View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 14:51



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Geloso G.211-A 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Geloso G.211-A
Mm.
Det e dags för några till. Så e re.

Image

Rykande färsk från Tyskland via Postnord. Inte mkt att orda om,ett litet lätt paket som visade sig vara välhållet. Tillverkningsåret i fallet är 1953.

Image

Denna lilla 211 är ju en av de minsta push/pull maskiner Geloso tillverkade,vilket tex bla för med sig att utgångstrafon inte har den vanliga "koppla olika impedanser tills du blir trött" lösningen,utan här är det mer normalt-om man säger så.
Chassit slår mig som lika i storlek med modell 213 samt 219. Som krets sett skiljer det i sin tur,men det är ju en annan femma.

Image

Mkt mkt basic i sitt utförande,till det bättre på många vis.
Vad vi snackar om här är ett par 6V6 i push/pull,ett 5Y3 som likriktare och ett par novaler längst fram. Inga krusiduller,och den är angiven till 10 watt cleant. Ser ingen anledning att betvivla de siffrorna.

Image

Som synes är det för en ggn skull ganska gott om plats. Den "militärfinish" den har är ngt vi sett tidigare på vissa Geloso. Mao inget nytt där heller direkt.

Image

De större flaskorna står det Tungsram på allihop. Inte illa... :D

Image

Å småttingarna står det Hodges på. Inte heller det direkt kattskit. Gott nog helt enkelt!

Image

En syn vi känner igen vill jag mena. Japp. En choke...inte heller det helt ovanligt i dessa -40 samt -50 tals maskiner ifrån Geloso.

Image

Maskin arbetar med fixed bias. De där "smörpaketen" är ju vad Geloso använde vid tiden,och givetvis lika tvärdöda som axialkannorna. Bara att byta...

Image

Japp. De axialerna var färdiga för pension de med. Inte så mkt att orda om egentligen.


Min vana trogen klappade jag i frisk kapacitans där det krävdes,installerade en skyddsjordad nätkabel osv å klappade igång speleverket UTAN likriktaren på plats.
Skall jag säga? Det fungerade,i vanlig ordning 8)
Så det var ju inte mkt att spara på,så på med pilen Palle...(dvs dit med likriktaren) och mkt riktigt... Kollade bias via shuntmetoden och den visade på ca 10w/flaskan i tomgång.
Mao helt inom ramarna,men det som kanske inte var riktigt som det skulle var B+. Iddes inte kontrollmäta alla kopplingskondensatorer så jag lödade bara loss den kabel som skickade spänning längre in i maskin (dvs allt efter slutrören) och...näfan.
B+ ÄR lågt. Hamrar in på 295VDC@10w/rör...och det då med ~325VAC in på respektive sida av 5Y3 flaskan. Inte riktigt vad jag räknat med... Hm.
Jaja.
Nu är ju finessen den att det dels finns nya 5Y3 men vad vidare är även finns många andra likriktarrör att välja av med 5V glödspänning,så det ordnar sig tids nog.

Fungerar gör den nu iaf. Spelade på den lite å...det vart kanske inte direkt ngt att ringa hem om,men..den fungerar som sagt iaf och iom det finns alla förutsättningar.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


31 Oct 2016, 21:40
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.211-A
Inte hunnit med så mycket,finns ju milt sagt en verklighet oxå...

Image

Denna e ju en fixed bias maskin ifrån början. Men..ja. Iom att jag räknar med att B+ kommer hoppa iväg lite så känns det som en bra grej att gardera sig.
Något jag gör sedan en tid tillbaka med maskiner som använder RLR är "hängslen OCH livrem",i form av dels säkringar för resp AC tåt och dels "saver diodes". De små resistorerna i sin tur är på 150k/1W och leder spänning till..

Image

...den där. En lösning jag använt på ett större antal maskiner vid det här laget och som jag tycker fungerar mycket bra. Inte mkt att orda om egentligen. Separat justerbar gallerförspänning per flaska.
Japp. Denna HAR en "bias tapp" men se den lämnar inte mer än 14VAC varför jag isf,för att just vara garderad,hade behövt göra en spänningsdubblering av det,vilket jag inte ser vitsen med riktigt. Så..då blir det såhär istället.
En precis likadan bräda är redan klar till G.30´n med så..

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


01 Nov 2016, 20:57
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.211-A
Image

Mm. Som sagt. Hängslen,livrem. Mao en säkringshållare för respektive HT AC in,en "saver diode" dito och i sin tur ett par droppresistorer för bias AC ut till bias brädan.

Image

Sen...you win some,you lose some. Fact of life. Som jag skrev ovan var B+ ovanligt lågt i ljuset av...och dilemmat låg inte hos 5Y3 likriktaren utan i PT´n. Det visade sig att ena sidan av HT sekundär var skottad...vilket jag TROR ligger i en kortis som skett ooooooooooooch..vid kontroll av original mains säkring visar den sig vara på 6AT. På det oxiderad som skam.
Skål å tack för kaffet.
Nåja. Hade en liggande som passar vettigt så..inte mkt att spara på. På med pilen,igen,Palle!

Image

Japp. IEC jack,ny säkringshållare för nätspänning,dito för glöd osv. De tre kannorna ni ser skymta under biasbrädan...ALLT utrymme som kan tillgodotas i dett lilla chassi är av godo,är de som hanterar de första två smällarna. När man tar del av datablad för 5Y3 ser man snart nog att kapaciteten att hantera kapacitans är begränsad för första smäll-och en funktion av resistans fram till 5Y3´an.
Iom det är kapacitansen för första smäll mkt riktigt begränsad,och så ligger det desto mer i andra då...

Image

Jaja. Iom att original PT´n gick i bingen fanns ingen vits med att ha ngt direkt kopplat mot original voltväljaren mer,på gott och ont. Bra det eftersom insatsen kan komma till användning till en annan maskin då.
I den vevan med bytet av PT´n så klev jag upp lite i dimension på kablage med.

Så. Var befinner vi oss då?
Ja,jo. På "rätt" sida. Ett 5Y3 ger ju ett ganska häftigt spänningsfall...å med det i pipan så landar vi lika förbannat på 6V6 vänliga 415VDC under last. Lasten då @22mA per flaska.
Mao..all systems go.

På det viset provade jag nu maskinen med original preamp och fasvändare och ETT är säkert och det är att den är AVSEVÄRT mer högljudd.
Tack å bock...

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


03 Nov 2016, 00:41
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.211-A
Image

Vis av erfarenhet vet jag med mig att vissa grejer är bara att tugga i å få gjort. Hur tråkigt det än må vara,och att göra det med lite eftertanke då chassina på dessa inte direkt tillåter några större utsvävningar.
Fått bytt kablage till OT´ns sekundär,som ju var "dryrotted" bortom räddning. I samma veva lagt om lite annan kabel med,samt i sin tur som synes då...glödkablage.

Image

Jopp. För alla eventualiteter liksom. Mycket riktigt,en skorsten extra. Så e re... Det jag tänkt denna gången är att det får bli en valbar 4 stegare.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


04 Nov 2016, 13:18
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.211-A
Image

Av en ren händelse kom jag att sitta å pilla på stiften på de där socklarna,som jag aldrig sett i ngn annan Geloso maskin. Tur var väl det för nu talar vi KRONSLUT!
Passningen vs rörens pinnar var fanimig som att kasta limpa i hallen!

Image

Samtliga emblem,eller va fan man skall kalla det,var ganska illa oxiderade. Ngt som löste sig hyggligt enkelt med lite 800 våtslip med diskmedel i. Varlig hand bara så...

Image

Mm. Så friska socklar var en följd. Inte mycket att välja på. Summerat får jag säga att det varit en hel del som inte varit "up to snuff" med denna lilla 211´a.? Hm.
Nåja. Detaljer är viktigt och tar man sig bara tiden antar jag så...blir slutresultatet rätt iaf.

Image

Givetvis blir pottar och annat förbrukningsmaterial nytt. E fan inget att spara på. Även faceplaten fick sig en vända med 800 pappret,vilket gjorde gott.
Nu är det TYVÄRR så att jag får borra mig in i den där vackra original faceplaten. Fact of life,och jag har suttit och begrundat VAR en del under den lilla stund jag spenderat med maskin idag.
Juryn har fortfarande inte bestämt sig kan vi kanske säga.

Image

Japp. Rent elektriskt är hela den lilla maskinen uppe å lullar å går igen. Nu som valbar,eller ja...det e tänkt så,4 stegare. Med allt på plats landar B+ på 405VDC. Lugnt nog antar jag. Railspänningarna sedan hamnade med allt sagt rätt precis där jag ville ha dem. Vet redan nu med mig att det som komma skall blir krämig distorsion med mycket övertoner och god separation.
Blir väl.

Nu skall där tillverkas en skärm som skall sitta på sedvanligt Geloso manér mellan socklarna och pottar osv... Får ta i det imorgon. Därefter signalkablage osv...

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


04 Nov 2016, 21:56
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.211-A
Image

Mm. Det kommer sig. De där två kablarna som ligger slängda helt nonchalant rätt över hela innankråset i sin tur tillhör..

Image

...den där lille kompisen,som då är en switchad trafo som ger 5VDC ut. Skall driva optos... :shock:


Image

Aha...på sedvanligt Geloso manér vart det en EFI/RMI skärm. Brukar ha given effekt...vare sig det behövs eller ej liksom.

Image

Mm. Så vart hålen som behövs tagna. Nu finns det ingen reträtt mer. Tanken jag har nu är att labba lite med formen på rattarna tids nog.
Tonkontrollerna,i vanlig ordning en James,är de som sitter samlade uppe till vänster. I ett par originalhål i faceplaten.

Image

Jaha. Högtalarutgång. Nu är det som jag skriver ovan så att dessa 211 är lite annorlunda mot ALLA andra Gelosos jag varit nere i varför den där lösningen där blir det smidigaste JAG kan komma på iaf.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


05 Nov 2016, 21:16
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.211-A
Image

Om än att det saknas ngr miniatyrswitchar så e den lille krabaten uppe på egna ben å skrålar halsen av sig.
Mätte signal ut...15VAC in i 8 Ohm. Inte fy skam för en maskin reffad till 10 watt!

Image

Vad avser ordning och uppträdande verkar faktiskt skorstenarna ha mindre betydelse,men det innebär nu inte att de får vara av.

Image

En av switcharna jag vart kort är den som styr "mode". Iom det hanterade jag det tv medelst fotpedal. Funkar ju lika bra det. Enda är att switchen behöver vara "latchande" (säger man växlande på svenska?)
Hur som helst,det där styr ngr H11´or och det hela fungerar skitbra.

Image

Hm. Återstår då,skall den få lov att bli röd? Poängen e ju den att just DETTA exet faktiskt ser någorlunda vettigt ut sin ålder till trots.
Jaja. Imorgon blir det en omgång rattar iaf. Det å miniatyrswitcharna som saknas.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


07 Nov 2016, 00:11
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.211-A
Image

Nu e ´re lite småsaker som sitter på trekvart tills vidare då jag fortfarande inte riktigt valt placering osv,men i stort får man nog säga att maskin e framme.
Helt MAKALÖST bred,för att vara ett av mina alster!

Ligger ju ett par H11´or efter 1a gainsteg. Antingen skickas signalen till sista steg,som i "snällt" mode alt till det andra av de totalt 4 som i "aggressivt" mode.
Baksidan av det var att jag fick in bruset från steg 3 i steg 4 i "snällt" mode,givetvis. Så..jag drog dit en H11 till som jordar ner signalen ut ur 3e stegets gainpot å vips...lugnt och stilla.
Att det brusar en del i highgain läget..e ngt man får ta som jag ser det. Svårt att komma runt. Visst,man kan filtrera men..det påverkar då oxå maskinens naturliga karaktär,så det är mao en avvägningsfråga. (Hur man filtrerar i sin tur..finns det ju många bud om).

Nåja. Maskinen fungerar och fungerar riktigt riktigt bra. Nöjd kort sagt.

Image

Mm. Var nog den fega vägen ut :mrgreen: ! Två storlekar på helt vanliga chickenheads. Men men..det fungerar såväl som ngt annat. På scen i sin tur gör det processen enkel..att veta vad som är rattat vart.
Som synes sitter de saknade switcharna där nu och det kan bara kort konstateras att det hela fungerar som tänkt,och väl det.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


07 Nov 2016, 23:47
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.211-A
https://www.youtube.com/watch?v=rfTJ18myNgg&feature=youtu.be

Mm. Jag får gång om annan frågan varför jag envisas med att använda det man kallar James network.
Den här videon är ett enkelt försök att förklara finessen med en James. Vad den,i sin i detta fallet närmast basala funktion,är kapabel till-ur ett praktiskt perspektiv.
Hoppas den får ngt att klarna för nån av er iaf.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


08 Nov 2016, 22:44
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.211-A
Använt den lilla söta apparajten vid rep med ena hårdrocksbandet ikväll å de e bara att konstatera...den räcker till,och räcker länge.

Skall testa lite andra varianter att tämja herrejösses toppen i den än de keramiska kondensatorer jag installerat över anodmotstånden för de mittre gainstegen... Men i stort är den så i hamn att det fan bara finns inte.
Häng tills fan kommer å avlöser en,och ingenstans blir tonen på ngt sätt belastande...trist eller tokig.

Nä. Det här blev bra skit och det känns rent ut sagt skitbra i ljuset av maskinens rent fysiska dels dimensioner och dels framtoning.
Såpass att jag kommer implementera en del av det jag gjort här även i den där Rodec maskinen-som iofs låter skitbra den med.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


10 Nov 2016, 00:36
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.