View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 11:01



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Vox AC-30 -90/-91 lim edition 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Vox AC-30 -90/-91 lim edition
En av kunderna på en av Geloso maskinerna berättade redan när han köpte Geloson att han även hade en Vox enl rubrik och att den behövde lite hjälp.
Nu bor karln i Ståkkhållm varför det tog lite tid innan Voxen landade hos mig.

Ganska snart kunde konstateras att både det ena och andra var fel,vilket är anledningen till denna posten.

Till att börja med var den större delen av maskinens glättningskondensatorer av i sina ben strax intill kortet. Givetvis ersattes de,varenda en.

Image

Märk nu väl att detta är en gammal engelsman,men...det vore fanimig lögn att säga att det borgat för att det hela var välgjort. Som design har jag kanske inte så mkt att anföra,men det har jag däremot i sann brittisk anda vad gäller genomförande.

Maskin ville tex inte slå igång slutrören som den skulle,vilket bottnade i en milt sagt "lätt" underdimensionerad kontakt av Molex typ till slutrörens glöd. Hela preampen förses med likriktad glöd,och där var inga fel att finna däremot.

Limmet man hade använt till lytarna var helt enkelt slut. Kort sagt var det inte lim längre,vilket förklarar det med avbrutna ben på lytarna ifråga.
Nu då satta med en dutt modernt lim styck. Min fråga i fallet är då om detta är normalt för denna generationens AC-30?

Image

Glödkablaget till de där knappa 3A för slutrören är det tvinnade gula i nederkant i bild.

Nåja. Kortet ur. Diskantpotten söndervriden,vilket som kanske bekant har begränsad effekt iom för vilken av kanalerna tonkontrollerna jobbar. När jag demonterat kortet slog det mig hur otroligt....taffligt..lödjobbet var. Iom det var en tvätt på programmet innan hela maskin flowades om. En hel del lödpunkter flätades av för att få nytt tenn.

Så skarvade jag igång eländet..tänkte i mitt stilla sinne att det var hederlig AC-30 på agendan. Men så e det ju inte i fallet med dessa.
Om man kikar på schemat för lim edition varianten så saknas gridläcka för ingångsstegen för resp kanal. Vart ingen fart i skiten och jag letade en stund tills jag insåg att ingångsstegen även saknade gridläcka i praktiken. Bedömningen jag gör är att det varit så från fabrik rent av?
Kan detta verkligen vara möjligt? Hur i hela helvete "överlever" en AC-30 som är vingklippt i 26år utan att ngn reagerar?
Så dit med en 1M per jack,och mkt riktigt vart där en halvt rejäl skillnad i både ryt och fart men...

När jag nu mäter ingående signal på PI´n ser jag i storleksordningen 4-5VAC...å det e ju fan inte en siffra rätt för en AC-30.?
När jag då kikar på schemat sitter PI´n läckor på sketna 100k..vilket ju är ett avsteg iofs,men det förklarar som jag ser det fortfarande inte de relativt låga amplituderna ifråga.
Märk nu att Lim Edit har signal in på ömse sida av PI´n.

Vad har ni andra för erfarenheter av dessa AC-30? Dvs de som tillverkats ifrån sent sent -80 och in mot -90 en bit.

Personligen ser jag inte detta som en AC-30 när det kommer till-som jag ser det,traditionellt Vox ryt.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


05 Dec 2016, 23:05
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Vox AC-30 -90/-91 lim edition
Det där är skit från start till mål. Allt som Rose Morris gjorde är crap. Och du har ju själv gett svaret på din fråga....

Limited Edition.

Japp. Så in i helvete LIMITED :-)

Edit: Vete fan om den där är Rose Morris ens, den är nog nyare. Kollade in the Vox showroom och det som påminner mest om det du rotat i är nog en KORG Vox. 1993 och framåt.


05 Dec 2016, 23:52
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Vox AC-30 -90/-91 lim edition
Hade under många år en AC-15tbx från det tidiga 90talet (korg) ,den hade också en del mysko för sej,framförallt mängder av dåliga lödningar som ställde till det.
Det är ett erkänt faktum att kvalítén var väldigt varierande under den perioden.
Men den lät bra däremellan!!!


//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


06 Dec 2016, 09:39
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Vox AC-30 -90/-91 lim edition
Rickard.
Efter att ha googlat lite (killen internet har ju aldrig fel) så förefaller det vara en Morris maskin.
Alla är kanske inte lika hårda som du i bedömningen av dessa senare varianter,men vi kan enas om att det milt sagt förekommer blandade åsikter iaf.

Saken är den att jag i så måtto är klar med jobbet. I 1a hand handlade det nu för min del att jag är bekant med hur en AC-30 KAN ryta,och denna e ju fan inte ens i närheten av det varför jag givetvis började ställa mig frågan varför.

En del av det ligger säkert i spänningsdelning,och en del av det som jag skriver i PI´ns gridläckor. Helt klart.

Men. Jag släpper detta. Har stämt av med kunden och han är tydligen helt förnöjd med att maskin nu funkar som det en ggn var tänkt.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


06 Dec 2016, 13:05
Profile

Joined: 22 Sep 2004, 23:43
Posts: 1523
Location: Söder om landsvägen
Post Re: Vox AC-30 -90/-91 lim edition
Har en kompis som har en sån! Alla stiftkontakterna brukar glappa i den! Har också bytt alla kondingar då de var helt slut!

_________________
http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.


06 Dec 2016, 13:25
Profile ICQ WWW

Joined: 04 Feb 2003, 08:49
Posts: 983
Post Re: Vox AC-30 -90/-91 lim edition
Har en 92:a som funkar bra.

Dock fick jag löda om stora delar av den. Varje slutrörssockel hade minst en upp till 3-4 lödningar där tennet inte täckte hålet i kortet helt. Limmade också lyterna där en del var lösa.

Låter bra, men konstruktionsmässigt ingen höjdare som sagt

EDIT: det är nog en KORG-Vox så osäker om det var en 92:a men det kanske är skitsamma


06 Dec 2016, 13:51
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Vox AC-30 -90/-91 lim edition
Mm.
Kastade lite småtrix och en PPIMV efter den,så nu löser den att låta "Vox AC-30" iaf. Eller ja,en AC-30 som distar men inte har volympottarna i botten (alltså som de äldre kan låta).

Samtidigt är det ju så att de flesta av oss,antar jag,är medvetna om hur mkt resistor,kondensator och pott värden kan drifta i de gamla Vox´arna från -60talet så frågan jag ställer mig,som jag ser det motiverat,är hur mkt referensram man skall låta det vara.

Ironiskt nog har jag parallellt inne en nyare C2´a. Allt INTE modellen med RLR utan den tidigare,och jag har kastat lite småtrix även efter den,bla då en PPIVM med,och får summerat säga att jag tycker det är en överlag trevligare maskin.

Går man sedan till CC2....CCH osv,och därmed RLR igen,så vette faen...tycker nog handen på hjärtat att de är sämre konstruktioner än C2 osv...kineser eller inte.

Iaf. Hade jag varit ägare av denna Limited Edition hade jag utan ett uns av tvekan gett mig i kast med att söka det gamla hederliga "Vox AC-30 rytet". Rakt av.
Helt ärligt? Den låter väl ok,NU-efter en arbetsinsats,men i min mening bra djävla meningslöst när man vet hur det KAN låta.
Men...det e jag det...

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


06 Dec 2016, 21:26
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Vox AC-30 -90/-91 lim edition
Image

En bild av C2´an som jmfrls mot Lim Edit varianten ovan.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


07 Dec 2016, 01:43
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.