View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 16:46



Reply to topic  [ 14 posts ] 
Mäta högtalare? 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Jan 2006, 23:29
Posts: 549
Location:
Post Mäta högtalare?
Med risk för att bli hängd för att nämna 8/16 ohm problematiken så vill jag bara säga: Jag har googlat.

Jag har en basförstärkare (Traynor ts-25B) som enligt vad jag googlat fram är 25 W vid 8 Ohm, den har en 15"-högtalare som inte har någon märkning (förutom några random siffror inget som avslöjar impedans). Jag mätte den med multimeter på ohm-meter läget och den visade typ 14,8 ohm. Jag är medveten om att jag bara mäter den rena resistansen i spole mm men det gjorde mig misstänksam att högtalaren har impedans på 16 ohm istället, Eller?
Tack på förhand.

Johan

_________________
edvin.medvind(a)gmail.com


22 Jan 2017, 23:23
Profile ICQ WWW

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Mäta högtalare?
Det stämmer att den visar 16 ohm impedans.


22 Jan 2017, 23:32
Profile
User avatar

Joined: 27 Jan 2006, 23:29
Posts: 549
Location:
Post Re: Mäta högtalare?
speed wrote:
Det stämmer att den visar 16 ohm impedans.


Så att elementet är alltså ett 16 Ohm element?

Jag tänkte koppla en Ampeg bastopp PF-350 till elementet den är märkt 350 W rms at 4 Ohm, 250 W rms at 8 Ohm, min 4 Ohm på utgångarna. Det borde väl fungera trots att elementet är på 16 ohm eller?

_________________
edvin.medvind(a)gmail.com


22 Jan 2017, 23:38
Profile ICQ WWW

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Mäta högtalare?
16 ohm element ja.
Det skulle jag inte rekommendera då förstärkaren vill se 4 ohm. Det skulle kunna sluta med trasig förstärkare vid otur och stark volym.


22 Jan 2017, 23:55
Profile
User avatar

Joined: 27 Jan 2006, 23:29
Posts: 549
Location:
Post Re: Mäta högtalare?
speed wrote:
16 ohm element ja.
Det skulle jag inte rekommendera då förstärkaren vill se 4 ohm. Det skulle kunna sluta med trasig förstärkare vid otur och stark volym.


Ok, då var det ju tur att jag mätte elementet och inte bara litade på specen från nätet.

Jag trodde att man klarade sig bra så länge man har högre impedans på elementet vid transistorstärkar?

_________________
edvin.medvind(a)gmail.com


23 Jan 2017, 00:05
Profile ICQ WWW

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Mäta högtalare?
Delvis korrekt men det skiljer fortfarande för mycket för att tycka det är ok. Svag volym ska gå bra men det kan sluta dåligt om du drar på full volym.

Om förstärkaren vill se 4 ohm så tycker jag 8 ohm går bra.


23 Jan 2017, 08:03
Profile
User avatar

Joined: 27 Jan 2006, 23:29
Posts: 549
Location:
Post Re: Mäta högtalare?
speed wrote:
Delvis korrekt men det skiljer fortfarande för mycket för att tycka det är ok. Svag volym ska gå bra men det kan sluta dåligt om du drar på full volym.

Om förstärkaren vill se 4 ohm så tycker jag 8 ohm går bra.


Det står ju både 4 ohm och 8 ohm på utgångarna, så jag tänkte att tumregel hälften/dubbelt borde funka jämtemot 8 ohm?

Som jag fattar det så matchar den lika bra mot 4 som 8 ohm då eller tänker jag fel?

/J

_________________
edvin.medvind(a)gmail.com


23 Jan 2017, 10:44
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: Mäta högtalare?
Eftersom PF-350 inte är någon rörförstärkare, så ska det inte vara några problem att köra med en 16 Ohms högtalare. Det blir bara lägre uteffekt. Det är väl ändå stor risk att förstärkaren ger mer effekt än vad högtalaren tål.

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


23 Jan 2017, 10:55
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Jan 2006, 23:29
Posts: 549
Location:
Post Re: Mäta högtalare?
Sustain wrote:
Eftersom PF-350 inte är någon rörförstärkare, så ska det inte vara några problem att köra med en 16 Ohms högtalare. Det blir bara lägre uteffekt. Det är väl ändå stor risk att förstärkaren ger mer effekt än vad högtalaren tål.


Tack Sixten, det var såhär jag trodde det hängde ihop. Jag är medveten om att elementet förmodligen är i riskzonen om man drar på volymen, då det säkert bara är på en 30 W..

_________________
edvin.medvind(a)gmail.com


23 Jan 2017, 11:55
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Mäta högtalare?
Som sustain säger.

Transistorsteg ser inte impedans på det sätt som en rörstärkare ser. Högre impedans ger lägre effekt=steget går kallare. När man sänker impedanser så ökar uteffekten och minskar man impedansen för mycket så vid någon punkt kan inte stärkaren ta hand om värmen längre och det går åt helvete.

En del transistorstärkare har skyddskretsar mot värme.


23 Jan 2017, 12:12
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Mäta högtalare?
Verkar som jag var ute på hal is...ber isåfall om ursäkt för mitt förvirrande svar på din fråga.
Vad blir effekten av att man kopplar in förstärkaren mot säg 32 ohm? Är det bara minskad strömförbrukning som är ett faktum och därmed mindre uteffekt?


23 Jan 2017, 13:43
Profile

Joined: 08 Jan 2009, 19:42
Posts: 337
Location: Stockholm
Post Re: Mäta högtalare?
En transistorförstärkares max uteffekt bestäms av hur hög spänning den kan skicka ut och vilken maximal ström den kan skicka ut.

Vanligtvis så bestäms ju transistorförstärkares max effekt vid 4 ohms last(högtalare)
enligt formeln Pmax = Umax x Umax / Rlast(= 4ohm).
Ökar man då värdet på Rlast så sjunker värdet på Pmax.

Den maximala strömmen i lasten(högtalare) bestäms av formeln Imax = Umax/Rlast.
De flesta transistorförstärkare har en skyddsfunktion som begränsar den maximala strömmen
till värde som är något högre än Umax/ 4 ohm (när förstärkaren är specad till lägsta last = 4 ohm)

Bra transistorförstärkare har ytterligare ett skydd som känner av temperaturen på de effektutvecklande komponenternas kylfläns och stänger av förstärkaren vid den maximala temperaturen som dessa komponenter tål.

/Kalle


23 Jan 2017, 14:41
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Jan 2006, 23:29
Posts: 549
Location:
Post Re: Mäta högtalare?
speed wrote:
Verkar som jag var ute på hal is...ber isåfall om ursäkt för mitt förvirrande svar på din fråga.
Vad blir effekten av att man kopplar in förstärkaren mot säg 32 ohm? Är det bara minskad strömförbrukning som är ett faktum och därmed mindre uteffekt?


inga problem

_________________
edvin.medvind(a)gmail.com


23 Jan 2017, 14:44
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2992
Post Re: Mäta högtalare?
Med högre impedans på högtalaren minskar också diskanten något, men det är kanske inget märkbart problem på en basförstärkare.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


23 Jan 2017, 15:06
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 14 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 27 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.