View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 10:13



Reply to topic  [ 15 posts ] 
Ampex 620 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Ampex 620
Image

Nöp den här på Tradera idag. En eg ganska oansenlig annons/auktion,men när jag började googla lite kring de föddes en nyfikenhet.
E ju rätt cool...en resväska liksom.

Image

Jaha? Va e ´re för skit då? Mjo serni...det visar sig att detta rent tekniskt handlar om en Williamson lösning i grunden som arbetar med ett par 6V6,i push/pull då,vid ung 350VDC spec. Räknar kallt med att den siffran kommer hoppa upp lite iom andra spänningar i väggen numer..
Men.
Den har en del riktigt finurliga lösningar...

http://ampex.com/images/Legacy/Audio/612man/ampex612.jpg

Där har ni schemat. Som ni ser kan man styra det med ton på ett lite...annorlunda vis. Får man nog kalla det.

Image

Å japp. Rent fysiskt handlar det verkligen om en gammal resväska. Per bokstav. Skall bli intressant som fan att ta del av. Enligt uppgift härstammar den från Sveriges Radio,anno dazumal,och är iom det försedd med 220VAC PT.

Image

Mm.
Skall bli intressant att ta isär när den väl landar. Helt övertygad om att denna tidiga -60tals pryl kan fås att göra vettiga ting den med :lol:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


23 Oct 2016, 20:34
Profile
User avatar

Joined: 11 Jul 2005, 14:32
Posts: 962
Location: Eskilstuna, Sweden
Post Re: Ampex 620
Sicken vacker pjäs det var det där!

_________________
/Bengt


24 Oct 2016, 09:35
Profile WWW

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Ampex 620
Mycket tjusig! Har läst om den där förr och elementet i den där brukar lovordas för musiklyssning...säkert vettig för gitarrbruk med!


24 Oct 2016, 12:15
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2992
Post Re: Ampex 620
:mrgreen: Dyker man upp till en spelning med den kappsäcken spelar det knappt nån roll hur den låter, coolare kan det inte bli. Jag vill också ha en!

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


24 Oct 2016, 16:39
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Ampex 620
Det dök upp en Ampex då...

Image

Handtaget sitter till så att det är sådär man bär den.

Image

Det här e alltså ingen jättestor pryl. Original JBL elementet är alltså på 8",som fö bär på en jättemagnet! Mao,vikten på den här grejen e en faktor det med. Skulle gissat kring 12-13kg iaf.

Image

Dekalrester. Som visade sig gå bort med tvättaceton.

Image

De där XLR kontakterna är inte original utan eftermonterade. Eftersom jag inte ser ngt direkt behov av de funderar jag på att låta de hål som gjort för de fyllas av annat.

Image

Japp. Inventarienummer från Sveriges Radio. :shock: Å en nätkontakt ingen använder idag. Nu fanns iofs en sådan kontakt med,vilken jag använde...

Image

Ett inte fullt så högklassigt arbete då får man nog säga. Skyddsjorden var alltså en bit skalad kabel som var lindad kring en av skruven som höll kontakten på plats. Idioter...

Image

...så jag tillverkade en adapterplatta i princip det första jag gjorde. E alltså som så att nätkontakten och input sitter på en separat gavel som är skruvad i chassit. Mao satt skyddsjorden alltså INTE dragen rakt i chassi...HELLER.

Image

Så det där gick att få dit utan någon som helst åverkan. Nu då med skyddsjorden dels lödd och dels satt via lödöra medelst M3 skruv i chassit i sig.

Image

Ok. Dags för det som intresserar oss då. Faceplaten är alltså tillverkad i gjutaluminium. Det ni ser i komponenter är i huvudsak det som används för tonreglering när man skickar ut högtalarsignalen externt.

Image

Å där har vi smältdegeln i sin tur. Luftslott,vilket står att förvänta i ljuset av apparatens ålder.

Rören är....ett EF-86 följt av ett ECC-82. Preamp samt fasvändare då... Två stycken gamla 6V6 för kraft och ett 6AX5GT som likriktare.
"Egentligen" skall denna ha en annan flaska som ingångsrör,återigen pga ålder,men jag gissar att man beställt den med EF iom tanken på vart den skulle-dvs inte direkt USA.

Image

Den använder sig av en multisektionslyt. 40+20+10+4 µF.

Image

..som inte mådde så bra. Ironiskt för apparaten levererades med orden att "den fungerar alldeles utmärkt". Nah..faktiskt inte. Not so much even... Alls.

Image

Å samma sak där med denna 25µF historia. Märk hur nära den ligger slutrörens katodresistor...inte undra på att den kokat varm..

Image

För att kunna skaka liv i den behövde ju allt i elektrolyter bytas. Denna bilden då..originalet för katodresistorn på 25µF/25V upptill och en modern på 22µF/63V nertill.
Jo tjena.

Image

Nättrafon är ju bevisligen bytt. Att man konverterat gamla Ampex maskiner till "Europeisk" standard är knappast dussinvara menar jag.. Förefaller vara en PT av lite äldre snitt.

Image

Å som sagt,dekalresterna får man bort med tvättaceton. Gott nog.

Image

Hela chassit är i sin tur vibrationsavlastat. Sitter gummin i chassits alla ändar rent av.

Med det gjort sparkade jag liv i maskin och..jodå. Den fungerar allt. Nu är det så,såvitt jag vet,att den e gjord med 775mVAC i ingångssignal i tanke,och då blir naturligtvis signalen från en gitarr lite kort i rocken.
Betänk att maskinen kom till livs tack vare bla gamle gubben JB Lansing själv och detta som kompletterande förstärkare till de rullbandspelare som Ampex OXÅ tillverkade.
Mao?
Det lät fan inge vidare. Men allt fungerade iaf,och bara det var gott nog. Maskin var mkt mkt tyst i tomgång skall även sägas.

Image

Jahapp. Nya elektrolyter. Att limma ihop dessa till en bank enl bild är ett relativt kompakt sätt att få med sig hyggligt mycket kapacitans.

Image

Givetvis säkrat med buntband på plats. Kondensatorbanken fick precis plats mellan skruven som håller PT´n.
Å japp...det blir "fixed bias". Fick smitt till ett litet kort i all hast som hanterar det.

Image

Som synes har jag även börjat "städa" i kablaget som blev kvar. Låg huller om buller innan...


Vad är tanken nu då?
Jaa.. Jag vacklar lite på den. Tänker i banorna av vad maskinens estetik eg bjuder och därför blir detta inget "avancerat". Mao går highgain fetbort utan tankarna riktas mer mot en vettig maskin för blues och bluesrock och jag funderar därför på om den skall få lov att vara en två eller trestegare. Klart...man SKULLE kunna göra det valbart,men samtidigt är chassit trångt. Som fan.
Hade iofs varit kul att få med sig EF-86 röret,ni vet ju allihop vad jag anser om dem,men samtidigt...funktion framför allt och två gainsteg behövs. Tre är inte lika självskrivet. Skulle isf vara om man yxade dit en sockel till,tex i hålet efter original multisektionslyten,och enbart använde en triod efter ett EF-86 och därefter in in PI´n.?

Jaja. Lär visa sig.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


27 Oct 2016, 12:20
Profile
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2109
Post Re: Ampex 620
Popcornen är framme som vanligt i dessa rörbyggartrådar! Tack Jesper för trevlig läsning! :D

_________________
##################


27 Oct 2016, 14:24
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Ampex 620
Håller med förgående om att det alltid är kul att läsa vad du hittar på!

Undrar om du låtit ingången vara kvar vid IEC jacket? Kanske bättre att låta utgången vara input istället så man kan koppla in sig på framsidan. Detta är ju smidigare och borde dessutom minimera risken för störningar väl?


27 Oct 2016, 14:55
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Ampex 620
Tack,båda två.

Ja Speed,visst har du rätt i det.

Image

Bestämde mig för den linjen jag nämner ovan. Dvs en tvåstegare,fast med ett EF i fronten. Ger att det behövs en sockel extra,och det löste vi givetvis. I den vevan jag var framme med att gummiupphänga ingångssockeln (EF-86 flaskan) så gjorde jag detsamma för sockel 2. Better safe than sorry liksom...

Image

Alltså,jag får fan genuin ångest av att installera glödkablage. Det ÄR så djävla tråkigt va.. Men samtidigt ett nödvändigt ont. Som synes blir det inget centertapp utan en humdinger,och denna är då installerad på EF flaskans lödöron.
Märk nu väl att alla socklar fått en annan riktning. Detta för att få glödkablaget "upp i hörnet" så mkt det går.

Image

Jomen. Tre skortstenar. c-c måttet för de...ja alltså...jag använde mig av hålet som används till multisektionslyten original å...skall jag säga.? Fungerar och fungerar ju alldeles utmärkt.

Image

I själva cabben sitter ett par XLR/Canon plug rått inskaftade. Som synes leder de då till en micktrafo,och märket på den är danska JS. Något vi känner igen. Men för ett AS till micktrafo!!! Jaja...samma skit,nu skall den bort iaf. Väger apa gör den med.

Image

Mm. Originalhögtalaren då. En JBL,kort summerat. Gjuten korg och en djävla jättemagnet! Återstår att se vad den löser. Det där puttenutt kablaget e nu bytt till mer grova grejer iaf.

Image

Alltså. Jag behöver ju bra fan mkt mer pottar än vad originalet ger för handen. De där XLR kontakterna gör ju fan ingen glad så... Jag meckade till den där aluminiumplattan där jag då installerade en "master" samt en PPIMV pott.

Image

Med ett par gamla Marshall rattar,som saknar sin centrum highlight,så vart det fan inte så dumt ändå tycker jag.? Försänkta...å det e ju bra.
Vill verkligen inte såga i den gamla vackra original faceplaten.

Image

Image

Mm. "Compact livin´...to say the least". Så e re,och iom det är det nog lika bra att inse att det skall tillverkas en skärm/sköld för det som nu skall till ute vid pottarna.
Tanken jag har är att det blir en James,i vanlig ordning,och iom det flyttar jag pilotlampan dit mains säkringen sitter original...och flyttar mains säkringen till chassit.
Bra där liksom,och iom det hamnar 1a stegets gain samt tonkontroller intill varandra. Tripp,trapp,trull liksom.
Hoppas det kommer funka bra.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


27 Oct 2016, 20:59
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Ampex 620
Jo fö!
B+ landar med allt sagt och gjort på andra sidan 400VDC i fixed bias mode. Säger en del tycker jag....

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


27 Oct 2016, 21:14
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Ampex 620
Fick lite hjälp kring det med datumkoderna på trafon.
Nättrafon då alltså iom att det är den som är bytt,men har samma utseende/färg/ton som OT´n.

Tydligen tillverkad år "0" vilket med produktionsåren för en Ampex 620 borde innebära 1960. 20e veckan.
Mao är det skäligt att denna maskinen är en -60a eller -61a.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


28 Oct 2016, 09:44
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Ampex 620
Luftslott!? Icke. Äkta POINT2POINT. Äckligt.
Image

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


28 Oct 2016, 13:03
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Ampex 620
:lol: :lol:
Mm mäster. Kan så vara... :wink:

Image

Den ÄR då uppe å går igen. Låter faktiskt riktigt hyggligt tycker jag. Däremot skriver jag inte under för en sekund om det haussade originalelementet. Icke,i helvete heller rent ut sagt...å i ljuset av vad de där originalelementen kan betinga så...e nog att ersätta med ett modernt Eminence eller liknande i min mening. Bra mkt högre verkningsgrad på ett sådant med.

Image

Om ni jmfr bilderna så är det alltså som så att jag kastat runt lite bland det som sitter på faceplaten. Kom ju undan med att installera de extra pottarna som behövdes i de redan sedan tidigare gjorda hålen på gaveln..så det får jag säga känns bra.

Image

Under huven blev det..trångt. Allt som skall med och det lilla chassit...jaja..e ju vad de e. Imponerande nog utan ngr direkt källor till missljud,trångboddheten till trots.

En EF-86´a som ingångsflaska då? Ja,det satte ju milt sagt tidigare erfarenheter av en "två stegare" på skam! Skall fan ha klart för sig!
Normalt ser vi ju en förstärkningsfaktor,rent praktiskt,ur en ECC-83 triod kring 50-55 ggr eller så. Ett EF-86 är utan att anstränga sig det dubbla,vilket försiktigt sagt märks.
Så den enda smolken i bägaren så långt är att jag,antar jag,som funktion av "lead dress" behöver se över hur bryta en mkt högfrekvent oscillation när man bottnar såväl gainvredet för EF-86´an SAMT diskantpotten. Löser vi...no worries.
Men..
Det e en maskin som skapar dist. Make no mistake... Faktum e att,återigen-antar jag,som effekt av förstärkningen ur EF flaskan så drar man den rakt in i "herrejösses häng" träsket utan att den ens börjar svettas.

Sen...en annan reflektion.
I fallet med denna Ampex har jag bibehållit det gamla "bugle boy" ECC-82 röret som fasvändare. Var lite osäker på det innan jag kom att prova men.. Med de amplituder serverade som själva preampen ger är det helt meningslöst med en 83a lr liknande på plats.
Nu är det på gott och ont så att komponenterna kring PI´n är valda med ett 83 i tanke...vilket inte blir helt rätt med en 82´a,men..det fungerar iaf-och det fungerar mkt bra.
Det hör till saken att från ett positivt perspektiv så innebär valet av 82´a vs en 83´a att mängden brus tex är BRA mycket lägre....
Mao inte helt meritlöst,och iom det en erfarenhet att ta med sig.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


28 Oct 2016, 18:39
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Ampex 620
Inga bilder,men intressant dag.
Fick utvärderat det med oscillationen och det är så att det bottnar i bandbredden från EF flaskan. Märk väl då att jag använder en 15k stopper och sketna 220k gridläcka.
Men..oscilloskåpet ljuger inte. Så enkelt är det.

Så jag gjorde till att börja med installerade en liten keram över 220k anodmotståndet för flaskan ifråga. Hjälpte mycket...
Sen..vart jag iväg å lirade på ett bluesjam nere i Kungsbacka ngr timmar :lol: ...
Å tebax till verkstan. Fortsatt rynkad panna.

Normalt hänger jag ju inte "min" James på EF flaskan..å där har vi nog skillnaden. Hur som helst gjorde jag så till slut att jag ersatte den 470k "separationsresistor" jag använt till James kontrollen med en 470k trimpot..å en sak e förbannat säker.
Det slutade då rakt inte på ngr 470k.
Då det sitter ifred det där får trimpotten sitta. Finns ingen anledning att djävlas med det som fungerar. Förvandlingen var verkligen total.

Såpass att trots original 8" skitelementet fick den lilla maskinen faktiskt följa med mig hem. Lekt lite med den som stand-alone combo här hemma å...mjo. Den har sina förtjänster. Helt klart.
Som den står just nu är den en förbannat bra,rent ut sagt,bluesrock grej-rakt av.

Ställde hela klabbet på vågen fö,som stannade på 11kg. Acceptabelt i min bok.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


29 Oct 2016, 22:01
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Ampex 620
Så.
Då skall den bantas,för se nu har det dykt upp ett litet Celestion element som skall i iställer för original heffamagnet historien.
Innebär att totalvikten på ekipaget kommer hoppa ner en hel del menar jag nog.

Däremot är jag fortfarande kluven kring det med 8" eller 10" högtalare. Förstå mig rätt för ingetdera gör egentligen att denna maskin blir en "combo" i normal betingelse.
I alla fall inte i min erfarenhet. Element typerna,båda två,är helt enkelt för små till det.

Vi har ju kikat lite på det med 10" oxå å...ställer mig tvivlande till att det går att "gorilla" in. Är på höjden det skiter sig (när lådan "står upp" på högkant).

Tyvärr är det så att detta 8" Celstion inte orkar med effekten från maskin heller. Har nu som sagt inte mätt så långt men ELEMENTET är på ringa 15 watt...
Mao behöver det,om det skall vara det som används,åtföljas av en varning på cabben. Annars är det elementet dödsdömt innan det installeras en ggn.

Rent effektmässigt menar jag annars att den lilla apparaten orkar med vilken hårslående trummis som helst,när man leder ut den genom valfri cab med 12"are i.
Spelar allt högt så det räcker,och mycket tack vare EF-86´an menar jag med en alldeles egen (som i bra) karaktär.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


03 Nov 2016, 10:11
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Ampex 620
Ja,jo.
Klart,och det vart ju bra mycket bättre så nu sätter vi denna till salu :D
Fö. Snacka om att originalelementet väger as!
Från 11 till 9kg

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


03 Nov 2016, 16:53
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.