View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Apr 2024, 00:20



Reply to topic  [ 4 posts ] 
Fender BF Deluxe Reverb tappar volym 
Author Message

Joined: 27 Jan 2009, 00:09
Posts: 459
Location: Uppsala
Post Fender BF Deluxe Reverb tappar volym
Jag har en BF Fender Deluxe Reverb som börjat bete sig. När man spelat i en timme eller så kan den plötsligt få för sig att sänka volymen rejält.

Jag trodde först det kanske var på ena ingångssidan och bytte förstegsrör, men sen hände det igen på alla ingångarna.

Nån som vet vad detta brukar bero på?

Mitt nästa steg är att prova med andra slutstegsrör, men eftersom problemet bara visar sig ibland är tar det ju rätt lång tid innan man törs tro att det löst sig.

Råd och rön mottages tacksamt :)

_________________
///dacca

"Om jag bara var lite ödmjuk skulle jag vara perfekt!!!"


19 Nov 2016, 12:50
Profile

Joined: 12 Sep 2013, 13:15
Posts: 172
Post Re: Fender BF Deluxe Reverb tappar volym
Nåt värmerelaterat kanske, typ någon/några kallödningar som börjar spöka efter ett tag? Tänker mig att det är på nåt ställe som påverkar signalen och när de börjar öppna sig dippar signalen. Ibland börjar sånt inte spöka förrän efter nån timmes lirande. Även om man uppfattar att stärkaren är "varm" långt innan.

Om du är bekväm med att öppna stärkaren så dra ut chassit och peta/tryck med en blompinne i trä överallt på kortet (den andra näven på behörigt avstånd från apparaten), och på lödningar runt ingångar, potar, rörsocklar etc. Har du tur hittar du stället där lödningen är kass. (Om det nu är det som är felet).

Som vanligt - se upp med starkström inne i maskinen! Är du det minsta ovan så lämna till nån som har kompetens!


20 Nov 2016, 12:26
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 856
Location: Sundsvall
Post Re: Fender BF Deluxe Reverb tappar volym
+ på föregående inlägg.

Jag har sett defekta slutrör stängas av pga internt glapp i glöden, röret slocknar helt enkelt efter en stund..glapp i sockeln kan också leda till dålig kontakt efter ett tag när stärkarn är varm, och då blir resultatet det samma, röret fungerar inte. Med oscilloskop kan man hitta felet i signalkedjan relativt enkelt, om problemet kan återskapas.

_________________
/Lasse

LF Audioservice


20 Nov 2016, 18:25
Profile WWW

Joined: 27 Jan 2009, 00:09
Posts: 459
Location: Uppsala
Post Re: Fender BF Deluxe Reverb tappar volym
Tackar för hjälpen.

Hade såklart hoppats på ett enklare fel att hitta och åtgärda, men det är väl ungefär som jag misstänkte.

_________________
///dacca

"Om jag bara var lite ödmjuk skulle jag vara perfekt!!!"


21 Nov 2016, 20:21
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot] and 29 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.