View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 10:21



Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Dynacord eminent problem... 
Author Message

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Dynacord eminent problem...
Hej!

Har en gammal dynacord som inte funkar som den ska...Avsaknad av uteffekt var första symptom så jag bytte ut alla kondingar.
Tanken är att den ska hållas i original så mycket som möjligt efter att jag fått i ordning den...men vi har ett kvarstående problem.

Den brummar...och den gör de på ett sätt jag inte är van vid.
Jag misstänker jordströmmar. Har ställt bias ca 50% (kallt) och när jag drar upp volymen på kanalen så skenar strömförbrukningen(100 ma) och schabraket brummar ordentligt.

Har kollat att banorna är hela på PCB, testar med rör som jag vet är OK men det är fortfarande samma fel. Alla motstånd är inom spec.

Har bytt den tunna tråden som sammankopplar jordplanen på PCB till grövre utan resultat.

Några tips på vad som kan orsaka detta? Att det strömen rusar vid volympådrag?


22 Jan 2017, 19:29
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Dynacord eminent problem...
En rätt vanlig grej är ju DC-läckage in på slutrörens galler. Då pajar arbetspunkterna för slutrören och dom kan rusa. Har du kollat så att kopplings/signalkondingarna mellan stegen och in till slutsteget inte läcker DC?


22 Jan 2017, 19:55
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Dynacord eminent problem...
Har inte kollat detta men har bytt dessa två kopplingskondingar mot nya mallory så jag antar de inte läcker. Övriga kondingar är också bytta till nya.


22 Jan 2017, 20:42
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Dynacord eminent problem...
Kan även vara så att dina slutrör inte "gillar läget" .
Dessa gammal dynacord puschar sina EL34:or rätt hårt med 510K som bias grind läckor och 100 ohm SGM.
Spec för bias grind motstånd är ju 100K egentligen även om Fender mm kör med 220K, så är 510K rätt häftigt.
Personligen på dessa brukar jag ändra till 220K GLM och 1K SGM för lite lugnare arbetsförhållande för EL34:orna.
Men det behöver ju inte vara det som spökar utan något helt annat med.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


22 Jan 2017, 21:34
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Dynacord eminent problem...
Om du drar upp volymen och det börjar brumma, så får jag tanken att det är utan insignal. Volymkontrollen kan väl tänkas sitta före PI och därmed inte direkt kunna påverka arbetspunkten för slurören, men om det finns en självsvängning som är ohörbar, kan det ju bli så att slutsteget arbetar hårt utan att det "hörs". Har du möjlighet att mäta signalspänning (AC) med oscilloskop eller liknande är det ju i alla fall möjligt att utesluta såna störningar.


22 Jan 2017, 22:18
Profile WWW

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Dynacord eminent problem...
Ja det brummar utan signal också. Inte så överdrivet i högtalaren men själva förstärkaren liksom nästan börjar vibrera.
Volymkontrollerna sitter innan PI. Har testat två kanaler (de för instrument) och de beter sig likadant.

Var ska jag leta efter självsvängning? vid g1 på slutrören?


22 Jan 2017, 22:45
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Dynacord eminent problem...
Såhär illa ser det ut vid anoderna på slutrören....Vad kan man läsa ur detta?
Attachment:
DSC_0628.JPG
DSC_0628.JPG [ 126.33 KiB | Viewed 11008 times ]


22 Jan 2017, 23:34
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Dynacord eminent problem...
Jag skrev under tiden som du laddade upp bilden.
Jo, den visar brumsignal, men jag kan inte bedöma vilken nivå du har inställd på oscilloscopet.
Kolla signalerna på EL34-ornas styrgaller för att se vad som finns där, dels vilken negativ spänning, eller om det finns någon AC där.
Det finns en diod som likriktar en spänning från trafon samt två elektrolytkondingar som filtrerar den negativa spänningen.
Om någon av dessa är dåliga så kan det brumma samtidigt som den negativa spänningen blir för låg.
(Jag har tittat lite på ett Dynacord Eminent II schema). Hoppas det är rätt schema.
En annan sak du kan kolla är att plocka av ECC81 som sitter precis före slutsteget för att kolla om brummet kommer från något försteg.

EDIT
Bilden borttagen p.g.a. felaktigt schema.

_________________
- Ingvar -


Last edited by Musikanten on 23 Jan 2017, 11:08, edited 1 time in total.



22 Jan 2017, 23:55
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Dynacord eminent problem...
Det är inte rätt schema.

Eftersom jag inte kan ladda upp större fil får jag inte bra upplösning på schema.
Korrekt schema med bra upplösning finns här: http://www.nodevice.com/manual/eminent/get125397.html
Upplösningen borde funka om man laddar ner bilden.

Ska mäta lite med skåpet idag också och kolla om brummet är densamma när jag rycker rör.
Ska tilläggas att jag bytt ut de två selenlikriktarna mot vanliga kisel och lytarna är bytta.
Gjorde en slarver och koppla dioden med fel polaritet med följd av att ena lyten i biaskretsen explodera. Bytte ut båda lytar och vände rätt på dioden och har nu negativ förspänning som normalt. Kan inte tänka mig att något annat tog skada i detta förutom rören....och de har jag bytt och testar ju nu med friska rör.


23 Jan 2017, 09:47
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: Dynacord eminent problem...
Vilken version av Eminent är det fråga om?

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


23 Jan 2017, 11:14
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Dynacord eminent problem...
OK.
Jag har nu tagit bort bilden då schemat var från en annan modell. Men funktionen är i stort sett det samma.

_________________
- Ingvar -


23 Jan 2017, 11:14
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Dynacord eminent problem...
Det är den gamla modellen, 125/225 schemat.
Har kollat nu och jag har störningar redan från första steget är anod. Verkar vara brum som jag ser på skåpet.
Därför är min gissning att det är jordrelaterat fel.

Har bytt ut g2 motstånden mot 1K 5w samt grid läckor mot 220K. Ingen skillnad.
Felet är nog ett brum som förstärks når jag vrider på volymen och det får rören att skena.
Ska tilläggas att det fortfarande saknas uteffekt.

Jag har gott om negativ förspänning så biaskretsen funkar fint.


23 Jan 2017, 11:36
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Dynacord eminent problem...
Lite bilder på vad som finns vid galler till slutrören. Detta är uppmätt utan slutrören i. Ingångarna är kortslutna till jord för att eliminera störningar.

Attachment:
DSC_0643.JPG
DSC_0643.JPG [ 139.83 KiB | Viewed 10949 times ]


När man skruvar upp volymen på en kanal
Attachment:
DSC_0644.JPG
DSC_0644.JPG [ 147.49 KiB | Viewed 10949 times ]
:

När man skruvar upp ytterligare en kanal:
Attachment:
DSC_0645.JPG
DSC_0645.JPG [ 145.67 KiB | Viewed 10949 times ]



Någon som blir klok? Vad kan den där "peaken" vara för något?


23 Jan 2017, 13:58
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Dynacord eminent problem...
Det låter inte helt lättutklarat... Men jag skulle föreslå att man går igenom spänningar etc från grunden. Alltså börja med endast likriktarröret, mät upp alla spänningar runt slutrören (glöd, anod, bias). Om det ser OK ut, sätt i slutrören. Mät därefter rörens alla spänningar och sök ev signal på utgången. Finns signal (vilket det inte borde göra), sätt oscilloskopet på styrgallren, dubbelkolla bias och om det finns nåt oväntat AC-skräp. Mät upp rippelspänningen. Det du nämner om att hela stärkaren "brummar" skulle kunna vara att halva likriktarröret lagt av (då blir det envågslikriktning och PT brukar låta illa av sånt). Om allt verkar OK, så skulle det kanske vara idé att sätta i PI-röret och lägga på en känd signal på dess ingång - den bör då kunna höras och man kan titta lite på kurvformer för att se att det ser bra ut. Sätt i rör efterhand "bakifrån" och kolla om/när brumstörningen uppstår. Det är lite "enfaldig" felsökning, men kan vara ett sätt att komma nånvart ändå.


23 Jan 2017, 15:56
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Dynacord eminent problem...
Av scopets dime/div att döma så är peakarna 100Hz eller bra nära (10-12ms). Hur höga är topparna? SVårt att avgöra på scopet, resp vi vet inte vad du har för prober.


23 Jan 2017, 16:18
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Dynacord eminent problem...
Jag har faktiskt inte kollat likriktarröret då jag hade gott om spänning...Ska kolla detta imorgon och testa med ett annat.

Angående värde på peaken så kommer jag inte ihåg och det går inte avgöra på bilderna då det är kanal B som är visas och är anslutet.
Kan fixa nya mätningar imorgon.

Tack för tipsen lampuradio. Ska gå dessa steg ifall byte av likritarröret inte hjälper. Kanske borde sätta kisel där istället ändå och se vad jag får för spänningar på 250V-tappen.


23 Jan 2017, 23:06
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Dynacord eminent problem...
Jag bytte Likriktarröret mot en diodpuck och resultatet nu ät att den smäller säkringar. Först körde jag upp den långsamt i vridtrafo och då gick 0.3A efter likriktaren.
Bytte säkring och slog på maskin rätt av och då gick säkring på primären. Denna var på 2A, men enligt schemat ska där sitta 1A?

Några idéer?


24 Jan 2017, 12:35
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Dynacord eminent problem...
Du måste ha kopplat fel.
Tag bort dioderna och kör med likriktarröret som vanligt och mät sedan vilka spänningar som finns.

_________________
- Ingvar -


24 Jan 2017, 13:01
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Dynacord eminent problem...
Jo, bort med dioderna till att börja med. Koppla sedan in utan några rör alls i (inte likr. heller) och mät alla sekundärspänningar, dvs inklusive att båda halvorna av anodspänningslindningen levererar. Sedan, om allt är OK, ersätt likriktarröret med två dioder som har katoderna mot filterkondingen, precis som likriktarrörets delar är kopplade. Prova sedan att "mjukstarta" upp till nominell matningsspänning. Om inga säkringar går, mät upp B+. Slå sedan av och verifiera att B+ inte bara försvinner blixtsnabbt, utan att det följer en rimlig urladdningskurva. Om inte, kolla filterkondingarna.


24 Jan 2017, 13:24
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Dynacord eminent problem...
+1.
Ett GZ-34,vilket är vad som skall sitta där,är bra grejer. Låt det sitta. Ifall det gör att du känner dig osäker installera AC trådarna till lödöron som INTE används och dra sedan en vanlig 1N4007 ifrån den punkten till öra 4 samt 6.

Dra tex ena AC tåten till pol 3 och den andra till pol 5. Installera sedan en diod,enl ovan,mellan pol 3 och 4 samt mellan pol 5 och 6. Ringen på dioden mot pol 4 och 6 respektive.
Brygga är inte att använda då PT´n använder centertapp,iom att maskinen är rörlikriktad.

För att sedan vara HELT på säkra sidan addera två säkringshållare. En för resp AC tåt. 200mA styck är rejält,men dessa säkringars uppgift är å andra sidan att i första hand skydda PT´n vid direkt kortis.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


24 Jan 2017, 21:47
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Dynacord eminent problem...
Att den blåste säkringar berodde på att jag bytte elektrolyten mot en annan som jag trodde var bra...Visade sig att ena sektionen var kass. Bytte tillbaka till det ett friskt 47+47 uF och den sluta skjuta säkringar.

Har ca 700VAC mot likriktarröret. Ska installera säkerhetsdioder som du nämner Jesper när jag får koll på vad som är felet.
Körde med dioder nu och skruva sakta upp spänningen och har ca 430 VDC på g2 och anod på slutrören, samt -40VDC på styrgaller.

Trots att jag endast har slutrören i så har jag något skit på gallret som jag inte kan förstå...det enda jag tänker som spökar är jordfel.
Tog en liten snutt på hur det ser ut på g1 med scope. Time inställd på 5ms/div samt 5mV/div. Kör med prob som inte är attenuerad vid inspelningen.
https://www.youtube.com/watch?v=oXdwU3fw_zw

Märkte nu även att det gnistrade till lite, även om det var pyttelite, när jag anslöt jordklämman från scope till chassi på dynan...något är galet med jord?


25 Jan 2017, 00:03
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Dynacord eminent problem...
När du har en maskin med centertapp mäter du alltid mellan tapp och jord.
Mao har du någonstans kring 350VAC mellan tapp och jord.
Primärt mäter du så för din egen säkerhet. Är långt ifrån alla prober som är säkra vid de spänningarna du nämner.

Är skyddsjord installerat på maskinen och är dess anslutning frisk?
Är centertappens anslutning frisk?

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


Last edited by Racing on 25 Jan 2017, 09:53, edited 1 time in total.



25 Jan 2017, 09:50
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Dynacord eminent problem...
Jordfel:
Kontrollera att CT är väl inlödd till jord. Mät sedan från den punkten till strategiska jordpunkter i bygget med en mätare inställd för låg resistans (typ X1 Ohm). Säkerställ att glödlindningen är jordad, ev via ett balansmotstånd. Jordanslutningen på filterkondingar är också bra att dubbelkolla.

Oönskad signal:
Se till att det finns last på OT sekundär (motstånd eller en högtalare). Spänningssätt apparaten, mät på styrgalleranslutningarna till slutrören fast utan att några rör är isatta. Endast en jämn DC-nivå (bias) bör kunna ses på skåpet. Sätt sedan i rören och se om det blir skillnad på signalen. Om det uppstår AC-skräp, mät även på utgången - finns en signal där också?

Personligen skulle jag nog se till, att förstärkaren (mätobjektet) inte har skyddsjord i det här läget. Beroende på en massa saker kan man få jordloopar som påverkar mätresultatet (beror bl.a på saker som jag inte har identifierat, men som rent praktiskt kan ge lite udda resultat). För säkerhets skull kan man ju "megga" nätanslutningen i mätobjektet, så att det inte finns nåt läckage mellan inkommande 230 och chassiet.


25 Jan 2017, 09:51
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Dynacord eminent problem...
Fö.
Nu har inte det med ditt problem att göra men när du gräver i gamla apparater så efterdra alltid skruven som håller ihop trafona. Båda trafona.
Är inte ovanligt att de släppt i moment över åren. I en Dyna var medveten om att de oftast använder dubbel mutter. En för att dra ihop lamellpaketen och sedan en för att fästa i chassit.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


25 Jan 2017, 10:05
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Dynacord eminent problem...
Vill bara börja med att säga tack för alla goda tips hitintills! Är oerhört tacksam för att ni tar er tiden att hjälpa till. Det är väldigt lärorikt och jag hoppas jag kommer lära mig massa nytt på vägen.

Har dragit åt transformatorerna. Det gick att dra åt en del.

350VAC mellan tapp och jord stämmer. Finns skyddsjord men jag testar den isolerat just nu med vridtrafo.
När ni säger centertapp, menar ni då tappen på sekundärsidan mellan anodspänningstapparna? Den anslutningen är frisk och går ner till jord på kretskortet.

Finns ju även en CT som kommer från primären (?) som går till elektrolyten och vidare till chassi mellan slutrören... Har provat att tvätta chassipunkten och löda om där.

Jordfel:
Tänkte göra som du föreslog men undrar vilken punkt som år centertappen som ni talar om. Sen undrar jag vilka värden man ska förvänta sig? Ska jag mäta från denna punkt till diverse punkter som glödens jord, elektrolyternas jord, signalen jord etc?

Oönskad signal:
Utan slutrör har jag fortfarande skit på gallret (ca 5mV 2ms toppar som dippar varannan sekund)
På OT sekundären finns lite skit, 1mV ungefär.

Med slutrör i så är det ungefär samma historia fast ännu skitigare frekvenser på oscilloskopet. Styrkan är ungefär densamma. Trots att rören sitter i så är styrkan och utseendet på skitet samma som utan rör på sekundärsidan. Ingen förstärkning av den oönskade signalen uppstår alltså.

Är det inte riskabelt för stärkaren att megga den?


25 Jan 2017, 13:16
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Dynacord eminent problem...
Nä.
Nu e det inte helt rätt. Känner till de där trafona och nu...e det inte helt rätt.

Om du kikar på PT´ns sekundär HT så sitter det en kabel inlödd mellan de två tapparna för HT. Detta är HT´ns centertap och det är den ENDA sådana.
Den skall mkt riktigt dras lite varstans,bla då till kortets jord men INNAN det till e-lyt som tar första smäll. Därefter skall den rent galvaniskt dras till chassi,bland annat. De två slutrörens jord skall dras till ett lödöra mellan de och mkt riktigt leder det sedan ett tåt därifrån till e-lyten. E-lyten har man två tåtar på sin jordbricka.
Se även till att den jordbrickan SAMT dess motsvarande anlägg på dess kropp,är rena och har god galvanisk kontakt.

Den "nolla" som kommer ifrån primären leder bla till trafons kärna. Denna skall gå i chassi vid en lödpunkt på samma sida som centertappen ansluts-vid jordbrickan för elektrolyten.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


25 Jan 2017, 13:32
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Dynacord eminent problem...
Fö.
Preampens glöd har CT i form av en sk "humdinger". En liten trimpot. Denna återfinns normalt på kortet i en 1a varianten av en Eminent.

Ur PT´ns sekundär HT fö... Där går totalt 4 tåtar ur den lindningen. Bortsett från de tre jag nämnt har du även en utgång för bias spänning.
Om du gör som sägs ovan att du tar ut likriktaren och enbart mäter HT tapparna så ser du snart nog vad som är vad.

(Det förekommer varianter där HT´ns CT sitter där "nollan" sitter på andra. Var uppmärksam på detta. Isf får du "skeva" värden mellan den tapp som sitter emellan de två HT och resp sida av HT. Kolla då ifall du får samma AC spänning mellan tapp och det som KAN vara CT/ "nolla.)

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


25 Jan 2017, 13:34
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Dynacord eminent problem...
CT går raka vägen ner till kortet, där en bana leder den till mittben (jord) på trimpot för glödens balans för novalerna. Har en annan eminent som jag kolla på för att kolla vad som skiljer och den andra jag har som funkar fint är också dragen på samma vis.


25 Jan 2017, 14:47
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Dynacord eminent problem...
Den centertapp jag avsåg är anodlindningens CT; den är "nollpunkten".

Att megga är nog inte skadligt i normala fall. Man mäter med 500 V eller lite mer (beroende på utrustning) mellan primärlindningen (eller nätkontakten, i princip) och chassi. Jag tror att 2kV är nån form av grundkrav, så 500 V bör inte vara farligt. Meggern indikerar läckmotstånd från hundra Megohm eller så - det ska helst inte finnas nån läckström.

Det är uppenbarligen nåt skräp från biaskretsen. Dioder och filterkonting där OK?


25 Jan 2017, 15:31
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Dynacord eminent problem...
speed wrote:
CT går raka vägen ner till kortet, där en bana leder den till mittben (jord) på trimpot för glödens balans för novalerna. Har en annan eminent som jag kolla på för att kolla vad som skiljer och den andra jag har som funkar fint är också dragen på samma vis.


Mm. CT´n skall gå till elektrolyten som tar första smäll först. Inte till kortet. Gyllene regeln,Kirchoff å allt det där.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


26 Jan 2017, 03:13
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 57 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.