View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 11:47



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Sovtek MIG60....härdsmälta 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Sovtek MIG60....härdsmälta
Gossar.
Behöver er input/erfarenheter. På bänken står en MIG-60 som fanimig e att likna vid Harrisburg. OT´n e kokt. Slutrören e kokta. SGM´n e intakta?! Å till och med KABLAGET ToR rör samt CT e fan uppeldat! Man fysiskt SER var spänningen slagit igenom den vita isoleringen på kablaget.

Sovtek har i sin visdom förvisso dragit primär och sekundärkablage genom samma genomföring,vilket kanske inte är det vaknaste... Men ändå.
OT åt helvete. Överslag i socklar. När jag testar EL-34´orna skiljer det ung 60% i anodförlust i tomgång med samma gallerförspänning. Med annan OT slår det fysiskt blixtar i slutrören om man ger dem lite last.

Nu har jag iofs varit nere med skallen i ngr Sovtek med tidens tand,men ngt liknande det här har jag fan aldrig sett. OT´n e fö BLAND ANNAT bränd mellan CT och ena sidan ut.
Sätter man i en hel anodsäkring å slår på strömmen,med original OT´n på plats, säger det BOM direkt... Mao e där direkt överslag mot chassi/jord/noll...med.

Nu hör det till saken att jag känner killen som äger den och VET att han e rak emot mig när han menar att han inte puttat den genom Sinai för hand utan...har använt den,men på inget vis på ngt spektakulärt vis.

Så frågan e...
Ni andra? Upplevt eller sett ngt liknande i en Sovtek?

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


10 Nov 2016, 00:33
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Sovtek MIG60....härdsmälta
Jag har haft en, och skruvat i en annan, för många år sen. Bägge hade redan efter 5-6 år problem med ytterligt sköra inputjack - måste ha varit billigt 1:a generationens Kinaskräp. Dom trillade i bitar vid minsta belastning... Minns inte om utgångarna var av samma dåliga kvalitet, men där kan du ha en orsak - kanske nån som trampat på högtalarkabeln under ett gig > böjt telejack i toppen > kontaktras > härdsmälta. Kolla för all del upp högtalaren och kabeln också, det behöver ju inte vara toppen.


10 Nov 2016, 08:23
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Sovtek MIG60....härdsmälta
En "kokt" OT har man nog sett nångång. Trolig orsak är ju (mycket) för hög anodström. Om maskinen har fixed bias kan ju problemet ligga där (trasig eller feljusterad biasmatning). Om slutrören gått heta en tid, kan det uppstå galleremission från styrgallret, vilket driver iväg bias ännu mer åt det positiva hållet > ännu mer anodström, dvs röret skenar när det blir varmt. Sen hur det kan sprida sig till anslutningskablaget är ju lite mysko... På vissa trafos har man ju dragit ut själva lindningstråden i anslutningssladdarna och då är det måhända förklarligt; den tunna tråden blir för varm, helt enkelt. Överhettad plastisolering kan bli farlig, när isolationsförmågan sjunker.


10 Nov 2016, 08:53
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Sovtek MIG60....härdsmälta
Blixtnedslag?

_________________
Johan Hansson


10 Nov 2016, 10:19
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Sovtek MIG60....härdsmälta
Ja.
Kan bara kvittera att de upplevs som "billiga" invändigt.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


10 Nov 2016, 13:33
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 924
Location:
Post Re: Sovtek MIG60....härdsmälta
Lite nyfiken på det där med "kokt". "Stekt" eller "rökt" har vi ju halvkoll på, men "kokt" ger typ lite softare bilder. :)

Jag har för övrigt bestämt mig för att hårdbanta verkstan, så om det är nån som söker nåt speciellt (rör, framförallt) får ni gärna höra av er nu innan jag lägger ut på auktionssajterna.

_________________
Johan H
Kultivator, Ur kaos, Nomads of hope mm
Finns på Spotify


13 Nov 2016, 23:20
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Sovtek MIG60....härdsmälta
maglemer wrote:
Lite nyfiken på det där med "kokt". "Stekt" eller "rökt" har vi ju halvkoll på, men "kokt" ger typ lite softare bilder. :)

Jag har för övrigt bestämt mig för att hårdbanta verkstan, så om det är nån som söker nåt speciellt (rör, framförallt) får ni gärna höra av er nu innan jag lägger ut på auktionssajterna.


japp är alltid intresserad av rör :)

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


13 Nov 2016, 23:30
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.