View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Apr 2024, 17:18



Reply to topic  [ 18 posts ] 
Geloso G.229/6 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Geloso G.229/6
Image

Mr Handyman,ja...det e illa nu.
Är ju extremt svårt att avgöra i samband med en auktion EXAKT vad det är man budar hem...å i detta fallet var det rätt illa.

Det där e iaf vad som kom ifrån Tyskland. En G.229 är en,i mitt tycke,rätt intressant maskin i det att den dels använder en SE trafo som fasvändare och dels i original går att köra från antingen 6VDC alt 12VDC beroende på modell. Mao,de kan drivas via sk vibratorer från ett bilbatteri. I original innebär det i 229ans fall att det sitter två sådana vibratorer.
Det visste jag dock innan att dessa var väck...
Det jag INTE visste..var att ngn hade varit i denna som en kombination av Mr Handyman och Kajsa Varg för...du milde HELVETE för ena lösningar!

Image

Mm. Gamla "stålisar" i form av 6L6. Iofs lite roliga att ha liggandes kanske,men inget jag kommer använda-av ett större antal anledningar.
Men. Nättrafon är bytt,och se..det gör mig väl eg inget...nättrafos händer ju att de går sönder de med. Å den där ser ju stabil nog ut.

Image

Den lilla trafon där längst ut vid kanten är PI´n,som alltså drivs av ett 6V6.

Image

Redan här borde jag fattat. I de två hålen där skall det alltså sitta socklar och vibratorer. Uppenbart utbytta mot ett par stående kannor. Men..se nu den lilla vackra detaljen..hur man fått ena kannan att stanna på plats genom att "låsa" fast en bricka,typ. Märk nu väl att denna typen av kannor jordar genom sina chassin. Tycker ni det SER UT som att vi når fullgod chassikontakt där?!? Å PÅ det..se vad max angiven spänning är för de. Båda två. Iiiiiiiiiiiiiiiiiiinte helt rätt..

Image

Å kladdandet med blank grå färg. Över precis allt. Även det fick sin förklaring när jag körde sandpappret i skiten...för det man gjort är att måla över så mycket rost att det bara finns inte.
Den har rostat på precis samma vis som den gamla belgiska Rodec maskinen jag precis gjort. Mao...detta behöver bli plåtrent OCH sedan betas av med saltsyra eller liknande innan det hela får ny grundfärg och som ni säkert kan lista ut själva är det inte direkt gjort på en pisskvart. Framför allt inte iom att precis ALLT är det kladdat på.

Image

Mm. Det där e ju inte direkt ngn vacker syn. Skall fan veta. SE det "hålet" man dragit upp när man ersatt nättrafon! :shock:
Hålet är åstadkommet med ett borr.....säkerligen hundra hål intill varandra..

Image

Ärligt talat va? Jaja,hur som helst har man på det adderat en choke,som är på ca 4H. Men huvuddilemmat ligger i att man skrotat det med RLR helt och använt HT utgångarna,som har CT,på så vis att man lödat ihop en brygga av gamla BY-127 dioder och i det använt ena sidan mot CT bara. Det blir ett problem eftersom vi då ser 265-0-265. PT´n har vad vidare är naturligtvis 6,3VAC utgång men även ngr fler utgångar,där det då bla återfinns 5VAC för en likriktare.
Så problemet är mao de i nettoeffekt mkt låga spänningarna...ja,det och det FÖRBANNADE hackjobb Mr Handyman sysslat med. För bara lugn...det stoppar inte där.
PT´n slår mig fö som att vara av samma fabrikat som i Rodec maskinen. Med en "voltväljare" uppepå,med exakt samma lösning för fastsättning där tapparna kommer ut. Så ja..det ÄR samma fabrikat på PT´n som i Rodecen. Denna PT´n e bara bra fan mkt större.

Image

Hepp! Ja,typskylten gick ju enkelt att rädda. Den var ingrodd,för att vara diplomatisk,men lite diskmedel och vatten ihop med 800 våtslip löste problemet smidigt. Intill då den "hemma installerade" choken.
Man hade tom installerat ett sk "sag" motstånd..som då givetvis inte glättades. :shock: :shock: *skakar på skallen*

Image

Image

Man har alltså inte ens bemödat sig med att ta bort alla kanter efter bearbetningen. Sanningen att säga undrar jag ifall Mr Handyman i detta tillfälle varit full... För SÅ skevt går det fan inte ens att GÖRA ett hål i plåt om man e nykter!
Som jag ser det... Jag har nu att antingen frisera till det där och fälla in en plåt med svetsen..alt bara frisera till det och skruva en plåt,ink lim,uppepå.
Anledningen e enkel. Nättrafon behöver bytas.

Image

Å här i sin tur har vi sannolikt Mr Handymans lösning som skapat ett stycke skottad nättrafo ifrån början! VÅKKERT! :evil:
Djävla idioter...
Två säkringar. Det blir bättre,för till den andra säkringen var SKYDDSJORDEN kopplad! :shock: :shock:

Image

Jahapp. Den lilla SE trafon som agerar fasvändare. Hm. Av ngn anledning sitter den fast med en lösning som liknar det vi inom motorsporten kallas dzus lås. Dvs att de skruv som håller den på plats är fjäderbelastade mot själva trafon.
Någon som har en aning om varför?

Jaja. 1st thing´s first..Å det blir att installera en annan PT. Har jag liggande,så den biten löser sig. I den vevan kopplar jag den även mot original voltväljaren,som naturligtvis saknar sin insats med,och får på så vis det hela mer...i linje med rim och reson.

Fan. Har man inte arbete skaffar man sig i alla fall...

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


12 Nov 2016, 15:42
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1430
Location: göteborg
Post Re: Geloso G.229/6
Intressant att följa Hr. Handyman genom alla stärkare han förbättrat. Svårt att tro att en och samma person
har sååå många innovativa lösningar på inget problem.

Man ( någon) borde dokumentera detta i en vitbok så man har något att skratt åt på ålderns höst, det skulle
skymma de oskyldiga misstag som vi alla gjort genom åren ( jag måste erkänna att jag inte nått upp till
Hr. Handymans nivå även om vissa byggen har censurerats genom åren).

Denna tråd ( och andra som racing gjort) utgör sammantagna en vitbok på hur man inte får göra och samtidigt
ett pedagogiskt föredöma hur man SKALL göra för att inte följa Keith Relf's väg till paradiset. Tack för att du tar
dig tid att beskriva vägen!

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


12 Nov 2016, 17:17
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.229/6
På gott och ont ligger det ngt i det du skriver Peter.
Fact of life.

Image

Eftersom "modern" färgborttagning är rena skämtet OCH jag inte har en aning om vad det är jag slåss emot,som färg sett,så valde jag att attackera det hela med tvättaceton.
Nej. Nä,det är inte helt miljövänligt och ja..det är hälsovådligt. Inte tu tal om det,men...det e nog vad det är och..jag gör detta såpass sällan att...no harm,no foul.
Som synes då maskinens bottenplatta och vi kan kort konstatera att detta varit målat mer än en vända.
Jaja. Samma skit..det blir rent iaf. Efter detta skall de tre delarna,bottenplatta-chassi-huv, slipas rent från rost så gott det går och efter det betas rent från rost med svavelsyra.
Neutraliseras med helt vanligt vatten och efter det adderar jag etsande primer,följt av topplack och i sin tur klarlack.

Image

Nu ser det kanske inte sådär djävla allvarligt ut längre rent rostmässigt men tro mig när jag säger att den varit FULLKOMLIGT angripen.
Ambitionen är ju solklar och det är att döda den där rosten en ggn för alla. Då maskin är så gammal att vi knappast behöver oroa oss över att det handlar om returplåt så..får man bara bort det som syns menar jag att det är safe.

Image

På gott och ont är det material som kan återanvändas i denna maskinen milt sagt begränsat. ALLT är kört i botten. INGET är "bara att köra på". Som synes,man har tom lyckats knäcka tex de keramiska socklarna till 6L6 rören...*skakar på skallen*

Nu blir det ett antal lösningar som behöver hanteras innan lack,som tex IEC uttag mm,men i stort...det kommer sig. Just oktalsocklar har jag ett antal original som "surplus" vilket gör att det känns ok allt sagt och gjort iaf.
Men...ja..tom voltväljaren behövde bytas. Färgen som använts har per bokstav smält in i plasten... *suckar ljudligt*

Image

Jaha. Ordning och reda. Det där är då en BRA mycket mer ändamålsriktig nättrafo... Visar sig att det jag kommer behöver göra,primärt,är att snygga till det där "fyllehålet" man tagit upp i chassit. Tänkte börja med en lamellskiva i vinkelHarry till att börja med...å se vart det tar oss.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


12 Nov 2016, 20:22
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.229/6
Image

Jo. Visst är det så att det sitter i detaljerna. Kommer byta M4 skruven för speaker out... Men men...det hela rensar upp med lite rengöring och attityd iaf.

Image

Kalla mig löjlig men..det KÄNNS bra att ha med sig ngr originaldetaljer iaf. Hade förhoppningen att kunna använda iaf EN av de keramiska oktalsocklarna men..icke sa nicke.
Antar att sprickan i sockeln syns väl. Ptja,vad säger man? Som sagt,denna maskin..ALLT har varit kört i botten. Jaja. Det finns ngr Geloso socklar att ta av så...

Image

Nu blir det ju en "icke" Geloso nättrafo men OT´n och den lilla SE trafo som sitter som PI e med i matchen iaf. Verkar som jag inte värmt burken med uretanfärg nog? Jaja..det skall få sig ett lager till så den biten lär väl lösa sig.
Sen..
Det sitter ju ett par choker i denna med. Ni kan ju ger er fullständigt fan på att den ena av de är uppeldad den med. Faktum är..har inte mätt varken SE trafon eller OT´n,och det kan kanske vara ide va... :shock:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


14 Nov 2016, 01:50
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.229/6
Image

...asså...där är nått jag finner väldigt tilltalande i när man fått lite ny färg på eländet och börjar skruva ihop det igen!
De M3 som behöver vara M3*10 av säkerhetsskäl och därför så långt bara e vanlig "blänkande" skruv skall bytas mot svart snarast.

Image

Mm. Inte helt nöjd. Denna saknade ju bla sitt likriktarrör,och sockel därför,så glad i hågen började jag leta efter min låda med sådana rör.
Visar sig att någon IDIOT vält lådan...hälften av rören var väck.. :evil: ...så det blir att skaffa nya 5U4 mfl...e ju SJÄLVE fan! Om man nu begår det misstaget så säger man ingenting!! E ju för fan rör för tusentals kronor som gått i kras. Resterna uppsopade uppenbart..
Djävla svineri.
Nåja. Tack vare vännen Sven finns det iaf ett par 6L6G extra att klämma dit,så jag är tacksam oavsett. Ett 5U4 eller 5V4 är enklare att ersätta liksom..

På det ett litet problem. Vill jag mena. Denna använde ju keramiska socklar... Visar sig när jag monterar original Geloso socklarna att själva oktalsockeln,det är ju på Geloso manér en sockel och en "hållare,är såpass aldrig så mkt för liten i diameter att man närmast kan dra med sig sockeln ut ur hålet när man drar ur röret ifråga. :shock:
Så det får nog fan bli andra socklar i denna lika förbannat och då man ju lika gärna handla en omgång nya Belton antar jag...
Jaja.
Vad e väl en bal på slottet...

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


15 Nov 2016, 00:19
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1430
Location: göteborg
Post Re: Geloso G.229/6
Jag har nya (JJ) 5U4 om det kniper ...

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


15 Nov 2016, 22:14
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.229/6
Tack Peter.
Nah,jag löser nog det iaf som det ser ut.

Image

Fick kopplat upp PT´n. Inte mkt att orda om,enda avvikelsen-som skall märkas om,är att 140VAC märkningen på voltväljaren numer håller 240VAC tappen för trafon.

Image

Även om denna PT´n nu i grunden är gjord för ett GZ-34 tänkte jag iaf prova med ett 5U4. Som kanske bekant drar det senare 1A mer i glöd,vilket jag då tänkte kolla hur det funkar medelst att helt enkelt se spänningsfallet de två olika varianterna emellan. Därav lite grövre gult kablage för glöden (1,5kvad).
Avsäkrad HT som synes och tillika "saver diodes" (vanliga 4007´or) på sockeln. Den kvarvarande säkringen tänkte jag lägga till glöden för slutrören.

Image

Tyvärr,får jag väl säga,så blir det nya Belton socklar till slutrören imorgon. E vad de e.. OT´n är som synes inte det största ngn av oss sett men räcker gott och väl för vad som stundar iaf.
Det jag debatterar med mig själv fn är ifall jag skall bibehålla SE trafon samt 6V6 röret för PI funktion. Har ju testat detta innan,och det med ganska mediokert utfall. Men men...en ggn är samtidigt ingen ggn...

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


15 Nov 2016, 22:59
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.229/6
Image

Blev samma lösning som på 211´an,bara med lite grövre lödöron då för att funka ihop med M4 skruven. Jordreferens får det hela via sitt jack,som ju är av metall och sitter direkt mot chassit.
(För den som nu inte är med helt där,jaa...även högtalarsignalen behöver jordreferens).

Visade sig att det funkar med Geloso socklarna. Vad jag inte insåg var att de två hålen i chassit "längst ut" var ämnade fär fästena till de två vibratorer maskinen egentligen skall vara utrustad med. Mao,efter att ha flyttat lite på socklarna löste sig det hela alldeles utmärkt.

Image

I original skall det sitta en extra PT där. En som drivs av spänningen ifrån de två vibratorerna,och den PT´n är ju long gone den med. Hål lämnade det efter sig dock,och de hålen fungerade utmärkt att installera stående kannor i. :mrgreen:
Enda reservationen jag har fn är PT´ns kärnas närhet till det ena 6L6 röret men...det lär väl visa sig tids nog antar jag.

Appropå gamla 6L6G.
De är ju begränsade i effekt vs ett modernt GC,så är det. Inte bara det utan de anges till andra max spänningar med men..har många ggr klarat mig undan vid det här laget med det numer bekanta tricket härstammande härifrån med zeners vs g2.
Jag misstänker,skäligt,att begränsningen eg handlar mer om last och närhet till anodspänning än något annat eg.? Eller,eftersom det fungerar alldeles utmärkt med ~450VDC på anoderna och kring 400VDC på g2 så antar jag det. I sammanhanget kan det vara intressant att ta med i ekvationen att beam rör drar mindre g2 ström än rena pentoder.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


17 Nov 2016, 12:42
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Geloso G.229/6
El34 m.fl. funkar länge med mörkröda anoder, flaskan blir mjuk och drar in magen så den får en midja. Men inte basförstärkare. Vibrationer får gallren att rasa.
Sett flera exempel, speciellt RFT rör tål mycket mishandel.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


17 Nov 2016, 14:56
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.229/6
Mm Aleks.
Jag satt så sent som idag och studerade scheman för div Geloso maskiner,från tiden - på skärmen i verkstan,och ALLA av de frångår datablad för 6L6G vad avser anodspänning (överskrider,och det med stor marginal i vissa fall). De FLESTA av de även vad avser skärmgallerspänning,men med det abret att g2 då fortsatt har en mkt reducerad potential vs anod OCH att g2 förses via resistiv last. Normalt i storleksordningen av ca 100VDC.

INGEN av dessa maskiner som använder 6L6G original,och fortsatt gör,som jag varit nere i har påvisat någon form av problem därav. Noll.
Detta avser inte endast Gelosos. Detta skrivet med stor medveten om att min erfarenhet i sammanhanget inte ens är blygsam utan närmast obefintlig rent relativt sett.

Med det sagt är jag fortsatt av den absoluta övertygelsen att vi har allt att lära av datablad. Databladen förser oss med gigantiska mängder information i sammanhanget och det vi i effekt diskuterar tex med spänningskontroll,kan vi kalla det, tex genom bruk av zeners eller MOSFET liknande lösningar rent relativt ändå är "nytt". Mao,bruket av den formen av lösningar har knappast varit aktuell när databladen ifråga togs fram och lanserades.

Utan omsvep finns det ju vidare gränsvärden som angetts där vi kan konstatera att tillverkare eller design gjort att man gör vist i att inte överskrida gränsvärdet ifråga. Skärmgallerspänning för EL-34´or tex kommer till sinnes.

Att,som du skriver,vibrationer tex även KAN vara en STOR faktor i vissa sammanhang är tyvärr en insikt som verkar ha antingen översetts eller glömts bort i sammanhanget. Naturligtvis rena dumheterna. Självklart blir detta en faktor,framför allt i samband med ökad last rent elektriskt.
Hepp! :!:

Image

Det fortskrider med den gamla Geloson. I detta fallet..det där får tjänstgöra som choke. Ger 4H på ett ungefär. Intill ser vi den switchade lilla trafon som levererar 5VDC ut och därmed ger "mat" till optokopplarna.

Image

Biasbräda var det ja. Efter likriktning ser vi ~75VDC. Mao mer än tillräckligt och i vanlig ordning separat justerbart. Håll nu det i sinne...för det kommer lite resonemang kring detta lite längre ner.

Image

Ja. Är väl inte så mycket att orda om egentligen? Allt det där är vad som leder ut. Den "andra" panelsäkringen går nu till slutrörens glöd.

Image

Jodå. Har allt sparkat igång det hela. B+ landar med ett 5U4 på ca 425VDC,och det räcker ju en stund det med (och är fortfarande över maxvärde för 6L6G). Då med en last av ung 35mA per flaska. Kom nu ihåg att max anodförlust för ett 6L6G ser lite annorlunda ut,så det där är siffror jag iaf är nöjd med i nuläget.
Mot g2 sedan,bortsett från choken,sitter där så zeners om 47V/5W i serie med ett 100 Ohms motstånd. Det hela fungerar utmärkt.

Image

Preamp. Inget vi inte direkt sett tidigare. Men...de där två 100nF kondensatorerna längst ut på brädan? Mm..kom nu ihåg det med separat bias justering.
Min tanke är ju att använda originallösningen med en i effekt SE trafo som fasvändare. Jag har ju valt bort precis den lösningen när jag beretts möjlighet att leka med det tidigare,men försöker alltså nu igen. Iaf i ett första stadie.
Varför?
Mnja..
En trafo som PI löser alltså att putta mkt stora mängder ström framför sig,rent relativt,så kan lösningen fås att hänga med i bandbredd (vilket var mitt upplevda problem förra ggn) så har den garanterat merit. När jag nu jmfr DC resistans som induktans mellan de två trafona (har kvar den andra,som var utbytt),så visar det sig att det skiljer något alldeles otroligt i värden de emellan. Mao är det skäligt att anta att den ersättningstrafo som satt i den förra maskin INTE varit drivrörets behov av impedans till lags,och inte heller har det varit rätt ut mot maskinens slutrör. Orsaker så goda som några till tapp av "topp" i ljudet.
Vidare blir ju förstärkningsgraden ur 6V6´an som driver den rent relativt begränsad,när vi diskuterar spänningsförstärkning. Nu är det samtidigt så att jag har för avsikt att använda en PPIMV...och se det "krånglar till det" hela lite.

I original har sekundären på den trafon en centertapp,och via den centertappen förses slutrören rent praktiskt med sin negativa gallerförspänning. Iom en PPIMV blir det inte helt förenligt..(eller..ptja..)
Därför är min tanke nu att klippa AC signalen ut ur trafon och leda den till PPIMV potten och att sedan leda signalen ner till de där 100nF kondensatorerna för att DÄREFTER applicera negativ gallerförspänning. Mao kommer trafon vara "gemensam" rent AC mässigt men samtidigt vara helt separerad DC mässigt.
Samtidigt är det så att de respektive g1 får referens via sin bias och..det jag känner osäkerhet inför är hur det hela kommer reagera under last.
Aleks? Synpunkter?
Sen är det oxå så att originallösningen saknar gridstoppers mot g1. Frågan är om det behövs?

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


17 Nov 2016, 22:26
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Geloso G.229/6
Egentligen är transormator som fassplitter menat att öka rena takhöjden i slutsteget och möjliggöra drift i klass B2 dvs driva styrgallren positivt med respektabel ström. Så PPIMV mellan trafo-PI och slutrören motverkar ju hela den idéen. Men det kanske blir den heliga graalen ljudmässigt, vem vet? Det var å ena sidan.
Å andra sidan brukade min kloke morfar säga att om en vill peta med fingret i vänstra örat så skall en inte vricka höger armen ur led bakom nacken för att komma åt.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


17 Nov 2016, 22:49
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.229/6
Image

Dags för tunga artilleriet. Ett stycke Telefunken "red tip". :mrgreen:

Image

Den sista radiallyten där till vänster hängde jag på plats helt provisoriskt för att skaka igång skiten. Mkt riktigt visar det sig att det där 6V6 röret drar en del ström...och eftersom railen på den är kopplad som "tripp,trapp,trull" så innebar det att spänningarna mot resten av preampen vart väl låga. Mao,gör om och gör rätt.

Image

Som synes är det som är kvar att ta i princip dragning av signalkabel,bygga tonkontroll osv.

Image

Innan man kommit sig för att göra kabelstammar av det,vilket normalt faktiskt funkar rätt bra iom att allt i signal ligger på skärmat,så ser det hela lite vildvuxet ut. Men men...var och en av kablarna behövs verkligen.

Image

I nuläget är de enda nya hålen som gjorts de för switcharna. I stort får jag säga att det fungerar. Samtidigt behöver de hål som nu inte skall användas sättas för. Är ju inte mer med det.

Sammantaget ser det inte bättre ut än att det blir fart i denna idag. Tanken,som ni ju bla kan läsa Aleks tankar om ovan. Vad avser splittern är det alltså gjort på ett sådant sätt att det snabbt kan kastas emellan antingen det jag besriver med PPIMV eller det Aleks beskriver med "raka rör" mot slutrören.
Skall bli intressant som fan att uppleva skillnaderna,och hur stora de nu ev är.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


20 Nov 2016, 14:32
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.229/6
Image

Jaha. Jahepp. Såhär e re...jag har haft fel,och som effekt av det sitter jag nu här med ett leende på läpparna likt en katt som svalt familjens kanariefågel.
OM såväl primär som sekundärimpedanser,drivspänningar mm ligger inom ram för rimlighet så är den enkla konsekvensen den att det med att ha en trafo som PI fungerar skitbra.
Punkt och slut,och...det äskar närmare förklaring på ett antal punkter kanske...

Image

Det hela har flutit på jättebra varför det nu i 1a hand framgent kommer handla om lite mer färg här å var :lol:

Image

Maskin är nu alltså "dual mode". Antingen 2 eller 4 gainsteg. Men..det fungerar med det sagt fortfarande inte som man kanske kan förvänta sig,och en av anledningarna till det är den mkt begränsade förstärkning som sker i 6V6 röret. Mao är distorsionen som presenteras i 4 stegs mode...mkt mkt kontrollerbar.
Faktum är att förstärkaren i sig är ett rent textbok exempel i hur väluppfostrad en maskin kan vara som är byggd efter regelboken. Det är såpass att i low-gain mode med PPIMV´n på full patte får man per bokstav luta sig in i cabben för att höra ifall skiten går!
I highgain mode i sin tur blir det givetvis mera brus,men fortsatt LÅNGT LÅNGT under vad man normalt förväntar ur en highgain krets....vilket om man överväger det en smula står till rimlighet och logik :wink:

Men.
Nu var det den med transformator driven PI. Jag har provat den i båda config,dvs antingen med eller utan PPIMV,och vid de volymer som är aktuella vid live/rep så menar jag att skillnaderna rent relativt är små. De finns,men de är små.
Tanken med trafo lösningen är ju de rent relativt sett mkt stora mängder ström som KAN skapas med påföljd att det sannolikt skulle funka att driva slutsteget in mot klass B2 rent av.
Den tanken faller då lite platt eftersom maskinen är så högljudd att man helt enkelt inte hamnar där....

Efter överläggning med Aleks precis så kan konstateras att jag kommer behöva justera katodresistor värdet för 6V6´an ngt. Löser vi imorgon.. Men sammantaget får jag SÅ LÅNGT säga att dagen varit en RIKTIG ögonöppnare! Att använda en trafo som PI när trafons värden stämmer mot de behov som föreligger skapar utan tvekan en karaktärsförändring vs att använda en flaska till detsamma.
Bra mao?
Ja. Mkt mkt bra. Det lilla jag lekt med den innan hemgång idag (säg en timma ung) så kan konstateras att den med lekfull enkelhet producerar en strängseparation tex som är rent makalös. Maskinen är kort sagt mer "ärlig" än vad jag är van vid,vid liknande setups.

Image

Ngt annat som visade sig var att setupen var bra mkt känsligare än jag normalt upplevt vad avser kapacitans över 6V6´ans katodresistor. Provade från 10µF till 330µF och enkelt summerat kan i detta fallet bara konstateras att..."less is more". Det landade på 22µF,och då med det i tanke att ha en sammanhållen botten i soundet.

Image

Jaaaa...radiallyten till vä är fortsatt bara temporär. Bortsett från den ser ni att det trots en ganska omfångsrik bunte kablage faktiskt råder riktigt hygglig ordning under huven. Enkel layout och en vettig logik.

Med allt sagt och gjort provade jag även antingen GZ eller 5U4 som likriktare. Den senare med det avsevärt större spänningsfallet (skiljer ngt sådant som 35VDC),och valet föll på GZ flaskan. Hands down.

Nu skall där till lite tweakande,men redan som den står låter maskin rent fantastiskt! Rakt ur lådan. Justerade lite railspänningar upp resp ner,och får nog säga att där detta landade nu var lite "happy middle".
Nä vänner.
Jag hade fel,och detta var bra skit. Detta är SÅ bra skit att jag definitivt kommer ge mig i kast med detta igen. Icke tu tal om saken.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


20 Nov 2016, 22:36
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.229/6
Image

En omgång nya pilisar gjorde ju gott. De två till tonkontrollerna av de mindre arten då.
Vidare förklarande små dymo lappar av mera modernt snitt.

Image

Nånting jag går in på mera sällan är det med filtrering. Sammanfattat kan man säga att jag generellt försöker djävlas med signalen på så få platser som möjligt. I normala fall blir det därför som oftast enbart i James kontrollen,med alla sina finesser adderade.

Men i fallet med en highgain krets blir det ju lite nervigare,varför jag begrundade det hela... Å gör man som alla andra låter det snart nog som allt annat.
Maskin är ju uppsatt med 4 gainsteg,kom dock ihåg att det är kanske highgain per definition men att vi har en triodkopplad effektpentod som driver till en fasvändare som i eg mening verkligen inte förstärker någonting. I clean mode hoppar den över de två mittre stegen,varför vi låter det vara ifred. Mao,det ökade övertonsspektra osv som kommer i samband med att man knuffar på grejerna lite extra i highgain mode-med alla 4 stegen med i smeten-behöver hanteras via steg 2 samt 3.
Millerkapacitans känner vi ju alla till,och det där är ju inte direkt ngt som används till vår fördel som oftast. Nåja. Det på bilden är en lite trimkondensator med en spänningskapacitet av 250+VDC och med ett spann från 2pF till 47pF. Det kan ju låta rätt meningslöst,men iom Millerkapacitansen används alltså trimkondensatorns kapacitans multiplicerat med just Miller,och då inser vi snart nog att det händer lite mer.
I detta fallet räckte det med att installera en sådan kondensator på steg 3 för att i praktisk mening mer eller mindre kunna bottna gainreglagen utan att maskinen tjuter ihjäl sig.
Enkelt och till punkt såväl som relativt sett billigt i ljuset av vad det hela klarar.

I samband med detta installerade jag en brightkondning över potten för 4e stegets gain. Det hela slutade i en mer artikulerad maskin,vilket väl kunde förväntas antar jag.
Mao.
I DETTA fallet (som specifikt) använder jag endast en sådan trimkondensator och detta mellan anod och galler på 3e steg. Det blir rent ut sagt lekande lätt att justera maskin efter det "spann" i dist man använder som mest.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


22 Nov 2016, 00:33
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.229/6
Image

Ja,hur som helst blev den djävligt röd i alla fall! Om man jmfr mot bilden i första posten är ju skillnaden närmast monumental!
Så..jag är nöjd.
Tweakat vidare lite idag..å det känns lite som ett steg fram och två steg bak. Är bara att kvittera att det där med trafo som PI helt klart reagerar annorlunda mot det man är van vid.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


23 Nov 2016, 01:23
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.229/6
Nu så.
Tweakat lite fram som tillbaka som sagt och det hela börjar landa lite. Eller,fan vet om det inte kommer upp lite kort.

För er som är med i matchen,jag vette fan om jag inte anser att den borde kunna dista än mer? Som det är nu ligger de 4 gainstegen med railspänning runt 300VDC+ och...den låter svinbra maskinen. Icke tu tal om annat,men det blir som mest liksom lite av en JMP/JCM på overdrive och inte mycket mer.
Hänget i den är helt fantastiskt! Inte bara det,utan det har även egenskapen att när man mutar blir det dödstyst direkt. Känns lite annorlunda mot vad man är van vid får jag säga.
I highgain läge är den osedvanligt tyst,alltså vad avser brum å brus å andra dumheter. Dumt uttryckt,den har samma stuk av dumheter för sig i tomgång i lead/highgain som en vanlig DLR på full patte ungefär. Eller..ptja. Mindre ändå faktiskt.

Räcker det? Ja,jo. Det gör det. När JAG ligger å kompar använder jag inte allt den har...men när jag sedan går lead kan jag bottna skrotet helt utan att det i NÅN form blir "för mycket" eller "för bra". Å se..jag skulle nog vilja att man KAN ratta den förbi rätt och rimlighet. Eller...jag är osäker på det är kanske mer rätt benämning.

Som sagt,detta vart en FÖRBANNAT bra förstärkare. Inget att resonera om. Den är mkt bred i vad den kan och den gör det den skall.
Jag kan märka en antydan till oscillation när jag bottnar allt,vilket utan tvekan stammar från V1 varför jag kommer gummiupphänga den sockeln. Lär hantera det iaf.

Väl medveten om hur jag kan få eländet att dista mer är väl det jag eg resonerar med mig själv om ifall den inte skulle haft ett gainsteg till?
En femstegare?
Japp. En femstegare. Betänk att det vi normalt tar ur en fasvändare finns inte med här.... Att överstyra 6V6´an i trioddrift däremot låter sig göras alldeles utmärkt. Låter faktiskt hur bra som helst.

Å det är väl det som hindrar mig tror jag? Att den faktiskt låter,och fungerar,helt perverst bra. Hm. Blir nog att sova på detta tror jag...

Använt den vid rep med ena hårdrocksbandet ikväll för övrigt,och visst fan gör den vad den skall. Inte heller det ngt att resonera om.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


23 Nov 2016, 23:46
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.229/6
Image

Fick gjort lite idag... Bla då gummiupphängt V1,vilket hade exakt avsedd effekt.

Image

Jomen. Det där hittade dit med.


Det med dist då.
Resonerade som så med mig själv att det jag inte löser med 4 gainsteg löser jag fan inte med 5 heller. Iom det gjorde jag så att jag bytte en droppresistor i railen och sköt därmed UPP spänningarna mot preampen en del...för att efter det ersätta anodmotstånden för steg 1 samt 2 med 220k vs 100k.
Å se..det var nog precis det doktorn ordinerade. Karaktären i maskin är kvar,men nu går den att ratta "längre". Nöjd? Ja,helt klart bättre så..svaret e .... kanske.
Det som gör detta lite svårt,att veta när det är nog,är att maskinens karaktär är lite speciell. Som exempel... ALLA ni som lirat highgain vet med er att en närmast autonom rörelse när man skall tystna är att man vrider av gitarrvolymen. Men se..det behöver man inte i fallet med denna 229!
Är bara att mutea...å vara färdig med det. Med handloven alltså. Känns...annorlunda. Av det resonemanget inser ni även att maskin är kopiöst "direkt" i vad den gör,och mycket riktigt..så är oxå fallet.
Med i det paketet är även då en rent HELVETISK separation,vilket ger för handen att man misstar sig lätt på just hur mycket dist som faktiskt är inblandat.
Hänget i grejorna är därför rent pervers... Plocka en ton å gå på lunch liksom. På det då faktumet att den är extremt tyst tills tilltalad. Udda var ordet sa Bull! :shock:
Att lira på den är lite sådär...man slutar å ser ut som ett fån å säger högt för sig själv...-"WTF?"-,åsså ser man ut som en tom telefonkiosk i ansiktet.

Däremot tror jag att jag fortsatt inte är helt färdig med komponentvärdena i James kontrollen. Där känner jag rent instinktivt att man kan ta i ÄNNU mer vs vad man normalt gör. Skall begrunda det där lite...å leka med det menar jag.

Sammantaget sett då så säger jag som så att detta bygget helt klart har direkt unika kvaliteter. Sägas kan direkt att det INTE är en maskin för nybörjare. Kan man däremot spela ger den tillbaka så det fan knappt är sant. Såpass att jag börjar känna att bortsett från det med värdena för ngr av kondensatorerna i James kontrollen....låt den vara,för detta är så bra att nu vette fan om vi inte nått en punkt där..vad man än nu gör blir det bara sämre.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


24 Nov 2016, 22:19
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.229/6
Jo!
Glömt säga det att jag ställt denna på vågen,som då visar 11+kg.
Tycker jag milt sagt är respektabelt i ljuset av storlek och kapacitet.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


26 Nov 2016, 15:04
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 18 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.