View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 10:13



Reply to topic  [ 15 posts ] 
6L6 och Zener på skärmen? 
Author Message
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post 6L6 och Zener på skärmen?
Planerar ett bygge med 6L6, fast bias och typ 460-480 volt på anoden. Choke mellan första och andra konding.
Något att vinna på Zener på skärmen? Vilka värden på Zener och motstånd?

Sedan är jag lite undrande om äldre typer av 6L6, metall tuber närmare bestämt. Kan få tag på NOS av min granne.
Fördelar och nackdelar?
H/
Bosse

_________________
bneostman@live.se


05 Nov 2016, 12:06
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: 6L6 och Zener på skärmen?
6L6G av metall kan ha sina sidor.
De har bla rykte om sig att de kan ha släppt sitt undertryck,hur sant det är eller inte har jag inte en aning om.
Låter däremot gör de alldeles utmärkt.
Ha bara i minne att de är angivna till 19w styck OCH att spänningen mot g2 ser lite annorlunda ut vs GC mfl.
Som du vet har jag använt,och använder,glasvarianten av samma flaska och tycker de har MYCKET att leverera och ge.

Zeners mot g2 i sin tur.
Skulle sagt prova nånstans runt 25V och 5w effekttålighet. Nu drar iofs sk beam rör mindre effekt över g2 rent generellt än klassiska pentoder,men skall man hårdra det kan du ju med enkelhet räkna ut effektåtgången medelst spänningsfallet över motståndet du installerar. Nånstans mellan 47 och 100 Ohm..take your pick.

I grund och botten,rent praktiskt,så är i min mening det med zeners mot g2 desto mer väsentligt ju lägre effekt maskinen är på. Anledningen är att en maskin med lägre effekt oftast används närmare den gräns den klarar av att prestera. Addera då ihop spänningssvikt osv ur trafon osv så ser du snart nog sammanhanget misstänker jag.
Finessen med övningen är ju att det förändrar transientbeteendet mellan anod och g2,och ser därigenom till att anoden i mycket mindre grad riskerar att gå under g2 i spänning under last. Märk nu väl att det där beteendet är ngt dynamiskt.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


05 Nov 2016, 16:01
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: 6L6 och Zener på skärmen?
Hm. Varningsklockor ringer av nån anledning.

Jag tror mej ha sett i maximum ratings att B+ inte får vara mer än 350V på dom där plåtgrunkorna. Och jag tror t o m att effektuttaget bara är 11W.
Dessutom är det nåt lurt med kåpan, den är kopplad till en av pinnarna, så man kan få en rejäl överraskning om man jackar in dom i en vanlig oktalsockel för 6L6 i glasvariant.

Dubbelkolla. Jag har haft fel förr :-)


05 Nov 2016, 17:06
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: 6L6 och Zener på skärmen?
ja pin 1 är ansluten till metall

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


05 Nov 2016, 18:42
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: 6L6 och Zener på skärmen?
http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/fran ... /6/6L6.pdf

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


05 Nov 2016, 18:44
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: 6L6 och Zener på skärmen?
11 watt?
Kan det verkligen stämma?

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


05 Nov 2016, 20:23
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: 6L6 och Zener på skärmen?
Jag har sett en del olika datablad där effekten anges till olika saker, lite beroende på konfiguration - 11--14W verkar rimligt, men är beroende av B+ och applikation (detta rör kan ju användas i radiosammanhang också). Kylningsförmågan är inte i närheten av ett glasrör, t ex. 450V B+ är i a f inte att rekommendera. SG bör ligga 100V under B+, tydligen.

Försiktighet rekommenderas med dom här pjäserna :-)


05 Nov 2016, 20:53
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: 6L6 och Zener på skärmen?
Ja,det sista du skriver e jag med på Rickard.

Å som vanligt är det ok att frångå datablad på EN punkt,så den biten tror jag nog löser sig.
Men 11 watt?
Ptja..kan vara att du har rätt. Fan vet jag? :D E väl bara det att om man knåpar till ett 6L6 med de specen anser JAG iaf att då kunde man väl lika väl använt sig av det milt sagt beprövade 6V6 istället? Ser liksom inte riktigt design incitamentet..? :?:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


05 Nov 2016, 21:10
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: 6L6 och Zener på skärmen?
Nja, 6V6 gjordes ju också i plåt och samtidigt. Och jag tror effekten på dom var ännu lite mindre, så 6L6 är ju ett framsteg :-)

Skitsamma. Låt oss luta oss tillbaks och poppa lite popcorn o vänta på rapporten om rökslingorna från Bosse :-)
(450V B+ på dom här mackapärerna ...jösses, jag vill se det :-) )


05 Nov 2016, 21:22
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: 6L6 och Zener på skärmen?
Mm.
Hör dig.
I databladet Sven reffar till ovan står ju 400V max på anoderna och i sin tur 300 på g2. I min ringa erfarenhet ger det att..vrida upp B+ till 450 kan kanske vara ok SÅ LÄNGE man håller kontroll över vad som går ut till g2.
Som alltid är ju anoder tillverkade för bra mkt tuffare tag än g2. Isolationsavstånd i sin tur..en annan femma.
Men ja. Jag är med dig.

Samtidigt kan jag ju säga att jag kört tex EL-12/325 på 460VDC utan att det hickar en gång,men då just med tillbakahållen spänning mot g2. De flaskorna rullar å går mig veterligen än.

Samtidigt..i databladet ovan anges en push/pull maskin till 34watt vid 400 volt. Låter ju skäligt i mina öron iaf.?

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


05 Nov 2016, 22:03
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: 6L6 och Zener på skärmen?
Vidare e nog den primära betan här det där med spänningen mot g2.
Att dra ner det hela 150VDC via resistorer går ju fetbort iom det rent dynamiska beteende som skulle bli effekt. Då är zeners naturligtvis ett alt,men...det blir en å annan zener du!
Vettigare isf som jag ser det med ngn form av MOSFET lösning.? Enklare och billigare.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


05 Nov 2016, 22:06
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: 6L6 och Zener på skärmen?
Kör dem i klass AB2, skit i Zener, banka dit en spänningregulator som sänker B+ med 100V. Värmeförlusten i anod + SG blir 24W per rör och effektuttaget ca 60W.
Allt annat är bara slöseri med elenergi då totala verkningsgraden kan lätt hamna under 25% sträcket.
AB2 kan greja lite över 40% och även det är snålt.
Ingen fara med stålflasken ansluten till pinne 1. Det är ok att koppla ihop den med katoden på pinne 8 som vanligt, även om man har 1 Ohm resistor till jord. Det blir långt under 1V på stålet. Kanppast risk för elchock men man kan bränna sig.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


06 Nov 2016, 00:55
Profile WWW
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: 6L6 och Zener på skärmen?
Hehe, det blir JJ 6L6GC till att börja med! :D
Grannen har både NOS 6L6 och 6L6GC också. Vi ska nog testa lite sådant också vad det lider.
Ska bli kul detta, en Peavey Rythm master 400 som donerat Cab och låda ska få ny 15" tratt och en väldigt "rak" förstärkare, dvs minsta möjliga nedlastning av signalen. Enkla cut funktioner av bas och diskant samt ett ett mellanregisterfilter av gibson GA typ. Reverb också.
Känns som ett inspirerande höstprojekt.
Bosse

_________________
bneostman@live.se


06 Nov 2016, 01:02
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: 6L6 och Zener på skärmen?
VacuumVoodoo wrote:
Kör dem i klass AB2, skit i Zener, banka dit en spänningregulator som sänker B+ med 100V. Värmeförlusten i anod + SG blir 24W per rör och effektuttaget ca 60W.
Allt annat är bara slöseri med elenergi då totala verkningsgraden kan lätt hamna under 25% sträcket.
AB2 kan greja lite över 40% och även det är snålt.
Ingen fara med stålflasken ansluten till pinne 1. Det är ok att koppla ihop den med katoden på pinne 8 som vanligt, även om man har 1 Ohm resistor till jord. Det blir långt under 1V på stålet. Kanppast risk för elchock men man kan bränna sig.


Tack. Dina och Racings inlägg gör att man får läsa på lite vilket är bra. Jag kan säga att det blev lite läsning om förstärkarklasser också.
Eftersom detta faktiskt är mitt första bygge med fast bias så var det extra nyttigt. Dessutom tror jag att en pollett ramlade ner också!
H/
Bosse

_________________
bneostman@live.se


06 Nov 2016, 11:19
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: 6L6 och Zener på skärmen?
Förstärkaren är testad, men nu är det läggdags. 505 volt på anoden. Lite mycket va? JJ6L6 GC.
Kan man sänka B+ något med Zeners när man har PT utan centertapp och Diodbrygga?

_________________
bneostman@live.se


27 Nov 2016, 23:56
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.