 7591 och Magnovaler med på listan?

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


19 Feb 2017, 23:38
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: U-Tracer 3+
83% av angiven anodström enl datablad vad avser referensdata vid angivna spänningar.
Men primärt är siffrorna till för mitt bruk i sammanhanget.

Ja.
7591 och magnovaler är som sagt med på listan. Vill kunna köra såväl EL-503 som EL-504. Vill du sen ha till tex EL-509 osv är det minsta problemet.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


20 Feb 2017, 01:20
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: U-Tracer 3+
själv matchar jag rören efter 3 egenskaper IA= mA anod........./ branthet = gm mA/v.............. och IS = mA skärmgaller


sorterar de inom 1mA på IA...... och inom 0,6mA på IS....... gm = sånär som 100% matchning

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


20 Feb 2017, 11:57
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: U-Tracer 3+
Image

Det här var ju lite..annorlunda. Eller..ja...svårt.
Det där är ett EL-51. Inte direkt världens billigaste flaska kan man säga och jag har 3st. Nu är det så att de datablad jag hittat specat de vid 500 volt när man testar.
Vet inte ens om det finns rörtestare som går att få ur det? Gör det?

Jaja. Hur som. Gjorde ett antal rimliga antaganden vad avser värden baserat i det som finns att utläsa vid 500 volt,U-Tracern löser ju 400 volt iaf,och vad det verkar är alla tre riktigt solida :D

Jaja. Bortsett från det finns det nu adapters till 7591/7355...till EL-36....till EL-503...och la av för dan innan jag hann göra den för EL-504.
Smidigt det här får jag säga! :D

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


21 Feb 2017, 01:27
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: U-Tracer 3+
VacuumVoodoo wrote:
Racing wrote:
Sry.
Anodström

Hänger inte med. Ström mäts i Ampere, miliampere osv. Så 83% av anodström, vad är då 100%?
Något har blivit förlorat i översättningen.


Enligt min avo rördatabok så är 48mA angivet som Ia. Antar att det skulle motsvara 100%....22mA skulle då enligt uTracer vara 50% skulle jag tro.


Hur noga behöver man matcha rör egentligen? I en rörförstärkare brukar det ju förekomma rätt så stora toleranser. Därför tänker jag att det borde gå bra att köra rör som mäter 48 respektive 46mA som "matchat par"?

Zven: Känns som din matchning av rören är brutalt matchad. :)


25 Feb 2017, 02:27
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: U-Tracer 3+
48mA för ett EL-84?
Ja.
Så?
Förstår nog inte riktigt?

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


25 Feb 2017, 02:47
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: U-Tracer 3+
Quote:

Enligt min avo rördatabok så är 48mA angivet som Ia. Antar att det skulle motsvara 100%....22mA skulle då enligt uTracer vara 50% skulle jag tro.


Hur noga behöver man matcha rör egentligen? I en rörförstärkare brukar det ju förekomma rätt så stora toleranser. Därför tänker jag att det borde gå bra att köra rör som mäter 48 respektive 46mA som "matchat par"?

Zven: Känns som din matchning av rören är brutalt matchad. :)


Tja eftersom jag kan matcha de så, så gör jag det :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

men faktum på slutrör som är inom 5 mA på ex ett EL34 = "Matchad :lol: " hellre anod ström matchat än gM/ transconductans för att slippa brum i onödan

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


26 Feb 2017, 03:21
Profile WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1430
Location: göteborg
Post Re: U-Tracer 3+
speed wrote:

Enligt min avo rördatabok så är 48mA angivet som Ia. Antar att det skulle motsvara 100%....22mA skulle då enligt uTracer vara 50% skulle jag tro.


Hur noga behöver man matcha rör egentligen? I en rörförstärkare brukar det ju förekomma rätt så stora toleranser. Därför tänker jag att det borde gå bra att köra rör som mäter 48 respektive 46mA som "matchat par"?

Zven: Känns som din matchning av rören är brutalt matchad. :)


Jag matchar inom 1mA och 5% Gm
Funkar rätt bra då jag köper 50 och 100 kvantiteter så det blir inte så många över efter matchning, och dessa används
vid nästa inköp.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


26 Feb 2017, 08:50
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 48 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 42 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.