View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 13:34



Reply to topic  [ 3 posts ] 
Max flax med vintage AC30 
Author Message

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Max flax med vintage AC30
Tänkte bara delge er en solskenshistoria....

1964 AC30..spelning...galen dansande publik .....1 stk vält mikstativ som i sin tur tippar en Gin o tonic rakt ner i överdelen på en AC30....tystnad, såklart, och proppen går i huset.

Sagda AC30 hamnar på mitt bord. Klibbig, minst sagt. Öppnar upp den och förväntar mej en fet härdsmälta i både slutsteg och nättrafo.

Okulär besiktning. GZ34 och en av EL84:orna har vit ovandel, och krossat glas. Alla säkringar hela(!). Kontrollmäter nättrafon (gissar att den tvärdött). Allt ser ut att vara OK.
Rycker ut resterna av rören, tvättar rent socklarna från groggresterna. Upptäcker att nätbrytaren bara sluter ena fasen. Monterar isär den, tvättar ut grogg och annan 50 år gammal sörja. Monterar ihop brytaren.

Sätter i ett NOS GZ34 och byter alla slutrören (efter att såklart ha mätt upp/gjort sanity check på stärkarens spänningar o alla SGM i slutsteget).

Åsså funkar skitet. Rakt av.

Groggen har alltså på en millisekund spräckt glaset på GZ34:an och ett slutrör. Ingen säkring har gått. Ingen trafo har dött.

Fantastiskt att den överlevde. Fullt ös med nytt GZ34 och 4 nya (nåja, NOS Siemens= TFK) EL84.

Häpp! Life is good (för ägaren av denna relik). Man ska ha tur ibland.


09 Dec 2016, 23:43
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Max flax med vintage AC30
Image

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


10 Dec 2016, 14:06
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Max flax med vintage AC30
Väcker gamla minnen till liv, he, he...

Jag råkade välta en pilsner som rann ner i två av "mässingsgallren" på min AC 30. Det knastrade, rykte till lite och blått ljus.... Slog av den direkt och tänkte shit det här blir dyrt. När den stått en stund slog jag på den och den funkade som innan... :shock: ... förutom att det luktade lite funky... Stronger than dirt or just sheer luck...?


10 Dec 2016, 15:27
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.