View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 15:20



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Drake 783-257 utgångstrafo 2204. 
Author Message

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Drake 783-257 utgångstrafo 2204.
Ja, den vanligare klumpen är ju 784-139 som satt i de allra flesta 50w 1987/2204 osv.

Men jag har just nu en 2204 på bänken, jag har byggt om den kretsmässigt identiskt (så när som på presence pot) den 2204 som jag själv äger, men den låter helt annorlunda.

Den här har ju bara utgång för 4 och 8 ohm och har vad jag lyckats finna endast suttit i de exportmodeller som gick till Kanada.

Skillnaden är som sagt enorm och jag vet vad jag tycker, men jag är intresserad av att veta om någon annan här inne har stött på de här rackarna och vad ni isf tycker om dom. :)

_________________
http://www.voodooaudio.se


20 Jan 2017, 23:38
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Drake 783-257 utgångstrafo 2204.
En sån har jag liggandes sen kanske 20år. Den kom från en 1986 från 74 som var svensksåld. Den blev utbytt just för att den saknade 16ohmsutgång. Hade varit kul att höra vad du anser om ljudskillnaderna då jag aldrig jäfört själv


21 Jan 2017, 00:17
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Drake 783-257 utgångstrafo 2204.
Jag tänker inte uttrycka någon direkt åsikt, mest för att jag anser att kretsen kan anpassas för att få likvärdiga resultat, men kvalitén vet jag inget om, drake är ju generellt bra grejer, men jag har betydligt mer erfarenhet av 784-139.

Men rent direkta skillnader är att 257 har en jäkla massa sag jämfört med 139 med samma filtrering. Skillnaderna kan dock slätas ut ganska bra genom att byta filtreringsschema från det äldre till det senare som också ger lite högre spänningar tidigare i kretsen.
Rent tonalt tycker jag mig även höra en ton med mer fokus på låga och höga frekvenser i 257. Skillnaderna med samma krets upplevs som att 139 är rappare, punchigare och kraftfullare med "sweeter high end". Den blir liksom mer in your face samtidigt som det är ett kärvare ljud men med mindre fräs på toppen, tightare i basen blir det också. 257 har å andra sidan en mustigare basrespons och ger en känsla av mer upplevd distorsion och kompression. Känns också mer scoopad i jämförelse. Jag tror att det nog är lätt att tycka om 257 i stock 2204 med senare filtrering då den ger det som man ofta vill modda för att få ur 2204/2203. Dvs en fetare ton som är lite behagligare att lyssna på och en känsla av mer gain. Däremot får man ju tänka om när man ska modda en dylik burk av samma anledning.

Hoppas det ger svar utan att lägga för mycket personlig värdering i det hela.

_________________
http://www.voodooaudio.se


21 Jan 2017, 11:23
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Drake 783-257 utgångstrafo 2204.
nilo wrote:
Jag tänker inte uttrycka någon direkt åsikt, mest för att jag anser att kretsen kan anpassas för att få likvärdiga resultat, men kvalitén vet jag inget om, drake är ju generellt bra grejer, men jag har betydligt mer erfarenhet av 784-139.



mja, det kan nog diskuteras :wink:
Under mina +20 år jag labbat med stärkare, så har jag bytt en trasig OT i en Fender med UL koppling.
Men när det kommer till Marshall så har jag sen länge slutat räkna på fingrarna hur många trasiga OT och PT jag har bytt.
Dock ska det vara osagt om det egentligen handlar om dåligt kvalitet eller inte, med tanke på många av dom varit äldre stärkare med ohmväljar plug (som kan glappa) och sen har ju inte Marshall något "skydd" mot om man glömmer ha högtalare i pluggad .

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


21 Jan 2017, 14:52
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Drake 783-257 utgångstrafo 2204.
Amp Healer wrote:
nilo wrote:
Jag tänker inte uttrycka någon direkt åsikt, mest för att jag anser att kretsen kan anpassas för att få likvärdiga resultat, men kvalitén vet jag inget om, drake är ju generellt bra grejer, men jag har betydligt mer erfarenhet av 784-139.



mja, det kan nog diskuteras :wink:
Under mina +20 år jag labbat med stärkare, så har jag bytt en trasig OT i en Fender med UL koppling.
Men när det kommer till Marshall så har jag sen länge slutat räkna på fingrarna hur många trasiga OT och PT jag har bytt.
Dock ska det vara osagt om det egentligen handlar om dåligt kvalitet eller inte, med tanke på många av dom varit äldre stärkare med ohmväljar plug (som kan glappa) och sen har ju inte Marshall något "skydd" mot om man glömmer ha högtalare i pluggad .

Jag tror lite som du är inne på, att felet inte ligger i trafon utan snarare kassa väljare och dessutom till viss del handhavande fel då det händer folk titt som tätt att de kör igång stärkaren på fullt drag, undrar varför det är tyst för att sedan komma på att de glömt högtalarkabeln :mrgreen:

Ska f.ö försöka spela in lite klipp så att man kan höra skillnaden mellan de här klumparna.

_________________
http://www.voodooaudio.se


21 Jan 2017, 16:06
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Drake 783-257 utgångstrafo 2204.
De där ganska dramatiska skillnadern i ljud du beskriver torde knappast komma från trafobytet. Inte ens en impedans-missanpassning ger en så stor ljudskillnad du beskriver. Givet impedans och annat är lika, går det knappt att höra skillnad på olika trafos, Det måste vara nåt annat.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


22 Jan 2017, 13:48
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Drake 783-257 utgångstrafo 2204.
Martin Kuhn wrote:
De där ganska dramatiska skillnadern i ljud du beskriver torde knappast komma från trafobytet. Inte ens en impedans-missanpassning ger en så stor ljudskillnad du beskriver. Givet impedans och annat är lika, går det knappt att höra skillnad på olika trafos, Det måste vara nåt annat.


Jo Martin, jag tänkte lite samma där.
Minns ju att du o Ola gjorde ett OT test med en massa trafos, där ni hade snabbkoppling mellan bytena och vad jag vill minnas så kom ni fram till att skillnaderna var subtila.
Jag vet ju att både du o Ola har bra öron för detta (har ju även varit med o labbat med er en gång) så jag har litat på er slutsatts !

Även detta med olika slutrör (tillverkare av samma sort) är ju många gånger överdrivet med.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


22 Jan 2017, 14:54
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.