View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 03:14



Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Dynacord eminent problem... 
Author Message

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Dynacord eminent problem...
Jag har läst igenom tråden en extra gång. Det finns ett par kontrollpunkter som jag kan se, men det är lite lurigt. Hursom:

1. Motstånden till G2 på slutrören är specade till 100 ohm, om jag läser schemat rätt. Dessa motstånd är inte i första hand tänkta att påverka arbetspunkten, de är lite små för det, utan det är i många fall en åtgärd för att minska risken för s.k. parasitsvängningar i slutrören. När du nu har satt in tio gånger så stora motstånd, med en bra motivering iofs, börjar det nästan vara läge att ha en avkopplingskonding från G2 till jord - det blir en viss, om än liten, inverkan på signalhanteringen i rören annars.

2. Om det finns AC 100 Hz på slutrörens galler trots att biaskretsen är OK, så måste den komma nån annastans ifrån. Om det går att utesluta rippel (C35 a occh b är friska), så kanske det "helt enkelt" är fråga om att gå över alla angivna spänningar enl schema med nåt lämpligt mätinstrument. Steg två är att mata in en snygg signal från en tongenerator eller så, 400 - 1000 Hz på nån lämplig punkt och följa den steg för steg.

3. Som racing var inne på är det ju viktigt att centertappen (nollan) på anodlindningen är i samma elektriska punkt som minuspolen på första filterkondingen. Resistansmät från den punkt där CT är inkopplad till filterkondingarnas minuspoler och katodanslutningarna till slutrören och till den punkt där biaskretsen sitter ansluten (C31 och C32). Endast minimalt motstånd får finnas. Gäller ju alla jordpunkter, såklart, men man måste börja nånstans.

Komponentbeteckningar är från schemat som är länkat tidigare i tråden, hoppas det är relevant....


26 Jan 2017, 09:18
Profile WWW

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Dynacord eminent problem...
Quote:
Mm. CT´n skall gå till elektrolyten som tar första smäll först. Inte till kortet. Gyllene regeln,Kirchoff å allt det där.


Jorda enligt "regeln" skulle jag gärna lära mig mer om. I radiosammanhang verkar det funka att dra jord till dussintals chassipunkter men det är ju en annan femma med förstärkare.
Ger mig gärna in på detta efter att jag har fått bli kvitt med det ursprungliga problemet (så jag inte skapar fler problem innan jag fixat stärkaren)

Quote:
3. Som racing var inne på är det ju viktigt att centertappen (nollan) på anodlindningen är i samma elektriska punkt som minuspolen på första filterkondingen. Resistansmät från den punkt där CT är inkopplad till filterkondingarnas minuspoler och katodanslutningarna till slutrören och till den punkt där biaskretsen sitter ansluten (C31 och C32). Endast minimalt motstånd får finnas. Gäller ju alla jordpunkter, såklart, men man måste börja nånstans.

Komponentbeteckningar är från schemat som är länkat tidigare i tråden, hoppas det är relevant....


Komponentbeteckningarna är helt korrekta.
Har mätt från punkten där CT är kopplad och jag har 9 ohm resistans mellan CT-filter, CT-katod, CT-bias.
Det verkar vara helt ok?

Verkar hopplöst...Börjar fundera på om defekt PT eller OT kan orsaka dessa problem som den har?


26 Jan 2017, 15:25
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Dynacord eminent problem...
speed wrote:
Lite bilder på vad som finns vid galler till slutrören. Detta är uppmätt utan slutrören i. Ingångarna är kortslutna till jord för att eliminera störningar.

Attachment:
DSC_0643.JPG


När man skruvar upp volymen på en kanal
Attachment:
DSC_0644.JPG
:

När man skruvar upp ytterligare en kanal:
Attachment:
DSC_0645.JPG



Någon som blir klok? Vad kan den där "peaken" vara för något?


Om jag fattat rätt är detta signal på slutrören när resten av rören sitter i. Prova tvärtom, i med slutrören och bort med de andra. Mät på styrgallren och på utgången (ha en last ansluten).Styrgallren borde vara "rena", dvs endast bias, ingen AC. Prova att mata ett styrgaller med signal (om du har tillgång till nån form av signalgenerator), kolla att det "kommer ut nåt" på utgången. Prov av slutsteg + OT, kan man säga. Det räcker att mata signal till ett galler...Matar man bägge gallren med samma signal så släcks den ut och inget hörs. Om alt verkar hyfsat, sätt i PI, gör samma mätningar (styrgaller endast bias). Mata signal till PI ingång, kolla att det kommer ut OK. Tryck i rör ett efter ett bakifrån och se när det börjar dyka upp 100 Hz störning. Vågformen kan man jobba med senare, men det är ju bra om man kan fastställa varifrån den kommer.

Ren nyfiken fråga: Är indikatorröret aktivt och visar att det är signal på utgången? Kul grej!

Med tryckta kretsar finns ju alltid risken med överledningar mellan närliggande banor, pga sprickor med fukt eller ledande skräp, smuts som lagt sig på ytorna eller överslagsbanor i materialet. För att inte nämna spruckna lödningar... Borsta av med rödsprit på en liten pensel, kanske, på lödsidan. Löd om misstänkta punkter. Ge inte upp...


26 Jan 2017, 19:53
Profile WWW

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Dynacord eminent problem...
Quote:
Om jag fattat rätt är detta signal på slutrören när resten av rören sitter i. Prova tvärtom, i med slutrören och bort med de andra. Mät på styrgallren och på utgången (ha en last ansluten).Styrgallren borde vara "rena", dvs endast bias, ingen AC. Prova att mata ett styrgaller med signal (om du har tillgång till nån form av signalgenerator), kolla att det "kommer ut nåt" på utgången. Prov av slutsteg + OT, kan man säga. Det räcker att mata signal till ett galler...Matar man bägge gallren med samma signal så släcks den ut och inget hörs. Om alt verkar hyfsat, sätt i PI, gör samma mätningar (styrgaller endast bias). Mata signal till PI ingång, kolla att det kommer ut OK. Tryck i rör ett efter ett bakifrån och se när det börjar dyka upp 100 Hz störning. Vågformen kan man jobba med senare, men det är ju bra om man kan fastställa varifrån den kommer.

Ren nyfiken fråga: Är indikatorröret aktivt och visar att det är signal på utgången? Kul grej!

Med tryckta kretsar finns ju alltid risken med överledningar mellan närliggande banor, pga sprickor med fukt eller ledande skräp, smuts som lagt sig på ytorna eller överslagsbanor i materialet. För att inte nämna spruckna lödningar... Borsta av med rödsprit på en liten pensel, kanske, på lödsidan. Löd om misstänkta punkter. Ge inte upp...


Såhär såg det ut med endast slutrör i:
Attachment:
DSC_0682.JPG
DSC_0682.JPG [ 120.75 KiB | Viewed 8543 times ]


Skillnaden med att köra helt utan rör och endast slutrör är att det blir lite mer skit...
Är det (ska det vara?) skillnad i ljudstyrka primär och sekundär på OT? Om inte...är OT kass ifall ljud inte kommer ut på sekundären med samma ljudstyrka?
Kan man inte resistansmäta och komma fram till ifall OTn är frisk, som man gör med PT?

Ska ge mig på den imorgon med, så alla goda tips tas emot och testas i verkstan för att försöka få bukt på problemet.


26 Jan 2017, 22:01
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Dynacord eminent problem...
För att kolla en OT skulle jag, beroende på problemet och ambitionsnivån, göra följande:
1. Mäta resistansen i primärlindningen. I detta fall finns två anodanslutningar (A1 och A2 kan vi kalla dem) med en CT. Resistansen bör vara ungefär lika mellan A1 - CT och A2 - CT och dubbla värdet (ungefär) A1 - A2. Sedan mäter man resistans mellan en av anslutningarna (CT, A1eller A2) och någon (vilken som helst) på sekundären - där ska det vara oändligt på en ohmmeter, dvs "avbrott", samt att man mäter att hela sekundärlindningen hänger ihop. Är man ambitiös meggar man mellan lindningarna. Sen kollar man att ingen lindning har kontakt med kärnan/höljet (meggar om man har möjlighet).

2. Nästa koll man kan göra, är att trycka in en känd, låg växelspänning på sekundären (typ 6,3 V från nåt spänningsaggeregat på 16 Ohmsuttaget) och mäta spänningarna på primären. Då får man kvitto på att trafon "funkar". Spänningarna i de två halvorna av primärlindningen (A1 - CT - A2) ska vara lika.

Men det är osannolikt att OT kan skapa din felsituation. Om det är "skit" på styrgalleranslutningen till slutrören, fast inga rör sitter i, så måste det finnas nåt fel i spänningsaggregatet. Koppla upp så du ser "skiten" på styrgallren, utan rör i. Dra ur likriktarröret - blir det skillnad?

Vad gäller primär och sekundär på en OT så är det ju så, att signalspänningen på primärsidan är flera hundra Volt, medan den är typ en trettiondedel (MYCKET höftat här!) på sekundären - fast vid en helt annan impedans (10.000 ohm till 8 ohm... typ...). Så "nivån" är ju drastiskt olika. Jag skulle inte bry mig om att mäta på primären alls, det är farligt och om inte trafon är rökt så kan man lika gärna titta på sekundärsidan för att se signalen, bara man kommer ihåg att det bör vara en last inkopplad och att man ser bara en bråkdel av signalspänningen som finns på primären.

I detta fall, om jag inte missat nåt (kan hända...), finns det tydligen AC på biasmatningen även om inga rör är isatta, dvs det måste rimligen vara nån läcka mellan AC drivspänning och endera biaskretsen ELLER anodkretsen för PI-steget (det är ju via kopplingskondingar anslutet till slutrörens G1).

Är alla 230 V kretsar helt friska?


26 Jan 2017, 22:29
Profile WWW

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Dynacord eminent problem...
Finns skit på galler fortfarande utan likriktaren. Mängden ät ju inte extrem men det finns.

Testade mata 1kHz på gallret baklänges och mätte sinusvåg på slutrörets galler mer scope. Hade tonkontroller på max. Såg fint ut på på fasvändaren. Sen skulle jag testa rör 3 och 4. Där såg vågformen fin ut på rör 3, pin 2 samt rör 4, pin 7.
När jag testa mata signal till rör 3, pin 7 samt rör 4, pin 2 så såg sinusformen inte stabil ut längre och börja "bre ut sig".

Om alla 230V kretsar är friska? Antar du menar kablarna som bär AC spänning, dessa ser mycket friska ut.


Last edited by speed on 27 Jan 2017, 13:04, edited 1 time in total.



27 Jan 2017, 12:39
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Dynacord eminent problem...
Det ostadiga försvinner förresten när jag skruvar ner baskontrollen till 0 men kommer så fort man börjar skruva upp lite på baskontrollen. Tyder det att vi har med rippel att göra? Fortfarande jordfel?

När jag matar in signal från första röret så går det att få fin sinusvåg om baskontrollen är nere på 0.
Om jag drar på volymen till kl 12 börjar nättrafon brumma. Alltså inte i högtalare utan trafon själv brummar. Samtidigt som rören börjar lysa smått blått i mitten.

Någon som blir klok? Jag försöker beskriva symptomen så tydligt som möjligt.


27 Jan 2017, 12:51
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Dynacord eminent problem...
Nättrafon brummar.... Enda gångerna jag upplevt det har det varit fråga om hård överbelastning eller att ena benet i likriktningen inte varit med (rör-/diodfel). Vissa tecken tyder på att slutsteget blir belastat (hög anodström, blåsken), men hur låter det? Om en högtalare är inkopplad borde den väsnas rätt rejält. Om det inte kommer ut så mycket på högtalarkontakterna så måste det vara nåt som gör att slutsteget belastas på ett sätt som inte ger nån (hörbar) uteffekt. Mycket högfrekvent självsvängning är en möjlighet, men det borde synas på skåpet. En annan möjlighet är att fasvändaren inte fasvänder - styrgallren drivs på nåt sätt i parallell i stället för i mottakt. Det enda man hör då, är skillnaden mellan signalen på de två styrgallren. Det skulle kunna uppstå en sådan situation om det fanns nåt jordfel i fasvändardelen (jag har inte analyserat schemat tillräckligt för att säga om det är möjligt eller var felet i så fall skulle sitta). Har du två kanaler på skåpet? då kunde du mäta AC på slutrörens styrgaller och se om signalen är i mottakt. Är du övertygad om att det är nättrafon som brummar och inte utgångstrafon?


27 Jan 2017, 14:22
Profile WWW

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Dynacord eminent problem...
Det låter svagt! En inkopplad gitarr hörs knappt i högtalaren.

Jag har två kanaler. Ska jag jämföra styrgaller mot RÖR5 pin 2?

Jag är inte helt 100, då jag inte villa ha huvudet allt för nära apparaten när jag lyssna men jag är ganska säker på det.
Det mesta tyder på att nättrafo+rör blir väldigt belastat när man drar upp volymen, och ändå knapp signal ut.

Ska signalen på respektive styrgaller vara i motfas om allt står rätt till? Alltså olika fas på slutrören?


27 Jan 2017, 15:15
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Dynacord eminent problem...
Ja

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


27 Jan 2017, 15:55
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Dynacord eminent problem...
Signalerna till styrgaller ligger i motfas. Har dubbelkollat vad som brummar när man drar på signalen och brummet kommer 100% från nättrafo som jobbar ihjäl sig när man drar på.

Märkte att indikatorröret inte reagerar på signal! Ska felsöka kring detta rör imorgon har jag tänkt.

Har hållit på med den nu allt för länge och jag misstänker att den behöver ses med någon annans ögon och att jag kanske missar något.
Om det finns någon i Malmö-trakten som vill ha sig en utmaning så är den öppen för obduktion.

Om ni har fler tips på vad jag kan felsöka så kommer jag såklart göra det!


28 Jan 2017, 01:30
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Dynacord eminent problem...
Indikatorröret ska reagera på signal i 4 Ω uttaget, som också matar en motkopplingsslinga till ingången till PI (pin 8 på Rö5). Att det inte visar nåt, när du knappt kan höra nåt i högtalaren är nog helt OK. Provade du någonsin OT? Detta kunde vara ett fall med kortis nånstans på sekundären eller i ledningarna från sekundären eler i kontakterna (vet ej vilken sorts kontakter).

Edit: Jag ser nu att schemat visar ett 100 V uttag på OT; kolla att detta inte jordar nånstans!


28 Jan 2017, 12:52
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Dynacord eminent problem...
Iom att PT´n brummar som skam,som den vore höglastad,så tycker iaf jag att du skall kika på den biten först.
Koppla ur allt vad rör heter.
Kolla sedan AC spänningarna mellan CT och HT tapp. Kolla biastapp och kolla att du har ren DC efter likriktning. Kolla glöd så den biten är med i matchen med.

Brummar den och lever fan även utan ngr rör i?
Har du sett över lödpunkterna vid voltväljaren? Tänker i händelse att ngn lödpunkt där e brusten? Kolla även över säkringen i mitten av voltväljaren så den har god kontakt.

Är det så att brummandet tilltar med last...leta kortis. Referensmät SGM. Osv osv osv. Häng dit ett par 1 Ohmare över EL-34´ornas katoder om det inte är gjort,så du rent fysiskt kan läsa av var bias befinner sig.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


28 Jan 2017, 16:34
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Dynacord eminent problem...
Spänningarna ser bra ut.
Brummet kommer bara vid belastning med rören i och när man drar på volymen. Vart och hur letar jag efter kortis? Från spänningspunkter till jord eller?

Har inte kollat lödpunkter vid voltväljaren så detta ska jag se efter.

Har satt dit 1 ohmare sen tidigare och har ställt bias väldigt kallt 20ma/flaska då den vill öka rejält vid volympåslag. Vad är rimlig förbrukning per flaska vid full volym?

Referensmäta SGM? De mäter fint (1K).


28 Jan 2017, 18:04
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Dynacord eminent problem...
speed wrote:
Spänningarna ser bra ut.
Brummet kommer bara vid belastning med rören i och när man drar på volymen. Vart och hur letar jag efter kortis? Från spänningspunkter till jord eller?

Har inte kollat lödpunkter vid voltväljaren så detta ska jag se efter.

Har satt dit 1 ohmare sen tidigare och har ställt bias väldigt kallt 20ma/flaska då den vill öka rejält vid volympåslag. Vad är rimlig förbrukning per flaska vid full volym?

Referensmäta SGM? De mäter fint (1K).


Om stärkaren är stabil och lugn utan signal, så mät alla drivspänninar och, om möjligt, rippel på dessa (utan signal). Jämför med schemat.

Vilken tomgångsström som är lämplig beror på vad konstruktören har tänkt ut. Om man tittar i en handbok, så hittar man t.ex 2 st EL34 med B+ 400 V i klass B som kan ge 45-55 W. De ska ligga på bias runt -35V. Tomgångsströmmen är då 30 mA per rör, vid fullast c:a 100 mA per rör. Den kopplingen har ett gemensamt 1 kΩ motstånd till G2 (oavkopplat); jag tror inte bytet av RG2 från 100 till 1000 Ω spelar större roll för ditt fel... I och med att det är lastrelaterat känner jag nog mer för att föreslå kontroll av OT och därmed sammahängande saker. Om dina prober (eller ingången på skåpet) klarar B+ så mät växelspänning på anoderna och se vad det blir för nivåer när förstärkaren har signal. Just att det inte tycks komma ut något är väldigtr märkligt, när rören uppenbarligen får slita en del. Och du har mätt upp att signalen ligger i motfas som den ska.

Just den där 100 V utgången känner jag att den borde kollas så den inte används... kopplar man den till en högtalare blir det ju närmast som en kortis av sekundären på OT...


28 Jan 2017, 18:50
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Dynacord eminent problem...
lampuradio wrote:
Jag ser nu att schemat visar ett 100 V uttag på OT; kolla att detta inte jordar nånstans!


Mycket bra idé om den där 100-voltutgången :!:

_________________
- Ingvar -


28 Jan 2017, 20:46
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Dynacord eminent problem...
Gav mig på den idag igen för att testa utgångstrafon. Märkte att jag knappt fick signal ut på sekundären så jag börja först tro att den var trasig.
Tänkte först att jag får ta ut telekontakten som ägaren innan mig hade satt dit, som jag förövrigt använde innan jag skulle ersätta trafo men såg då att i switchcraftjacket att det fanns lödtenn mellan de olika brickorna som intermittent/svagt kortslut signal mot jord!!!!

Bytte jacket och fick upp effekt. Stärkaren funkar nu fint på instr. kanal 1.
Kanal två låter illa, mindre volym och typ blocking distortion. Får se över vad som kan vara problemet där.

Vad ska man lära sig av det här då? Kanske att inte lita på vad någon annan gjort i stärkaren innan en själv.


30 Jan 2017, 14:31
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Dynacord eminent problem...
Det var ju verkligen kul att höra att det blev ordning på torpet! Den lärdom du nämner är nog bra att ha med sig. Liksom att problem som man märker på ena sidan av en trafo kan härröra från trassel på den andra sidan... :D


30 Jan 2017, 15:51
Profile WWW

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Dynacord eminent problem...
Har lärt mig mycket mer längs vägen av felsökning tack vare er hjälp. Är väldigt tacksam för att ni existerar och delar med er av kunskap.

Återstår att se vad som orsakar dålig signal på ena kanalen. Kanske kliar mig i huvudet lika mycket för det också. Återkommer med vad som spökar där så snart jag hinner.


30 Jan 2017, 16:59
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Dynacord eminent problem...
Gott!
Men..?
Hur förklarar det en tungt lastad PT? :shock:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


30 Jan 2017, 23:28
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Dynacord eminent problem...
Trolig förklaring till överbelastning av nätaggregatet:
Med en nära-kortis på sekundärlindningen kommer slutrören att få en närmast vertikal belastningslinje. Detta leder till att under en stor del av signalperioden, när rören ska vara ledande (dvs positiv signalhalvperiod på resp styrgaller) kommer anodströmmen att bli mycket stor. Om belastningslinjen hade normal lutning, skulle man ju tänka sig att man "åkte snett uppåt vänster" i Ua/Ia -diagrammet (längs belastningslinjen), och då stiger inte strömmens momentanvärde så mycket. Om belastningslinjen är mer vertikal blir ju momentanvärdet av anodströmmen betydligt högre. Detta leder till stort strömuttag när det är signal till slutrören.

Resonemanget bygger på att en bra OT ju egentligen är en impedansomsättare med visst omsättningstal (kanske 1:1000 eller nåt sånt). En ideal trafo har inte nån form av generisk impedans på resp lindning. Om man säger att den har 16Ω på sekundären, så är det bara möjligt att faktiskt mäta upp den impedansen om det sitter en last på den andra lindningen (primären) som är så stor, att den blir 16Ω när man delar med omsättningstalet. Och tvärtom, såklart... En kortis på sekundären kommer att transformeras över som en "kortis" på primären också, fast det såklart inte blir noll Ω, men det blir ju alldeles för låg belastningsompedans för slutrören.

Det blev lite långt, men hoppas det är OK...


31 Jan 2017, 08:23
Profile WWW

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Dynacord eminent problem...
Problemet med kanal 2 var att jag varit där innan och ändrat på ingångsvärden. Återställde enligt schemat och den funkar som den ska nu.

En fråga:
Hur sker arbetsförhållande/bias i preamp på eminent enligt schema utan motstånd från Katod till jord?


31 Jan 2017, 13:23
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Dynacord eminent problem...
Det systemet kan kallas "gallerströmsbias". Det bygger på en stor gallerläcka (10 MOhm), där gallret blir lite negativt laddat av elektroner som "fastnar" på sin väg mot anoden, det får då en viss negativ spänning mot jord /katod. Dessutom förstärks förspänningen direkt om man matar in stark signal, genom diodverkan galler - katod, men det ger ju en viss distorsion.


31 Jan 2017, 13:37
Profile WWW

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Dynacord eminent problem...
Tack för förklaringen. Hur kan man förklara ljudet mellan de båda med gitarrsignal? Är det renare med sound med gallerströmsbias än den konventionella (vad den kallas?)? Kan någon förklara för och nackdelar med båda varianter?


31 Jan 2017, 16:23
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Dynacord eminent problem...
Rent ljudmässigt skulle jag inte våga uttala mig - jag är inte musiker. Kopplingen med gallerströmbias finns i alla möjliga sorters ljudapparater. Personligen är jag lite misstänksam mot den, den kräver att rören är helfriska och man har svårt att verifiera att den funkar, det krävs verkligen en rörvoltmeter eller liknande för att kontrollera med mätning - det är så mikromala strömmar att ett normalt instrument påverkar för mycket. Den kan bara användas vid mycket låga signalnivåer. Alternativet är katodförspänning eller automatisk förspänning som det också kallas (cathode bias). Den är mer allsidig, eftersom man har mer kontroll på vad förspänningen (bias) egentligen är (det är ju enkelt att mäta på katoden) och ska man hantera signalspänning på några volt eller mer är det den metoden man får gå på.

Edit: en fördel med gallerströmsbias är just i småsignalsteg. Man hamnar i ett arbetsområde för röret där man kan få maximal förstärkning (gäller för de flesta rör), när gallerspänningen är nära noll Volt.


31 Jan 2017, 18:52
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Dynacord eminent problem...
Lite om gallerläcka och katodmotstånd kopierat från internet:

Normalt autobiaserar man en triod (m.fl) mha ett katodmotstånd mellan katod och jord och ett gallermotstånd mellan galler och jord. För att få så hög förstärkning som möjligt avkopplar man dessutom katodmotståndet med en kondensator. Man får då en galler-katodslinga som uppför sig olika beroende på hur pass stort gallermotståndet är.

När elektronerna kokar vid katoden har ett fåtal elektroner sådan energi att de når gallret om detta inte är negativt biaserat. Är gallermotståndet tillräckligt stort (vanligtvis >1MOhm) kommer det bygga upp en ytterligare negativ potential vid gallret och reducera anodströmmen. Detta kommer sedan variera med den alternerande ingångsspänningen och vi får olinjäriteter i förstärkningen.

Om man bortser från lite mer olinjäritet än vanligt kan man faktiskt nyttja Edison-effekten i praktiken. Man kan mao avstå från att använda katodmotstånd och bara använda ett riktigt stort gallermotstånd. Förutom lite extra olinjäritet är nackdelen att man måste använda en kondensator på gallret för att isolera den potential som nu finns där på grund av gallerström och som normalt är obefintlig.

Det finns ett antal rör med extrem linjäritet. För att undvika linjäritetsförsämring i och med Edison-effekten används således måttligt stora gallermotstånd. Typiskt 1MOhm för drivrör och 100kOhm för slutrör.

_________________
- Ingvar -


31 Jan 2017, 20:07
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Dynacord eminent problem...
byt bias pottar...... de jävlarna har varit kass i varenda eminent och rex jag renoverat

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


31 Jan 2017, 21:01
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 57 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.