View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Apr 2024, 11:32



Reply to topic  [ 4 posts ] 
BE-klon tappar bas efter en stund 
Author Message

Joined: 02 Dec 2015, 11:11
Posts: 35
Post BE-klon tappar bas efter en stund
Hej!

Jag har precis blivit klar med mitt första rörbygge. Det är en JCA22H som jag byggt om till en Friedman BE-liknande historia på 20W. Har aldrig hört en riktig BE mer än på tuben så jag vet inte om den låter likadant men skitsamma, gött låter den i alla fall. :)

Har dock ett bekymmer med den. När jag spelat en stund (på svag volym) så försvinner helt plötsligt all bas och ljudet blir kallt och hårt. Det är som att slå om en switch, förändringen kommer direkt. Ibland hjälper det att slå av den en stund ibland inte. De gånger en omstart inte hjälper hörs ett "swoosh" när jag slår på den.

Finns det någon här som känner igen symptomen och kan tipsa om i vilken ände jag ska börja leta fel?

MVH
/Jens


22 Jan 2017, 17:18
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: BE-klon tappar bas efter en stund
Skulle kunna vara ett av preamprören. Testa byta ett preamprör i taget mot ett friskt sådant och se om problemet försvinner.
(Ja, nya rör kan vara defekta) :)


22 Jan 2017, 19:32
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: BE-klon tappar bas efter en stund
Kretskortsbygge, om jag fattar rätt. Vet inte hur tonkontrollerna ser ut/är designade, så det får bli en gissning. Kolla alla lödningar och anslutningar till bas-potten. Löd om alla lödpunkter som är i närheten och provkör. Om modden inbegriper meck i tonkontrollerna kan du ha fått en kall-lödning.


22 Jan 2017, 19:35
Profile

Joined: 02 Dec 2015, 11:11
Posts: 35
Post Re: BE-klon tappar bas efter en stund
Quote:
Skulle kunna vara ett av preamprören.

Tack för tipset. Ska kollas så fort jag får hem lite extra rör.

Quote:
Kretskortsbygge, om jag fattar rätt.

Japp, det stämmer.

Quote:
Vet inte hur tonkontrollerna ser ut/är designade, så det får bli en gissning. Kolla alla lödningar och anslutningar till bas-potten. Löd om alla lödpunkter som är i närheten och provkör. Om modden inbegriper meck i tonkontrollerna kan du ha fått en kall-lödning.

Ett motstånd är bytt i tonstacken så nu är den som en Marshall. Har även flyttat alla pottar ett steg åt höger i chassit för att få plats med den rena kanalen. Tidigare var de kretskortsmonterade men efter flytten är de monterade i chassit. Någon av potarna kan ju gått sönder i den processen. Fick byta mastervolymen pga glapp så det kan ju vara något liknande här.

Tack för hjälpen!


23 Jan 2017, 08:39
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.