View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Apr 2024, 01:00



Reply to topic  [ 13 posts ] 
Geloso G.30-A 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Geloso G.30-A
Helt uppriktigt.
Kan inte bara skitföretaget Schenker brinna ner? Hur djävla många gånger skall de ha lov att skita ut sig själva innan det är bra? Innan det tar stopp?
Moritz hör av sig till mig och frågar om jag hämtat maskin...Nä,inte fan har jag det. Inte fått besked om nånting.
Ringer Schenker,som är speditör i sammanhanget,och frågar. Nä,se DE kan inte göra ngt med enbart det tyska fraktsedelnumret.
Nähä?
Kollar via tyska GLS och det SVENSKA numret e framme på 15s blankt! SNACKA om skillnad i servicegrad!
Då...ringer man Schenker och sitter i kö i 30min till...delger fraktnumret och får reda på att i deras noteringar står skrivet att "jag skall återkomma".
DÄRFÖR har godset legat på terminal här i Gbg sedan den 21e. Givetvis ren,rak,rå lögn och förbannad dikt,i VANLIG djävla ordning med dessa förbannade skojare.
Uppriktigt? Kan inte blixten träffa stället så hårt att det bara förångas?! Det är och förblir mig en gåta hur i hela helvete man kan driva ett företag så förbannat nonchalant och utan insikt om värdet av kunder och överleva.
*skakar på skallen åt idiotin*

Nåja.

Image

Hel iaf. Alltid nått. Denna G.30,där har Mr Handyman haft utflykt med hela klassen. Färgen e en sak...

Image

...varför det kändes skönt att mötas av den där synen iaf. Skulle kunna tänka mig att de där gamla RCA 6L6G flaskorna kan vara originalen. Samma med likriktaren..å de två flaskorna i fronten på den.

Image

"Jaha"..liksom. Någon har varit nere i denna..inte mkt mer med det,då är väl en del åtgärdat antar jag.?
Fel av mig.
Felen invändigt bara staplades på varandra,de flesta av de att hänföra till just Mr Handyman. Eller..mukke tejp å lim vaaaa de..

Image

Ja,jo. Sprayfärgen/hammarlacken hade man sprejat överallt. Invändigt med. Över komponenter å det som var.

Image

Mm. Den stora resistorn i bild är katodresistorn för slutrören. Å...den lilla lampan är en form av säkring,eller tänkt så iaf,av Mr Handyman. Den lödar man rakt in bara.
Denna maskin i likhet med en del andra riktiga gamlingar från Geloso använder en HEFFA induktans mellan PT´ns centertapp och chassi. Lampan sitter emellan just CT´n och induktansen. Okeeeeeey...

På det,som exempel,hade man skarvat dit ett skyddsjordad kabel..meeeen..att koppla skyddsjorden e ju rätt fegt så..fuck it.. Det viktiga var bara att man kom åt att använda en dito kontakt så man kan koppla in sig i alla uttag.

Image

Man hade fått dit en nätsäkring. Att den sedan satt å vifta i vinden helt löst...petitesser... Röd eltejp e fö det allra nyaste i isolering av lödpunkter.
Sen..den gula kondningen där då...e en "deathcap". För ena sida. Den andra hade en i form av en 1,5nF keram. Båda innan brytare. Världens grej.

Image

Mukke vackra,snabba å blåa Wima osv...att sedan ALLT i elektrolyter var bye-bye var av mindre intresse. Vanan trogen klappa jag in ett gäng,enbart för kontroll på bänken,i ambition att få kollat om skiten levde.
Å ja...
Nu med en nätkabel med skyddsjord inkopplad.

Så...även DET i vanlig ordning,igång med skiten utan RLR´n på plats. Jomen. Allt vid liv. Detta e ju då en katodbias maskin... Allt verkade ju funka så dit med likriktaren...å upp i spänning,no worries,varvid det vidtar ett helvetes brummande. Letade en bra stund efter rent elementära anledningar...intet.
Första steget djupare... Japp. Mr Handyman.
Det där med gallerläcka för slutrören var tydligen underordnat...iaf för ena flaskan. Jaja...lätt nog åtgärdat,å igång med skiten igen.
Nu så.
Vi landade på ~420VDC under last,och last i detta fallet var dryga 20VDC över 200 Ohms katodresistorn. All good.

Image

Mr Handyman var det ja. Jaaaahaaaw vänner. Detta e ju ett riktigt kvalitetsjobb tycker jag,även kallat "hur man får en DIN kontakt att fastna medelst sättsilikon". Mm..GÖTT E RE! :mrgreen: :mrgreen:

Image

Lite mer allvarligt då. En punkt där en G.30 särskiljer sig,av flera,vs andra Geloso är att denna har en tonkontroll i form av en 6 läges brytare.

Image

Jo fan. Glömde. Signal in från den där DIN kontakten satt inte fast....heller. Så det var liksom bara att gorilla ut hela skiten. DESSUTOM satt det ett 1/4" jack intill. Som inte var kopplat.
Nåja.
På det har Mr Handyman skapat en hel RAD nya jordpunkter. Överallt. Så den här slår fanimig tom Fenders berömda "koatisk jordning" där den står.

Image

Mm. Ett 6J7 i näbben..gör vad det skall. Ett rör som inte heller det är ngn nyhet för oss..

Image

Som PI och driver till densamma (concertina) sitter ett 6N7. Det då följs av ett par 6L6 som sagt.

DENNA maskinen behöver vi inte tvivla på när den sattes i dager,året är 1946. Inte bara det utan april 1946 tom.

Jaja. Även denna är uppe å lullar å går då och inte heller denna låter som ngt man ringer hem om. Angiven effekt på 25 watt kan säkert stämma. Lirar halvhögt,om jag säger så.

Men även i detta fallet är det skit samma egentligen..det skall byggas upp till ngt HELT annat tids nog..

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


31 Oct 2016, 22:08
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.30-A
Image

Gjorde ju två identiska bias brädor i samma veva,och den ena av de då avsedd för denna G.30.
Men..inte lika enkelt som i 211´an lugnt sagt. Det jag hade missat var de avsevärt högre AC spänningarna.

Man bedrar sig själv lite,eller..jag gjorde iaf,i det att man ser ett B+ som man gör. Tar inte den där heffa induktansen med i beräkningen som sitter mellan HT AC sekundärs centertapp och chassi..

Jag tyckte nånstans att "ptja..räcker la med att jag använder 220k droppresistorer ut mot brädan mot vanliga 150k". Icke så. Jag hade helt glömt av att det handlar om över 650VAC in på rörlikriktaren.. Så med allt sagt hade jag närmare 130V minus efter likriktningen på brädan.
Inte helt lyckat när jag använt 100V axiella elektrolyter. Så det blir att kliva upp i resistans på de där uslingarna till droppresistorer.

Hur som. Det hela fungerar och fungerar väl. Spannet,eller vad man vill kalla det,i pottarna för respektive slutrör är bra. Inga konstigheter i nån form.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


03 Nov 2016, 00:45
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.30-A
Image

Mm. De e dags. Nu är det rivet iaf,och med det kommer första förvandlingen...och det är att få bort det där heffalagret med hammarlack.

Image

Ja,ni fattar säkert varför själva. Vackert e det då fan rakt inte.

Hur som helst. Spenderat en bra stund med slipmusen och så grovt som 60 papper för att gräva mig ner i det och...nu blir det ut å handla tvättaceton. Får hoppas det adderar.
Slipat har jag gjort,av nödvändighet,även invändigt.

Image

Å jojamensan. Visst återanvänder vi de gamla oktalsocklarna...visst gör vi det. Tycker det faktiskt är lite roligt det här att det GÅR att ta isär dem och fixa till de som nya...

Tagit lite mått osv...så nu blir det faceplate tillklippt i vanlig ordning med. På det klippt till typskylten..den skall ju givetvis dit igen. Alltså den det står G.30 osv på.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


12 Nov 2016, 15:14
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.30-A
Image

Tvättaceton. Mjo,även bottenplattan var målad med den där hemska djävla grönblåa hammarlacken. Men...som synes... :mrgreen:

Image

Jag MISSTÄNKER skäligt att det undre lagret med färg,originalet,är cellulosa baserat. Blev rätt snabbt som "gegga" när man applicerade acetonet...och på fönster manér bokstavligt skrapade bort färgen med stålskrapa.

Image

Image

Tacksamt nog är plåten helt frisk inunder all den där pansarlacken. Så..nah. E allt hyggligt nöjd med situationen får jag säga. Gott nog liksom.

Så nu skall det göras rent en stund till,fick inte hanterat allt av det idag. Därefter skall lite plåt riktas...plåtslagarhammare och pfaff är inte direkt ngr nyheter i den Racing-ska verkstan..
Därefter etsande primer. Å jo...givetvis skall både denna och 229´an bli röda. Självklart.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


12 Nov 2016, 20:33
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.30-A
Image

Ni får tycka vad ni vill men jag tycker iaf det e trevligt...kul...att man kan återanvända det där. Delar av det är alltså 70år gammalt.

Image

Jaaa..? E väl inte så mkt att orda om?

Om jag bara hinner tänkte jag ta mig förbi leverantören av aluminium imorgon å fixa lite plåt till face samt rear plate.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


14 Nov 2016, 01:53
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.30-A
Image

Hm. Milt sagt ironiskt,men det visade sig att chassit på denna G.30 i allt att färgen försvann bit för bit var värre angripet än det som var på 299´an.
Syns inte speciellt väl på bilderna kanske men så är läget. Framför allt baktill har den en vad som ser ut som ren skada,vilket det iofs oxå är,men det är alltså en ren rost dito.
Men i allt...skit sak samma. Sidorna av chassit ser närmast ut som nya och det som utgör plåt för face samt rearplate...spelar ju eg ingen större roll eftersom det skall "täckas för" av andra plåtar iaf.

I ljuset av trafona,och drosselns,storlek inser ni ju vidare att detta som paket blir ngr kilon. Fact of life och hör till vad maskinen trots allt är.

Image

I kontrast då var huven i egentlig mening mest bucklig,vilket ju gick att rika ut hyggligt iaf.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


23 Nov 2016, 01:20
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.30-A
Image

Mm. Efter att ha stirrat på det hela lite tror jag att jag fått mig en god bild av vad som skall vart och varför nu.

Image

Jag vet att det ser hyggligt juste ut. På bild,men sanningen är att man "up close" ser mkt tydligt hur illa tagen plåten är under färgen. Iom det blir det ju en ny faceplate,men alltså även en ny "rear plate"...om än en ngt mindre sådan.

Då denna gamla krigaren till skillnad mot modernare Gelosos "bara" har 6st tappar på utgångstrafon,och det är samma tapp som skall till jord hela tiden,så valde jag att installera en 6-läges switch. Ratten därför är "kranen" från omställaren mellan batteri och nätdrift på 229´an. Tycker på ngt sätt den gjorde sig där.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


24 Nov 2016, 00:04
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.30-A
Image

Originalkablaget har ju sina sidor. I ljuset av spänningarna som föreligger så gäller det på precis alla vis att isoleringen verkligen är med i matchen.

Image

Centertappen till glöden är ju ointressant men..resten av det är ju där av en anledning. Som synes har jag lagt de olika sekundärtapparna för OT´n mot en 6 läges brytare.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


24 Nov 2016, 22:09
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.30-A
Image

Om ni kikar precis ovanför den lilla skylten till höger så syns det hur illa angripet chassit varit av rost. Hade jag kanske iofs kunnat sprutspackla bort,men ärligt sagt...till vilken glädje.? Borta till vänster adderade jag en plåt där det var "kalt" och där det stack igenom lite väl bra i ögonen.

Image

En choke om 6H fick jag vaskat fram i alla fall. Blir nog bra det.

Image

Ja,men å andra sidan..det där blir väl inte så dumt då. I kontrast.

Image

Den gamla typskylten har tagit en del stryk under åren helt klart men..den finns iaf kvar. Maskin är som sagt 70år gammal,så man får ju i valda stycken ta det för vad det är.
Pilotlampan är i sin tur från ett annat gammalt bygge. Tyckte den platsade här. Rent fysiskt är den av samma snitt vi hittar i Fenders mm,bara med en plan lins. I sin tur återanvände jag den där skylten "spento/acceso". Lite kul sådär..

Image

Då typskylten stjäl en del plats,och den bara SKALL vara med,så blir utrymmet mellan pottarna begränsat till 25mm. Iom det blir det mini chickenheads på denna vad det lider.

Image

Ja,jo. Det där funkar ju. Grunnar på om jag skulle brygga in den andra "interstage" transformatorn i 229´an och på så sätt snabbt prova vad ljudskillnaderna blir.? Om den e kosher hade jag mycket väl kunnat tänka mig göra en till av det snittet.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


26 Nov 2016, 13:05
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.30-A
Image

De mer eller mindre väsentliga bitarna börjar trilla på plats,och det känns bra.

Image

Jomen. Choken är på plats,och detsamma för kannan som tar första smäll-arna. Märk också den guldfärgade effektresistorn,som alltså fungerar som sk pulldown. Det hela hänger givetvis ihop..

Image

Tror jag nämnt det förut,men de där lödöronen för chassimontage har jag letat halvt ihjäl mig efter å har fortfarande inte hittat. Tycker de är skitkäcka,och framför allt...man slipper att "stacka" lödöron-vilket i min mening bara är ett problem som inväntar att få hända.
Sett ngr enklare varianter (läs-färre öron) på TT men...

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


27 Nov 2016, 19:33
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.30-A
Image

Mm. Ibland får man sitta där med dumstruten. Så e re. Fick ner den "andra" trafon i 229´an,å visst fan funkade det. Får ju mig att MINST sagt då ifrågasätta vad som föranledde det tapp av topp vi upplevde i G.27´an när det begav sig.?

Jaja. Preamp iaf.

Image

Japp. Fasvändartrafon.

Image

..gjorde ju att jag fick dra om en del kablage. Meeeen..vad gör man inte för konsten! :mrgreen:

Image

Eftersom alla platser var upptagna nu så blev det till att ägna sig lite åt hopp&lek...vilket slutade i en separat platta i aluminium som är gummiupphängd för V1. Skadar iaf inte. Iom närheten till OT´n kommer jag testa med skorsten i stål för den flaskan med.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


28 Nov 2016, 23:13
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.30-A
Image

Nu återstår givetvis en hel del "städande",och på det sedan tillverkningen av en skärm. Men..vi e snart där iaf. :mrgreen:

*edit*
Glömde nämna det. Har sparkat fyr i skiten,rent elektriskt,och B+ landar på ca 440VDC under last-ca 30mA per flaska. Då med 47V zeners mot g2. Siffror jag använt innan utan ngr som helst problem (appropå dialogen om datablad och 6L6G då).
Resten av spänningarna ligger ung där jag vill ha dem med.
Precis som i 229´an ligger 6V6 drivern för PI trafon parallellt med uttag av preampens railspänning.

Idag (30/11) skall den switchade 5V trafon på plats är det tänkt och iom det fyrar vi liv i hela konkarongen. Mao,idag blir den spelbar. Skall bli intressant! :shock: :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


29 Nov 2016, 23:04
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.30-A
Image

Jomen! Faktiskt använt den till kvällens rep med ena hårdrocksbandet,och vad skall jag säga.? Den levererar och gör det förbannat bra.

I att jag konstaterar det skall samtidigt medges att när jag skevade igång den på bänken,utan tweaks i ngn form,vart utfallet sådär som bäst i min mening.
Den komprimerade mellanregistret allt för hårt för min smak vilket gav som ett "fuzz" beteende. Säkerligen ngt doom folket skulle lagts sig platta för att tillbe,men inte e ´re min grej iaf. Rocknroll är det som står på agendan.

Vad det innebär rent praktiskt är att jag nu som sweetspot KAN ratta fram ett svinbra sololjud för rocknroll tex,men att maskinen behöver mer arbete vad avser tweaks innan jag kan kalla den klar.
Förhållandet skall inte vara så att jag "kan" hitta sweetspots utan..precis det motsatta. Dvs det är ok att man KAN "ratta bort sig",men då endast när vi talar extremer. Eller ja,jag ser det så iaf.

James kontrollen sitter nu i arslet på preampen vilket utan tvekan gör det hela effektivare än när jag som tidigare tex hängt den på 1a anod. Är ju fortsatt anoddriven men bara det att...placerad i bakänden på en highgain krets,vilket ju detta är per definition,så får man ett sådant där rent löjligt svep i skiten. Medelst de där mikroswitcharna i sin tur en bredd som en konventionell stack kan se sig i arslet efter.
E inte ens ngn jmfrls. Så mycket effektivare är en James vs en stack i den konfiguration vi snackar nu.

Jaja. Nu e det fart i skrotet iaf och med det kan man andas lugnare. Allt funkar enl spec varför det som är kvar nu är det roliga. Dvs att tweaka eländet tills det skriker i skiten :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


30 Nov 2016, 23:27
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 50 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.