View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 16:32



Reply to topic  [ 24 posts ] 
Långsammare fart på tremolot 
Author Message

Joined: 06 Jan 2009, 12:40
Posts: 81
Location:
Post Långsammare fart på tremolot
Hej på er!
Inget rör-ämne det här, jag vet. Det känns kanske ändå som ett bra ställe att hitta någon som kan hjälpa mig med följande:
Jag har lött ihop ett pedalkit som förbluffande nog fungerar fint. En sorts trem-o-vibe. Dock skulle jag vilja att tremolot gick långsammare än vad det gör när speed-ratten är på 0. Går detta att åtgärda genom att byta ett motstånd eller en potentiometer? Schemat finns i länken nedan:
http://pedalparts.co.uk/docs/MagicVibes.pdf


15 Jan 2017, 20:18
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: Långsammare fart på tremolot
OK, lite halvgissningar här...

En minskning av kondesatorerna C4 - C6, alternativt ökning av motstånedn R8-R10 borde sänka hastigheten (skulle kunna vara tvärtom...).

Minsta hastighet är väl när Rate-poten är på max motstånd? I så fall, prova att sätta ett motstånd (typ 10k) i serie med den.

Kan vara så att jag har fel och det är tvärtom (motstånden ska minskas och kondensatorerna ökas)... :)

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


15 Jan 2017, 22:06
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Långsammare fart på tremolot
Prova med att byta till det två motstånd (R10, R11) som är märkta med blå text.
Det är någon som rekommenderar detta enl. texten.
De båda extra motstånden levereras också med satsen.
Attachment:
speed.PNG
speed.PNG [ 37.62 KiB | Viewed 9532 times ]

_________________
- Ingvar -


15 Jan 2017, 22:23
Profile

Joined: 06 Jan 2009, 12:40
Posts: 81
Location:
Post Re: Långsammare fart på tremolot
Tack för svar!
Ska jag försöka leta på en pott med högre motstånd kanske? Eller går det att löda på ett motstånd i serie fast potten är fastlödd i kretskortet. Hur sjutton blir det då? Jag har ett 10k liggande så det skulle jag kunna testa, är nybörjare i ämnet så ha överseende om frågan är dum.. Några andra kondingar har jag tyvärr inte.
Det är nog inget som är fel med som det är nu, bara jag som gillar långsam modulation.

Jag lödde dit de motstånden (R10, R11) som står i blå text så de sitter redan där.


15 Jan 2017, 22:54
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: Långsammare fart på tremolot
Då skulle jag först testa att bytta de "blå" motstånden tillbaka till orginalvärdena. OM inte det räcker, testa att sätta in en större pot.

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


15 Jan 2017, 23:56
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Långsammare fart på tremolot
Bra tips d95err !

_________________
- Ingvar -


16 Jan 2017, 00:14
Profile

Joined: 06 Jan 2009, 12:40
Posts: 81
Location:
Post Re: Långsammare fart på tremolot
Tack, jag ska testa.
Större pot som i högre motstånd gissar jag..


16 Jan 2017, 01:19
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Jan 2009, 12:40
Posts: 81
Location:
Post Re: Långsammare fart på tremolot
Provade att löda dit resistorerna med originalvärdena med nedslående resultat. Sämre klös i effekten och samma ratio. Får satsa på annan pott. Någon som vet var man kan få tag på potentiometrar med horisontella lödstift och är det rimligt att gå på 50k?


16 Jan 2017, 22:32
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Långsammare fart på tremolot
Kjell&CO har en pot på 47K men då får du såga av axeln. Annars ser den ut att passa på kortet.
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... meter-47-kω-p90315
Jag hittade en på ett annat ställe där allting såg ut som originalet. Men den var på 100K.
http://www.electrokit.com/pot-100kohm-l ... 100k.41853
Jag hade nog chansat på den sista. Synd att du inte har lite olika motstånd att testa med så du blir nöjd.

_________________
- Ingvar -


17 Jan 2017, 19:39
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: Långsammare fart på tremolot
För stort värde på poten så kommer oscillationen att avstanna. Jag skulle testa 50k. Är det för mycket kan du löda på ett motstånd parallellt med poten för att få ned maxmotståndet.

Fast det kanske är så att du behövet mixtra med kondensatorerna istället. Jag är fortfarande osäker på om det är högre eller lägre värde som behövs. Testa i så fall fubbla ellet halva värdet.

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


17 Jan 2017, 20:16
Profile

Joined: 06 Jan 2009, 12:40
Posts: 81
Location:
Post Re: Långsammare fart på tremolot
Tack!
Jag har ju ett motstånd på 27k men jag har dålig koll på hur jag ska få ihop det med potten för att "addera" det till resistansen. Går det? (Här är jag troligen ute på djupt vatten med terminologin..) Jag har provat att hålla det mot pottens lödpinnar men tror att jag bara ersätter pottens motstånd med motståndet på 27k. Svängningarna blir då möjligen, med god vilja, lite långsammare. Testar jag med motståndet på 2k2 blir svängningarna snabbare så teorin med högre motstång = långsammare rate verkar hålla.


18 Jan 2017, 01:01
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Långsammare fart på tremolot
Jag har en idé.
Poten på 100K hos electrokit som liknade originalet passar ju. Koppla sedan ett fast motstånd på 100K parallellt över poten (ben 1 & 3).
Resultatet blir då 50K i ena ändläget och noll ohm i det andra ändläget eftersom poten är kopplad som reostat. Vad säger du?
Om du vill kan jag skicka några motstånd till dej i ett kuvert. :wink: Annars har electrokit motstånd. Kostar inte så mycket.

_________________
- Ingvar -


18 Jan 2017, 02:55
Profile

Joined: 08 Jul 2015, 07:43
Posts: 92
Post Re: Långsammare fart på tremolot
hazze wrote:
Tack!
Jag har ju ett motstånd på 27k men jag har dålig koll på hur jag ska få ihop det med potten för att "addera" det till resistansen. Går det? (Här är jag troligen ute på djupt vatten med terminologin..) Jag har provat att hålla det mot pottens lödpinnar men tror att jag bara ersätter pottens motstånd med motståndet på 27k. Svängningarna blir då möjligen, med god vilja, lite långsammare. Testar jag med motståndet på 2k2 blir svängningarna snabbare så teorin med högre motstång = långsammare rate verkar hålla.


Prova att lossa på jord från pottens stift 1 och löd in ett motstånd på ex 5K-27K, mellan jord och pottens stift 1.


18 Jan 2017, 14:36
Profile

Joined: 06 Jan 2009, 12:40
Posts: 81
Location:
Post Re: Långsammare fart på tremolot
Tusen tack för era förslag och erbjudanden!
Provade att löda loss potten för att testa Lingons förslag men får inte loss den. Vet att jag ta i lite för att trycka fast den i kretskortet, så den sitter tajt. Nu efter en stunds fruktlöst jabbande med tennsugen är jag redo att skjuta moddandet på framtiden och sätta ihop pucken som den är. Den låter ju trots allt fint även med lite hurtigare vibrato.
Men som sagt, många tack för ert engagemang! När jag är redo att ta nya tag lovar jag att meddela resultatet!
Med vänlig hälsning,
/C


18 Jan 2017, 21:04
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 25 Aug 2008, 15:07
Posts: 207
Location:
Post Re: Långsammare fart på tremolot
Sedär vilken trevlig liten krets!

Det där är en fasskiftoscillator och för att minska frekvensen byter du lämpligen ut C4, C5, C6 till ett högre värde, 1,5 -2,2 uF kan vara lämpligt huvudsaken är att de är lika stora alla tre.
Du kan ju med fördel löda på kondingar parallellt med originalen för att testa dg fram till rätt värde.
Fram med lödpennan och meddela gärna resultatet! :D

_________________
Tece


25 Jan 2017, 19:52
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Jan 2009, 12:40
Posts: 81
Location:
Post Re: Långsammare fart på tremolot
Hej!
Tack för informationen, värdefullt!
Jag ska absolut testa.
Som total elektronokgröngöling undrar jag försiktigt var man köper dem?


26 Jan 2017, 10:58
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: Långsammare fart på tremolot
hazze wrote:
Som total elektronokgröngöling undrar jag försiktigt var man köper dem?


Electrokit är bra, snabba och ganska billiga:

https://www.electrokit.com/elektrolytko ... l-85c.c319

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


26 Jan 2017, 11:26
Profile

Joined: 25 Aug 2008, 15:07
Posts: 207
Location:
Post Re: Långsammare fart på tremolot
Jo glömde ju att nämna det där med frekvens versus kondensatorvärden.

Det är så behändigt att en fördubbling av kondensatorvärdet ger en halvering av frekvensen
och vice versa, har du ex. vis 1 Hz som lägsta frekvens med 1 uF kondensatorer så blir det 0,5 Hz med 2 uF!

Det finns naturligtvis en formel för det om du gillar att räkna men det går ju lika bra att jobba på "feeling" i detta fallet! 8)

_________________
Tece


26 Jan 2017, 16:05
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Långsammare fart på tremolot
Kul, dom där fasskiftande tremolokretsarna. Fast detta är nog första gången jag ser elektrolyter inblandade. Jag har meckat en del med t ex Marshall 18W och Hagströms 310 tremolo..i dom fallen har det funkat med vanliga plastkondingar utan polaritet. Det enda viktiga har varit att dom tre kondingarna varit *exakt* lika i värde. 10% skillnad gör att det inte funkar korrekt. 1% måhända, men inte 10. Säger inte att plastkondingar duger i denna applikationen, men... kan vara värt att undersöka varför dom tycker det behövs elektrolyter.

</sidospår>


26 Jan 2017, 18:30
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: Långsammare fart på tremolot
Ballz wrote:
Kul, dom där fasskiftande tremolokretsarna. Fast detta är nog första gången jag ser elektrolyter inblandade. Jag har meckat en del med t ex Marshall 18W och Hagströms 310 tremolo..i dom fallen har det funkat med vanliga plastkondingar utan polaritet. Det enda viktiga har varit att dom tre kondingarna varit *exakt* lika i värde. 10% skillnad gör att det inte funkar korrekt. 1% måhända, men inte 10. Säger inte att plastkondingar duger i denna applikationen, men... kan vara värt att undersöka varför dom tycker det behövs elektrolyter.
</sidospår>


Det är lägre impedans i den här kretsen än i normala rör-oscillatorer. Lägre motstånd och högre kapacitans, därav elektrolyterna.

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


26 Jan 2017, 19:17
Profile

Joined: 06 Jan 2009, 12:40
Posts: 81
Location:
Post Re: Långsammare fart på tremolot
Vad grymma ni är! (I ordets positiva bemärkelse alltså) jag lär beställa elektrolytkondingar pronto. Tänker att jag testar med både 2,2u och 4,7u
Effekten är nog mer vibe än tremolo, även om det låter som att det är lite tonskiftning och volym som rör på sig också. Det lär höras bättre när jag får ned hastigheten lite.
1000 tack!


27 Jan 2017, 18:58
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Långsammare fart på tremolot
Lycka till hazze!

_________________
- Ingvar -


28 Jan 2017, 20:50
Profile

Joined: 06 Jan 2009, 12:40
Posts: 81
Location:
Post Re: Långsammare fart på tremolot
Hej!
Nu har jag testat med både 4,7u och 2,2u. Får bli 2,2u. Bäst medelsvaj på den. :D
Stort tack för hjälpen!
En fundering till har dock växt fram. Det är ganska liten skillnad mellan max och min på rate-ratten. Går det få större utväxling på den eller blir det så med denna typ av krets? Nu blev jag ju givetvis av med det snabba hastigheten. Det var det iofs värt, det låter superbra i långsammare rate, men man undrar ju om det går att äta kakan och den kvar..


01 Feb 2017, 23:59
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Långsammare fart på tremolot
Om det finns plats så kan du ju sätta in en switch och växla kondingar? Lite mer avancerad mod men kanske skulle vara kul?


02 Feb 2017, 00:19
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 24 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.